Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 21 sierpnia 2017
w Esensji w Google

Cragg we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
TONY CRAGG. RZEŹBA | 3.2.17–8.5.17 | Wernisaż: 3.2.17 (piątek), godz. 18.00, poziom 0, wstęp bezpłatny
Tony Cragg, Ever After, 2006, wym. 324 × 125 × 115, brąz, fot. Charles Duprat
Tony Cragg, Ever After, 2006, wym. 324 × 125 × 115, brąz, fot. Charles Duprat
Po niemal 20 latach polska publiczność, po raz drugi w ciągu kilku miesięcy, będzie miała okazję podziwiać twórczość jednego z najbardziej znanych rzeźbiarzy na świecie, Tony’ego Cragga. Od czerwca do października 2016 roku prace artysty były prezentowane na wystawie w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Ekspozycja w Muzeum Współczesnym Wrocław to kolejna prezentacja sztuki Tony’ego Cragga, który wraz z kilkoma innymi brytyjskimi artystami, takimi jak Antony Gormley, Anish Kapoor czy Mark Wallinger, współtworzą potęgę współczesnej rzeźby angielskiej. Jego dzieła znajdują się w muzeach, prywatnych kolekcjach, na placach miast i w słynnych parkach rzeźby. Twórczość Cragga została szybko zauważona i doceniona przez świat artystyczny. Przełomowym okazał się rok 1988, kiedy to twórca reprezentował Wielką Brytanię na 43. Biennale w Wenecji i w tym samym roku dostał prestiżową nagrodę Turnera w Londynie.
Różnorodna forma i skłonność do eksperymentu łączy się u niego z niezawodną perfekcją. Zwykł powtarzać, że „Przyszłość rzeźby dopiero co się rozpoczęła. Jej potencjał jest teraz większy niż kiedykolwiek wcześniej a jej możliwości właśnie się otwierają. Jej język i formy zaczynają ewoluować…”1). Tony Cragg, w czasach kiedy pojęcie rzeźby uległo poszerzeniu o obiekty ready-mades, instalacje czy rzeźby wirtualne, konsekwentnie promuje klasyczne jej pojmowanie. Udało mu się – w obliczu nowoczesnej nauki i techniki, a także przemian, jakie dokonały się w praktyce i teorii sztuki – głosić ważną rolę rzeźby i nie brzmieć przy tym jak strażnik wymierającej tradycji. Uznawany jest za mistrza materiału. Jego prace, wykonane z brązu, kamienia, szkła, ceramiki, żywic czy drewna, zachwycają organiczną formą, dynamiką meandrującego kształtu, intrygującymi tytułami. Sytuują się pomiędzy sztuką abstrakcyjną a figuratywną.
Tony Cragg, Dancer, 2008, wym. 186 × 80 × 80, brąz, fot. Martin Polak
Tony Cragg, Dancer, 2008, wym. 186 × 80 × 80, brąz, fot. Martin Polak
Już podczas studiów w Royal College of Art, uwagę artysty przyciągnęli tacy twórcy jak Joseph Beuys, Mario Merz czy Richard Long. Jego myślenie o sztuce kształtowali też przedstawiciele włoskiego arte povera, a następnie amerykańskiego minimalizmu. Cechą, która ujawniła się już we wczesnej twórczości, a następnie była kontynuowana w następnych dekadach był jego innowacyjny, poszukujący stosunek do materiału. Początkowo używał rzeczy znalezionych, gotowych, składając z nich nowe całości. W latach 90. Cragga zaczynają pociągać klasyczne materiały rzeźbiarskie i organiczny świat natury. Pojawia się większe zainteresowanie twórczością takich mistrzów jak Naum Gabo, Constantin Brâncuşi, zwłaszcza jego paryską pracą „Endless Column” z 1937 roku, a także twórczością brytyjskiego klasyka XX wieku, Henry’ego Moore’a. Powstają organiczne formy, które podlegają rotacji, kompresji bądź innemu przekształceniu. Szczególnie seria „Early Forms” i rzeźby zbudowane z profili ludzkich twarzy reprezentują tę tendencję. Ekspresyjne kształty wydają się odbijać fizyczne i psychiczne siły formujące ich materię. To nie ona jednak, a wyrażenie emocji zdaje się odgrywać pierwszorzędną rolę. Te tendencje są obecne w twórczości Cragga do dnia dzisiejszego.
Tony Cragg, Visible Man, wym. 45 × 28 × 24, szkło, fot. Francesco Allegretto
Tony Cragg, Visible Man, wym. 45 × 28 × 24, szkło, fot. Francesco Allegretto
Artysta czerpie inspiracje z rozmaitych źródeł i dziedzin życia. „Dla Cragga – zauważa angielski badacz i historyk sztuki Jon Wood – rzeźba jest aktywnym sposobem zadawania światu pytań i katalizatorem podnoszącym naszą wrażliwość. Potrzebuje jej nie tylko po to, by wizualizować, kształtować i przedstawiać skomplikowane idee, ale również by eksplorować świat materialny i odkrywać jego możliwości. Stąd biologia, tak jak chemia czy fizyka, prowadzi jego krytyczne myślenie o rzeźbie i pozwala mu przemyśleć swoją rolę oraz wyobrazić sobie jej dzisiejszy potencjał”2). Tony Cragg jednocześnie nadał rzeźbie nową jakość i stał się jej współczesnym klasykiem.
