Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 28 czerwca 2017
w Esensji w Google

Kyōgi Karuta we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
KYŌGI KARUTA / BARTOSZ HOŁOSZKIEWICZ | 9.6.17–26.6.17 | Wernisaż: 9.6.17 (piątek), godz. 18.00, przestrzeń wokół windy na poziomie 1, wstęp bezpłatny
Furuta Miyuu, studentka podczas treningu klubu Doshisha Women's College of Liberal Arts (Kyoto)
Furuta Miyuu, studentka podczas treningu klubu Doshisha Women's College of Liberal Arts (Kyoto)
Czym jest tytułowa Karuta? To sport, który bazuje na grze karcianej sprzed czterystu lat, powstałej w oparciu o „Ogura Hyakunin Isshu”, czyli zbiór stu wierszy napisanych między VIII a XIII wiekiem przez stu autorów. O tym klasycznym dziele japońskie dzieci uczą się w szkołach. W Polsce praktycznie nikt o nim nie słyszał. Podobnie jak i o samej Karucie.
Bartosz Hołoszkiewicz poznał tę historię w Shigureden, czyli muzeum Karuty w Kyoto. Opowiedział mu ją dyrektor tej instytucji, prof. Yoshikai Naoto, jeden z najważniejszych badaczy tematu i kolekcjonerów kart. To spotkanie zaowocowało cyklem fotograficznym przybliżającym zarówno ten pasjonujący sport, jak i środowisko graczy – oraz osobliwy wycinek japońskiej kultury.
Fotografie Hołoszkiewicza w zasadniczej mierze są poświęcone najważniejszemu wydarzeniu dla miłośników Karuty. Co roku na początku stycznia w górskiej świątyni Ōmi Jingū nieopodal Kyoto odbywają się dwa najważniejsze mecze sezonu. Dwoje graczy – kobieta i mężczyzna – wyłonionych w ogólnokrajowych eliminacjach rzuca wyzwanie zwycięzcom z poprzedniego roku i podejmuje walkę o tytuł Meijina i Królowej. Wygrywa zawodnik, który szybciej pozbędzie się kart ze swojej strony. Każdy z grających musi znać na pamięć wszystkie sto wierszy.
Widownia dzień przed meczem o tytuł w Ōmi Jingū (Ōtsu)
Widownia dzień przed meczem o tytuł w Ōmi Jingū (Ōtsu)
Słowo karuta oznacza kartę i pochodzi z języka portugalskiego. Początkowo Kyōgi Karuta traktowana była jako gra hazardowa, jednak ranga tej sięgającej XVI stulecia rywalizacji sportowej na przestrzeni wieków diametralnie się zmieniła, stając się dyscypliną szeroko komentowaną w mediach. Hołoszkiewicz nie koncentruje się jednak tylko na medialnej oprawie, jaka towarzyszy temu analogowemu karcianemu sportowi, ale z uwagą przygląda się samym zawodnikom – ich skupieniu, wysiłkowi, różnym typom wrażliwości oraz umiejętnościom, które musieli posiąść, chcąc osiągnąć mistrzostwo.
„Kyōgi Karuta” to nie tylko pełen kontrastów fotoreportaż, ale i głębsze wniknięcie w niezwykłą kulturową obcość, jaką przynosi ten fotogeniczny, a jednocześnie szerzej nieznany u nas sport. Którego związki z poezją są organiczne. I niejednoznaczne.
Wystawa zorganizowana w ramach NIHON NO NAMI Wrocławskiego Festiwalu Kultury Japońskiej
Mecenas: Yaskawa Polska
Partner Technologiczny: CMC Photo
Organizatorzy: Fundacja NAMI, Muzeum Współczesne Wrocław
koniec
30 maja 2017
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-06-09 18:00
Do: 2017-06-26
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

16. Artystyczna Podróż Hestii w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

27 VI 2017

Artystyczna Podróż Hestii | wystawa prac finalistów 16. edycji konkursu | 27.06 – 09.07.2017 | wernisaż 27 czerwca 2017 (wtorek), 19:00

więcej »
Obserwacja na odległość, 2017, wideo, 11 części, 51 min, reżyseria: Miri Segal, produkcja: Program Magisterski na Wydziale Sztuki Hamidrasha Beit Berl College, część 11: Bezalel Ben Chaim, Chana Manhaimer, Sondaż satysfakcji

Polska ↔ Izrael w Krakowie
Mocak

26 VI 2017

Polska ↔ Izrael | Miejsce: Galeria Re | Data wystawy: 30.06.2017 – 24.09.2017 | Wernisaż: 29.06.2017 godz. 18 | Artyści: Anton Avramov, Guy Aon, Shulamit Bialy, Bezalel Ben Chaim, Ronit Citri, Alina Dekel, Karin Dolin, Nurit Gal, Carmit Hassine, Sima Kirschner, Gadi Kozich, Chana Manhaimer, Lilah Markman, Roni Oren, Jacqueline Pearl, Avner Pinchover, Moshe Roas, Dafna Talmon | Kuratorzy: Agnieszka Sachar, Maayan Sheleff | Współpraca: Miri Segal

więcej »
Aleksandra Śmigielska z cyklu „Ona w kwiatach”

Dotknąć we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

25 VI 2017

DOTKNĄĆ. ALEKSANDRA ŚMIGIELSKA | 30.6.17–7.8.17 | Wernisaż: 30.6.17 (piątek), godz. 18.00, przestrzeń wokół windy na poziomie 1, wstęp bezpłatny

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 63

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 56
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 55
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 54
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— Dotknąć we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Sztama we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Aparat to moja broń we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Schron bojowy we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Czarna wiosna we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Kosmos. Atlas we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Globalizacja i indywidualność we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Cragg we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Barbórka we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Przenikanie we Wrocławiu

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.