Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 września 2020
w Esensji w Esensjopedii

Notatki o skandalu (Notes on a Scandal)

Richard Eyre
‹Notatki o skandalu›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNotatki o skandalu
Tytuł oryginalnyNotes on a Scandal
Dystrybutor CinePix
Data premiery23 lutego 2007
ReżyseriaRichard Eyre
ZdjęciaChris Menges
Scenariusz
ObsadaCate Blanchett, Judi Dench, Bill Nighy, Andrew Simpson, Shaun Parkes, Anne-Marie Duff
MuzykaPhilip Glass
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania92 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Opis dystrybutora
Czterdziestoletnia nauczycielka nawiązuje romans z piętnastoletnim uczniem, a całą sprawę obserwuje z ukrycia jedna z jej koleżanek, która staje się samozwańczą kronikarką narastającego skandalu.
Teksty w Esensji
Filmy – Recenzje      

Filmy – Publicystyka      

Utwory powiązane
Filmy      



Tetrycy o filmie [6.50]

PD – Piotr Dobry [6]
Oczywiście, że Judi Dench i Cate Blanchett zagrały doskonale, ale to przecież żadne zaskoczenie. Zaskoczeniem jest natomiast fakt, iż jeden z najlepszych kompozytorów filmowych, minimalista Philip Glass nawet na minutę nie przestaje tutaj uderzać w tak absurdalnie ekstatyczne tony, że nieomal udaje mu się zepsuć cały film. To chyba największa wpadka Glassa w karierze – czy Judi Dench pije herbatę, czy głaszcze kota – non stop rozlega się podkład muzyczny jak ze scen, w których Michael Myers wyrasta nagle za plecami potencjalnej ofiary. „Notatkom” przydałby się też reżyser z bardziej wyrazistym stylem niż Richard Eyre – Van Sant na przykład mógłby zrobić z tego materiału czarną komedię a la „To Die For”, a Wes Craven – thriller z prawdziwego zdarzenia. A tak mamy film nieszczególnie trzymający w napięciu oraz zbyt płytki i za mało krwisty jak na dramat. Tyle że znakomicie zagrany.

BF – Bartek Fukiet [6]
Aktorstwo Judi Dench i Cate Blanchett bez zarzutu. Co mi przeszkadzało? Po pierwsze: zupełnie dla mnie nieprzekonujące w wizji reżysera i scenarzysty uwiedzenie nauczycielki przez małoletniego ordynusa. Po drugie: nachalnie dramatyczna muzyka Philipa Glassa (wiem, że seks 30-latki z nieletnim budzi grozę, ale nie trzeba tego podkreślać motywem rodem z tandetnego horroru). Reżyser w typie Stephena Frearsa wycisnąłby z tego międzypokoleniowego skandalu znacznie więcej.

KS – Kamila Sławińska [6]
Pierwszy komentarz – to musi być niesamowita książka. Komentarz drugi – niestety, ekranizacja nie broni się nijak. Jasne, Dench i Blanchett znakomite, ale ich wspaniałe kreacje giną w rozlazłej narracji, dobijanej jeszcze brakiem reżyserskich pomysłów na ufilmowienie tego jakże niefilmowego materiału. Czy naprawdę nie ma lepszego pomysłu na ukazanie manipulacji Barbary niż ten nieznośny głos z offu? Przyłączam się także do chóru głosów, krytykujących muzykę Glassa: wyłazi ona przed ekran wyjątkowo natrętnie i po prostu przeszkadza w odbiorze. Jednak mimo wszystkich wątpliwości – panie w rolach głównych i Bill Nightly zasługują na najwyższe pochwały.

KW – Konrad Wągrowski [8]
Wow! Bardzo miłe zaskoczenie, nie ważcie się przegapić tego filmu. Dramat psychologiczny w znakomitym tempie, cały czas prawie trzymający w pewien zaskakujący sposób w napięciu, z kilkoma wręcz znakomicie rozegranymi punktami kulminacyjnymi. Film nie tyle o namiętnościach, ile o zaborczości, sprytnie manipulujący naszym stosunkiem do obu głównych bohaterek. No i oczywiście tym razem nominacje Oscarowe nie były przypadkowe – rola zgorzkniałej, ale drapieżnej starej nauczycielki jest wręcz napisana dla Judi Dench, Cate Blanchett w roli nadal atrakcyjnej 37-latki, zagubionej w swym zyciu, jak najbardziej przekonująca. Obejrzeć koniecznie.

Oceń lub dodaj do Koszyka w

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Copyright © 2000-2020 – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.