Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 27 maja 2017
w Esensji w Google

Czarna wiosna we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
CZARNA WIOSNA. WOKÓŁ WROCŁAWSKIEJ NIEZALEŻNEJ SCENY MUZYCZNEJ LAT 80. | 27.4.17–25.9.17 | Wernisaż: 27.4.17 (czwartek), godz. 18.00, poziom 3 i 4, wstęp bezpłatny
projekt: Grupa Projektor
projekt: Grupa Projektor
Wystawa „Czarna wiosna. Wokół wrocławskiej niezależnej sceny muzycznej lat 80.” poświęcona jest emocjom, jakie mogą zaistnieć w sytuacji represyjnej, zdeterminowanej przez system społeczno-polityczny. Emocjom, które wynikają z niepokoju, ale jednocześnie są wyrazem poszukiwań własnego potencjału w mierzeniu się z rzeczywistością. Jej tłem są lata 80. XX wieku, a punktem wyjścia muzyka z Wrocławia.
Wrocławska scena muzyczna z tamtego czasu jest zjawiskiem niejednorodnym. Jej początek sięga końca lat 70., kiedy powstają pierwsze punkrockowe grupy, niemniej to następna dekada przynosi różnorodność stylistyczną (punk, reggae, nowa fala), eksperymenty oraz działania łączące muzykę i sztukę. To wówczas, na pograniczu gatunków, zrodziła się żywa kultura, która stworzyła szersze alternatywne środowisko, będące symptomatycznym dla okresu schyłku epoki komunizmu w Polsce.
Jacek „Ponton” Jankowski, Wigilia rewolucji październikowej (plakat dla Pomarańczowej Alternatywy), 1988. Dzięki uprzejmości artysty
Jacek „Ponton” Jankowski, Wigilia rewolucji październikowej (plakat dla Pomarańczowej Alternatywy), 1988. Dzięki uprzejmości artysty
Sytuacja po 1981 roku – wydarzenia polityczne, niepokoje społeczne i kulturowe – wpłynęła na krystalizację działań alternatywnych odznaczających się nieufnością wobec istniejącego świata, kontestując jego instytucje. Sztuka i muzyka stały się energią, która scalała ludzi, kreowała więzi, manifestowała emancypację i bunt.
Wrocławska niezależna scena muzyczna lat 80. jest zjawiskiem, którego potencjał nie do końca został wykorzystany i opracowany. Być może jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest trudne do zaszufladkowania zróżnicowanie stylów muzycznych jakie się na nią składały, jak również jej interdyscyplinarność związana z wchodzeniem w świat sztuk wizualnych. Kolejnym aspektem, który składa się na jej „niewidoczność” w powszechnej świadomości, to brak wydawnictw płytowych dokumentujących działalność twórców tamtego czasu.
Jacek „Ponton” Jankowski, Red Culture, 1986, odbitka szablonu. Kolekcja DTZSP, depozyt w MWW. Fot. Małgorzata Kujda
Jacek „Ponton” Jankowski, Red Culture, 1986, odbitka szablonu. Kolekcja DTZSP, depozyt w MWW. Fot. Małgorzata Kujda
Na wystawie prezentujemy materiały archiwalne, dokumentację fotograficzną, nagrania audio i filmowe związane z najważniejszymi zespołami i twórcami sceny. Zderzamy je z pracami artystów wizualnych debiutujących i działających w tamtym okresie, jak również twórcami młodszego pokolenia. W obrębie prezentacji ważny trzon stanowią obiekty z kolekcji Muzeum Współczesnego Wrocław oraz Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych we Wrocławiu.
Muzyka jest doskonałym pretekstem do zarysowania historii kształtującej się w realiach Polski w momencie gwałtownej transformacji ustrojowej – począwszy od karnawału solidarnościowej wolności, poprzez okres stanu wojennego determinującego działalność podziemną, a skończywszy na procesie zmierzającym ku zmianie systemu. Wszystkie te etapy odbiły się znacząco na rytmie życia artystycznego i postawach artystów wyrażających się bojkotem wobec wszelkiej władzy, bezprecedensową konsolidacją wokół działań niezależnych i sprzeciwem, który w konsekwencji przyjął formę karnawału. Wiele działań artystycznych z tamtego okresu zrodziło się na pograniczu plastyki i muzyki, a sama muzyka stała się wyrazem buntu pokolenia.
Jarosław Modzelewski, Bieg czerwonych ludzi, 1983, olej na płótnie. Kolekcja MWW. Fot. Małgorzata Kujda
Jarosław Modzelewski, Bieg czerwonych ludzi, 1983, olej na płótnie. Kolekcja MWW. Fot. Małgorzata Kujda
Wystawa w szerszym zakresie przygląda się latom 80. oraz relacji pomiędzy muzyką a sztuką. Niezależnie jednak od tego jest ona przede wszystkim doskonałą okazją do przywołania alternatywnego ruchu artystyczno-kulturowego Wrocławia.
Z dzisiejszego punktu widzenia istotne jest spojrzenie na tę „energetyczną formę” i zastanowienie się nad rolą, jaką może odegrać kontrkultura w kreowaniu rzeczywistości. Na ile anarchistyczne gesty, bunt, idee ulegają przewartościowaniu w zderzeniu z systemem, koniunkturą czy po prostu czasem.
Jerzy Truszkowski, Praca wyzwala, 1985, fotografia barwna. Kolekcja DTZSP, depozyt w MWW. Fot. Małgorzata Kujda
Jerzy Truszkowski, Praca wyzwala, 1985, fotografia barwna. Kolekcja DTZSP, depozyt w MWW. Fot. Małgorzata Kujda
Tytuł wystawy jest odwołaniem do wiersza Antoniego Słonimskiego, będącego rozrachunkiem poety z mitami związanymi z odzyskaniem niepodległości przez Polskę w 1918 roku. „Czarna wiosna” to utwór na wskroś pacyfistyczny i humanistyczny, niemniej niepozbawiony rewolucyjnych wizji. Jednocześnie pełen jest witalizmu i nadziei, ale przepełnia go także pesymizm i gorycz. Ta dwuznaczność podkreślona jest w tytule mającym formę oksymoronu. W kontekście wystawy zwrot ten nabiera specyficznego znaczenia. Jego niejednorodność oddaje nastrój dekady lat 80. pełnej zmiennych emocji: od niepokoju i bezsilności, poprzez konspirację i bunt, do karnawalizacji i ludyczności postaw. „Czarna wiosna” to również swoista parafraza głoszonego przez subkulturę punkową hasła „no future”.
Klaus Mitffoch, 1984, plakat. Projekt: Artur „Gouy” Gołacki, współpraca Andrzej Rogowski. Dzięki uprzejmości Andrzeja Rogowskiego
Klaus Mitffoch, 1984, plakat. Projekt: Artur „Gouy” Gołacki, współpraca Andrzej Rogowski. Dzięki uprzejmości Andrzeja Rogowskiego
Artyści i autorzy dokumentacji: Karolina Balcer, Dariusz Brygier, Piotr Bujak, Ewa Ciepielewska, Czesław K. Czajkowski, Paweł Czepułkowski, Norbert Delman, Tomasz Domański, Ryszard Gajewski, Galeria Entropia (Alicja Jodko, Mariusz Jodko, Andrzej Rerak), Andrzej Głuszek, Jerzy Głuszek, Artur „Gouy” Gołacki, Ryszard Grzyb, Jacek „Ponton” Jankowski, Paweł Jarodzki, Mirosław Emil Koch, Barbara Konopka, Jerzy Kosałka, Paweł Kowzan, Zofia Kulik, Zbigniew Libera, LUXUS (Ewa Ciepielewska, Jacek „Ponton” Jankowski, Artur „Gouy” Gołacki, Bożena Grzyb-Jarodzka, Paweł Jarodzki, Jerzy Kosałka, Szymon Lubiński, Małgorzata Plata, Stanisław Sielicki), Jarosław Modzelewski, N.A.O. Sternenhoch, Jacek Niegoda, Pomarańczowa Alternatywa, Yola Ponton, Józef Robakowski, Andrzej Rogowski, Wilhelm Sasnal, Tomasz Sikorski, Krzysztof Skarbek, Tomasz „Mniamos” Stępień, Jerzy Truszkowski, Krzysztof Wałaszek, Adam Witkowski.
Wrocławska scena muzyczna lat 80.: Antena Krzyku, De Musk, Działon Punk, Lech Janerka, Kaman & The Big Bit, Klaus Mitffoch, Klaus Mit Foch, Kormorany, Kormorany Raj, Los Loveros, Mechaniczna Pomarańcza, Miki Mousoleum, Natchniony Traktor, Program 3, Punks Banditen Brigade, S.A.D., Sedes, Stage of Unity, Zwłoki.
koniec
19 kwietnia 2017
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-04-27 18:00
Do: 2017-09-25
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

