Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

Kaligrafia japońska w Krakowie

Manggha
KALIGRAFIA JAPOŃSKA. Riko Takahashi | 2.06–20.08.2017 | Idea i scenariusz: Riko Takahashi | Koordynacja: Anna Śmiałek, Julita Bilska | Aranżacja plastyczna: Masakazu Miyanaga
Riko Takahashi Wodospad / Waterfall tusz na papierze / ink on paper 2016
Riko Takahashi Wodospad / Waterfall tusz na papierze / ink on paper 2016
Kaligrafia japońska, podobnie jak kaligrafia chińska i koreańska, wyrasta z wielowiekowej tradycji, będąc doskonałym wyrazem wschodniej estetyki i filozofii. Przy całym zróżnicowaniu i bogactwie, kaligrafia Dalekiego Wschodu zachowuje równowagę formy i treści: przedstawia znaki, jest więc nośnikiem znaczenia; równocześnie jej forma – malarski zapis gestu kaligrafa – wyraża indywidualne emocje i przeżycia twórcy. Dzięki użyciu specjalnych akcesoriów, przez zastosowanie określonej techniki i stylu, proces powstawania kaligrafii staje się działaniem ściśle skodyfikowanym. Także sam akt twórczy, choć zdaje się być spontaniczny, jest w rzeczywistości wynikiem wielu prób i powtórzeń, a co za tym idzie jest działaniem w pełni kontrolowanym. Jak w wielu tradycyjnych japońskich dyscyplinach proces kształcenia kaligrafa można porównać do drogi: artysta nie tylko przez całe życie doskonali swoje umiejętności, ale też stale rozwija swoją osobowość.
Riko Takahashi Dłoń w dłoń / Hand in hand tusz na papierze / ink on paper 2009
Riko Takahashi Dłoń w dłoń / Hand in hand tusz na papierze / ink on paper 2009
Kaligrafia japońska jest w Europie stosunkowo dobrze znana i wysoko ceniona. Została przyswojona przez Zachód, jako jeden z wyróżników kultury Wschodu. Roland Barthes zatytułował nawet swoja książkę o Japonii Imperium znaków. Warto się jednak zastanowić, jak odbiera i rozumie tradycyjną kaligrafię współczesny Europejczyk. Postrzega ją przede wszystkim przez pryzmat doświadczenia sztuki nowoczesnej: żywo reaguje na jej formę, na gest malarski, dostrzega obecny w niej silny element ekspresji i abstrakcji. Nie czyta jednak znaków, tak więc bez dodatkowego wyjaśnienia treść kaligrafii jest dla niego niezrozumiała. Odbiór japońskiej kaligrafii na Zachodzie jest zatem specyficzny i zasadniczo różny od rozumienia tej sztuki w Japonii. Widz wykształcony w kulturze zachodniej zwraca uwagę na inne wartości japońskiej kaligrafii, a to, jak ją odczytuje może się niekiedy rozmijać z intencją artysty.
O popularności kaligrafii mamy okazję się przekonać oglądając wystawy organizowane od wielu lat w Polsce, także w Muzeum Manggha. Znakomitym tego przykładem jest twórczość Riko Takahashi, przedstawicielki nurtu kaligrafii nowoczesnej, która tworzenie kaligrafii traktuje jako swoja misję życiową, od lat kształci uczniów, którzy rozwijają swoje umiejętności pod jej kierunkiem, prowadzi warsztaty kaligrafii dla wszystkich zainteresowanych, wszędzie stara się popularyzować tę piękną japońską tradycję. Kiedy w roku 2013 Mistrzyni prezentowała po raz pierwszy swoje prace w Krakowie, publiczność żywo reagowała na pełne ekspresji kompozycje, malowane śmiałymi pociągnięciami pędzla. Także najnowsza wystawa Riko Takahashi w Galerii Muzeum Manggha zorganizowana latem 2017 roku to prawdziwe święto kaligrafii w Krakowie.
koniec
2 czerwca 2017
Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”
Kraków ul. Konopnickiej 26
tel. 122672703
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-06-02
Do: 2017-08-20
Manggha, Kraków, Konopnickej 26

Najnowsze

Fantastyczne pułapki w Warszawie
Galeria Salon Akademii

16 XII 2017

Fantastyczne Pułapki | ‌Daniel Mróz i Regina Silveira | Wystawa realizowana w ramach IV Międzynarodowego Triennale Sztuk Graficznych ‌im. Tadeusza Kulisiewicza – IMPRINT 2017 | ‌Wernisaż: 15 grudnia 2017 roku | Wystawa czynna od 18 do 21 grudnia 2017 roku; od 3 do 21 stycznia 2018 roku, pn–pt w godzinach 12.00–18.00

więcej »

Zuzanny i Starcy w Słupsku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

14 XII 2017

ZUZANNY I STARCY | Fotograficzno – filmowa wystawa poplenerowa Związku Polskich Artystów Plastyków Okręg Koszalin-Słupsk | wernisaż: 15.12.2017 / 18.00 | wystawa: 16.12.2017 – 14.01.2018 | galeria Kameralna w Słupsku / ul. Partyzantów 31a

więcej »
fot. Wiktoria Lubasińska

Prezentacja prac uczestników pracowni CAT w Ustce w Słupsku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

13 XII 2017

WYSTAWA EDUKACYJNA | Prezentacja prac uczestników pracowni Centrum Aktywności Twórczej w Ustce | Wernisaż: 15.12.2017 r. / godz. 17:00 | Wystawa: 16.12.2017 r. – 14.01.2018 r. | Miejsce: Baszta Czarownic / al. F. Nullo 8 / 76-200 Słupsk

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 68

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 68
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 67
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 66
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Manggha
— Modernizm udomowiony w Krakowie

Manggha
— Japońska układanka w Krakowie

Manggha
— Przejrzystość w Krakowie

Manggha
— Sploty ducha, wzory codzienności w Krakowie

Manggha
— Turboprorok w Krakowie

Manggha
— Taniec duszy w Krakowie

Manggha
— Obrazy patrzące w Krakowie

Manggha
— Szkoda wyrzucić w Krakowie

Manggha
— Kachō – ga w Krakowie

Manggha
— Wprost 1966–1986 w Krakowie

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.