Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 30 kwietnia 2017
w Esensji w Google

Manifestacje Lary Croft

Esensja.pl
Esensja.pl
Lara Croft szybko przestała być tylko bohaterką gry komputerowej. Zyskawszy osobowość stała się postacią medialną.
Jej fanom nie przeszkadza to, że żyje w wirtualnym świecie. Chcieli poznać ją bliżej, spotykać ją częściej niż – raz na rok – z okazji premiery kolejnej części gry. Eidos doskonale wyczuł nastroje i potrzeby. Lara rozpoczęła karierę w mediach. Nie sposób opisać jej wszystkich wystąpień. Poniżej znajdziecie krótki opis tych najbardziej spektakularnych i najciekawszych.
Gazety i magazyny:
Okładka pisma
Okładka pisma
Jej stale rosnąca popularność zainteresowała prasę popularną. Twarz lady Croft pojawiła się na większości liczących się magazynów głównonurtowych: „TIME”, „The Face” (po raz pierwszy na okładce tego magazynu pojawiła się twarz nieprawdziwej osoby), „The Daily Telegraph’s Sunday Magazine”, „Melody Maker” i „FHM”. Każdy z nich poświęcił jej również tekst analityczny. Magazyn „The Times” zorganizował sześciotygodniową promocję: od grudnia 1999 do stycznia 2000 roku publikowano kolejne odcinki historii. Na zakończenie Lara trafiła na okładkę, a do gazety dołączona była płyta ze specjalnym, darmowym wydaniem gry – był to dodatkowy poziom. Lara na zlecenie redaktora naczelnego gazety leci do Egiptu zbadać kolejny grobowiec.
Jeden z wielu gadżetów z Larą Croft - podkładka pod mysz
Jeden z wielu gadżetów z Larą Croft - podkładka pod mysz
Następnym krokiem były jej własne magazyny. Pierwszy to niemiecki „Lara Croft Magazine” – zawierał głównie zdjęcia, najczęściej o erotycznym zabarwieniu. Lara w wieczorowej sukni, leżąca na plaży w samym bikini, kusząca swym tajemniczym uśmiechem. Oprócz tego artykuły można było tam przeczytać o innych produktach Eidosu, o grze „Tomb Raider”, o sztucznych inteligencjach, o innych wystąpieniach Lary oraz informacje o ciekawych stronach internetowych.
Od niedawna w USA i Wielkiej Brytanii ukazuje się „Tomb Raider Magazine”. Są tutaj przedruki komiksu „Tomb Raider” z Image Comics. W magazynowym formacie przygody dzielnej pani archeolog docierają do nowej rzeszy fanów.
Douglas Coupland′s Lara′s Book
Douglas Coupland′s Lara′s Book
Lara zafascynowała również Douglasa Couplanda. Będąc pod jej wielkim wpływem napisał „Douglas Coupland`s Lara`s Book": Książka wydana w formie albumu zawierała szereg fotografii Lary, uzupełnionych niewielką ilością tekstu. Coupland tak pisał o pannie Croft: „Lara wywarła wpływ na wielu ludzi. Jest delikatna jak śmiech, dokuczliwa jak rana postrzałowa. Kiedy o niej myślę, jest to coś więcej niż zwykły obraz wypełniający umysł. W jej ruchach zawarta jest poezja…”.
Telewizyjna Lara:
Reklamówka Lucozade
Reklamówka Lucozade
Lara zaczęła również grać w reklamach. Jedną z pierwszych firm, które dostrzegły potencjał drzemiący w bohaterce, był Seat. Nakręcono trzy reklamówki, w których Lara promowała samochody tej marki.
Wkrótce po tym zaczęła reklamować produkty takich firm jak Nike, Ericsson, Playstation, Sony. Promowała również internetowy serwis ZDnet.com.
Jedną z ciekawszych reklam była reklama niemieckiego magazynu dla pań: „Brigitte”. Spot zaczynał się standardowo: Lara ściga kogoś, z zacięta miną. Nagle na jednej w wystaw dostrzega suknię ślubną i w tym momencie zapomina o pościgu, zatrzymuje się i podziwia kreację. Pojawia się napis: „Przede wszystkim Lara jest kobietą.”
Od 1999 roku Lara pije brytyjski napój energetyczny Lucozade. Na stronie www.lucozade.com można zobaczyć zdjęcia, reklamy oraz zagrać w specjalną wersję gry.
Lara w telewizji to nie tylko reklamy, ale również występy artystyczne. Wystąpiła w teledysku niemieckiej grupy rockowej Die Ärzte. W piosence „Ein Schwein namens Männer” (Wszyscy mężczyźni to świnie), w krótkiej walce pokonuje członków zespołu, którzy są żywym przykładem na to, że mężczyźni myślą głównie o seksie.
Wzięła też udział w trasie koncertowej zespołu U2 – Popmart. Pojawiała się na ekranie podczas piosenki „Hold Me, Thrill Me, Kiss Me, Kill Me”.
Lara zawsze jest pokazana jako piękna i niebezpieczna kobieta. Jeśli ktoś nie traktuje się jej z należnym szacunkiem to zwykle źle kończy. Wszak piękne i niebezpieczne kobiety zawsze pociągały mężczyzn.