Edward Dwurnik, Rysunki do obrazu Bitwa pod Grunwaldem, 2010, akwarela, ołówek, tusz / papier, 46×65 cm każdy

Kolekcja MOCAK-u w MBWA w Lesznie
MBWA Leszno

26 V 2017

Miejsce: MBWA w Lesznie; Leszczyńskich 5 | Data wystawy: 21.05.2017 – 16.06.2017 | Wernisaż: 20.05.2017 godz. 18

więcej »

Wystawa ilustracji Marianny Sztymy w Warszawie
Nasza Księgarnia, Multimedialna Biblioteka dla Dzieci i Młodzieży nr XXXI

23 V 2017

Z okazji premiery książki „Brzechwa dzieciom. Dzieła wszystkie. Pan Kleks” Wydawnictwo „Nasza Księgarnia” oraz Multimedialna Biblioteka dla Dzieci i Młodzieży nr XXXI zapraszają na wystawę ilustracji Marianny Sztymy. Wystawa czynna od 5 do 17 czerwca. Wstęp wolny.

więcej »
Franciszka i Stefan Themerson, Bez tytułu, 1929-1970, fotogram, papier, 19,5 x 23 cm, Dzieki uprzejmosci Signum Foundation

O potrzebie tworzenia widzeń w Orońsku
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

22 V 2017

O potrzebie tworzenia widzeń 1929–2017 | 27.05–17.09.2017 | Otwarcie wystawy w sobotę, 27 maja o godz. 14.00 w Muzeum Rzeźby Współczesnej w Orońsku

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 62

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 56
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 55
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 54
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 53
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— Schron bojowy we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Kosmos. Atlas we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Globalizacja i indywidualność we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Cragg we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Barbórka we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Przenikanie we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Czekanie we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Peryferium we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Konstruktywizm to problem, a nie estetyka we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Do Wrocławia, do Wrocławia we Wrocławiu

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.