Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 października 2017
w Esensji w Esensjopedii

Inne strony rękopisu we Wrocławiu

Muzeum Pana Tadeusza
INNE STRONY RĘKOPISU „PANA TADEUSZA” | wystawa czasowa | 29.09.2017–05.11.2017
Po raz pierwszy w Muzeum Pana Tadeusza zostaną zaprezentowane wszystkie zachowane karty brudnopisu i czystopisu poematu Adama Mickiewicza.
Autograf epopei, zwany „rękopisem dzikowskim”, jest chlubą ossolińskich zbiorów rękopiśmiennych, a jako jeden z najważniejszych zabytków piśmiennictwa polskiego został wpisany na Polską Listę Krajową Programu UNESCO Pamięć świata. Traktowany jak relikwia, przetrwał w stanie niemal kompletnym, stanowiąc klejnot kolekcji Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Poza obrębem „manuskryptu dzikowskiego” zachowały się pojedyncze karty brulionu i czystopisu, przechowywane obecnie w: Bibliotece Polskiej w Paryżu, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Muzeum Narodowym w Krakowie oraz w Ośrodku Dokumentacji i Studium Pontyfikatu Jana Pawła II w Rzymie.
Osiemnaście zachowanych kart wraz z manuskryptem „dzikowskim” oraz rękopisem Objaśnień, zostanie pokazanych w Muzeum Pana Tadeusza na wystawie wplecionej w stałą ekspozycję. Inne strony rękopisu „Pana Tadeusza” będą nie tylko opowiadały o losach rękopisu, ukażą również zmiany, dokonane przez Mickiewicza w trakcie powstawania epopei, przypomną jej rolę w kulturze polskiej. Zarysowane w utworze „rozległe widnokręgi” stanowią panoramę społeczeństwa polskiego przełomu XVIII i XIX wieku – mówi kuratorka wystawy Małgorzata Orzeł. – Wzrok poety nakierowany na przyszłość sięga jednak poza ich krańce. Horyzont nie rysuje się wyraźnie, ale duchowa siła wierszy epopei otwiera przyszłość. Otwiera ją niezmiennie dla kolejnych pokoleń Polaków.
Wystawie będą towarzyszyć grafiki przygotowane przez ilustratorkę i tatuażystkę Annę Szejdewik (Coxie) oraz przestrzeń ze stanowiskami interaktywnymi zawierającymi zadania dla dzieci i dorosłych. Pozwoli to w nietypowy sposób zaznajomić się z problematyką interpretacji Pana Tadeusza oraz procesu twórczego – Wieszcz wielokrotnie zmieniał i poprawiał tekst poematu, co można zauważyć, porównując brudnopis, czystopis i tekst, znany ze szkoły.
W programie towarzyszącym zaplanowano wiele wydarzeń, m.in. oprowadzenie kuratorskie, warsztaty rodzinne, warsztaty z grafologiem czy zajęcia pisarskie. Wydana zostanie również publikacja przybliżająca losy kart rękopisu wraz z ich wizerunkami, a także kopia zeszytu zawierającego czystopis Ksiąg I-III oraz początek Księgi IV – Pana Tadeusza.
kurator: Małgorzata Orzeł
ilustracje: Anna Szejdewik / Coxie
współpraca: Towarzystwo Historyczno-Literackie Polskie / Biblioteka Polska w Paryżu, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Fundacja Jana Pawła II – Ośrodek Dokumentacji i Studium Pontyfikatu w Rzymie
koniec
8 października 2017
Muzeum Pana Tadeusza Ossolineum
50-126 Wrocław, Rynek 6
tel. 71 75 50 640
Czynne: wtorek-niedziela 10:00-18:00
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-09-29
Do: 2017-11-05
Muzeum Pana Tadeusza, Wrocław, Rynek 6

Najnowsze

Juliusz Słowacki, Maria Stuart, Oflag II C Woldenberg, 1943, courtesy Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Lagertheater w Krakowie
Mocak

23 X 2017

Lagertheater | 20.10.2017 – 28.01.2018 | budynek A, poziom -1

więcej »
Jakub Matuszczak, All Those Moments Will Be Lost in Time, Like Tears in Rain (Basen), 2017, obiekt, 25 × 130 × 70 cm, courtesy J. Matuszczak

Gry znaczeń w Krakowie
Mocak

22 X 2017

Gry znaczeń | 20.10.2017 – 25.03.2018 | Galeria Re

więcej »

Architektura Kambodży i Wietnamu we Wrocławiu
Muzeum Architektury we Wrocławiu

22 X 2017

TRANSLOKACJE MODERNIZMU. Architektura Kambodży i Wietnamu | wystawa czynna od 12 października 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

więcej »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.