Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 października 2017
w Esensji w Esensjopedii

Aparat to moja broń we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
GORDON PARKS: APARAT TO MOJA BROŃ | 2.6.17–21.8.17 | Wernisaż: 2.6.17 (piątek), godz. 18.00, poziom 5, wstęp bezpłatny
Malcolm X, Phoenix, Arizona, 1963, z reportażu Czarni muzułmanie © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation
Malcolm X, Phoenix, Arizona, 1963, z reportażu Czarni muzułmanie © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation
Tytuł wystawy „Gordon Parks: Aparat to moja broń” jest cytatem z pierwszej i najważniejszej książki Parksa — wspomnień A Choice of Weapons [Wybór broni]. To zarazem motto jego życia określające precyzyjne wybieranie środków tak, by dosięgnąć celu, ale także będące formą aktywizmu w walce o równość społeczną.
Jakim był fotoreporterem? Jak szukał tematów? W jaki sposób fotografował ludzi i jak traktował swoich bohaterów? Wystawa prezentuje wybór osiemdziesięciu fotografii Parksa. Są wśród nich zarówno fotograficzne ikony, jak i zdjęcia mało znane. Jako fotograf był przede wszystkim zaangażowanym humanistą. „Uczyniłem ze swojego aparatu fotograficznego narzędzie świadomości społecznej. Zdrowy rozsądek podpowiadał, że muszę mieć wystarczające zrozumienie, co jest dobre, a co złe, inaczej aparat stałby się w końcu moim wrogiem”.
Gordona Parksa można uznać za wcielenie amerykańskiego mitu self-made mana. Urodzony jako piętnaste dziecko w rodzinie Parksów, musiał walczyć o przetrwanie, o pracę, rodzinę, wreszcie o prawa Afroamerykanów. Przeżył 93 lata dokumentując wielkie i małe zmiany. Był pierwszym czarnoskórym fotografem magazynów „Life” i „Vogue”, reżyserem w Hollywood, pisarzem i poetą oraz kompozytorem. Wydał kilka pamiętników. W każdym z nich podkreślał swój upór w dążeniu do tego, by zostać „kimś” — człowiekiem szanowanym i szanującym innych.
Bez tytułu, Shady Grove, Alabama, 1956, z reportażu Segregacja © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation
Bez tytułu, Shady Grove, Alabama, 1956, z reportażu Segregacja © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation
Zaangażowanie Parksa w walkę o równość społeczną zostało docenione przez obie strony. Zarówno przez bohaterów jego reportaży, jak i przez środowisko czytelników i dziennikarzy magazynu „Life”, gdzie przez lata pracował. Zgłębiając temat, wchodząc w życie codzienne portretowanych ludzi, dotykał prawdy, którą następnie pokazywał w najważniejszym magazynie ilustrowanym świata. Drogę do kariery utorował sobie reportażem o przestępczości w Nowym Jorku. Mógł w naturalny sposób wejść do świata czarnych i pokazać białym ich największe problemy. Zawdzięczał to człowiekowi, który uformował go jako fotografa — Royowi Strykerowi, szefowi fotografów w pozarządowym projekcie Farm Security Administration (FSA). Stryker udzielając Parksowi lekcji opowiadania historii za pomocą fotografii, zasugerował mu zainteresowanie się losami Elli Watson — sprzątaczki w budynku FSA. Zdjęcie, którego tytuł nawiązuje do słynnego obrazu Granta Wooda Amerykański gotyk, dziś zaliczane jest do najważniejszych fotografii XX wieku.
Bez tytułu, Harlem, Nowy Jork, 1963 © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation
Bez tytułu, Harlem, Nowy Jork, 1963 © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation
Wystawa Gordon Parks: Aparat to moja broń odzwierciedla podział, jakiego sam autor dokonał w swoich archiwach. Układ chronologiczny jest miejscami zaburzony kosztem nadrzędnej tematyki prac. Zestawione razem podkreślają wyjątkową zdolność fotografa do odnajdywania się w skrajnych sytuacjach społecznych i kulturowych. Z podobnym wyczuciem potrafił sportretować żebraczkę w Estoril w Portugalii, jak i contessę w Paryżu. Miał swoje ulubione, sprawdzone sposoby na kadrowanie, opowiadanie historii. Z pewnością odrobił lekcję modernizmu, co widać szczególnie w jego wczesnych pracach. Ale to nie styl fotografowania czy sposób kadrowania zapamiętujemy. W jego zdjęciach najważniejszą rolę gra człowiek. „Niekiedy, szczególnie w początkach kariery, pozwalałem aparatowi, aby osądzał ludzi, zanim spróbuje ich zrozumieć. Znajdowałem usprawiedliwienie w nieprawdziwym powiedzeniu, że fotografia nigdy nie kłamie. Od tamtego czasu nauczyłem się, że to, kim jest człowiek, nie zawsze widać na jego twarzy. Zwykle istnieje głębsza prawda o nim ukryta w środku, często uwięziona przez nieustępliwego wroga — jego samego”.
Fotografie Gordona Parksa mogą dziś przywrócić wiarę w obraz i jego sens. Przybliżają także historię XX wieku — przemian zachodzących nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Potrzebują jedynie kontekstu. Jednak najbardziej wymagają od widza wczytania się, ciekawości świata. Parks całe życie walczył z uprzedzeniami i udowadniał, że nawet najmniejsza zmiana jest warta podjęcia wysiłku. Mamy wybór, trzeba go tylko dokonać.
Joanna Kinowska
Współorganizatorzy: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, The Gordon Parks Foundation
koniec
29 maja 2017
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-06-02 18:00
Do: 2017-08-21
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

Elementy w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra

18 X 2017

Joanna Borkowska - Elementy | otwarcie 20.10. godzina 19:00 | wystawa czynna do 12.11.2017

więcej »
LUCIA NIMCOVÁ. RYWALIZACJA, 2007

Centralna, Środkowo-Wschodnia w Białymstoku
Galeria Arsenał

17 X 2017

Galeria Arsenał ma zaszczyt zaprosić na wystawę | Centralna, Środkowo-Wschodnia | 13.10.2017 -19.11.2017

więcej »
Zu Zhou podczas próby w swoim studio w East Village, 1994

Dziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

16 X 2017

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na otwarcie wystawy Danwen Xing „Dziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003” w środę 18 października o godzinie 19:00 w Muzeum na Pańskiej. Wystawa czynna w dniach 18.10.2017 – 07.01.2018.

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 66

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 66
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— Kości, chmury, molekuły we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— I don’t want to grow up we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Zablokowane we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Zuchwałość i Młodość we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Ekologia miasta we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Dotknąć we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Sztama we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Kyōgi Karuta we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Schron bojowy we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Czarna wiosna we Wrocławiu

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.