Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 października 2017
w Esensji w Esensjopedii

Made in Blue Republic w Zielonej Górze i Białymstoku

Galeria Arsenał, BWA Zielona Góra
Zapraszamy na wystawę grupy Blue Republic pt. Made in Blue Republic | Otwarcie 10.03.2017, 19:00 (Zielona Góra), 17.03.2017, 18:00 (Białystok, elektrownia) | Wystawa czynna do 02.04.2017 (Zielona Góra), 04.05.2017 (Białystok, elektrownia) | grupa Blue Republic: Anna Passakas, Radosław Kudliński
Made in Blue Republic obejmuje szereg strategii artystycznych i metod pracy z materiałem. Agresywna płynność i natrętna materialność wydają się dominującą cechą tego projektu, który w rytmie zanikania i powrotu rozprzestrzenia się z upływem czasu (nawet jeżeli ten ruch jest wyłącznie pozorny), będąc wizualną refleksją nad sprzecznościami i dominacją prezentyzmu w XXI wieku.
Dwie wystawy (w BWA Zielona Góra i białostockiej Galerii Arsenał), które składają się na Made in Blue Republic, są silnie związane z obecną globalną rzeczywistością. Zatem perypatetyczne wyjście poza ograniczenia pracowni-laboratorium stało się metodą „kolekcjonowania i fabrykacji” fragmentów przedmiotów, ich klasyfikacji, wymyślania i zapominania o nich gdzieś w wędrówce po świecie, w czasie rozmaitych projektów badawczych na różnych szerokościach geograficznych. Nasuwa się obraz artystów podążających śladem wielkiej Maszyny Zniszczenia, podnoszących z ziemi okaleczone fragmenty, by potem próbować za ich pomocą odnaleźć zagubioną całość. Ten obsesyjny wysiłek zdaje się częścią DNA artystów, urodzonych i wychowanych w kraju, który wielokrotnie musiał wymyślać się od nowa, budując całość ze szczątków tego, co było kiedyś.
Niektóre z uporczywie powracających tematów w tej praktyce artystycznej, które stanowią istotne tło projektu, to: uwikłanie w rozgrywki władzy i bezprawia, współczesne hiperkompleksowości, bezdomność w świecie, bezdomność natury, fabrykacja dylematów, sentymentalizmów, konfabulacji. Wątki te wypływają z empatii dla niepotrzebnych, odtrąconych, zmarginalizowanych.
Projekt kreuje frapującą przestrzeń, która otacza widza. Wypełniając większość sali BWA Zielona Góra, pokrywając podłogę tak szczelnie, że zostaje jej niewiele na swobodne poruszanie się, ta ekspansywna, „wędrująca” aranżacja obiektów równocześnie doskonale współpracuje z dynamiką przestrzenną wnętrza. Instalacja ze znalezionych, „poprzerabianych” i gotowych przedmiotów (ready made), gromadzonych przez artystów w różnych krajach w ciągu ostatnich dziesięciu lat, ma w sobie lekkość i jest tak delikatnie wyważona, że łatwo ją zakłócić. Ujawnia ona nietrwałość zamierzeń i wielkich narracji cywilizacyjnych. Artyści Blue Republic uczynili z braku stabilności swój modus operandi, i ta jakość jest widoczna we wszystkich elementach projektu: w głównej instalacji składającej się z tektury, czasopism, puszek, styropianu, kawałków drewna, blachy, drutu, gruzu, rysunków na papierze i innych materiałach – oraz w monumentalnych rysunkach wykonanych czarną taśmą klejącą na ścianach galerii.
Czarna taśma jest dla Blue Republic coraz częściej materiałem wyboru: jest narzędziem w ich obecnym kierunku poszukiwań, ciążącym ku improwizacji i działaniom performatywnym. Prace same w sobie są tymczasowe, ubogie i ulotne, a czarna taśma radykalnie przekształca i animuje płaszczyznę ścian, wyzwalając trójwymiarowość.
Włączona do aranżacji przestrzennej w Galerii Arsenał grupa prac wideo z serii Water Drawings uzupełnia efemeryczne formy z czarnej taśmy, mniejsze obiekty i instalację przestrzenną Limited Activities, w której gruz i śmieci „posprzątano”, a właściwie wymieciono poza zasięg mioteł i pozostawiono. Monitory TV symultanicznie emitują zapis performance’u/sztuki ziemi realizowanego na przestrzeni kilku ostatnich lat, wyłonionego z wcześniejszych działań związanych z koncepcją transobiektu – przedmiotu, którego status ontologiczny jest zawieszony: który został zniszczony, sproszkowany, pocięty na wióry itp. Water Drawings to przykład sytuacji, w której konwencjonalny przedmiot już nie istnieje, istnieje tylko jego aspekt performatywny – cień przedmiotu i idei przedmiotu, wykonany wodą na powierzchni rozgrzanej słońcem skały, stwarzający swoisty „teatr bez widza”. Jego tymczasowość i brak stabilności przywołuje daremność prób kształtowania zglobalizowanej świadomości poprzez wysiłek nieustającej pogoni za nieuchwytną rzeczywistością. Jedyne ślady pozostałe po pracy pędzla to przelotna kreska szybko wysychających konturów i ich dokumentacja wideo.
Efemeryczność w tym projekcie jest bardziej strategią artystyczną niż tylko metodą. Jest też czułym instrumentem służącym do formułowania fundamentalnych pytań. Same diagnozy co do kondycji świata, sugestie, jak go rozumieć i jak w nim zamieszkać, to nie wszystko. Nie doraźne prognozy pogody, lecz udział w przemianie świata wydaje się celem, do którego dążą artyści Blue Republic.
Blue Republic to grupa dwojga polsko-kanadyjskich artystów urodzonych i wykształconych w Polsce: Anny Passakas i Radosława Kudlińskiego, którzy wspólnie realizują projekty od 1992 roku. Studiowali w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, na Uniwersytecie Jagiellońskim, Kings’ College London University, School of Oriental and African Studies w Londynie oraz na Uniwersytecie Toronto (filozofia, sztuki wizualne, religioznawstwo, filologia). Artyści dzielą czas między Polskę a Kanadę.
Praktyka artystyczna grupy obejmuje szeroki zakres środków ekspresji i mediów, począwszy od tradycyjnych, jak malarstwo, rysunek i rzeźba, poprzez instalacje multimedialne po działania efemeryczne, performance, wideo i nowe media. Członkowie Blue Republic uczestniczyli w projektach i podróżach artystyczno-badawczych w Indiach, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Tajlandii, Kambodży, Japonii, Turcji, Armenii, Norwegii, Chinach i Grecji. Zaangażowani byli m.in. w międzynarodowe projekty edukacyjne w brazylijskich fawelach i pracę z więźniami w Ontario Correctional Institute.
Ważniejsze wystawy grupy: Sculpture Center, Cleveland; 2013–14 Bi-city Biennale of UrbanismArchitecture, Shenzhen/Hongkong; Daad Gallery, Berlin; Ludwig Forum for International Art, Aachen; CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa; Galleria D’Arte Moderna di Bologna (Officina America); Galerie Julio Gonzales, Paryż; Cultural Services Co-op, Siĕm Réab, Kambodża; Kurytyba, Brazylia; Tokio, Japonia. Jesienią 2017 roku Blue Republic weźmie udział w międzynarodowej wystawie poświęconej sztuce akcji Wanderlust: Actions, Traces, and Journeys 1967–2017 zorganizowanej przez University at Buffalo Art Galleries w Buffalo NY (USA), która prezentować będzie twórczość takich artystów, jak Bas Jan Ader, Francis Alÿs, John Baldessari, Cardiff/Miller, Mona Hatoum, Ana Mendieta, Wangechi Mutu, Gabriel Orozco i in.
koniec
9 marca 2017
Galeria Arsenał
15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2
tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40
fax +48 85 742 85 60
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00
Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny

