Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 29 marca 2017
w Esensji w Google

Obrazy patrzące w Krakowie

Manggha
Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące | 21.01.2017–26.03.2017 | Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Jacek Sempoliński, malarz, rysownik, pedagog i eseista, pozostawił artystyczną spuściznę liczącą ponad osiemset płócien i kilka tysięcy rysunków. Te najbardziej znane to kompozycje malowane ciemnymi błękitami, fioletami i zimnymi szarościami, spopielałe, poprzecierane, podziurawione płótna, ujawniające dramatyczne wątki eschatologiczne, „rzeczy ostateczne”. Z kolei obrazy tworzone na jasnych tłach stanowią stenograficzne zapisy, ślady, odbicia, wręcz elementarne znaki emocji i lęków. „Muszę dziś narysować prawie nic” – notował artysta w Dzienniku. I to „prawie nic” dominuje w ostatnich jego pracach na papierze i płótnie. Jedne i drugie dotykają fundamentalnych problemów z zakresu egzystencji, religii, kultury.
Sempoliński malował te same „tematy”, studiując i powtarzając je wielokrotnie: krajobrazy (z miejsc, które odwiedzał: Mochnaczki, Męćmierza czy Kamiannej), czaszkę, twarz, ukrzyżowanie, tworząc malarskie serie „o sobie samym”. Gdyż „twórczość – jak to ujął Jacek Waltoś – pojmował zapewne tak, jak utrwalona została ona na płótnach i papierach – jako moje, jedno i niepowtarzalne istnienie”.
O tych abstrakcyjnych przecież, ekstremalnych, niepełnych, bo okaleczonych obrazach napisano bardzo wiele i każda interpretacja przybliża nas do fenomenu malarstwa Sempolińskiego. Jego malarska wypowiedź jest totalna, wszechogarniająca, pozornie kusi otchłanią, a obrazy patrzą na nas znad otchłani. Podziurawione płótna, gwałtownie pokreślone ich powierzchnie, niemal dalekowschodnio uproszczone gesty przyciągają naszą uwagę, nasz wzrok, wręcz przykuwają, zamieniając się z nami miejscami.
Wystawa Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące przygotowana przez Muzeum Manggha prezentuje ponad sto dziesięć obrazów i rysunków z lat 1958–2011. To także kolejna – po prezentacjach Andrzeja Wróblewskiego, Andrzeja Wajdy i Grupy WPROST – próba przedstawienia fenomenów sztuki polskiej XX wieku. Obrazy Sempolińskiego patrzą, „każda bowiem płótna drobina Cię widzi, a Ty musisz swe życie odmienić”.
Anna Król
‌Jacek Sempoliński (1927 Warszawa – 2012 Nieborów). Malarz, rysownik, krytyk i eseista. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie od 1956 roku wykładał, a w 1988 roku uzyskał tytuł profesora. W latach 1953–1957 pracował w zespole wykonującym polichromie kamienic Nowego i Starego Miasta w Warszawie (zespół wyróżniony został nagrodą państwową i Złotym Krzyżem Zasługi). Uczestnik legendarnej Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki w Arsenale w 1955 roku (jedna z głównych nagród). Wybór tekstów artysty ukazał się w 2001 roku pod tytułem Władztwo i służba. Myśli o sztuce. W 2002 roku w warszawskiej Zachęcie odbyła się (największa z licznych indywidualnych) wystawa retrospektywna jego malarstwa zatytułowana A me stesso. Laureat Nagrody im. Jana Cybisa (1977), Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego (2004), odznaczony złotym medalem Gloria Artis (2012). Jego prace znajdują się w wielu ważniejszych kolekcjach państwowych (m.in. Muzeów Narodowych w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku) oraz w licznych kolekcjach prywatnych.
koniec
22 stycznia 2017
Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”
Kraków ul. Konopnickiej 26
tel. 122672703
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-01-21
Do: 2017-03-26
Manggha, Kraków, Konopnickej 26

Najnowsze

Idea Homini w Warszawie
Galeria Stalowa

29 III 2017

IDEA HOMINI. Wystawa malarstwa Marcina Kowalika | Wernisaż wystawy: 29 marca, w godz. 19.00–21.00 | Wystawa trwa: od 29 marca do 29 kwietnia 2017 roku

więcej »
Hanna Śliwińska, bez tytułu, 2014

Innego końca świata nie będzie w Gdańsku
Muzeum Narodowe w Gdańsku

26 III 2017

Zuzanna Szarek i Hanna Śliwińska. Innego końca świata nie będzie | Termin: od 25 marca do 17 czerwca 2017 roku | Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku / Gdańska Galeria Fotografii (Zielona Brama)

więcej »
Józef Hałas, Nowe przeciwstawienie, 90 x 90 cm, olej na płótnie, 2013

Poszukiwania we Wrocławiu
Muzeum Architektury we Wrocławiu

25 III 2017

Józef Hałas. Poszukiwania – wystawa malarstwa i rysunku | Od 24 marca do 28 maja 2017 roku | Organizatorzy: Fundacja All That Art!, Muzeum Architektury we Wrocławiu | Kurator: Bogusław Deptuła

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 60

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 56
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 55
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 54
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 53
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 52
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 51
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Manggha
— Taniec duszy w Krakowie

Manggha
— Szkoda wyrzucić w Krakowie

Manggha
— Kachō – ga w Krakowie

Manggha
— Wprost 1966–1986 w Krakowie

Manggha
— Małe światy w Krakowie

Manggha
— Lalki. Oblicza japońskiej tradycji w Krakowie

Manggha
— Andrzej Wajda. Szkicownik w Krakowie

Manggha
— Bambus i laka w Krakowie

Manggha
— Podróż do Japonii w Krakowie

Manggha
— To nie są lalki dla dzieci w Krakowie

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.