Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 maja 2020
w Esensji w Esensjopedii

Manifest Esensji 2005

Pięć lat temu, w wyniku połączenia magazynów internetowych „Framzeta” i „The VALETZ Magazine”, powstało nowe pismo „Esensja”. Jako redaktorzy naczelni przygotowaliśmy krótki dokument, nazwany Manifestem Naczelnych, w którym określiliśmy zasady funkcjonowania nowego magazynu. Po 5 latach istnienia Esensji i przy okazji 50 numeru magazynu nadszedł czas na nowy dokument. W efekcie zebranych przez ten czas doświadczeń chcemy określić cele, jakie stawia sobie „Esensja”. Przedstawiamy nowy Manifest Esensji.

Manifest Esensji 2005

Pięć lat temu, w wyniku połączenia magazynów internetowych „Framzeta” i „The VALETZ Magazine”, powstało nowe pismo „Esensja”. Jako redaktorzy naczelni przygotowaliśmy krótki dokument, nazwany Manifestem Naczelnych, w którym określiliśmy zasady funkcjonowania nowego magazynu. Po 5 latach istnienia Esensji i przy okazji 50 numeru magazynu nadszedł czas na nowy dokument. W efekcie zebranych przez ten czas doświadczeń chcemy określić cele, jakie stawia sobie „Esensja”. Przedstawiamy nowy Manifest Esensji.
I. Kim jesteśmy?
Jesteśmy pokoleniem, które nie dzieli kultury na lepszą i gorszą, masową i wysoką. Oceniamy wszystkie dzieła według ich wartości, nie przynależności gatunkowej. Pasjonuje nas klasyka i fantastyka, kino sensacyjne i dramaty psychologiczne, komiksy, gry komputerowe i poezja. Nie lekceważymy żadnych gatunków, żadnych nośników, żadnych form wyrazu, nie mamy żadnych uprzedzeń. Po prostu cenimy dzieła dobre, a krytykujemy złe. Uważamy, że czytanie książek i komiksów, oglądanie filmów, granie to doskonały sposób na spędzanie czasu i chcemy się dzielić naszymi wrażeniami z innymi ludźmi.
II. Czym jest „Esensja”?
  1. „Esensja” jest magazynem kultury popularnej. Jej filary to film, komiks, książka i gry, ale na jej łamach jest miejsce na wiele innych tematów związanych z szeroko pojętą kulturą popularną.
  2. O charakterze magazynu decyduje zespół redakcyjny, ale poglądy głoszone na jego łamach przez poszczególnych ludzi nie muszą pokrywać się ze zdaniem reszty zespołu.
  3. „Esensja” jest otwartym środowiskiem i chętnie nawiąże współpracę z każdym, kto dzieli naszą pasję i gotów jest poświęcić na nią nieco swojego wolnego czasu.
  4. „Esensja” jako całość jest apolityczna i nie reprezentuje żadnej ideologii. Nie zmienia to faktu, że ludzie, którzy na jej łamach publikują mają określone poglądy i mają prawo je prezentować w swych tekstach, o ile wiąże się to z przyjętym tematem. Kwestie ideologiczne jednak nigdy nie będą głównym tematem, a mogą pojawiać się jedynie jako element dodatkowy przy okazji publikacji związanych z kulturą.
  5. Obecnie „Esensja” jest przedsięwzięciem niekomercyjnym. Tworzących ją ludzi łączy pasja i chęć współtworzenia w ramach hobby maksymalnie profesjonalnego magazynu kosztem swojego wolnego czasu. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby kiedyś, gdy zaistnieją ku temu sprzyjające warunki „Esensja” zaczęła przynosić dochody, a ludzie ją tworzący byli wynagradzani za poświęcenie i trud, jaki w nią wkładają.
III. Trzy cele „Esensji”
„Esensja” stawia przed sobą trzy zasadnicze cele: dostarczać inteligentnej rozrywki, być wiarygodnym przewodnikiem na rynku kultury popularnej oraz być kuźnią młodych autorów, pomagając im rozwijać swój warsztat i dając możliwość publikacji.
1. Inteligentna rozrywka
