Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 września 2017
w Esensji w Esensjopedii

Tarasewicz w Supraślu

Akademia Supraska
Galeria Arsenał i Akademia Supraska mają zaszczyt zaprosić na wystawę | Leon Tarasewicz | 04.08.2017 – 15.09.2017 | Miejsce: Akademia Supraska, ul. Klasztorna 1, Supraśl | Kuratorka: Magdalena Godlewska-Siwerska
Granice malarstwa nie są określone i nigdy nie będą,
ponieważ to nie granice wyznaczają ramy malarstwa, lecz odwrotnie.
Leon Tarasewicz mniej więcej raz na dziesięć lat prezentuje swoją twórczość w białostockiej Galerii Arsenał. Za każdym razem przyciąga uwagę publiczności – ciekawej, jaką konwencję złamie tym razem, czym nas zaskoczy i wytrąci z poczucia, że wszystko już wiemy o malarstwie. Jego twórczość stale ewoluuje w poszukiwaniu środków wyrazu najbardziej odpowiednich do opisania świata. Maluje na ścianach galerii, tworzy wielkie budowle rozpierane farbą od środka, jakby obraz się wylewał przez szczeliny konstrukcji, wreszcie pokrywa farbą podłogę Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji. Ostatnia, monumentalna i niezwykle poruszająca realizacja miała miejsce w przestrzeni pochodzącego z XIII w. kościoła gotyckiego pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny w Elblągu (obecnie siedziba Galerii EL). Artysta stworzył gigantycznych rozmiarów łódź wypełnioną po brzegi farbą. Łódź wbija się w absydę – a może jednak wynurza się i daje nadzieję na ocalenie?
Artysta często w dyskusjach podkreśla, że sztuka jest przede wszystkim funkcją intelektu. Swoje budzenie się do sztuki przypisuje malarstwu, z którym miał kontakt od dziecka podczas nabożeństw w cerkwi Narodzenia Bogurodzicy w Gródku. Autorem tamtejszych polichromii był Adam Stalony-Dobrzański, któremu asystował Jerzy Nowosielski.
Dotychczasowa twórczość Tarasewicza była niezwykle sensualna, ekspresyjna, materialna. Trudno było oprzeć się chęci dotknięcia obrazu. W Akademii Supraskiej artysta pokaże nowe obrazy, o zupełnie innej strukturze niż ta, do której nas przyzwyczaił. Zbudowane ze światła, a więc pozbawione tej materialnej cechy malarstwa, jaką jest farba z jej fakturą i chropowatością. Już nie możemy ich dotknąć, by wzmocnić przeżycie estetyczne. Te obrazy można poczuć tylko przez dotyk oka.
Magdalena Godlewska-Siwerska
Leon Tarasewicz urodził się we wsi Waliły koło Gródka, jest absolwentem Liceum Plastycznego w Supraślu oraz Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Obecnie jest profesorem tej uczelni – wykłada przestrzeń malarską na Wydziale Sztuki Mediów i Scenografii. Autor kilkudziesięciu wystaw indywidualnych, uczestnik kilkuset wystaw zbiorowych. Ma w dorobku wiele obrazów, kilkadziesiąt realizacji monumentalnych, również w przestrzeniach miejskich w Polsce i Europie. Laureat wielu prestiżowych nagród i wyróżnień: Fundacji Zofii i Jerzego Nowosielskich, Wielkiej Nagrody Fundacji Kultury, Nagrody im. Jana Cybisa. W 2014 roku otrzymał Perłę Honorową Polskiej Gospodarki (w kategorii kultura), przyznawaną przez redakcję „Polish Market”. Jest związany z Fundacją Villa Sokrates i Galerią Krynki.
Wstęp wolny
Wystawa czynna codziennie oprócz poniedziałków w godzinach 10-18.
koniec
17 sierpnia 2017
Akademia Supraska
16-030 Supraśl, ul. Klasztorna 1
tel. +48 85 710 82 88, +48 662 254 177
fax +48 85 744 11 42
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-08-04
Do: 2017-09-15
Akademia Supraska, Supraśl, Klasztorna 1

Najnowsze

Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 9 w Ustce i Słupsku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej

23 IX 2017

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Słupku zaprasza serdecznie na otwarcie Biennale Sztuki Młodych Rybie oko 9.

więcej »

Ambedo w Ustce
Centrum Aktywności Twórczej

22 IX 2017

Odette Graskie | AMBEDO | Wystawa w ramach rezydencji artystycznych | 22 – 29.09.2017 | Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Gen. Zaruskiego 1a | 1 piętro / Mała sala

więcej »
Lajos Tihanyi, Hiszpanka, ok. 1926 © Magyar Nemzeti Galéria

Modernizm na Węgrzech w Warszawie
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum

21 IX 2017

Modernizm na Węgrzech ‌1900–1930 | Od 23 września 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

więcej »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.