Rhona Mitra
Rhona Mitra
Ostatnio można było oglądać Larę w brytyjskiej telewizji. W lipcu 2001 ukazał się film dokumentalny, analizujący fenomen Lary Croft. „Lethal & Loaded”, piećdziesięciominutowy dokument, który już wkrótce będzie dostępny na VHS i DVD, został podzielony na 12 rozdziałów:
Rozdział 1: Kim jest Lara Croft?
Przedstawienie Lary oraz opinie kilku osób o niej.
Rozdział 2: Początek
Toby Guard – twórca Lary opowiada o jej pierwszych dniach. O tym, jak doszło do tego, że jest kobietą.
Rozdział 3: Szkolne dni
Lara kształciła się w Gordonstoun, ekskluzywnej szkockiej uczelni, która istnieje naprawdę. Uczniowie i nauczyciele opowiadają o tym, jak mogłaby wyglądać jej edukacja.
Nell McAndrew
Nell McAndrew
Rozdział 4: Seksapil
Próba analizy sekretnej broni Lary: jej seksapilu.
Rozdział 5: Projektowanie Idealnej Kobiety Wirtualnej.
Lara ma wiele twarzy: inaczej wygląda na ekranie komputera, inaczej wygląda modelka, która się w nią wciela. Rozdział o różnicach w postrzeganiu różnych wcieleń bohaterki.
Rozdział 6: Obsesje
Czy to Ty kontrolujesz Larę, czy ona kontroluje Ciebie? Bardziej i mniej sławni ludzie opowiadają o swojej obsesji Larą Croft.
Chapter 7: Ikona popkultury
Jak wypada Lara w porównaniu z prawdziwymi gwiazdami.
Rozdział 8: Bez cenzury
Dlaczego ludzie chcą rozebrać Larę i dlaczego Core na to nie pozwala…
Lara Weller
Lara Weller
Chapter 9: Bycie Larą
Modelka-amatorka Jenifer Morga opowiada, jak postanowiła zostać Larą.
Rozdział 10: Wcielenia Lary
Oficjalna, żywa przedstawicielka Lary Croft – Lucy Clarkson opowiada o ciężkiej pracy.
Rozdział 11: Utrzymywanie Lary przy życiu
Mężczyzna, który nienawidzi Lary: Phil ’Dr Evil’ Chapman – człowiek, który poświęca całe swoje życie, aby zabić Larę Croft.
Rozdział 12: Życie Lary
Toby Gard wyjaśnia, dlaczego porzucił Core Design zaraz po tym, jak ukazała się pierwsza część gry i o jego związkach z Larą od tamtego czasu.
Lucy Clarkson
Lucy Clarkson
Modelki:
Wirtualna bohaterka nie może spotykać się z fanami, nie może rozdawać autografów. A tego zaczęli domagać się fani. Lara z ekranu przestała im wystarczać. Firma Eidos postanowiła zatrudnić modelkę, która wcieli się w rolę cyberheroiny. Przez prawie cztery lata w Larę wcielały się cztery modelki. Kierownictwo Eidosu przez cały czas pilnowało, by osoba, która wciela się w lady Croft, nie przyćmiła bohaterki, którą odgrywa. Gdy tylko zaczynał się zbyt duży szum wokół odtwórczyni roli i zbyt wielu fanów wiedziało, jak nazywa się modelka, natychmiast była zastępowana kolejną dublerką. Żywa Lara zawsze była główna ozdobą stoiska firmy na targach E3. Również zdjęcia modelek zaczęły cieszyć się ogromną popularnością w Internecie. Praktycznie każda strona poświęcona grze posiada imponująca galerię zdjęć każdej wersji panny Croft.
Vanessa Demouy
Vanessa Demouy
Pierwsza żywa Lara to Rhona Mitra, dziewiętnastoletnia Brytyjka, która wygrała casting. Niestety, nie nacieszyła się swoja rolą, wkrótce zastąpiła ją Nell McAndrew. Ona również była zawodową modelką, pracowała dla Eidosu jako hostessa na targach komputerowych, występowała w programach telewizyjnych. To ona wystąpiła w reklamie brytyjskiego napoju energetycznego Lucozade. Nell przestała być Larą w atmosferze skandalu. Pokazała się w Playboyu. Pismo użyło logo Tomb Raidera, sugerując, że czytelnicy będą mogli ujrzeć bohaterkę gry nagą. Błyskawiczna interwencja Eidosu i skierowanie sprawy do sądu skończyło się wyrokiem, nakazującym zaklejenie logo na wszystkich egzemplarzach. A nową Larą została kolejna modelka – Lara Weller. Holenderka o wymiarach 34c-24-34. Z początkiem roku 2000 panna Weller została zastąpiona niejaką Lucy Clarkson – szesnastoletnią Brytyjką. Lucy nadal gra Larę, ale nie ma ostatnio zbyt wiele do roboty – Eidos przestał promować swoje modelki. Po premierze filmu więcej osób kojarzy Larę Croft z Angeliną Jolie, niż z młodą Lucy. Teraz należy czekać do premiery kolejnej części gry: wtedy dowiemy się, czy Lara zyska nowe ciało…
Kilka modelek wcieliło się w postać Lary na jedną lub dwie sesje zdjęciowe: Vanessa Demouy (Francja), Ellen Rocche (Brazylia) i Andja Marich (Chorwacja).

