Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 października 2017
w Esensji w Esensjopedii

Kalejdoskopowe malarstwo Wojciecha TUT Chechlińskiego

Esensja.pl
Esensja.pl
Podczas ​czynnej od 1 do 14 lutego 2016 roku wystawy „Kalejdoskop” Wojciecha TUT Chechlińskiego w warszawskiej galerii Lufcik ponad pięćdziesiąt płócien zawieszonych gęsto na ścianach tworzyło rodzaj malarskiego panoptikum.
Wojciech Tut Chechliński, Armagedon, olej na płótnie, 70×100cm, 2012
Wojciech Tut Chechliński, Armagedon, olej na płótnie, 70×100cm, 2012
Jakby w obawie przed pustką białego tła, obrazy rozmieszczono symetrycznie jeden przy drugim, zapełniając w linii horyzontalnej centralną część ścian. Bezustanne dążenie do wypełnienia pustych powierzchni jest też jedną z bardziej charakterystycznych cech malarstwa Chechlińskiego, dlatego tytułowy kalejdoskop wydaje się kluczem do odczytania nie tylko zamysłu ekspozycji, ale także twórczości, którą prezentowała.
Wojciech Tut Chechliński, Kalejdoskop, olej na płótnie, 70×100cm, 2012
Wojciech Tut Chechliński, Kalejdoskop, olej na płótnie, 70×100cm, 2012
Wojciech TUT Chechliński jest malarzem samoukiem, który wiedzę z zakresu sztuki mógł zdobywać od wczesnego dzieciństwa dzięki silnym w jego rodzinie tradycjom artystycznym. Jego pochodzący z Poznania dziadkowie należeli do tamtejszej międzywojennej bohemy, a rodzice kontynuowali tez zainteresowania, zbierając dzieła wybitnych przedstawicieli malarstwa polskiego: Cybisa, Pankiewicza, Czyżewskiego. TUT Chechliński wychowywał się więc w atmosferze poszanowania dla sztuki nowoczesnej i choć sam długie lata poświęcił na zgłębianie wiedzy o socjologii, nie rezygnował z malowania, które obecnie stało się w jego życiu aktywnością prymarną.
Wojciech Tut Chechliński, Fałszywa ambicja, olej na płótnie, 985×68cm, 2011
Wojciech Tut Chechliński, Fałszywa ambicja, olej na płótnie, 985×68cm, 2011
Chechliński jest artystą niezwykle płodnym, a jego bogate oeuvre można podzielić na kilka etapów, z których każdy przekładałby się na konkretne doświadczenie z życia artysty. Malując portrety bliskich osób, członków rodziny i przyjaciół, Chechliński zapisuje na płótnie wspomnienia, tworząc rodzaj wizualnego pamiętnika. Choć portrety stanowią znaczącą część dorobku twórcy i pozwalają dostrzec w artyście wnikliwego obserwatora, to kompozycje abstrakcyjne są elementem silnie dookreślającym całość jego twórczości i to na nich skupiona była warszawska prezentacja. Komponowane spontanicznie, pod wpływem twórczego impulsu, obrazy takie jak „Armagedon”, „Zdziwienie”, „Sterowanie światem” czy pochodzące z najnowszej serii „Bez tytułu” dzieła TUTa sprawnie łączą język abstrakcji z nowoczesną, zdeformowaną figuracją, w której ludzkie sylwetki i wybrane detale ciała są zasygnalizowane przy pomocy kilku kresek lub plam barwnych.
Wojciech Tut Chechliński, Parada równości, olej na papierze, 595×42cm, 2013
Wojciech Tut Chechliński, Parada równości, olej na papierze, 595×42cm, 2013
W dziełach Chechlińskiego realizm miesza się z fantastyką, rzeczywistość z marzeniem sennym, dystopiczne wizje z urojeniem. Jak tłumaczy twórca: „Malowanie przynosi poczucie panowania nad materią i realny wpływ na kreowanie nowej rzeczywistości. (…) Akt twórczy jest przejawem bezgranicznej wolności oraz procesem odnajdowania w sobie cech dziecka”. To właśnie wspomniane przez artystę starania dążące do ponownego odkrywania w sobie pokładów spontaniczności, wolności i beztroski mogą być tropem prowadzącym do zrozumienia sztuki Chechlińskiego. Ulokowane pomiędzy sentymentem do lat dzieciństwa a doświadczeniami dojrzałego człowieka, malarstwo to tworzone jest w poczuciu tęsknoty i nostalgii za tym, co minione. Jednocześnie TUT z charakterystycznym dla siebie dystansem tworzy opowieści pozbawione goryczy czy żalu za słodką przeszłością, oferując w zamian autorefleksyjny i subiektywny przekaz dotyczący jego emocji, życiowej filozofii i doświadczeń. Chechliński potrafi być też w swoim malarstwie autokrytyczny, wskazują na to umiejętnie wykorzystane środki wyrazu jak groteska, ironia, karykatura. „Wartością procesu twórczego jest jego niepowtarzalność, możliwość subiektywnej wypowiedzi, która mimo pozornego hermetyzmu daje widzowi szansę na utożsamienie się z najbardziej intymnym przekazem”. W sztuce Chechlińskiego niczym w kalejdoskopie wielość wątków, rozproszonych figur, rozbitych plam dzięki umiejętnemu patrzeniu układa się w symetryczne obrazy i znajome, fascynujące wizerunki.
Wojciech Tut Chechliński, Koledzy, olej na płótnie, 70×100cm, 2012
Wojciech Tut Chechliński, Koledzy, olej na płótnie, 70×100cm, 2012
Wystawa obejmująca jedynie mały fragment złożonego z ponad dwustu prac dorobku artysty skupiona była na ostatnim okresie jego twórczej działalności – latach 2010-1015. Dlatego też ekspozycja zdominowana była przez płótna ciążące ku stylistyce abstrakcyjnej oraz te, których sposób opracowania mieści się pomiędzy ekspresjonizmem, abstrakcją i malarstwem figuratywnym. Złożona estetyka tych płócien wciąż jednak – podobnie jak część wybranych portretów i pejzaży – odwołuje się do osiągnięć polskich kapistów, ustanawiając prymat koloru nad formą.
Wojciech Tut Chechliński, Na straży, olej na płótnie, 60×60cm, 2013
Wojciech Tut Chechliński, Na straży, olej na płótnie, 60×60cm, 2013
Jak podkreśla kuratorka wystawy, „warszawski twórca jest bacznym obserwatorem otaczającego nas świata, a jego płótna to niejednokrotnie efekt silnej reakcji na aktualne wydarzenia, refleksja nad pędzącym, szybko zmieniającym się światem. (…) Na obrazach zobaczymy rozbitą rzeczywistość. (…) To rzeczywistość marzenia sennego, w którym niepostrzeżenie próbuje wciągnąć widza artysta”.


