Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 listopada 2017
w Esensji w Esensjopedii

O potrzebie tworzenia widzeń w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
O potrzebie tworzenia widzeń 1929–2017 | 27.05–17.09.2017 | Otwarcie wystawy w sobotę, 27 maja o godz. 14.00 w Muzeum Rzeźby Współczesnej w Orońsku
Franciszka i Stefan Themerson, Bez tytułu, 1929-1970, fotogram, papier, 19,5 x 23 cm, Dzieki uprzejmosci Signum Foundation
Franciszka i Stefan Themerson, Bez tytułu, 1929-1970, fotogram, papier, 19,5 x 23 cm, Dzieki uprzejmosci Signum Foundation
Międzynarodowa wystawa realizowana we współpracy z Fundacją Signum obejmuje dzieła wybitnych twórców historycznej awangardy i artystów współczesnych. Wystawa będzie głównym punktem programu sezonu letniego 2017.
Tytuł ekspozycji odnosi się do eseju Stefana Themersona z 1936 roku opublikowanego w 1937 w drugim numerze awangardowego czasopisma „f.a.” (film artystyczny). Themerson zajmuje się w nim głównie problemami filmu artystycznego, który na tej wystawie jest jednym z mediów, nie mniej doświadczenia wizualne związane z ruchem , światłem, czasem i przestrzenią interesują również artystów działających w obszarze poza filmowym.
Prezentacja ma formę kolażu i rozgrywa się równocześnie na kilku poziomach eksperymentowania z szeroko rozumianą wizualnością. Jest zapisem minionych i współczesnych marzeń o tym niezwykłym doświadczeniu.
Artyści historyczni i współcześni biorący udział w wystawie prowadzą ze sobą medialny dialog, wychodząc poza linearne narracje.
Chronologicznie ekspozycję otwiera film László Moholy-Nagyego, „Ein Lichtspiel schwarz weiss grau” z roku 1930, zrealizowany przy użyciu modulatora światła, kinetycznej rzeźby, nad którą artysta pracował od 1922. W kontekście filmu pokazane zostaną instalacje współczesnych artystów: Bethan Hus zaprezentuje „White, Grey, Black” z 2016 i „Crystal City 007” z 2015 roku. Obok serii czarno-białych abstrakcyjnych fotogramów Stefana Themersona znajdą się wielkoformatowe obrazy Yi-Chun Lin, wykonane przy użyciu najnowszego sprzętu elektronicznego. Przestrzenne obrazy Jesusa Rafaela Soto z połowy lat 60., inspirowane muzyka Pierre’a Bouleza, prowadzą dialog z video Michała Martychowca, które jest wizualną wariacją na temat ikonicznej pracy Soto „Penetrables” zrealizowanej w 2010 w Palazzo Dona w Wenecji.
Michał Martychowiec, Blue red green, 2010, wideo, 1,5 min., loop, Dzieki uprzejmości Signum Foundation
Michał Martychowiec, Blue red green, 2010, wideo, 1,5 min., loop, Dzieki uprzejmości Signum Foundation
Współczesną refleksją na temat opartowskich obrazów Wojciecha Fangora z lat 60. jest cykl fotografii „The Sun Unfolded” z 2008 roku koreańskiej artystki Kimssoja.
Instalacją, która zaanektuje całą przestrzeń Galerii „Kaplica” będzie świetlna praca „Chromosaturation” Carlosa Cruz-Diez. Artysta stworzy w tej przestrzeni sztuczne środowisko, powstałe na skutek przenikania się trzech kolorów: niebieskiego, czerwonego i zielonego, co wykreuje w efekcie monochromatyczną sytuację. To wizualne doświadczenie powoduje zaburzenia w siatkówce przyzwyczajonej do odczytywania równocześnie szerokiej gamy kolorów.
Kolejną pracą rozgrywającą się na kilku poziomach czasoprzestrzennych jest instalacja „Tattarrattat” z 2010 roku, zrealizowana jako projekt in situ w Palazzo Dona w Wenecji. W Orońsku pokazana zostanie w historycznych wnętrzach pałacu Józefa Brandta, jako forma gry z widzem i jego przyzwyczajeniami.
Mottem wystawy jest neonowa praca Michała Martychowca „How far can you see” z roku 2013.
Stefan Themerson swój historyczny esej kończył stwierdzeniem-pytaniem: „Nadejdzie nowa awangarda. Wiem czego chciałbym od niej. Chciałbym od niej, żeby zrobiła to, co chciałbym zobaczyć. A chciałbym zobaczyć wyraźne, racjonalne, zdroworozsądkowe, wizualne stwierdzenia. Ale to, co powinna zrobić to wcale nie to, co ja chcę zobaczyć. Powinna zrobić to, do czego zmusi ją własna potrzeba tworzenia widzeń”.
Uczestnicy: Elias Crespin, Carlos Cruz-Diez, Wojciech Fangor, Paweł Grobelny, Mikołaj Grospierre, Bethan Huws, Kimsooja, Lin Yi , Michał Martychowiec, Laszlo Moholy-Nagy, Jesus Rafael Soto, Franciszka i Stefan Themerson, Ludwig Wilding, Chi Tsung Wu
Kurator: Grzegorz Musiał
Koordynator: Leszek Golec
koniec
22 maja 2017
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
26-505 Orońsko, ul. Topolowa 1
tel. (+ 48) 48 618 45 16, 48 618 40
fax (+48) 48 618 44 70
Czynne: codziennie z wyjątkiem poniedziałku
Wstęp: dorośli - 7.00; uczniowie, studenci - 5.00 zł
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-05-27 14:00
Do: 2017-09-17
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko, Topolowa 1

Najnowsze

Bufet pod Kombinatem w Krakowie
Dzieje Nowej Huty

19 XI 2017

Bufet pod Kombinatem | Swoista podróż do życia codziennego nowohucian przez pryzmat lokali gastronomicznych | Wystawę można oglądać od 26 października 2017 do 8 kwietnia 2018 roku.

więcej »
fot. Jolanta Marcolla, Światło, 1981

Własny pokój w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra

18 XI 2017

Jolanta Marcolla – Własny pokój | Otwarcie wystawy 24.11 godz. 19:00 | godz. 19:30 pokaz filmów Arton Review. Wokół Formy Filmowej | Barbara Kozłowska / Paweł Kwiek / Jolanta Marcolla / Agnieszka Lasota / Laura Pawela / Amanda Wieczorek | Po pokazie zapraszamy na panel z udziałem Jolanty Marcolli | Wystawa czynna do 17.12.2017.

więcej »
Zdjęcie promujące wydarzenie: Sofi Żezmer Terra Incognita /Snapshots – dzięki uprzejmości Marta Shefter Gallery

Looking Glass w Orońsku
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

17 XI 2017

Sofi Żezmer LOOKING GLASS | Otwarcie wystawy w sobotę, 18 listopada 2017 roku, o godz. 14.00 w Galerii „Oranżeria” | Wystawa czynna do 7 stycznia 2018 roku | Kurator: Leszek Golec

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 67

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 67
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 66
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
— Looking Glass w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
— Konstruując chmury w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
— Cragg w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Fundacja Wspólnota Gdańska
— Rozdroża Wolności 2016

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
— Wszystko, jako Genesis w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
— Niesdyskretne spojrzenie i marionetka w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
— Dożynki, błyskotki i rzeźby w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
— Nowe wystawy w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
— preMedytacje, Nie Vidit i Meble w Orońsku

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.