Polscy fani gry mieli okazję osobiście spotkać się z Larą Weller. Pod koniec listopada 1999 roku przyjechała do Polski promować czwartą część gry. Ilość osób, która zapragnęła na własne oczy zobaczyć żywe wcielenie bohaterkę gry komputerowej, zaskoczyła organizatorów. Pierwsze spotkanie z fanami odbywało się w warszawskim Empiku ’Junior’. Trzy czwarte przestrzeni sklepowej zajmowali mężczyźni żądni autografu Lary, która, jak to prawdziwa gwiazda, spóźniła się pół godziny. W momencie, gdy weszła do sklepu, tłum oszalał. Ochroniarze z ledwością zapanowali nad sytuacją i można było zacząć rozdawać autografy. Jeszcze gorzej było w Mediamarkcie w Markach. Przybyło tak wielu ludzi, że ochroniarze nie mogli zapanować na tłumem i spotkanie z fanami uległo skróceniu. Przekrój wiekowy był imponujący: od 13-14 – latków, którzy z wypiekami na twarzy wspinali się na palce, aby zobaczyć bohaterkę, po dwudziestokilkulatków, którzy porównywali to, co widzą – ze zdjęciami. Szczęśliwcy mogli również zobaczyć jak Lara tańczy – podczas swojej wizyty w Polsce odwiedziła jedną z warszawskich dyskotek.

