Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 27 kwietnia 2017
w Esensji w Google

Eksplozja litery w Słupsku i Ustce

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej
Eksplozja litery. Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień | wystawa zbiorowa | 12.01 – 31.03. 2017 | Baszta Czarownic / Galeria Kameralna / Centrum Aktywności Twórczej w Ustce | 12.01.2017, godz. 17.00 zapraszamy na spotkanie i rozmowę z artystami biorącymi udział w wystawie do Centrum Aktywności Twórczej w Ustce // wstęp wolny
Projekt wystawy „Eksplozja litery. Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień” odwołuje się do problematyki kreowania, wytwarzania i dystrybucji tego, co możemy określić jako cywilizacyjne „sensy”. Idee te – co oczywiste – posiadają bardzo długą historię i wywodzą się z najstarszych tradycji, które obejmują spuściznę myśli świata antycznego oraz bliskiego i dalekiego Wschodu, jakkolwiek uruchomienie przestrzeni mitu i związana z nim mitografia jest również dystynktywna dla współczesności. Szczególnie interesująca w kontekście wystawy wydaje się egzemplifikacja relacji zachodzącej pomiędzy „słowem” a „obrazem”, co bezpośrednio artykułuje artystyczna „plama”. Ta bowiem – jak pisał Tadeusz Sławek – „jest eksplozją litery, nagłą afirmacją wolności (…). Plama nie jest tylko chorobą tekstu, ale także jego świętem, wolnością. (….) Plama jest kwintesencją, możliwością wywołania każdej litery, każdego znaczenia”.
Problematyka znaku i znaczenia jest w naszej kulturze obecna od zawsze. Kiedy przed ponad półwieczem Mircea Eliade napisał, iż „człowiek domaga się znaku, aby położyć kres napięciu spowodowanemu przez względność oraz trwodze wynikającej z dezorientacji”, zapewne postrzegał on akt kreowania i konstytuowania znaków jako wyraz fundamentalnej potrzeby poszukiwania „absolutnego punktu oparcia”. Usankcjonowanie i uzasadnienie ludzkiej egzystencji domaga się – według autora Sacrum, mitu, historii – zarówno symbolizacji, jak i rytualizacji rzeczywistości. Zachodzące pomiędzy człowiekiem a językiem relacje przynależności są logiczną konsekwencją faktu, że od momentu narodzin, kiedy zaczynamy konstruować swą podmiotowość i tożsamość, „zamieszkujemy” w języku, który jest naszym (obosiecznym zresztą) schronieniem, narzędziem i praktyką dyskursywną.
Językowa mediacja służy nam przede wszystkim do stworzenia indywidualnego figur wyobrażeniowych i postaci pojęciowych, stanowiących rekonstrukcję świata widzialnego i naszego w nim miejsca. Są one w istocie wyrazem ufności w systemy symboliczne i aktami obsesyjnej wiary w reprezentację. Niestety realia naszego doświadczania świata nader szybko rewidują tę utopię i wówczas dostrzegamy, że między znakiem a rzeczywistością istnieje przepaść, która jest zaczynem i traumy i afirmacji.
Roman Lewandowski
Artyści: Stanisław Dróżdż, Grzegorz Hańderek, Maciej Linttner, Przemysław Łopaciński, Janusz Marciniak, Jadwiga Sawicka, Paweł Susid, Małgorzata Szandała, Andrzej Szewczyk, Grażyna Tereszkiewicz, Ireneusz Walczak.
Kurator: Roman Lewandowski
koniec
6 stycznia 2017
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej
ul. Partyzantów 31a, Słupsk

Centrum Aktywności Twórczej
76-270 Ustka, ul. Gen. Zaruskiego 1a
tel. 59 814 52 95
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-01-12 17:00
Do: 2017-03-31
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej,
Centrum Aktywności Twórczej, Słupsk, Francesco Nullo 8, Baszta Czarownic
Od: 2017-01-12 17:00
Do: 2017-03-31
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej,
Centrum Aktywności Twórczej, Słupsk, Partyzantów 31a
Od: 2017-01-12 17:00
Do: 2017-03-31
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej,
Centrum Aktywności Twórczej, Ustka, Gen. Mariusza Zaruskiego 1A

Najnowsze

Konkurs na Pawilon Polski Expo 2015 w Mediolanie, 2014

(Re)kolekcje we Wrocławiu
Muzeum Architektury we Wrocławiu

27 IV 2017

JEMS Architekci. (RE)KOLEKCJE | Wernisaż oraz wykład w piątek 28 kwietnia o godzinie 17.00 | wystawa czynna do 18 czerwca 2017

więcej »
Brzozowski Tadeusz, Kraszuarka, 1983, 152 x 103 cm, olej, płótno, Hiszpania, Fot.: Agata i Erazm Ciołkowie

Tu jesteśmy w Toruniu
CSW „Znaki Czasu”

26 IV 2017

Tu jesteśmy. Wybrane prace polskiej sztuki po 1945 roku z kolekcji Krzysztofa Musiała | Kiedy: 28.04–15.08.2017 | Otwarcie wystawy: 28 kwietnia, godz. 19.00 | Kurator: Wacław Kuczma

więcej »
Léo Caillard, z cyklu Hipsterzy z kamienia, 2013, fotografia, 120 × 180 cm, courtesy L. Caillard

Sztuka w sztuce w Krakowie
Mocak

25 IV 2017

Sztuka w sztuce | Data wystawy: 28.04.2017 – 01.10.2017 | Wernisaż: 27.04.2017 godz. 18

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 61

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 56
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 55
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 54
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 53
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 52
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej
— Przeszłość jest obcym krajem w Ustce i Słupsku

Centrum Aktywności Twórczej
— Nadmierność w Ustce

Centrum Aktywności Twórczej
— Film w Ustce

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej
— Outsider w Słupsku

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej
— Czarostwo w Słupsku

Centrum Aktywności Twórczej
— Niech kurz osiądzie w Ustce

Centrum Aktywności Twórczej
— Makieta w Ustce

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej
— Pola czerwonych maków w Słupsku

Centrum Aktywności Twórczej
— Gatunki przestrzeni w Ustce

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej
— Zły sen w Słupsku

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.