Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

Własny pokój w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
Jolanta Marcolla – Własny pokój | Otwarcie wystawy 24.11 godz. 19:00 | godz. 19:30 pokaz filmów Arton Review. Wokół Formy Filmowej | Barbara Kozłowska / Paweł Kwiek / Jolanta Marcolla / Agnieszka Lasota / Laura Pawela / Amanda Wieczorek | Po pokazie zapraszamy na panel z udziałem Jolanty Marcolli | Wystawa czynna do 17.12.2017.
fot. Jolanta Marcolla, Światło, 1981
fot. Jolanta Marcolla, Światło, 1981
Większość prac Jolanty Marcolli – jej filmy, fotografie, w tym niezwykłe fotograficzne kolaże, a także wideo – pierwsze kobiece realizacje w Polsce tym medium, powstało w ciągu jednej dekady, w latach 70. Na wystawie prezentowane są prace zrealizowane w każdym z tych mediów. Fotografie mają charakter niekiedy wręcz intymny, często są autoportretami w prywatnych wnętrzach, czasem fotografiami tych wnętrz. Prace wideo powstały w telewizyjnym studiu, z udziałem osób trzecich, filmy natomiast artystka realizowała w przestrzeni publicznej. Pomimo tego, że Jolanta Marcolla była istotnie obecną na ówczesnej scenie niezależnej awangardy, inicjatorką i uczestniczką wielu wystaw, a także autorką ważnych tekstów teoretycznych, jej twórczość nie doczekała się opracowania, a mówiąc wprost – po wycofaniu się artystki z działalności na początku lat 80. – została w zasadzie zapomniana. Dziś jej prace są ponownie odkrywane i domagają się nowego odczytania, wnosząc nową wartość w obraz polskiego art worldu, jednocześnie znacząco poszerzając mapę sztuki feministycznej.
Jolanta Marcolla (ur. 1950) Studiowała w trybie indywidualnym na Wydziale Malarstwa PWSSP we Wrocławiu (dyplom 1974). Autorka prac z wykorzystaniem fotografii, filmu i video. Współzałożycielka i członek grupy twórczej Galeria Sztuki Aktualnej, która w latach 1972-1975 brała udział w wielu wydarzeniach artystycznych w kraju i za granicą m. in: „Pokaz 12” Galeria Permafo, (Wrocław 1972), „Świadomość Możliwości”, Galeria Akumulatory, (Poznań 1973), „Art and Informatic”, Studio Agora, (Maastricht, Holandia, 1974). Od 1975 artystka podjęła indywidualną aktywność artystyczną. Wystawia m. in: „Pokaz filmów i dokumentacji”, Galeria Labirynt, (Lublin 1976), „C. D. N. Prezentacja Sztuki Młodych”, (Warszawa 1977), „Z archiwum Filmu Eksperymentalnego” (Warszawa, Poznań, Nowy Jork 2002/03), „1, 2, 3 … Awangarda” (CSW, Warszawa 2007); Künstlerhaus Stuttgart, Niemcy 2007, sala rekalde, Bilbao Hiszpania 2007 / 2008; Z archiwum Filmu Eksperymentalnego, Warszawa, Poznań 2002, Nowy Jork 2003; „Konceptualizm. Medium fotograficzne”, Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2010; „Polska Fotografia Konceptualna”, Freies Museum – Berlin 2011, „Sunrise”, Galeria Starter, Warszawa 2014, „Własny pokój”, Fundacja Arton, Warszawa 2015, „If you don’t know me by now you will never never never know me”, Fundacja Arton, Warszawa 2016, „Video Killed the TV Star”, Fundacja Arton, Warszawa 2017, „Kino-Oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu, Galeria Arsenał, Białystok 2017
Kuratorka: Marika Kuźmicz
Display: Agnieszka Lasota
• • •
Arton Review. Wokół Formy Filmowej to przegląd polskiego filmu eksperymentalnego oraz sztuki wideo, realizowany od 2014 roku przez Fundację Arton. Punktem wyjścia jest nasza baza polskiej sztuki awangardowej lat 60. I 70. Zgromadzone w niej materiały są inspiracją dla twórców młodszej generacji.
Do udziału w tegorocznej edycji zaprosiliśmy Agnieszkę Lasotę, Laurę Pawelę i Amandę Wieczorek.
Agnieszka Lasota przyjrzała się archiwum Barbary Kozłowskiej, artystki będącej niegdyś jedną z kluczowych postaci konceptualnej sceny wrocławskiej, i w efekcie powstał film The Line (All this can be seen anywhere),portret artystki, ale przede wszystkim swoista podróż metaforyczna. To właśnie z podróżowania Kozłowska uczyniła główne medium swojej sztuki.
Laura Pawela, odnosząc się do własnych doświadczeń w pracy z medium filmowym oraz pracy w telewizji, stworzyła film, będący dialogiem z współtwórcą Warsztatu Formy Filmowej, Pawłem Kwiekiem i jego filmem Ja i telefon z 1972 r.
Amanda Wieczorek filmem The False Mirror syntetycznie spuentowała twórczość Jolanty Marcolli, głównie teoretyczne teksty artystki i prace powstałe w czasie, kiedy w 1975 r. odbywała praktykę w telewizji.
Po przeglądzie zapraszamy na panel z udziałem artystek, które opowiedzą, czym dla nich i dla ich sztuki jest odkrywanie przeszłości polskiej sztuki i z jakiego rodzaju archiwami do tej pory pracowały.
Program filmowy:
  • Agnieszka Lasota The Line (All this can be seen anywhere), 2017, 11’30’’
  • Laura Pawela Ja i horyzont, 2017, 7’00’’
  • Amanda Wieczorek The False Mirror, 2017, 2’54’’
  • Paweł Kwiek Ja i telefon, 1972, 6’03’’
  • Jolanta Marcolla Reakcja wymuszona, 1976, 1’20’’
koniec
18 listopada 2017
BWA Zielona Góra
65-048 Zielona Góra, Al. Niepodległości 19
tel. 68 325-37-26
fax 68 325-37-26
Czynne: wt-so 12-19; ni 11-17
Wstęp: 1,50 / 1,00 zł; we wtorki wstęp wolny
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-11-24 19:00
Do: 2017-12-17
BWA Zielona Góra, Zielona Góra, Al. Niepodległości 19