Wojciech Tut Chechliński, Portret dadka, olej na płótnie, 81×655cm, 2009
Wojciech Tut Chechliński, Portret dadka, olej na płótnie, 81×655cm, 2009


Wojciech Tut Chechliński, Sterowanie światem, olej na płótnie, 100×150cm, 2012
Wojciech Tut Chechliński, Sterowanie światem, olej na płótnie, 100×150cm, 2012


Wojciech Tut Chechliński, Szukając wyjścia, olej na płótnie, 585×80cm, 2012
Wojciech Tut Chechliński, Szukając wyjścia, olej na płótnie, 585×80cm, 2012


Wojciech Tut Chechliński, Światy równoległe, olej na płótnie, 795×635cm, 2013
Wojciech Tut Chechliński, Światy równoległe, olej na płótnie, 795×635cm, 2013
koniec
11 lutego 2016
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Galiony<br/>Fot. Agnieszka ‘Achika’ Szady

Miejsca, które warto odwiedzić: Dziewczyna z końskim ogonem w garści
Agnieszka ‘Achika’ Szady

24 IX 2017

Statek-muzeum to zawsze spora atrakcja – w samym Londynie jest ich chyba z pięć, od repliki XVI-wiecznej „Złotej Łani” po prawdziwy krążownik „Belfast”. Cutty Sark to najszybszy żaglowiec w historii, który obecnie można obejrzeć z zewnątrz, wewnątrz, a nawet od spodu.

więcej »

Z pewnego punktu widzenia
Agnieszka ‘Achika’ Szady

21 IX 2017

Z mojej relacji można odnieść wrażenie, że program trzeciego w historii lubelskiego Polconu stworzyli zasadniczo Cholewowie, z Krzysztofem Piskorskim do spółki. Oczywiście tak nie było, ale przecież nie mogłam być jednocześnie na kilku punktach programu. Aczkolwiek od niektórych prowadzących organizatorzy najwyraźniej tego oczekiwali…

więcej »
Starsza część ogrodu, widok z prawa...

Miejsca, które warto odwiedzić: Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
Wojciech Gołąbowski

17 IX 2017

Ogrody japońskie w swej ojczyźnie bywają spore (pamiętamy piękny park w Kioto ukazany w filmie „Wasabi”, prawda?). Ten w Pisarzowicach jest o wiele mniejszy. Ale i tak ładny.

więcej »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.