Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 stycznia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Arte excentrica w Ustce

Centrum Aktywności Twórczej
Bogusław Bachorczyk | Arte excentrica, czyli wody spokojne, fastrygi, perfumerie i warzywniaki. | Wystawa w ramach rezydencji artystycznej | wernisaż 14.12.2017 / 18.00 | wystawa 15.12.2017 – 14.01.2018 | Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Gen. Zaruskiego 1a
Wystawa Bogusława Bachorczyka stanowi pokłosie jego projektu rezydencyjnego, jaki miał miejsce w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce na przestrzeni całego bieżącego roku. Krakowski artysta, bazując na obserwacjach i badaniach francuskiego botanika, antropologa i lingwisty – André-Georgesa Haudricourta, odniósł się do problematyki zależności pomiędzy człowiekiem oraz naturą. Bachorczyk podczas swojej kilkukrotnej bytności nad morzem skierował się do przedstawicieli lokalnej społeczności, zainteresowanych szeroko rozumianą florą. W grupie tej znaleźli się zarazem ci, którzy pielęgnują w domu własne rośliny doniczkowe, jak i ci, którzy spędzają swój wolny czas w przydomowych ogrodach. Artysta w swojej deklaracji wyjaśniał, że warto „spojrzeć na ogród jako świadectwo powiązań człowieka ze światem a zarazem obraz zależności wynikających z przyjętych doktryn moralnych i filozoficznych. Ogród stanie się tu momentem niwelującym granice między kulturą a naturą. Człowiek udomowił
rośliny, a rośliny i ogród stworzyły mu dom. Są obecne w sztuce, nauce i religii. Naczynia, lampy, kwietniki, martwe natury i landszafty. Jedzenie, zioła magiczne, zioła lecznicze. Kiszonki, konfitury i tinktury. Perfumerie, oranżerie, warzywniaki. Rytuały, symbole, morfologia roślin i doktryny filozoficzne”.
Wystawa ma stanowić próbę przywołania realnego jak i fantazmatycznego miejsca spotkania człowieka z naturą, a zaprezentowane filmy i prace obiektowe – jak napisał artysta – „fastrygować” i scalać nasz „świat o historie, pamięć, kulturę, o tzw. nieswoje elementy, rozszerzyć go, dopełnić, wyreżyserować realną fikcję”. Warto dodać, że procedura „sklejania”, montowania i przemieszczania habitatu oraz habitusu człowieka – zarówno w swym materialnym jak i mentalnym wymiarze – niemal egzemplarycznie wpisuje się od lat w modus aktywności artystycznej Bogusława Bachorczyka, który od co najmniej dekady wytrawnie i nie bez przewrotnej zmysłowości „fastryguje” swoje dzieła, opowieści i miejsca. Na wystawie zostaną zaprezentowane m.in. zrealizowane w Ustce filmy oraz gliniane rzeźby i obiekty – przedmioty znalezione nad morzem, które artysta rekonfigurował i powiązał w nowe związki znaczeniowe.
Bogusław Bachorczyk (ur. 1969) – malarz, rzeźbiarz, rysownik, twórca multimedialny, kurator wystaw. Doktor habilitowany, adiunkt w Katedrze Rysunku na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Absolwent klasy rzeźby w Liceum Kenara w Zakopanym oraz Wydziału Malarstwa krakowskiej ASP. Stypendysta Miasta Norymbergii, laureat Stypendium Józefa Czapskiego (wizyta studyjna we Francji). Jego dzieła były prezentowane na ponad 50 wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w Bunkrze Sztuki, Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Fotografii w Krakowie, Galerii Zderzak w Krakowie, Galerii Atak w Warszawie, Galerii ABC w Poznaniu, Galerii ASP w Gdańsku, Galerii Labirynt w Lublinie, Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku, Muzeum Tatrzańskim w Zakopanym. Jest autorem koncepcji i wykonawcą wieloletnich projektów twórczych, m.in. prowadzenie dziennika-szkicownika (od 1986 r.) i projekt „Pracownia Czysta 17” (od 2003 r.). W swojej sztuce, często prezentowanej w formie instalacji z elementami performansu, łączy różne media. Współpracuje z aktorami, tancerzami, poetami (jako ilustrator), jest także twórcą książek artystycznych. Podejmuje kwestie spuścizny po wielkich twórcach (Iwaszkiewicz, Siebald, Has, Rodczenko, Niżyński, Hasior). Interesuje go problematyka historii i czasu, tożsamości, indywidualnego odkrywania prywatnej przeszłości, bricolage i łączenie technik rzemieślniczych z nowoczesnymi mediami.
koniec
11 grudnia 2017
Centrum Aktywności Twórczej
76-270 Ustka, ul. Gen. Zaruskiego 1a
tel. 59 814 52 95
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Przepraszamy – w związku z trwającymi właśnie pracami technicznymi komentowanie zostało chwilowo wstrzymane.
Od: 2017-12-14 18:00
Do: 2018-01-14
Centrum Aktywności Twórczej, Ustka, Gen. Mariusza Zaruskiego 1A

Najnowsze

Zakłócenia w Krakowie
CSW Solvay

18 I 2018

Zakłócenia / Umwelt | Od 18 stycznia do 2 lutego 2018 roku | Wernisaż i finał konkursu: 18 stycznia 2018 roku o godzinie 16.00 | Centrum Sztuki Współczesnej SOLVAY / ul. Zakopiańska 62, Kraków | Prezentacja trzech wyróżnień: 18 stycznia 2018 roku o godzinie 18.00 | Międzynarodowe Centrum Kultury / ul. Rynek Główny 25, Kraków

więcej »
Magdalena Lazar

Pejzaże antropocenu w Ustce i Słupsku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej

17 I 2018

Pejzaże antropocenu | Wernisaż: 18.01.2018 r., godz. 18.00, Centrum Aktywności Twórczej w Ustce | ‌Wystawy: 19.01–30.03.2018 r.: Galeria Kameralna / ul. Partyzantów 31a / Słupsk, Baszta Czarownic / al. F. Nullo 8 / Słupsk, Centrum Aktywności Twórczej / ul. Zaruskiego 1a / Ustka

więcej »
Desert rose, fot. Natalia Osuch, 2014

Taniec butoh – fotografie w Warszawie
Muzeum Azji i Pacyfiku

16 I 2018

Taniec butoh – fotografie | Tancerka butoh TO-EN w obiektywach Pawła Maciaka, Małgorzaty Taraszkiewicz, Martina Gustavssona, Macieja Grochali, Natalii Osuch, Dawida Linkowskiego i Andrzeja Grzelaka | Wernisaż odbędzie się w czwartek 18 stycznia o godz. 18:00 | Wystawa potrwa do 18 marca 2018 r.

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 69

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 69
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 68
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 67
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 66
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej
— Pejzaże antropocenu w Ustce i Słupsku

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej
— Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 9 w Ustce i Słupsku

Centrum Aktywności Twórczej
— Ambedo w Ustce

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej
— Inaczej niż w raju w Słupsku i Ustce

Centrum Aktywności Twórczej
— Mapa Ustki w ramach rezydencji artystycznych

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej
— Przeszłość jest obcym krajem w Ustce i Słupsku

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej
— Eksplozja litery w Słupsku i Ustce

Centrum Aktywności Twórczej
— Nadmierność w Ustce

Centrum Aktywności Twórczej
— Film w Ustce

Centrum Aktywności Twórczej
— Niech kurz osiądzie w Ustce

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.