Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Victor Salva
‹Smakosz›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSmakosz
Tytuł oryginalnyJeepers Creepers
Dystrybutor Vision
Data premiery9 sierpnia 2002
ReżyseriaVictor Salva
ZdjęciaDon E. FauntLeRoy
Scenariusz
ObsadaJustin Long, Gina Philips, Jonathan Breck
MuzykaBennett Salvay
Rok produkcji2001
Kraj produkcjiNiemcy, USA
CyklSmakosz
Czas trwania90 min
ParametryDolby Digital 5.1; format 16:9
WWW
Gatunekgroza / horror
EAN5908311974674
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Skąd ty masz te oczy?
[Victor Salva „Smakosz” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Miałem to szczęście, że nie widziałem w kinie „Jeepers Creepers” i żaden morderca filmów tego mi nie opowiedział. Byłem świeży, a jeśli teraz miałbym wam coś nieopatrznie zdradzić, niech mnie lepiej usmażą na elektrycznym krześle!

Jacek Łaszcz

Skąd ty masz te oczy?
[Victor Salva „Smakosz” - recenzja]

Miałem to szczęście, że nie widziałem w kinie „Jeepers Creepers” i żaden morderca filmów tego mi nie opowiedział. Byłem świeży, a jeśli teraz miałbym wam coś nieopatrznie zdradzić, niech mnie lepiej usmażą na elektrycznym krześle!

Victor Salva
‹Smakosz›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSmakosz
Tytuł oryginalnyJeepers Creepers
Dystrybutor Vision
Data premiery9 sierpnia 2002
ReżyseriaVictor Salva
ZdjęciaDon E. FauntLeRoy
Scenariusz
ObsadaJustin Long, Gina Philips, Jonathan Breck
MuzykaBennett Salvay
Rok produkcji2001
Kraj produkcjiNiemcy, USA
CyklSmakosz
Czas trwania90 min
ParametryDolby Digital 5.1; format 16:9
WWW
Gatunekgroza / horror
EAN5908311974674
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To kino wyrosło na skrzyżowaniu dróg. Młody Spielberg z „Pojedynku na szosie” na początku, dr Hannibal Lecter na końcu. A po środku McTiernan ze swym „Predatorem”. Jeśli idzie o odniesienia literackie, jest tylko jedno: „Pachnidło”. