Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 października 2017
w Esensji w Esensjopedii

Kyōgi Karuta we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
KYŌGI KARUTA / BARTOSZ HOŁOSZKIEWICZ | 9.6.17–26.6.17 | Wernisaż: 9.6.17 (piątek), godz. 18.00, przestrzeń wokół windy na poziomie 1, wstęp bezpłatny
Furuta Miyuu, studentka podczas treningu klubu Doshisha Women's College of Liberal Arts (Kyoto)
Furuta Miyuu, studentka podczas treningu klubu Doshisha Women's College of Liberal Arts (Kyoto)
Czym jest tytułowa Karuta? To sport, który bazuje na grze karcianej sprzed czterystu lat, powstałej w oparciu o „Ogura Hyakunin Isshu”, czyli zbiór stu wierszy napisanych między VIII a XIII wiekiem przez stu autorów. O tym klasycznym dziele japońskie dzieci uczą się w szkołach. W Polsce praktycznie nikt o nim nie słyszał. Podobnie jak i o samej Karucie.
Bartosz Hołoszkiewicz poznał tę historię w Shigureden, czyli muzeum Karuty w Kyoto. Opowiedział mu ją dyrektor tej instytucji, prof. Yoshikai Naoto, jeden z najważniejszych badaczy tematu i kolekcjonerów kart. To spotkanie zaowocowało cyklem fotograficznym przybliżającym zarówno ten pasjonujący sport, jak i środowisko graczy – oraz osobliwy wycinek japońskiej kultury.
Fotografie Hołoszkiewicza w zasadniczej mierze są poświęcone najważniejszemu wydarzeniu dla miłośników Karuty. Co roku na początku stycznia w górskiej świątyni Ōmi Jingū nieopodal Kyoto odbywają się dwa najważniejsze mecze sezonu. Dwoje graczy – kobieta i mężczyzna – wyłonionych w ogólnokrajowych eliminacjach rzuca wyzwanie zwycięzcom z poprzedniego roku i podejmuje walkę o tytuł Meijina i Królowej. Wygrywa zawodnik, który szybciej pozbędzie się kart ze swojej strony. Każdy z grających musi znać na pamięć wszystkie sto wierszy.
Widownia dzień przed meczem o tytuł w Ōmi Jingū (Ōtsu)
Widownia dzień przed meczem o tytuł w Ōmi Jingū (Ōtsu)
Słowo karuta oznacza kartę i pochodzi z języka portugalskiego. Początkowo Kyōgi Karuta traktowana była jako gra hazardowa, jednak ranga tej sięgającej XVI stulecia rywalizacji sportowej na przestrzeni wieków diametralnie się zmieniła, stając się dyscypliną szeroko komentowaną w mediach. Hołoszkiewicz nie koncentruje się jednak tylko na medialnej oprawie, jaka towarzyszy temu analogowemu karcianemu sportowi, ale z uwagą przygląda się samym zawodnikom – ich skupieniu, wysiłkowi, różnym typom wrażliwości oraz umiejętnościom, które musieli posiąść, chcąc osiągnąć mistrzostwo.
„Kyōgi Karuta” to nie tylko pełen kontrastów fotoreportaż, ale i głębsze wniknięcie w niezwykłą kulturową obcość, jaką przynosi ten fotogeniczny, a jednocześnie szerzej nieznany u nas sport. Którego związki z poezją są organiczne. I niejednoznaczne.
Wystawa zorganizowana w ramach NIHON NO NAMI Wrocławskiego Festiwalu Kultury Japońskiej
Mecenas: Yaskawa Polska
Partner Technologiczny: CMC Photo
Organizatorzy: Fundacja NAMI, Muzeum Współczesne Wrocław
koniec
30 maja 2017
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-06-09 18:00
Do: 2017-06-26
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

LUCIA NIMCOVÁ. RYWALIZACJA, 2007

Centralna, Środkowo-Wschodnia w Białymstoku
Galeria Arsenał

17 X 2017

Galeria Arsenał ma zaszczyt zaprosić na wystawę | Centralna, Środkowo-Wschodnia | 13.10.2017 -19.11.2017

więcej »
Zu Zhou podczas próby w swoim studio w East Village, 1994

Dziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

16 X 2017

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na otwarcie wystawy Danwen Xing „Dziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003” w środę 18 października o godzinie 19:00 w Muzeum na Pańskiej. Wystawa czynna w dniach 18.10.2017 – 07.01.2018.

więcej »

Inne strony rękopisu we Wrocławiu
Muzeum Pana Tadeusza

8 X 2017

INNE STRONY RĘKOPISU „PANA TADEUSZA” | wystawa czasowa | 29.09.2017–05.11.2017

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 66

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 66
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— Kości, chmury, molekuły we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— I don’t want to grow up we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Zablokowane we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Zuchwałość i Młodość we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Ekologia miasta we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Dotknąć we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Sztama we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Aparat to moja broń we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Schron bojowy we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Czarna wiosna we Wrocławiu

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.