BWA Zielona Góra
65-048 Zielona Góra, Al. Niepodległości 19
tel. 68 325-37-26
fax 68 325-37-26
Czynne: wt-so 12-19; ni 11-17
Wstęp: 1,50 / 1,00 zł; we wtorki wstęp wolny
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-03-10 19:00
Do: 2017-04-02
Galeria Arsenał,
BWA Zielona Góra, Zielona Góra, Al. Niepodległości 19
Od: 2017-03-10 19:00
Do: 2017-04-02
Galeria Arsenał,
BWA Zielona Góra, Białystok, Elektryczna 13

Najnowsze

Sprzężenie zwrotne w Tychach
MGSz Obok

21 X 2017

Sprzężenie zwrotne | Pracownia Rysunku Rafała Borcza i Magdaleny Kuleszy–Fedkowicz

więcej »
Szachy, 1932, akwarela / papier, 33,5 × 45,5 cm

Poezja i sztuka na progu nazizmu w Krakowie
Mocak

20 X 2017

JOACHIM RINGELNATZ | Poezja i sztuka na progu nazizmu | 04.10.2017 – 25.03.2018 | Galeria Alfa

więcej »

Rozważny i romantyczny w Krakowie
Pałac Krzysztofory

20 X 2017

Rozważny i romantyczny. W 200. rocznicę śmierci Tadeusza Kościuszki | Wystawa czynna od 3 października do 17 grudnia 2017 r. w Pałacu Krzysztofory, od środy do niedzieli w godz. 10.00-17.30.

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 66

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 66
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

BWA Zielona Góra
— Elementy w Zielonej Górze

Galeria Arsenał
— Centralna, Środkowo-Wschodnia w Białymstoku

BWA Zielona Góra
— Lucha Libre. Cifra Negra w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Rysunek satyryczny i zdjęcia wybrane w Zielonej Górze

Galeria Arsenał
— Uwaga! Granica w Białymstoku (i w Lublinie)

Galeria Arsenał
— Ze względu na okoliczności w Białymstoku

BWA Zielona Góra
— Kalkulacja i irytacja w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Cross the b/order w Zielonej Górze

Galeria Arsenał
— Jest tak, jak się Państwu wydaje w Białymstoku

BWA Zielona Góra
— Conatus w Zielonej Górze

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.