Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 września 2017
w Esensji w Esensjopedii

Krajobraz po Zagładzie w Krakowie

Mocak
JONASZ STERN | Krajobraz po Zagładzie | Miejsce: Galeria Beta | Data wystawy: 30.06.2017 – 24.09.2017 | Wernisaż: 29.06.2017 godz. 18 | Artysta: Jonasz Stern | Kurator: Maria Anna Potocka | Koordynator: Martyna Sobczyk
Jonasz Stern, Scena podwodna, 1969, technika mieszana, 67,5 × 83,3 cm, courtesy J.J. Grabscy
Jonasz Stern, Scena podwodna, 1969, technika mieszana, 67,5 × 83,3 cm, courtesy J.J. Grabscy
Jonasz Stern swoim życiem i twórczością odcisnął się na historii sztuki polskiej XX wieku. Przed wojną był członkiem I Grupy Krakowskiej, a w 1957 roku współzałożycielem II Grupy Krakowskiej, do której należeli między innymi Maria Jarema i Tadeusz Kantor. Były to dwie najważniejsze formacje artystyczne w Polsce.
Grupa przedwojenna eksperymentowała z formą i manifestowała swoje lewicowe poglądy. Większość członków należała do Komunistycznej Partii Polski. Jonasz Stern był za swe przekonania przetrzymywany w obozie dla więźniów w Berezie Kartuskiej.
Po wybuchu II wojny światowej Stern uciekł z Krakowa do Lwowa. Obrazy pozostawione w pracowni zaginęły. Z ważnych zachował się jedynie Akt z 1935 roku, znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. Po zajęciu Lwowa przez Niemców Jonasz Stern – jako Polak pochodzenia żydowskiego – został zamknięty w getcie. 1 czerwca 1943 roku znalazł się w grupie przeznaczonej na rozstrzelanie. Udało mu się uniknąć kuli i w nocy zbiec z miejsca egzekucji.
Jonasz Stern, Kałusz w roku 1942, 1988, technika mieszana, 50 × 70 cm, kolekcja prywatna
Jonasz Stern, Kałusz w roku 1942, 1988, technika mieszana, 50 × 70 cm, kolekcja prywatna
Dramatyczne doświadczenia wojenne odcisnęły piętno na jego myśleniu i sztuce. Ale nie było w nim cienia nienawiści czy goryczy. Stał się filozofem życia, przemijania i godności. W swoich asamblażach wyrażał to za pomocą prostych symboli: pomiętej tkaniny, szkieletów zwierząt, zwłaszcza ryb, piasku, kamieni, siatek i – wyjątkowo – fotografii. Dramatyzm jego obrazów jest całkowicie wolny od patosu. Stworzył świat abstrakcyjnych pejzaży pozostałych po świecie unicestwionym. Jednak te kompozycje nie są wyrazem rozpaczy za tym co utracone. Jest w nich natomiast przesłanie dla żyjących, zobowiązujące do bardziej czujnego człowieczeństwa. Jonasz Stern ukazuje w swojej sztuce krajobraz po Zagładzie, którego potencjał estetyczny jest wyrazem nadziei na odrodzenie się wartości.
koniec
24 czerwca 2017
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
30-702 Kraków, ul. Lipowa 4
tel. 12 263 40 01
fax 12 257 10 34
Czynne: wt-ni 11-19
Wstęp: wtorek: wstęp bezpłatny; bilet normalny 10 zł. ulgowy 5 zł, pozostałe - patrz strona muzeum
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-06-29 18:00
Do: 2017-09-24
Mocak, Kraków, Lipowa 4

Najnowsze

Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 9 w Ustce i Słupsku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej

23 IX 2017

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Słupku zaprasza serdecznie na otwarcie Biennale Sztuki Młodych Rybie oko 9.

więcej »

Ambedo w Ustce
Centrum Aktywności Twórczej

22 IX 2017

Odette Graskie | AMBEDO | Wystawa w ramach rezydencji artystycznych | 22 – 29.09.2017 | Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Gen. Zaruskiego 1a | 1 piętro / Mała sala

więcej »
Lajos Tihanyi, Hiszpanka, ok. 1926 © Magyar Nemzeti Galéria

Modernizm na Węgrzech w Warszawie
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum

21 IX 2017

Modernizm na Węgrzech ‌1900–1930 | Od 23 września 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 65

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 56
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Mocak
— Polska ↔ Izrael w Krakowie

Mocak
— Sztuka w sztuce w Krakowie

Mocak
— Nie ma tak wielkiej flagi w Krakowie

Mocak
— Jiří Valoch w Krakowie

Mocak
— Doznania rzeczywistości i praktyki konceptualne w Krakowie

Mocak
— Grenzsituationen w Krakowie

Mocak
— Performans społeczny w Krakowie

Mocak
— Sztuka wyjęta z codzienności w Krakowie

Mocak
— Morze w Krakowie

Mocak
— Puls utopii – rozbłyski w ciemni w Krakowie

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.