Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 czerwca 2018
w Esensji w Esensjopedii

Kieł (Kynodontas)

Giorgos Lanthimos
‹Kieł›

WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKieł
Tytuł oryginalnyKynodontas
Dystrybutor Against Gravity
Data premiery10 czerwca 2011
ReżyseriaGiorgos Lanthimos
ZdjęciaThimios Bakatatakis
Scenariusz
ObsadaAnna Kalaitzidou, Mary Tsoni, Michelle Valley
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiGrecja
Czas trwania94 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Opis dystrybutora
Ojciec i matka mieszkają wraz z trójką dzieci w domu na obrzeżach miasta. Dom otoczony jest wysokim płotem. Dorosłe dzieci nigdy jeszcze nie wyszły poza teren posiadłości. Ich edukacja, rozrywka i ćwiczenia fizyczne są pod ścisłą kontrolą rodziców, bez jakiegokolwiek kontaktu ze światem zewnętrznym. Jedyną osobą z zewnątrz, która ma prawo wejść do tego domu, jest Christina. Ojciec zaprasza ją, by poskromić seksualne ciągoty syna. W „laboratoryjnych” warunkach reżyser umieszcza metaforyczną historię ze społeczno-politycznym przesłaniem o niebezpieczeństwach związanych z odcięciem się od świata, tak jednostek jak i narodów.
Teksty w Esensji
Filmy – Recenzje      

Filmy – Publicystyka      

Piotr Dobry, Łukasz Gręda, Mateusz Kowalski, Karol Kućmierz, Joanna Pienio, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek ‹Porażki i sukcesy A.D. 2011›




Utwory powiązane
Filmy      


Tetrycy o filmie [9.25]

BH – Błażej Hrapkowicz [10]
Filmy Bunuela czy Chabrola krytykowały mieszczański system wartości. Lanthimos wznosi się o jeden poziom wyżej i rozbiera na części pierwsze mechanizm produkcji kodów kulturowych: arbitralny, relatywny, oparty na symbolicznym przymusie, nawet przemocy. Kino chłodne, wstrząsające, perfekcyjnie wyreżyserowane, momentami upiornie zabawne. Triumf!

UL – Urszula Lipińska [9]
Zupełnie nie wiadomo co za kryterium przyłożyć do tego filmu. I bawi, i straszy, i porusza. Gdzieś na poziomie uniwersalnym, „Kieł” pokazuje, że jedna wersja prawdy wypacza światopogląd, a każdy nauczyciel ma nad nami mniejszą lub większą władzę. Wydaje mi się, że w zależności od tego, jak sobie w głowie ustawimy postać ojca takim filmem będzie „Kieł”. Bo kim on jest? Desperatem? Nadopiekuńczym rodzicem? Jednym i drugim? Chce dobrze czy chce źle? Za tę niepewność oceny ukłony w stronę reżysera, bo dzięki niej można przestawiać tory odbioru na kilka sposobów.

MO – Michał Oleszczyk [10]
Wstrząsający, śmieszny, genialnie zagrany portret rodziny we wnętrzu – a raczej w twierdzy. „Rodzina” to w tym filmie psychotyczna gra salonowa ze stawką w postaci indywidualnej tożsamości. Scenariusz jest tak sprytny, że reguły gry odkrywamy dosłownie z minuty na minutę – stając się mimowolnymi jej uczestnikami. Wielki film.

AZ – Artur Zaborski [8]
Ten kieł wbija się głęboko – na początku łaskocze, ale śmiech szybko grzęźnie w gardle. Dom rodzinny jako laboratorium totalitaryzmu bawi i przeraża na długo nie pozwalając o sobie zapomnieć. Kilka scen śmiało może pretendować do miana kultowych, a niektóre dialogi sam cytuję w tekstach i codziennych rozmowach.

Oceń lub dodaj do Koszyka w

Komentarze

19 VIII 2011   09:50:57

Chory film. Tak odrażający, że aż fascynuje.

04 IX 2011   14:54:57

Chciałbym podkreślić jeden z atutów filmu - realizm / wiarygodność świata przedstawionego mimo niemożliwości wypróbowania w praktyce, czy tak faktycznie by to wyglądało. To jest to, na co w SF często zwraca uwagę Dukaj: zmieniamy jeden element w porównaniu ze światem realnym i staramy się pieczołowicie pokazać, jak wyglądałby świat na płaszczyznach: zachowań ludzkich, ich odruchów, dążeń, zwyczajów, języka, a nawet mimiki. Bardzo mi się podobało właśnie to dopracowanie szczegółów bez niepotrzebnych bezpośrednich wyjaśnień: [spojler] Bruce, tu i ówdzie sygnalizowany wątek brata, naklejki, traktowanie samolotów, kota, samochodu. Krótko mówiąc: spójna wizja.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Copyright © 2000-2018 – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.