Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 listopada 2017
w Esensji w Esensjopedii

Stawiarski w Chorzowie

Galeria MM
Miejska Galeria Sztuki MM w Chorzowie zaprasza na wernisaż wystawy „Sacha Stawiarski – malarstwo” 6 listopada (poniedziałek) o godz. 17.00. Wystawa czynna od 07 do 27 listopada.
„Od dzieciństwa czułem wewnętrzną, niezrozumiałą jeszcze wtedy potrzebę rysowania i malowania. Marzenie o nieistniejącym obrazie jawiło się jako próba misteryjnego wręcz dotknięcia jakiejś nieznanej Tajemnicy. Czułem wówczas, że to nie ja wybrałem malarstwo, ale malarstwo wybrało mnie. Ten metafizyczny niepokój trwa nieprzerwanie od wielu lat. Jeżeli nie mogę malować przez dłuższy czas, pojawia się uczucie wewnętrznego niezadowolenia i niespełnienia. Uczucie marnowanego czasu i bytu. Twórczość staje się dla mnie swoistym zabijaniem paniki i lęku wywołanym przez upływ czasu, a kolejne malowane obrazy stają się próbą ucieczki przed przemijaniem.
Udany obraz jest rodzajem spełnienia i oddechem szczęścia. Jednocześnie z chwilą powołania go do realnego życia staje się dla mnie niepotrzebny, a nawet zbędny. Zaczyna przeszkadzać, zabierać przestrzeń, zbierać kurz: staje się niechcianym lokatorem w moim domu. Wówczas najlepszym rozwiązaniem staje się jego podróż pomiędzy ludźmi.
Uprawiam malarstwo sztalugowe i figuratywne uznając, że we wnętrzu każdej rzeczy mieści się logika pozaprzedmiotowa. To ona właśnie powoduje, że obraz nawet o najbardziej figuratywnym charakterze może być jednocześnie obrazem awangardowym. Tak więc podejmuję tematy klasyczne: krajobraz, martwa natura (w Holandii nazywana „cichą naturą”), portret oraz kompozycje figuratywne.
Sama otaczająca nas natura jest dla mnie pouczającą Matką, w której odnajduję estetyczne doznania. Jest nauczycielką logiki piękna oraz zasady formy. To krynica mądrości mówiąca o tajemnicy bytu niewyrażonego do końca. Kosmos milczy, ale Bóg już wie.
Malując krajobraz z przed motywu, pośrodku natury, czuję się jak szczęśliwe dziecko. To natura prowadzi mnie i jest dla mnie najważniejszym i jedynym punktem odniesienia. Uczucie tego szczęścia udziela się podczas malowania, pozostawiając swój ślad w postaci nastroju obrazu. Malując krajobraz nie mam przypadków obrazów nieudanych. Obraz istnieje najpierw we mnie, reszta jest tylko wyborem motywu.
Z malowaniem martwej natury jest już inaczej. Wynika to z tego, iż przedmioty znajdują się w stosunku do mnie w nazbyt bliskiej przestrzeni. Są na wyciągnięcie ręki wraz ze swoją wielkością, kształtem i zabarwieniem. Są nieznośnie obecne, narzucające się, nachalne. Celem malowania takich obrazów jest dla mnie podjęcie próby przezwyciężenia ich przedmiotowości i wyprowadzenia jednorodnego sensu malarskiego. Wyrażeniem szeptów cichej natury.
Portrecistą jest się od urodzenia, a dar to niezwykle rzadki. Wymaga od autora nie tylko ukazania podobizny malowanej osoby, jej psychologicznego wyrazu, lecz także tego, co najważniejsze – dojrzałości malarskiej formy. Bardzo lubię ten temat, bo lubię upraszczać i syntetyzować kształty. W takim portrecie istnieje wielka siła i życie.
Temat kompozycji figuratywnej to zagadnienie jeszcze bardziej złożone,. Wymaga doświadczenia malarskiego potrzebnego do panowania nad całością malarskiej materii. Czas pracy nad ukończeniem takiego obrazu jest nieokreślony, a to z przyczyny pojawiających się wielu trudności, jak choćby zamiarów autora i rodzajów kompozycji. Podświadomość podpowiada mi w takich przypadkach, że coś w nim jest nie takie, jakie bym pragnął: kolor, format, kształt postaci. Niedokończony obraz odkładam na bok, aż do momentu, kiedy błąd, nagle, jakby samoistnie ujawni mi się w swojej pełnej okazałości.
Zawsze miałem i mam ambicję odkrycia jakiejś malarskiej prawidłowości – do dziś jeszcze nieuświadomionej – która nią rządzi. Taką szansę mieli malarze początków XX wieku. Piszę o tym, bo uznaję, że malarz-artysta widzi to, co rozumie. Odbiór zaś dzieła artystycznego jest sprawą wrodzonej wrażliwości oraz wypracowanej świadomości, a ta jest bagażem wykształcenia.”
Stanisław Sacha Stawiarski, 2009
Urodzony w 1941 roku. Edukację artystyczną rozpoczął w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie, gdzie w 1962 roku złożył egzamin maturalny. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Hanny Rudzkiej-Cybisowej. W 1969 roku uzyskał dyplom malarski z wyróżnieniem. W tym samym roku ukończył również Studium Pedagogiczne przy krakowskiej ASP. W roku 1970 wyjechał do Paryża i odbył roczne studia w paryskiej Beaux Arts. W 1973 roku został członkiem ZPAP w Krakowie, a w 1975 Związku Artystów Malarzy w Saint Tropez. Od roku 1977 należy do Francuskiego Związku Artystów.
W roku 1989 został powołany na członka Międzynarodowej Akademii Literatury, Sztuki i Nauki „Greci Marino”, która w uznaniu jego zasług artystycznych przyznała mu tytuł profesora. Nazwisko artysty figuruje w „Who is who” (Lozanna, Szwajcaria) oraz ostatnim wydaniu „Benezit” (Griind, Paris, 1999).
koniec
6 listopada 2017
Miejska Galeria Sztuki MM
41-500 Chorzów, ul. Sienkiewicza 3
tel. +48 32 249 17 19, +48 32 249 15 13
fax +48 32 249 17 19
Czynne: poniedziałek – piątek w godz. 10.00-18.00
Wstęp: wolny
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-11-06 17:00
Do: 2017-11-27
Galeria MM, Chorzów, Sienkiewicza 3