Co jeszcze?…
Wejście do parku rozrywki
Wejście do parku rozrywki
Ostatecznym dowodem na to, że Lara przestała być jedynie bohaterką gry komputerowej, było przemówienie brytyjskiego ministra edukacji – lorda Sainsbury`ego. Stwierdził, że Lara Croft jest doskonałym przykładem rozwoju brytyjskiej technologii i mianował Larę ambasadorką brytyjskiej techniki. Po raz pierwszy gra komputerowa doczekała się tak prestiżowej pochwały.
Ostatnio Lara pojawiła się w formie… wirusa. Rozprzestrzeniał się poprzez IRC (Internet Relay Chat) jako „LaraCrotft.theme” – udawał aplikację zmieniającą wygląd pulpitu Windows. Wirus podobno jest niezbyt uciążliwy i łatwy do wykrycia.
W 2002 roku, w USA, zostanie otwarty park rozrywki, poświęcony Tomb Raiderowi. W parku zostaną wykorzystane dekoracje stworzone na potrzeby filmu. Na 364 akrach zostanie wybudowana starożytna świątynia oraz lodowa komnata; to nie wszystkie atrakcje, które czekają zwiedzających, ale całość jest, na razie, utrzymywana w tajemnicy.
Lara Croft jest dzieckiem popkultury. Jest trwale związana ze środkami masowego przekazu – faktycznie istnieje tylko w różnego rodzaju mediach. Będąc produktem, jest używana do promocji innych produktów, nie zawsze najwyższych lotów. Jest to cena bycia gwiazdą, która nie ma wpływu na swoją karierę, ponieważ istnieje tylko na ekranie komputera.
koniec
1 sierpnia 2001
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Nie przegap: Luty 2017
Esensja

28 II 2017

Jak zwykle pod koniec miesiąca, przypominamy recenzje, które opublikowaliśmy w okresie minionych 28 dni.

więcej »

Piątka na piątek: Sobotnie wydanie specjalne
Esensja

10 XII 2016

W zasadzie nie sobotnie tylko dziesiątogrudniowe albo noblowskie, ale z sobotą w tytule wygląda ładniej. Po wczorajszej Piątce tradycyjnie nie całkiem na serio (albo nawet całkiem nie na serio) dzisiaj poważniejszy przegląd utworów związanych z twórczością literackich noblistów z naszych okolic.

więcej »

Piątka na piątek: Tańce, hulanka, swawola!
Esensja

2 XII 2016

30 listopada przypadła 130 rocznica pierwszej rewii wystawionej w paryskiej Folies Bergère. Z tej okazji w dzisiejszej Piątce goszczą tancerze.

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 61

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 56
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 55
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 54
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 53
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 52
— Adam Kordaś

Zobacz też

Z tego cyklu

Kilkanaście tysięcy linków...
— Marcin Lorek

Recepta sukcesu
— Bartosz Kotarba

Komputerowy fenomen
— Bartosz Kotarba

Dobre strony filmu
— Artur Długosz

Dwa minusy to nie zawsze plus
— Artur Długosz

Lara niezdara
— Eryk Remiezowicz

Od zera do bohatera. A właściwie od zera i jedynki.
— Paweł Nurzyński

Okładki serii
— Esensja

Seria komiksowa
— Tomasz Sidorkiewicz

Tegoż autora

Post.com.ix_ #9
— Marcin Nęcek, Paweł Nurzyński, Tomasz Sidorkiewicz

Przegląd prasy: Kwiecień 2003
— Paweł Nurzyński

Po drugiej stronie lustra
— Paweł Nurzyński

Przegląd prasy: Marzec 2003
— Marcin Herman, Paweł Nurzyński

Gangrena cywilizacji
— Paweł Nurzyński

Przegląd prasy: Styczeń-luty 2003
— Artur Długosz, Marcin Herman, Paweł Nurzyński

Diabeł tkwi w szczegółach
— Paweł Nurzyński

Krótko o komiksach: Kwiecień 2002, cz. 2
— Paweł Nurzyński, Konrad Wągrowski

Krótko o komiksach: Marzec 2002
— Artur Długosz, Marcin Herman, Paweł Nurzyński, Konrad Wągrowski

Umarła Łódź, niech żyje Warszawa!
— Paweł Nurzyński

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.