Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 13 lipca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Teatr Rozmaitości w Warszawie

Teatr Rozmaitości w Warszawie

Adres00-590 Warszawa, ul. Marszałkowska 8
Tel.+48 022 480 80 09
Fax+48 022 480 80 02
WWW
Opis wydawcy
(ze strony organizatora)
TR Warszawa (Teatr Rozmaitości) z siedzibą przy Marszałkowskiej 8, od kilkunastu już lat jest jedną z najbardziej znanych scen w Polsce. Zyskał opinię teatru nowoczesnego, otwartego na nowe pomysły, a jednocześnie podtrzymującego najlepsze teatralne tradycje. Potwierdzeniem tej opinii jest wysoka pozycja Teatru w rankingach młodych scen europejskich oraz liczne nagrody zdobywane na krajowych i zagranicznych festiwalach teatralnych. O wysokiej randze Teatru świadczy również fakt, że pracują tu najbardziej znani i cenieni reżyserzy – Grzegorz Jarzyna (Dyrektor Artystyczny teatru od 1998, a od 2006 także Dyrektor Naczelny), Krzysztof Warlikowski, Krystian Lupa, oraz reprezentanci młodszego pokolenia, Przemysław Wojcieszek czy Jan Klata, a także wybitni aktorzy.
Poszukiwania nowego języka ekspresji teatralnej oznaczają dla TR nie tylko sięganie po nowe, współczesne teksty dramatyczne, ale również reinterpretację klasyki. Ten drugi kierunek reprezentują takie spektakle jak kontrowersyjny Hamlet Szekspira (1999) w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, Magnetyzm serca według Ślubów Panieńskich Aleksandra Fredry w reżyserii Sylwii Torsh (Grzegorz Jarzyna) (1999), Książę Myszkin według Idioty Dostojewskiego (2000) w adaptacji i reżyserii Mikołaja Warianowa (Jarzyna) oraz spektakle Warlikowskiego: Bachantki Eurypidesa (2001), Burza Szekspira (2003) i Krum Levina (2005) czy 2007: Macbeth wg Shakespeare’a i Giovanni wg Mozarta i Moliera w reżyserii Jarzyny.
Inne spektakle TR, jak Uroczystość Mogensa Rukova i Thomasa Vinterberga w reżyserii H7 (Jarzyna), Obróbka Martina Crimpa (2002) w reżyserii Artura Urbańskiego, Stosunki Klary Dei Loher w reżyserii Krystiana Lupy (2003), Dybuk według Szymona Anskiego i Hanny Krall (2003) w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, spektakle wg dramatów Sarah Kane: Oczyszczeni (2001) i 4.48 Psychosis (2002), i in. pozostają w ścisłym związku ze zmieniającą się rzeczywistością i jej najbardziej aktualnymi problemami.
Od stycznia 2000 roku TR rozpoczął stały, comiesięczny cykl prezentacji sztuki plastycznej i współczesnej dramaturgii, który szybko przekształcił się w poniedziałkowy cykl spotkań w TR pod hasłem Generacja TR. W ramach cyklu odbywaą się wystawy, pokazy filmów, próby czytane nowych dramatów oraz koncerty.
Sezon teatralny 2003/2004 upłynął w TR pod znakiem projektu TEREN WARSZAWA, który z jednej strony miał pozwolić na wykorzystanie potencjału miasta – jego przestrzeni i ludzi, wywołanie twórczego fermentu w Warszawie, z drugiej na danie szansy młodym, utalentowanym ludziom spoza zespołu Teatru. Efektem projektu były premiery prezentowane (w większości poza siedzibą teatru) w cyklu comiesięcznym, m.in.: Disco pigs Endy Walsha w reżyserii Krzysztofa Jaworskiego, Zaryzykuj wszystko Georga F. Walkera w reżyserii → (Grzegorz Jarzyna), Electronic City Falka Richtera w reżyserii Redbada Klijnstry, Sny Iwana Wyrypajewa w reżyserii Łukasza Kosa, Bash Neila LaBute′a w reżyserii →, Zima Jona Fosse w reżyserii Grażyny Kani, Tlen Iwana Wyrypajewa w reżyserii Aleksandry Koniecznej i Zszywanie Anthony Neilsona w reżyserii Anny Augustynowicz.
W sezonie 2005/2006 Teatr zaprosił widzów do uczestnictwa w nowym projekcie: TR/PL, którego celem było poszukiwanie formy dramatycznej dla współczesnej Polski.
W projekcie TR/PL wzięło udział kilkunastu autorów, którzy próbowali uchwycić i opisać przemiany, jakie nastąpiły w Polsce w ostatnich latach. Najlepsze dramaty realizowane są na scenie TR Warszawa od sezonu 2005/2006 przez młode pokolenie reżyserów. W ramach TR/PL odbyło się już pięć premier: Cokolwiek się zdarzy, kocham cię Przemysława Wojcieszka w jego reżyserii (2005), Helena S. wg dramatu Moniki Powalisz w reżyserii Aleksandry Koniecznej (2006), Weź, przestań Jana Klaty w reżyserii autora (2006), Strefa działań wojennych Michała Bajera w reżyserii Natalii Korczakowskiej (2006) oraz – już w sezonie 2006/2007 – Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku Doroty Masłowskiej w reżyserii Przemysława Wojcieszka (2006). Część tekstów prezentowana była publiczności w formie inscenizowanych prób czytanych, a pięć spośród dramatów napisanych w ramach projektu zostało obublikowanych w antologii TR/PL.
Uzupełnieniem projektu był cykl odczytów na temat „O czym w Polsce się nie mówi, a mówić powinno”, prowadzonych przez Sławomira Sierakowskiego. W sezonie 2006/2007 zapoczątkowaliśmy nowy cykl odczytów: „Linie podziału. Co nas dzieli? Co nas łączy? Po której stronie jesteśmy?”.
Sezon 2006/2007 zapoczątkowaliśmy premierą Giovanniego w reżyserii Grzegorza Jarzyny – spektaklem, który jest połączeniem teatru dramatycznego i opery. Kolejną premierą był spektakl Dwoje biednych Rumunów… (listopad 2006, Anioły w Ameryce Tony′ego Kushnera w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego (premiera w lutym 2007) oraz Ragazzo dell′Europa, pierwszy polski spektakl słynnego niemieckiego reżysera i dramatopisarza René Pollescha (maj 2007).
Najnowszą realizacją TR są Szewcy u bram na podstawie dramatu Witkacego (listopad 2007). Nad adaptacją sztuki pracowali wspólnie Jan Klata, który wyreżyserował spektakl, i Sławomir Sierakowski – redaktor naczelny „Krytyki Politycznej”. W sezonie 2007/2008 powstała także koprodukcja TR Warszawa i wiedeńskiego Burgtheater, gdzie Grzegorz Jarzyna wyreżyserował sztukę Jamesa Goldmana Lew w zimie.
Teksty w Esensji
Varia – Wystawy      


Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Copyright © 2000-2020 – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.