Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 listopada 2017
w Esensji w Esensjopedii

Ciepło, zimno. Nikogo tu nie ma w Białymstoku

Galeria Arsenał
Galeria Arsenał ma zaszczyt zaprosić na wystawę stypendystki Prezydenta Miasta Białegostoku | MAGDALENA DREŚCIK. Ciepło, zimno. Nikogo tu nie ma | 18.04.2017 – 07.05.2017 | Otwarcie: 18.04.2017 / 18:00 | Miejsce: Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13, Białystok (wejście od ul. Świętojańskiej) | Kuratorka: Monika Szewczyk
Malarstwo Magdaleny Dreścik to dogłębny namysł nad strukturą. Niefiguratywny zwrot, jakiego sztuka dokonała począwszy od ekspresjonizmu abstrakcyjnego, ma tu swoją prezentację – figuracją w tych pracach staje się sam akt dekonstrukcji. Horyzontalne i wertykalne układy linii (nasuwające skojarzenia z zapałkami bądź elementami gier dla dzieci) rozkładają konstrukcje architektoniczne do szkieletu, stając się studium defragmentacji obiektu. Przedmiotem konceptualnej refleksji malarskiej jest wyjęta z naturalnego tła bryła architektoniczna i proces jej konstruowania. Umieszczona na płótnie sekwencja linii tworzy obraz przypominający wieże strażnicze, rozsypujące się domki z zapałek, modele geometryczne bądź ślady osadnictwa dawnych cywilizacji.
Prace Dreścik nawiązują dialog z tradycją malarską abstrakcjonizmu geometrycznego, nurtu wywodzącego się ze szkoły nowojorskiej lat 60. ubiegłego wieku, i dekonstruktywizmu, który zrewolucjonizował ujęcie bryły zarówno w sztuce, jak i architekturze. Koncepcje Franka Gehry’ego, Franka Stelli czy Petera Eisenmana, które były krytycznym rozwinięciem idei postmodernistycznych, przemodelowały wizję reprezentacji figuratywnej. Detal, abstrakcyjny ornament, szkielet i struktura znalazły się w centrum uwagi artysty, a tematem prezentacji stały się nieustanne wariacje podstawowego obiektu, wyabstrahowany szczegół i jego mutacje. U Dreścik widoczna jest refleksja nad ideami dekonstruktywistów i ich kreatywne wcielenie w materię dzieła.
Pierwsze prace artystki były hiperrealistycznymi wizerunkami drewnianych budynków jednorodzinnych umieszczonych na białym tle. Fotograficzny realizm idyllicznych kolorowych domków z przedmieść uległ metamorfozie w zdekonstruowany szkielet, model. Artystka poddała obiekt malarskiej analizie, korzystając z technik tradycji abstrakcjonizmu, skupiając się na detalu, rygorze formalnym, który stał się tworzywem dzieła. Jednak płótna Dreścik nie emanują zimną estetyką wyabstrahowanej bryły; użycie koloru, kresek przypominających zapałki sprawia, że prezentowane na obrazach formy nabierają żywego ciała, unaoczniają nieuśmierzalną tęsknotę za zadomowieniem, poszukiwaniem korzeni i oswajaniem utraconych przestrzeni.
Prezentowane na piętrze Galerii Arsenał elektrownia prace Dreścik powstały dzięki stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku przyznawanemu młodym twórcom. Malarstwo abstrakcyjne wytwarza pole wizualne, które staje się performatywnym aktem mowy. Co mówią nam obrazy artystki? Ciepło, zimno. Nikogo tu nie ma zdaje relację ze smutnego procesu dewastacji drewnianej architektury Białegostoku. „Nikogo tu nie ma” oddaje nie tylko nieobecność ludzi, którzy kiedyś zamieszkiwali te przestrzenie, ale też brak kogokolwiek, kto pochyliłby się nad zrujnowanymi resztkami drewnianej architektury miasta i na nowo tchnąłby w nie życie.
Sztuka Dreścik to nie tylko kreatywna osobista rozmowa z tradycją malarską XX w., ale też próba uśmierzenia nomadycznej tęsknoty za zadomowieniem, zwrócenia uwagi na rozpad i śmierć drewnianej architektury miasta za pomocą wizualnego języka malarstwa niefiguratywnego, tylko na pozór zupełnie abstrakcyjnego.
Michał Łukaszuk
Magdalena Dreścik, ur. w 1992 roku w Białymstoku, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom w pracowni malarstwa prof. Jarosława Modzelewskiego w 2016 roku. Laureatka stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku dla młodych twórców, finalistka Promocji 2016 Galerii Sztuki w Legnicy, finalistka konkursu Polygonum w BWA w Bydgoszczy, laureatka Grand Prix 2016 konkursu o Grand Prix Fundacji im. Franciszki Eibisch.
koniec
8 kwietnia 2017
Galeria Arsenał
15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2
tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40
fax +48 85 742 85 60
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00
Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-04-18 18:00
Do: 2017-05-07
Galeria Arsenał, Białystok, Elektryczna 13

Najnowsze

Bufet pod Kombinatem w Krakowie
Dzieje Nowej Huty

19 XI 2017

Bufet pod Kombinatem | Swoista podróż do życia codziennego nowohucian przez pryzmat lokali gastronomicznych | Wystawę można oglądać od 26 października 2017 do 8 kwietnia 2018 roku.

więcej »
fot. Jolanta Marcolla, Światło, 1981

Własny pokój w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra

18 XI 2017

Jolanta Marcolla – Własny pokój | Otwarcie wystawy 24.11 godz. 19:00 | godz. 19:30 pokaz filmów Arton Review. Wokół Formy Filmowej | Barbara Kozłowska / Paweł Kwiek / Jolanta Marcolla / Agnieszka Lasota / Laura Pawela / Amanda Wieczorek | Po pokazie zapraszamy na panel z udziałem Jolanty Marcolli | Wystawa czynna do 17.12.2017.

więcej »
Zdjęcie promujące wydarzenie: Sofi Żezmer Terra Incognita /Snapshots – dzięki uprzejmości Marta Shefter Gallery

Looking Glass w Orońsku
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

17 XI 2017

Sofi Żezmer LOOKING GLASS | Otwarcie wystawy w sobotę, 18 listopada 2017 roku, o godz. 14.00 w Galerii „Oranżeria” | Wystawa czynna do 7 stycznia 2018 roku | Kurator: Leszek Golec

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 67

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 67
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 66
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Galeria Arsenał
— Centralna, Środkowo-Wschodnia w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Uwaga! Granica w Białymstoku (i w Lublinie)

Galeria Arsenał
— Ze względu na okoliczności w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Jest tak, jak się Państwu wydaje w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Detsky sen w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Grundlagen w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Niewidzialna Ściana w Białymstoku

Galeria Arsenał, BWA Zielona Góra
— Made in Blue Republic w Zielonej Górze i Białymstoku

Galeria Arsenał
— Wyobraź sobie, dziury w ziemi w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Mała wystawa o Dużym Lesie w Białymstoku

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.