Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 października 2019
w Esensji w Esensjopedii

Zemsta

Andrzej Wajda
‹Zemsta›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZemsta
Dystrybutor Vision
Data premiery4 października 2002
ReżyseriaAndrzej Wajda
ZdjęciaPaweł Edelman
Scenariusz
ObsadaJanusz Gajos, Andrzej Seweryn, Roman Polański, Agata Buzek, Cezary Żak, Daniel Olbrychski, Katarzyna Figura, Rafał Królikowski, Jerzy Nowak, Henryk Gołębiewski, Lech Dyblik
MuzykaWojciech Kilar
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania100 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Opis dystrybutora
Cześnik Raptusiewcz, mieszkający po sąsiedzku w tym samym zamku ze znienawidzonym przez siebie Rejentem Milczkiem, pragnie ożenić się z owdowiałą Podstoliną. Świadom niedoskonałości swej urody i braku ogłady towarzyskiej, prosi wezwanego na pomoc Papkina, by go z nią wyswatał. Papkin, który kreuje się na pożeracza serc niewieścich i wielkiego bohatera, a w rzeczywistości jest tchórzem i fantastą, kocha romantyczną miłością kocha Klarę, wychowanicę i bratanicę Cześnika. Tymczasem Klara jest zakochana w synu Rejenta Milczka, Wacławie, który odwzajemnia to uczucie. Jednak ani ojciec Wacława, Rejent, ani stryj i opiekun Klary, Cześnik nie zamierzają zgodzić się na ich małżeństwo. Okazuje się również, że Podstolina - miłość Wacława z jego studenckich czasów - chciałaby wyjść za niego za mąż.
Inne wydania

Teksty w Esensji
Filmy – Recenzje      

Utwory powiązane
Filmy (28)       [rozwiń]






Tetrycy o filmie [5.50]

MC – Michał Chaciński [4]
Wajda nie miał pomysłu na to, jak z 'Zemsty' zrobić film. W rezultacie wyszła inscenizacja, a nie ekranizacja. Nie rozumiem, dlaczego reżyser nie ożywił obrazu filmowymi środkami - wyraźniejszym ruchem kamery, montażem, narracją wewnątrzkadrową - i dlaczego nie wprowadził nic pozatekstowego. Wplecenie ciekawych sytuacji w tle i rozruszanie obrazu to chyba jedyny sposób na sensowne sfilmowanie 'Zemsty'. Bez tego jest chwilami po prostu nudno - statyczny teatr telewizji w kinie. Zamiast próby zmierzenia się z dziełem literackim wyszła szkolna ekranizacja lektury, która od kompletnej porażki broni się jedynie dzięki aktorom. Szkoda tylko, że w oczach uczniów znowu wyjdzie na to, że lektury są nudne.

PD – Piotr Dobry [5]
Czy twórca z Oscarem na koncie ma aż takie pretensje do wielkości, że nawet telewizyjny spektakl musi wystawiać w kinach, nie w TVP? Kończ Wajda, wstydu oszczędź…

KS – Kamila Sławińska [7]
Kiedy jeden klasyk zabiera się za ekranizację dzieła drugiego, trudno oczekiwać specjalnych innowacji – nie powinno więc dziwić, że filmowa ‘Zemsta’ jest niezwykle konserwatywna tak w podejściu do samego materiału, jak i do dzieła filmowego. Zgoda, całość jest czymś w rodzaju teatru telewizji na dużym ekranie – ale daj Boże, żeby w każdym teatrze telewizji aktorstwo stało na takim poziomie! Gra Gajosa, Polańskiego, Seweryna i Olbrychskiego naprawdę rzuca na kolana. Nawet młoda Buzkówna, mimo, że nieszczególnie urodziwa, znakomicie sprawdza się w swojej roli. Oczywiście można mieć pretensję do Wajdy o brak pomysłu na ‘ufilmowienie’ sztuki Fredry – ale jak dla mnie sam fakt oddania sprawiedliwości niezmiennie śmiesznemu, znakomitemu tekstowi to już powód do zadowolenia. Przynajmniej raz udało się zrobić z lektury film, na którym małolaty nie powinny się nudzić.

KW – Konrad Wągrowski [6]
Czego możemy się dowiedzieć z 'Zemsty' Andrzeja Wajdy? Tego, że Janusz Gajos jest wielkim aktorem, Aleksander Fredro wielkim komediopisarzem, a scena pisania listu nalezy do najzabawniejszych scen w historii polskiego teatru? Ale to wszystko wiedzieliśmy już od dawna i nowa superprodukcja nie była do tego potrzebna. Trudno więc zrozumieć sens nakręcenia tego filmu, choć oczywiście ogląda się go przyjemnie, a aktorzy w większości wykonują dobrą robotę. Jak w przedstawieniu teatralnym. Czy więc temu ma służyć końcówka? Ukazać, że obejrzeliśmy właśnie spektakl Teatru Telewizji?

Oceń lub dodaj do Koszyka w

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Copyright © 2000-2019 – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.