Artysta od 1977 roku mieszka w Wuppertalu, gdzie założył swoje studio. Od 2006 roku prowadzi tam Park Rzeźby Waldfrieden, położony w krajobrazowym rezerwacie przyrody. Oprócz prac samego autora można tam zobaczyć dzieła innych współczesnych znakomitych twórców, a także wystawy czasowe prezentowane w galeriach usytuowanych w parku i niezwykłą willę o organicznych kształtach inspirowaną ideami austriackiego antropozofa, Rudolfa Steinera. Program artystyczny uzupełniają seminaria i koncerty.
Tony Cragg, Weatherman, wym. 37 × 33 × 22, 38 × 33 × 22, szkło, fot. Francesco Allegretto
Tony Cragg, Weatherman, wym. 37 × 33 × 22, 38 × 33 × 22, szkło, fot. Francesco Allegretto
Sir Tony Cragg ukończył Wimbledon School of Art (1970–1973) i Royal School of Art w Londynie (1973–1977). W ciągu ostatnich trzech dekad jego prace pokazywano w wielu prestiżowych muzeach, galeriach i parkach rzeźby, takich jak m.in. Kröller-Müller Museum, Yorkshire Sculpture Park, Muzeum Luwr, Galerie Belvedere w Wiedniu, na Biennale CAFAM w Pekinie, Biennale w Sydney, Muzeum Sztuki w Limie, Biennale w Wenecji, kilkakrotnie na Documenta w Kassel w Niemczech. W 1988 roku reprezentował Wielką Brytanię na 43. Biennale w Wenecji. W tym samym roku otrzymał też prestiżową Nagrodę Turnera w Londynie, a w 2002 został Komandorem Orderu Imperium Brytyjskiego. Był profesorem L’Ecole des Beaux-Arts w Metz we Francji (1976) na Uniwersytecie Sztuki (Universität der Künste, UdK) w Berlinie (2001–2006) oraz przez długie lata profesorem i rektorem Akademii Sztuki w Düsseldorfie Artysta od 1979 roku współpracuje z londyńską Lisson Gallery. W 2016 roku królowa angielska Elżbieta II nadała mu tytuł szlachecki za zasługi w sztuce.
Po wystawie w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w 2016, która była największą prezentacją twórczości artysty w Polsce3) prezentowaną w tamtejszych galeriach i parku oraz konferencji „Rzeźba dzisiaj” poświęconej współczesnej rzeźbie, pokazujemy w Muzeum Współczesnym Wrocław kilkanaście prac z lat 1998–2016, będących przykładem jego fascynującej twórczości. Obok prac przestrzennych prezentujemy akwarele, dające widzowi szerszy pogląd na twórczość Tony’ego Cragga. Ekspozycję zorganizowano w galeriach dolnych, a także – po raz pierwszy w historii Muzeum – na dachu budynku.
koniec
28 stycznia 2017
1) Jon Wood, „Pojęcia i uwarunkowanie: wywiad z Tony Craggiem”, Katalog „Tony Cragg. Rzeźba”, CRP Orońsko i MWW Wrocław, 2016, s. 68
2) Ibidem, s. 71
3) Wystawa „Tony Cragg. Rzeźba” w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku była trzecią prezentacją jego twórczości w Polsce. Pierwsza odbyła się w 1988 roku w Galerii Foksal w Warszawie, druga w 1997 w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i w Galerii Bunkier Sztuki w Krakowie.
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-02-03 18:00
Do: 2017-05-08
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

zdjęcie: B. Kubska

Abstrakcja użytkowa w Katowicach
BWA Katowice

21 VIII 2017

Abstrakcja użytkowa — wystawa Bartka Buczka w Małej Przestrzeni | 28.07—10.09

więcej »

Günter Grass we Wrocławiu
Muzeum Pana Tadeusza

18 VIII 2017

Günter Grass. Kolekcja gdańska w drodze | 08.08.2017 – 17.09.2017

więcej »

Tarasewicz w Supraślu
Akademia Supraska

17 VIII 2017

Galeria Arsenał i Akademia Supraska mają zaszczyt zaprosić na wystawę | Leon Tarasewicz | 04.08.2017 – 15.09.2017 | Miejsce: Akademia Supraska, ul. Klasztorna 1, Supraśl | Kuratorka: Magdalena Godlewska-Siwerska

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 64

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 56
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 55
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— Ekologia miasta we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Dotknąć we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Sztama we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Kyōgi Karuta we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Aparat to moja broń we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Schron bojowy we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Czarna wiosna we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Kosmos. Atlas we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Globalizacja i indywidualność we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Barbórka we Wrocławiu

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.