Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 września 2017
w Esensji w Esensjopedii

Przejrzystość w Krakowie

Manggha
Przejrzystość. Rysunki inspirowane Miłoszem | Monika Wanyura-Kurosad | Czas trwania: 8.07.2017–3.09.2017
Monika Wanyura-Kurosad o wystawie:
Odbite
w oku ważki
góry.
Issa
[tłumaczenie: Czesław Miłosz]
Rzeczy wielkie mieszczą się wewnątrz myśli. Świat i życie, przetworzone i wykrystalizowane, zamknięte są w małej formie. Przejrzystość, będąc stanem umysłu, przepływa poprzez czas i obejmuje różne wymiary życia. Towarzyszy jej zrozumienie wartości i piękna chwili, zatrzymanie się w biegu codzienności. Japońskie haiku jest notacją myśli przeszywającej umysł, refleksją, w której zastyga fragment życia. Sięgając po wiersz dotykam pamięci i przeszłości, ludzkich historii i uczuć.
Przenikanie wskroś czasu i przestrzeni przekładam na cykl rysunków oraz instalację. Szukam światła. Jego przebicie, założone na samym początku, jest jednym z najważniejszych elementów strukturalnych rysunku. Zadrażnia lub rozpręża napięcia w kompozycji, rozbiega się niczym nerw. Tryptyki, otwarte na przepływające światło, układają się w narracyjne opowieści. Odrywają się one od jakiegokolwiek obrazowania realistycznego w stronę impresji i interpretacji. Wyrażają myśl odłożoną do archiwum pamięci.
Instalacja skomponowana została z rysunków wykonanych tuszem oraz z malarskich abstrakcji na papierze ryżowym. Małe rysunki istnieją w przestrzeni czystego koloru. Czerwień jest dominantą, falą energii, pulsacją. Arkusze unoszą się w przestrzeni, w której ruch powietrza powoduje zawirowania i wibracje. Prace tworzą oddychającą, drżącą płaszczyznę obrazu. W nim scala się i rozpada świat. Pojedyncze wrażenia, historie, obrazy są już zatarte. Powleczone mgiełką niepamięci, prześwietlone blaskiem. Tworzą złożony, wielopłaszczyznowy obraz. Niczym w oku ważki.
MONIKA WANYURA-KUROSAD – grafik, scenograf. Absolwentka Wydziału Grafiki w Katowicach, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Druku Wklęsłego oraz w Pracowni Malarstwa w 1996 roku. Doktorat w specjalności scenografia w 2010 roku. Pracuje w Katedrze Scenografii ASP w Krakowie. Zajmuje się grafiką, rysunkiem, sztuką książki, wzięła udział w ponad 80 wystawach w Polsce i za granicą. Laureatka nagród i wyróżnień w dziedzinie grafiki i malarstwa, w tym:
  • III Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2012, WYRÓŻNIENIE HONOROWE;
  • MATRICES 2010 International Exhibition of Small From Electrographic Art., Węgry 2010, NAGRODA;
  • Dni Jana Pawła II, w 30. rocznicę wyboru na Stolicę Piotrową, PIĘKNO w myśli Karola Wojtyły – Jana Pawła II, Kraków 2008, NAGRODA ZA MALARSTWO.
Wystawa towarzysząca Krakowskim Spotkaniom Artystycznym 2017 – KONFIGURACJE. Malarstwo Rzeźba Rysunek.
Organizator: Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Krakowski
koniec
8 lipca 2017
Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”
Kraków ul. Konopnickiej 26
tel. 122672703
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-07-08
Do: 2017-09-03
Manggha, Kraków, Konopnickej 26

Najnowsze

Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 9 w Ustce i Słupsku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej

23 IX 2017

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Słupku zaprasza serdecznie na otwarcie Biennale Sztuki Młodych Rybie oko 9.

więcej »

Ambedo w Ustce
Centrum Aktywności Twórczej

22 IX 2017

Odette Graskie | AMBEDO | Wystawa w ramach rezydencji artystycznych | 22 – 29.09.2017 | Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Gen. Zaruskiego 1a | 1 piętro / Mała sala

więcej »
Lajos Tihanyi, Hiszpanka, ok. 1926 © Magyar Nemzeti Galéria

Modernizm na Węgrzech w Warszawie
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum

21 IX 2017

Modernizm na Węgrzech ‌1900–1930 | Od 23 września 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 65

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 56
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Manggha
— Japońska układanka w Krakowie

Manggha
— Sploty ducha, wzory codzienności w Krakowie

Manggha
— Kaligrafia japońska w Krakowie

Manggha
— Turboprorok w Krakowie

Manggha
— Taniec duszy w Krakowie

Manggha
— Obrazy patrzące w Krakowie

Manggha
— Szkoda wyrzucić w Krakowie

Manggha
— Kachō – ga w Krakowie

Manggha
— Wprost 1966–1986 w Krakowie

Manggha
— Małe światy w Krakowie

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.