Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

Modernizm na Węgrzech w Warszawie

Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Modernizm na Węgrzech ‌1900–1930 | Od 23 września 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku
Lajos Tihanyi, Hiszpanka, ok. 1926 © Magyar Nemzeti Galéria
Lajos Tihanyi, Hiszpanka, ok. 1926 © Magyar Nemzeti Galéria
Wystawa prezentowana na Zamku Królewskim w Warszawie jest zaproszeniem do przyjrzenia się bogatej mozaice różnorodnych dzieł i barwnych artystycznych osobowości. To dynamiczny obraz węgierskiej sztuki pierwszego trzydziestolecia XX wieku. Portrety pędzla członków grupy Ośmiu, fowistyczne pejzaże i akty, ilustracje do czasopisma „MA”, projekty witraży, kubizujące widoki miast – to tylko niektóre z ponad setki prac, które można obejrzeć w salach wystawowych Zamku.
‌‌Węgry, pierwsze trzydziestolecie XX wieku. Czas intensywnych zmian – I wojna światowa, koniec panowania Habsburgów, upadek Austro-Węgier, podział kraju. Poszukujący dróg twórczych młodzi malarze zakładają kolonię artystyczną w malowniczej miejscowość Nagybánya (obecnie Baia Mare w Rumunii). Odrzucają akademizm, tematykę biblijną i historyczną. Wzorują się na francuskich neoimpresjonistach. W oficjalnych kręgach są prześmiewczo określani jako Neós. Autorytetem dla młodych jest odnoszący sukcesy we Francji József Rippl-Rónai. Podążając jego śladami, wielu z nich kontynuuje naukę nad Sekwaną. Paryż wyznacza kierunek ich dalszej działalności artystycznej.
Dezsö Orbán, Przy kościele, ok. 1908 © Janus Pannonius Múzeum
Dezsö Orbán, Przy kościele, ok. 1908 © Janus Pannonius Múzeum
W 1909 roku tworzą grupę Ośmiu – pierwsze węgierskie ugrupowanie awangardowe. Należą do niego: Károly Kernstok, Róbert Berény, Dezső Czigány, Béla Czóbel, Ödon Márffy, Dezső Orbán, Bertalan Pór i Lajos Tihanyi. Wyraźnie inspiruje ich postimpresjonizm i fowizm. Wzorują się na pracach Cézanne’a, Gauguina i Matisse’a. Cenią tradycyjne gatunki malarskie takie jak: portret, akt, martwa natura i pejzaż. Lubią malarstwo plenerowe. Ich śmiałe pociągnięcia pędzla zapełniają płótna plamami o niezwykle intensywnych barwach, a pełne ekspresji portrety przejawiają cechy znamienne dla kubizmu i futuryzmu. W Budapeszcie powstaje Dom Artystów i Salon Kolomana Uczonego. To tam swoje prace zaprezentować mogą „odrzuceni” przez oficjalne galerie i salony. Grupa Ośmiu organizuje trzy wystawy. Choć rozpadnie się już po pięciu latach, zdoła zrewolucjonizować życie artystyczne Budapesztu.
Béla Kádár, Klaun, 1921 © Janus Pannonius Múzeum
Béla Kádár, Klaun, 1921 © Janus Pannonius Múzeum
Wybuch wojny przynosi zaangażowanie polityczno-społeczne wielu artystów. W historii węgierskiej awangardy rozpoczyna się nowy rozdział. W 1915 roku Lajos Kassák zakłada czasopismo „A Tett”. Rok później powstaje magazyn „MA” oraz działająca przy nim galeria, w której prezentują woje prace aktywiści tacy jak: Lajos Kassák, Lajos Tihanyi, József Nemes Lampérth, János Mattis Teutsch, Sándor Bortnyik, Béla Uitz oraz duet Sándor Galimberti – Valéria Dénes. Ich twórczość to kompilacja futuryzmu, kubizmu i ekspresjonizmu. W wyniku klęski poniesionej w wojnie, w życiu Węgrów zachodzą istotne zmiany. W latach 1919-1920 awangardowi artyści udają się na emigrację, by tam rozwijać swoje kariery. Za cel podróży obierają Wiedeń, Berlin, Weimar, Moskwę. W Wiedniu następuje reaktywacja pisma „MA”. Publikowane na jego łamach prace prezentują nowe kierunki w sztuce: rosyjski konstruktywizm, suprematyzm, holenderski neoplastycyzm. Powstają pierwsze architektury obrazu. László Péri, Aurél Bernáth i Hugó Scheiber mają możliwość zaprezentowania swoich dzieł w Berlinie – w galerii Der Sturm oraz w związanym z nią czasopiśmie. Z Der Sturm współpracuje również László Moholy-Nagy – malarz, fotograf, filmowiec. Ikona nie tylko węgierskiej, ale i europejskiej awangardy. Od 1923 roku Moholy-Nagy wykłada i tworzy w Bauhausie. Do Weimaru przybywa za nim następne pokolenie młodych węgierskich plastyków.
Márk Vedres, Chłopiec grający na flecie, ok. 1905 © Janus Pannonius Múzeum
Márk Vedres, Chłopiec grający na flecie, ok. 1905 © Janus Pannonius Múzeum
Wystawa wieńczy obchody Roku Kultury Węgierskiej w Polsce. Została zorganizowana przez Muzeum Janusa Pannoniusa w Peczu, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum oraz Węgierski Instytut Kultury w Warszawie.
Kuratorzy: József Sárkány, Marta Zdańkowska, Mariann Gergely.
koniec
21 września 2017
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
00-277 Warszawa, Plac Zamkowy 4
tel. 22 35 55 170
fax 22 35 55 127
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-09-23
Do: 2018-01-07
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Warszawa, Plac Zamkowy 4

Najnowsze

Zuzanny i Starcy w Słupsku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

14 XII 2017

ZUZANNY I STARCY | Fotograficzno – filmowa wystawa poplenerowa Związku Polskich Artystów Plastyków Okręg Koszalin-Słupsk | wernisaż: 15.12.2017 / 18.00 | wystawa: 16.12.2017 – 14.01.2018 | galeria Kameralna w Słupsku / ul. Partyzantów 31a

więcej »
fot. Wiktoria Lubasińska

Prezentacja prac uczestników pracowni CAT w Ustce w Słupsku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

13 XII 2017

WYSTAWA EDUKACYJNA | Prezentacja prac uczestników pracowni Centrum Aktywności Twórczej w Ustce | Wernisaż: 15.12.2017 r. / godz. 17:00 | Wystawa: 16.12.2017 r. – 14.01.2018 r. | Miejsce: Baszta Czarownic / al. F. Nullo 8 / 76-200 Słupsk

więcej »

Salon Jesienny 2017 w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra

12 XII 2017

Salon Jesienny 2017 [15.12-07.01.2018] | Otwarcie 15.12. o godz. 19:00

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 68

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 68
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 67
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 66
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
— Polskie białe złoto w Warszawie

Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
— Dziedzictwo Piastów Mazowieckich w Warszawie

Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
— Sto najcenniejszych dzieł sztuki ze zbiorów KUL w Warszawie

Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
— W stronę Mekki w Warszawie

Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
— U lichwiarza w Warszawie

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.