Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 25 czerwca 2017
w Esensji w Google

Niebo nadal jest niebieskie w Warszawie

Galeria APS
INSTYTUT EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ | WYDZIAŁU NAUK PEDAGOGICZNYCH | AKADEMII PEDAGOGIKI SPECJALNEJ | IM. MARII GRZEGORZEWSKIEJ | serdecznie zaprasza na wystawę | Maria Kiesner | Niebo nadal jest niebieskie | Galeria APS przy ul. Szczęśliwickiej 40 w Warszawie | wystawa czynna: 24.01-12.03.2017
Wystawa malarstwa Marii Kiesner, prezentowana w galerii APS, osnuta została wokół nowych obrazów powstałych w latach 2015-2017. To prace, w których autorka dotyka zarówno podejmowanych wcześniej wątków związanych z inspiracjami modernistyczną architekturą ale też coraz chętniej skupia się na oddaniu samego ich otoczenia. Pejzaż i przestrzeń wokół obiektów powoli stają się dominującymi elementami wysmakowanych, utrzymanych w ograniczonych gamach błękitów, zieleni, szarości, brązów, czy ugrów kompozycji.
Wiele z malarskich motywów zostało zaczerpniętych z kadrów zamieszczonych w albumie Mikołaja Długosza Latem w mieście będącym wyborem zdjęć, które w czasach PRL miały służyć do produkcji pocztówek. Pretekstem do rozważań stają się miejsca rekreacji z poprzednich epok – baseny z minimalistyczną zabudową, parki, kanałki wodne z blokowiskami w tle.
Autorka przywołuje niegdyś znane, dziś nieistniejące lub podniszczone, zapomniane obiekty w otoczeniu zieleni. To warszawskie baseny, zjeżdżalnie, skocznie np. „Skry„, Legii lub ujęcia wodne w otoczeniu rekreacyjnej infrastruktury. Są też widoki z odwiedzanych miejsc za granicą np. z dzielnicy Eur w Rzymie, Sieny, Szwajcarii. Właściwie lokalizacja danego obiektu jest nieistotna, drugoplanowa, motywem głównym staje się woda i przestrzeń. W jednych pracach dominującym elementem jest błękit wody i nieba, w innych geometria małej „pływającej„ architektury, infrastruktury basenów, stopni do skoków do wody, czy łódek na wodzie. W kilku płótnach rozpoznajemy też widoki Warszawy, które stały się przyczynkiem do snucia opowieści o tkance miasta, gęstwinie dachów, gzymsów, o rytmie, linii, kompozycji, czy miejscach dla autorki bardziej sentymentalnych jak np. Muranów.
Obrazy z ostatnich lat malowane są w niezwykle swobodny sposób, w dużej części „z gestu„. Sprawiają wrażenie lekkich, szkicowych, jakby umyślnie niedokończonych. Dominującym elementem wystawy stają się dwa płótna zatytułowane Północ (2016), z ciemno grantowym niebem, trochę surrealistyczną, nierealnie wyabstrahowaną z górzystego tła, minimalistyczną architekturą. Przepełnia je nastrój niepokoju i chłodu. Być może to zapowiedź zmian w dotychczas niezwykle konsekwentnie uprawianej twórczości Marii Kiesner?
Magdalena Durda-Dmitruk
dr Maria Kiesner 2 latach 1997-2002 studia na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom, wyróżniony nagrodą im. Józefa Szajny, obroniła w roku 2002 pod kierunkiem prof. Jarosława Modzelewskiego. Aneks z plakatu w pracowni prof. Mieczysława Wasilewskiego. Pracę teoretyczną napisała pod kierunkiem dr Agnieszki Morawińskiej.
W latach 2005 i 2007 stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureatka pierwszej nagrody 2. Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego oraz wyróżnienia Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy w 2016 roku. W 2009 roku obroniła doktorat pod tytułem Miasto przed burzą. Pracuje jak adiunkt w Instytucie Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Autorka ponad 40 wystaw indywidualnych, uczestniczka kilkudziesięciu wystaw zbiorowych w Polsce i za granicą.
Maluje architekturę i pejzaż miejski. Przedstawia obiekty realistycznie, ascetycznie i bez sztafażu, interesują ją fabryki, dworce, szkoły, domy kultury i zapomniane relikty socmodernizmu i modernizmu.
koniec
27 lutego 2017
Galeria APS
02-353 Warszawa, ul. Szczęśliwicka 40
tel. +48 22 589 36 00
fax +48 22 658 11 18
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-01-24
Do: 2017-03-12
Galeria APS, Warszawa, Szczęśliwicka 40

Najnowsze

Jonasz Stern, Scena podwodna, 1969, technika mieszana, 67,5 × 83,3 cm, courtesy J.J. Grabscy

Krajobraz po Zagładzie w Krakowie
Mocak

24 VI 2017

JONASZ STERN | Krajobraz po Zagładzie | Miejsce: Galeria Beta | Data wystawy: 30.06.2017 – 24.09.2017 | Wernisaż: 29.06.2017 godz. 18 | Artysta: Jonasz Stern | Kurator: Maria Anna Potocka | Koordynator: Martyna Sobczyk

więcej »

Ślepe ściany we Wrocławiu
Galeria Entropia

23 VI 2017

Bogdan Konopka | ŚLEPE ŚCIANY. Fotograficzne zapiski z muralami w tle. Wrocław 1988 | wystawa fotografii | 27.06 – 28.07.2017 | otwarcie: 27.06.2017 godz. 18:00 | wtorek | wstęp wolny

więcej »

Making places we Wrocławiu
Muzeum Architektury we Wrocławiu

22 VI 2017

Making Places | Fieldoffice Architects i Sheng-Yuan Huang | wernisaż w czwartek 22 czerwca o godzinie 18.00, wystawa czynna do 27 sierpnia 2017 | Kuratorzy: Juhani Pallasmaa i Chun-Hsiung Wang

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 63

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 56
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 55
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 54
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Galeria APS
— Dyrygent w Warszawie

Galeria APS
— Zamieszkały we mnie obrazy w Warszawie

Galeria APS
— Dyplomy licencjackie i magisterskie 2015 w Warszawie

Galeria APS
— Egipt i poematy w Warszawie

Galeria APS
— Peryferia grafiki w Warszawie

Galeria APS
— Obrazy na jedwabiu w Warszawie

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.