Chcemy aby czytanie naszego magazynu było przyjemnością dla czytelnika, aby sprawiało mu relaks i dzięki temu chętnie do nas wracał. Realizujemy to przez:
  • wysoką jakość tekstów
  • szeroki zakres poruszanych tematów
  • atrakcyjną, często zaskakującą i niestandardową formę
  • humor – tam gdzie wskazany, powagę – tam gdzie niezbędna
  • estetyczną i czytelną szatę graficzną
  • prezentację dobrej literatury, komiksu, grafiki.
2. Przewodnik na rynku kultury popularnej
W chwili obecnej polski odbiorca kultury popularnej jest ze wszystkich stron atakowany informacjami marketingowymi i reklamami. Nie dociera do niego rzetelna krytyka dzieł dostępnych na naszym rynku, gdyż ilość mediów zajmujących się tym fachowo jest znikoma, a duża ich część jest uzależniona od wydawców lub dystrybutorów.
„Esensja” pragnie zapełniać tę lukę poprzez:
  • liczne recenzje książek, filmów, komiksów, gier
  • wysoki poziom merytoryczny tekstów
  • szybkie reagowanie na pojawiające się nowości
  • niezależność sądów (niezależność od wydawców i dystrybutorów)
  • różnorodne spojrzenia na omawiane dzieła
  • polecanie naprawdę wartościowych pozycji
  • rozwijanie serwisów pozwalających czytelnikowi na szybką orientację w nowościach (filmowi Tetrycy, komiksowi Zbójcerze, Esensjopedia).
3. Kuźnia młodych autorów
„Esensja” pragnie cały czas pozyskiwać nowych utalentowanych autorów. Jej łamy są otwarte dla wszystkich chętnych, o ile poziom ich tekstów będzie dla redakcji satysfakcjonujący. Debiutantom możemy zaproponować niemało:
  • oferujemy możliwość publikacji na łamach serwisu internetowego, który jest czytany przez kilkadziesiąt tysięcy osób miesięcznie;
  • prezentujemy rzadko spotykaną w Internecie dbałość o jakość publikowanych tekstów: każdy nadesłany materiał przechodzi przez redakcję merytoryczną, redakcję stylistyczną i korektę;
  • każdemu tekstowi poświęcamy sporo uwagi – dyskutujemy nad nim, umożliwiamy autorowi dopracowanie go i szlifowanie warsztatu;
  • redakcja nie jest zamknięta – regularnie współpracującym autorom z zewnątrz proponujemy wzięcie udziału w jej pracach;
  • staramy się w miarę możliwości przekazywać uwagi także autorom odrzuconych tekstów, aby mogli w przyszłości unikać popełnionych błędów;
  • nie mamy nic przeciwko temu, aby nasi autorzy publikowali swoje teksty również w innych mediach (o ile nie są to teksty pochodzące z „Esensji”). Cieszą nas sukcesy naszych ludzi, którzy trafiają regularnie na łamy najbardziej prestiżowych pism w Polsce. Jesteśmy zadowoleni – bo wiemy, że są tego warci, a praca w „Esensji” z pewnością pomogła im zaistnieć w polskiej kulturze i krytyce.
Esensja.pl
http://esensja.pl
koniec
20 października 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Obowiązek informacyjny na podstawie artykułu 13 RODO
Esensja

24 V 2018

Dnia 25 maja 2018 zmienia się prawo o ochronie danych osobowych. W związku z tym prezentujemy zasady zarządzania danymi osobowymi w naszym serwisie.

więcej »

Piąty konkurs na recenzję filmową
Esensja

18 IV 2017

Już po raz piąty zapraszamy do nadsyłania tekstów w konkursie na recenzję filmową. Zapoznajcie się ze szczegółami – w tym listą filmów do recenzji.

więcej »

Najlepsze teksty 15-lecia Esensji!
Esensja

31 X 2015

Po raz trzeci pomóżcie nam wybrać najlepsze teksty w historii Esensji – zrobimy z nich specjalnego e-booka!

więcej »

Polecamy

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.