Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 października 2017
w Esensji w Esensjopedii

Niebo nadal jest niebieskie w Warszawie

Galeria APS
INSTYTUT EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ | WYDZIAŁU NAUK PEDAGOGICZNYCH | AKADEMII PEDAGOGIKI SPECJALNEJ | IM. MARII GRZEGORZEWSKIEJ | serdecznie zaprasza na wystawę | Maria Kiesner | Niebo nadal jest niebieskie | Galeria APS przy ul. Szczęśliwickiej 40 w Warszawie | wystawa czynna: 24.01-12.03.2017
Wystawa malarstwa Marii Kiesner, prezentowana w galerii APS, osnuta została wokół nowych obrazów powstałych w latach 2015-2017. To prace, w których autorka dotyka zarówno podejmowanych wcześniej wątków związanych z inspiracjami modernistyczną architekturą ale też coraz chętniej skupia się na oddaniu samego ich otoczenia. Pejzaż i przestrzeń wokół obiektów powoli stają się dominującymi elementami wysmakowanych, utrzymanych w ograniczonych gamach błękitów, zieleni, szarości, brązów, czy ugrów kompozycji.
Wiele z malarskich motywów zostało zaczerpniętych z kadrów zamieszczonych w albumie Mikołaja Długosza Latem w mieście będącym wyborem zdjęć, które w czasach PRL miały służyć do produkcji pocztówek. Pretekstem do rozważań stają się miejsca rekreacji z poprzednich epok – baseny z minimalistyczną zabudową, parki, kanałki wodne z blokowiskami w tle.
Autorka przywołuje niegdyś znane, dziś nieistniejące lub podniszczone, zapomniane obiekty w otoczeniu zieleni. To warszawskie baseny, zjeżdżalnie, skocznie np. „Skry„, Legii lub ujęcia wodne w otoczeniu rekreacyjnej infrastruktury. Są też widoki z odwiedzanych miejsc za granicą np. z dzielnicy Eur w Rzymie, Sieny, Szwajcarii. Właściwie lokalizacja danego obiektu jest nieistotna, drugoplanowa, motywem głównym staje się woda i przestrzeń. W jednych pracach dominującym elementem jest błękit wody i nieba, w innych geometria małej „pływającej„ architektury, infrastruktury basenów, stopni do skoków do wody, czy łódek na wodzie. W kilku płótnach rozpoznajemy też widoki Warszawy, które stały się przyczynkiem do snucia opowieści o tkance miasta, gęstwinie dachów, gzymsów, o rytmie, linii, kompozycji, czy miejscach dla autorki bardziej sentymentalnych jak np. Muranów.
Obrazy z ostatnich lat malowane są w niezwykle swobodny sposób, w dużej części „z gestu„. Sprawiają wrażenie lekkich, szkicowych, jakby umyślnie niedokończonych. Dominującym elementem wystawy stają się dwa płótna zatytułowane Północ (2016), z ciemno grantowym niebem, trochę surrealistyczną, nierealnie wyabstrahowaną z górzystego tła, minimalistyczną architekturą. Przepełnia je nastrój niepokoju i chłodu. Być może to zapowiedź zmian w dotychczas niezwykle konsekwentnie uprawianej twórczości Marii Kiesner?
Magdalena Durda-Dmitruk
dr Maria Kiesner 2 latach 1997-2002 studia na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom, wyróżniony nagrodą im. Józefa Szajny, obroniła w roku 2002 pod kierunkiem prof. Jarosława Modzelewskiego. Aneks z plakatu w pracowni prof. Mieczysława Wasilewskiego. Pracę teoretyczną napisała pod kierunkiem dr Agnieszki Morawińskiej.
W latach 2005 i 2007 stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureatka pierwszej nagrody 2. Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego oraz wyróżnienia Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy w 2016 roku. W 2009 roku obroniła doktorat pod tytułem Miasto przed burzą. Pracuje jak adiunkt w Instytucie Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Autorka ponad 40 wystaw indywidualnych, uczestniczka kilkudziesięciu wystaw zbiorowych w Polsce i za granicą.
Maluje architekturę i pejzaż miejski. Przedstawia obiekty realistycznie, ascetycznie i bez sztafażu, interesują ją fabryki, dworce, szkoły, domy kultury i zapomniane relikty socmodernizmu i modernizmu.
koniec
27 lutego 2017
Galeria APS
02-353 Warszawa, ul. Szczęśliwicka 40
tel. +48 22 589 36 00
fax +48 22 658 11 18
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-01-24
Do: 2017-03-12
Galeria APS, Warszawa, Szczęśliwicka 40

Najnowsze

LUCIA NIMCOVÁ. RYWALIZACJA, 2007

Centralna, Środkowo-Wschodnia w Białymstoku
Galeria Arsenał

17 X 2017

Galeria Arsenał ma zaszczyt zaprosić na wystawę | Centralna, Środkowo-Wschodnia | 13.10.2017 -19.11.2017

więcej »
Zu Zhou podczas próby w swoim studio w East Village, 1994

Dziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

16 X 2017

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na otwarcie wystawy Danwen Xing „Dziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003” w środę 18 października o godzinie 19:00 w Muzeum na Pańskiej. Wystawa czynna w dniach 18.10.2017 – 07.01.2018.

więcej »

Inne strony rękopisu we Wrocławiu
Muzeum Pana Tadeusza

8 X 2017

INNE STRONY RĘKOPISU „PANA TADEUSZA” | wystawa czasowa | 29.09.2017–05.11.2017

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 66

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 66
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Galeria APS
— Dyrygent w Warszawie

Galeria APS
— Zamieszkały we mnie obrazy w Warszawie

Galeria APS
— Dyplomy licencjackie i magisterskie 2015 w Warszawie

Galeria APS
— Egipt i poematy w Warszawie

Galeria APS
— Peryferia grafiki w Warszawie

Galeria APS
— Obrazy na jedwabiu w Warszawie

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.