Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 listopada 2017
w Esensji w Esensjopedii

Kolekcje XX wieku w Gdańsku

Muzeum Narodowe w Gdańsku
Henryk Stażewski. Kolekcje XX wieku | Termin: od 21 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku | Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku/Oddział Zielona Brama
Henryk Stażewski, Bez tytułu, 1980, akryl, płyta, 45 x 45 cm, fot. © MNG
Henryk Stażewski, Bez tytułu, 1980, akryl, płyta, 45 x 45 cm, fot. © MNG
Pokaz prac Henryka Stażewskiego to hołd złożony jednemu z najbardziej konsekwentnych awangardystów. Stażewski, wierny awangardzie od początku jej narodzin w Polsce w 1917 roku do swojej śmierci w roku 1988, prekursor i nestor polskiego konstruktywizmu, był niewątpliwym koryfeuszem sztuki.
W polskiej awangardzie dwudziestolecia międzywojennego konstruktywizm zajmował własną silną pozycję między innymi dzięki Henrykowi Stażewskiemu, jednemu z głównych twórców i teoretyków kierunku. Stażewski, zgodnie z zasadami konstruktywizmu, negował prawo artysty do wyrażania siebie w dziele, uważając indywidualizm i subiektywizm za wrogów sztuki. Dzieło miało być „plastyczną formułą ogólnych praw bytu”, więc nie mogło wyrażać wnętrza artysty ani przekazywać ukrytych treści czy emocji. Sztuka, której celem miało być ujęcie w znaku plastycznym uniwersalnych praw rządzących światem, powinna być obiektywna, zatem winna się opierać na „obiektywnych” stosunkach liczbowych, czerpać ze świata geometrii.
Stażewski również po wojnie, przez całe swe długie życie, pozostał wierny przyjętym zasadom formalnym, nigdy nie rezygnując z języka geometrii. Z czasem złagodził rygorystyczne przekonania, dzięki czemu w bardzo wysmakowanych kolorystycznie kompozycjach z ostatnich lat życia można odnaleźć nutę liryzmu. Paradoksalnie, wbrew jego założeniom, późne obrazy artysty swoją subtelną harmonią poruszają u odbiorcy pokłady pozytywnych emocji.
Stażewski pozostawił po sobie dzieło bogate i dojrzałe. W swojej twórczości, choć podlegała ewolucyjnym przemianom, zachował zadziwiającą konsekwencję i jednorodność. Część spuścizny po malarzu została przekazana przez rodzinę Muzeum Narodowemu w Gdańsku w wieloletni depozyt. Trafiły tu więc prace, które do końca towarzyszyły Stażewskiemu w jego warszawskiej pracowni przy ulicy Świerczewskiego, część z nich została uwieczniona w tle pysznych fotograficznych portretów artysty. Jako zbiór dzieł pochodzących z pracowni ma charakter dość przypadkowy, co jednak nie umniejsza jego wartości. Twórczość sprzed 1939 roku jest reprezentowana powojenną repliką obrazu z roku 1929. Z połowy lat 40., kiedy jedyny raz Stażewski wyłamał się z abstrakcyjnej konwencji, pochodzi jedna praca z serii mocno zgeometryzowanych kompozycji figuralnych. Cenną grupę stanowi kilka dzieł z lat 40.–60., w tym fakturalne reliefy o charakterystycznych dla tych czasów obłych formach. Na drugą połowę lat 70. i lata 80. datuje się grupa obrazów utrzymanych konsekwentnie w formie kwadratu, z charakterystycznymi tłami-ramami będącymi integralną częścią dzieła. Obrazy te pochodzą z różnych faz zainteresowań artysty – od kompozycji linearnych badających relacje przestrzenne między płaszczyzną a linią, przez etap obrazów malowanych w formule „białe na białym”, po wspomniane wysublimowane kompozycje kolorystyczne złożone z oddziałujących na siebie płaszczyzn – statycznych bądź dynamicznych.
Dwudziestu czterem dziełom eksponowanym podczas pokazu towarzyszą szkice i rysunki. Powstanie obrazu Stażewski poprzedzał bowiem wieloma próbami – linearnymi i kolorystycznymi. Szkicował na rozmaitych kawałkach papieru czy kartonu – starych zaproszeniach, dziecięcych notesikach, kartkach szkicowników itp. Szkice te świadczą o ogromie pracy włożonej w powstanie z pozoru prostego w formie dzieła, a pokazane na wystawie, wraz z wydrukami sentencji Stażewskiego w sposób istotny dopełniają wizerunek artysty.
Kurator: Grażyna Szcześniak
koniec
7 maja 2017
Muzeum Narodowe w Gdańsku
ul. Cystersów 18, Gdańsk Oliwa
tel. 58 5521271
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-04-21
Do: 2017-06-11
Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk, Długi Targ 24

Najnowsze

Bufet pod Kombinatem w Krakowie
Dzieje Nowej Huty

19 XI 2017

Bufet pod Kombinatem | Swoista podróż do życia codziennego nowohucian przez pryzmat lokali gastronomicznych | Wystawę można oglądać od 26 października 2017 do 8 kwietnia 2018 roku.

więcej »
fot. Jolanta Marcolla, Światło, 1981

Własny pokój w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra

18 XI 2017

Jolanta Marcolla – Własny pokój | Otwarcie wystawy 24.11 godz. 19:00 | godz. 19:30 pokaz filmów Arton Review. Wokół Formy Filmowej | Barbara Kozłowska / Paweł Kwiek / Jolanta Marcolla / Agnieszka Lasota / Laura Pawela / Amanda Wieczorek | Po pokazie zapraszamy na panel z udziałem Jolanty Marcolli | Wystawa czynna do 17.12.2017.

więcej »
Zdjęcie promujące wydarzenie: Sofi Żezmer Terra Incognita /Snapshots – dzięki uprzejmości Marta Shefter Gallery

Looking Glass w Orońsku
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

17 XI 2017

Sofi Żezmer LOOKING GLASS | Otwarcie wystawy w sobotę, 18 listopada 2017 roku, o godz. 14.00 w Galerii „Oranżeria” | Wystawa czynna do 7 stycznia 2018 roku | Kurator: Leszek Golec

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 67

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 67
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 66
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Gdańsk protestancki w epoce nowożytnej

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Autochrom – triumf koloru w Gdańsku

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Innego końca świata nie będzie w Gdańsku

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Bliski, nie tak daleki Wschód w Gdańsku

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Monet, Renoir, Delacroix i inni. Normandia namalowana w Gdańsku

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Wiek niewinności w Gdańsku

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Lux in Oriente – ‌Lux ex Oriente w Gdańsku

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Dybuk w Gdańsku

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Istota idei w Gdańsku

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.