Najnowsze

‌Julita Malinowska, Mama II, 2017

Spełniona w Warszawie
Galeria Stalowa

17 XII 2017

Spełniona – wystawa malarstwa Julity Malinowskiej w Galerii STALOWA | Wernisaż: piątek, 15 grudnia 2017 roku | Wstęp wolny | Wystawa potrwa do 31 stycznia 2018 roku

więcej »

Fantastyczne pułapki w Warszawie
Galeria Salon Akademii

16 XII 2017

Fantastyczne Pułapki | ‌Daniel Mróz i Regina Silveira | Wystawa realizowana w ramach IV Międzynarodowego Triennale Sztuk Graficznych ‌im. Tadeusza Kulisiewicza – IMPRINT 2017 | ‌Wernisaż: 15 grudnia 2017 roku | Wystawa czynna od 18 do 21 grudnia 2017 roku; od 3 do 21 stycznia 2018 roku, pn–pt w godzinach 12.00–18.00

więcej »

Zuzanny i Starcy w Słupsku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

14 XII 2017

ZUZANNY I STARCY | Fotograficzno – filmowa wystawa poplenerowa Związku Polskich Artystów Plastyków Okręg Koszalin-Słupsk | wernisaż: 15.12.2017 / 18.00 | wystawa: 16.12.2017 – 14.01.2018 | galeria Kameralna w Słupsku / ul. Partyzantów 31a

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 68

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 68
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 67
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 66
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

BWA Zielona Góra
— Salon Jesienny 2017 w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Two 4 One w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Elementy w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Lucha Libre. Cifra Negra w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Rysunek satyryczny i zdjęcia wybrane w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Kalkulacja i irytacja w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Cross the b/order w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Conatus w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Lekcja dizajnu w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Pensjonaty w Zielonej Górze

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.