Najnowsze

Bufet pod Kombinatem w Krakowie
Dzieje Nowej Huty

19 XI 2017

Bufet pod Kombinatem | Swoista podróż do życia codziennego nowohucian przez pryzmat lokali gastronomicznych | Wystawę można oglądać od 26 października 2017 do 8 kwietnia 2018 roku.

więcej »
fot. Jolanta Marcolla, Światło, 1981

Własny pokój w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra

18 XI 2017

Jolanta Marcolla – Własny pokój | Otwarcie wystawy 24.11 godz. 19:00 | godz. 19:30 pokaz filmów Arton Review. Wokół Formy Filmowej | Barbara Kozłowska / Paweł Kwiek / Jolanta Marcolla / Agnieszka Lasota / Laura Pawela / Amanda Wieczorek | Po pokazie zapraszamy na panel z udziałem Jolanty Marcolli | Wystawa czynna do 17.12.2017.

więcej »
Zdjęcie promujące wydarzenie: Sofi Żezmer Terra Incognita /Snapshots – dzięki uprzejmości Marta Shefter Gallery

Looking Glass w Orońsku
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

17 XI 2017

Sofi Żezmer LOOKING GLASS | Otwarcie wystawy w sobotę, 18 listopada 2017 roku, o godz. 14.00 w Galerii „Oranżeria” | Wystawa czynna do 7 stycznia 2018 roku | Kurator: Leszek Golec

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 67

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 67
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 66
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Galeria MM
— 20. Jesienna Wystawa SChAP w Chorzowie

Galeria MM
— Przestrzenie w Chorzowie

Galeria MM
— IV Triennale Malarstwa ANIMALIS 2017 w Chorzowie

Galeria MM
— Ostatnie obrazy w Chorzowie

Galeria MM
— Biopiktografia w Chorzowie

Galeria MM
— Furgaliński w Chorzowie

Galeria MM
— Szaberplac w Chorzowie

Galeria MM
— Świąteczne klimaty w Chorzowie

Galeria MM
— Pilawa i Herla w Chorzowie

Galeria MM
— XIX Jesienna Wystawa SCHAP w Chorzowie

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.