Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 28 czerwca 2017
w Esensji w Google

Kaligrafia japońska w Krakowie

Manggha
KALIGRAFIA JAPOŃSKA. Riko Takahashi | 2.06–20.08.2017 | Idea i scenariusz: Riko Takahashi | Koordynacja: Anna Śmiałek, Julita Bilska | Aranżacja plastyczna: Masakazu Miyanaga
Riko Takahashi Wodospad / Waterfall tusz na papierze / ink on paper 2016
Riko Takahashi Wodospad / Waterfall tusz na papierze / ink on paper 2016
Kaligrafia japońska, podobnie jak kaligrafia chińska i koreańska, wyrasta z wielowiekowej tradycji, będąc doskonałym wyrazem wschodniej estetyki i filozofii. Przy całym zróżnicowaniu i bogactwie, kaligrafia Dalekiego Wschodu zachowuje równowagę formy i treści: przedstawia znaki, jest więc nośnikiem znaczenia; równocześnie jej forma – malarski zapis gestu kaligrafa – wyraża indywidualne emocje i przeżycia twórcy. Dzięki użyciu specjalnych akcesoriów, przez zastosowanie określonej techniki i stylu, proces powstawania kaligrafii staje się działaniem ściśle skodyfikowanym. Także sam akt twórczy, choć zdaje się być spontaniczny, jest w rzeczywistości wynikiem wielu prób i powtórzeń, a co za tym idzie jest działaniem w pełni kontrolowanym. Jak w wielu tradycyjnych japońskich dyscyplinach proces kształcenia kaligrafa można porównać do drogi: artysta nie tylko przez całe życie doskonali swoje umiejętności, ale też stale rozwija swoją osobowość.
Riko Takahashi Dłoń w dłoń / Hand in hand tusz na papierze / ink on paper 2009
Riko Takahashi Dłoń w dłoń / Hand in hand tusz na papierze / ink on paper 2009
Kaligrafia japońska jest w Europie stosunkowo dobrze znana i wysoko ceniona. Została przyswojona przez Zachód, jako jeden z wyróżników kultury Wschodu. Roland Barthes zatytułował nawet swoja książkę o Japonii Imperium znaków. Warto się jednak zastanowić, jak odbiera i rozumie tradycyjną kaligrafię współczesny Europejczyk. Postrzega ją przede wszystkim przez pryzmat doświadczenia sztuki nowoczesnej: żywo reaguje na jej formę, na gest malarski, dostrzega obecny w niej silny element ekspresji i abstrakcji. Nie czyta jednak znaków, tak więc bez dodatkowego wyjaśnienia treść kaligrafii jest dla niego niezrozumiała. Odbiór japońskiej kaligrafii na Zachodzie jest zatem specyficzny i zasadniczo różny od rozumienia tej sztuki w Japonii. Widz wykształcony w kulturze zachodniej zwraca uwagę na inne wartości japońskiej kaligrafii, a to, jak ją odczytuje może się niekiedy rozmijać z intencją artysty.
O popularności kaligrafii mamy okazję się przekonać oglądając wystawy organizowane od wielu lat w Polsce, także w Muzeum Manggha. Znakomitym tego przykładem jest twórczość Riko Takahashi, przedstawicielki nurtu kaligrafii nowoczesnej, która tworzenie kaligrafii traktuje jako swoja misję życiową, od lat kształci uczniów, którzy rozwijają swoje umiejętności pod jej kierunkiem, prowadzi warsztaty kaligrafii dla wszystkich zainteresowanych, wszędzie stara się popularyzować tę piękną japońską tradycję. Kiedy w roku 2013 Mistrzyni prezentowała po raz pierwszy swoje prace w Krakowie, publiczność żywo reagowała na pełne ekspresji kompozycje, malowane śmiałymi pociągnięciami pędzla. Także najnowsza wystawa Riko Takahashi w Galerii Muzeum Manggha zorganizowana latem 2017 roku to prawdziwe święto kaligrafii w Krakowie.
koniec
2 czerwca 2017
Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”
Kraków ul. Konopnickiej 26
tel. 122672703
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-06-02
Do: 2017-08-20
Manggha, Kraków, Konopnickej 26

Najnowsze

16. Artystyczna Podróż Hestii w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

27 VI 2017

Artystyczna Podróż Hestii | wystawa prac finalistów 16. edycji konkursu | 27.06 – 09.07.2017 | wernisaż 27 czerwca 2017 (wtorek), 19:00

więcej »
Obserwacja na odległość, 2017, wideo, 11 części, 51 min, reżyseria: Miri Segal, produkcja: Program Magisterski na Wydziale Sztuki Hamidrasha Beit Berl College, część 11: Bezalel Ben Chaim, Chana Manhaimer, Sondaż satysfakcji

Polska ↔ Izrael w Krakowie
Mocak

26 VI 2017

Polska ↔ Izrael | Miejsce: Galeria Re | Data wystawy: 30.06.2017 – 24.09.2017 | Wernisaż: 29.06.2017 godz. 18 | Artyści: Anton Avramov, Guy Aon, Shulamit Bialy, Bezalel Ben Chaim, Ronit Citri, Alina Dekel, Karin Dolin, Nurit Gal, Carmit Hassine, Sima Kirschner, Gadi Kozich, Chana Manhaimer, Lilah Markman, Roni Oren, Jacqueline Pearl, Avner Pinchover, Moshe Roas, Dafna Talmon | Kuratorzy: Agnieszka Sachar, Maayan Sheleff | Współpraca: Miri Segal

więcej »
Aleksandra Śmigielska z cyklu „Ona w kwiatach”

Dotknąć we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

25 VI 2017

DOTKNĄĆ. ALEKSANDRA ŚMIGIELSKA | 30.6.17–7.8.17 | Wernisaż: 30.6.17 (piątek), godz. 18.00, przestrzeń wokół windy na poziomie 1, wstęp bezpłatny

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 63

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 56
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 55
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 54
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Manggha
— Sploty ducha, wzory codzienności w Krakowie

Manggha
— Turboprorok w Krakowie

Manggha
— Taniec duszy w Krakowie

Manggha
— Obrazy patrzące w Krakowie

Manggha
— Szkoda wyrzucić w Krakowie

Manggha
— Kachō – ga w Krakowie

Manggha
— Wprost 1966–1986 w Krakowie

Manggha
— Małe światy w Krakowie

Manggha
— Lalki. Oblicza japońskiej tradycji w Krakowie

Manggha
— Andrzej Wajda. Szkicownik w Krakowie

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.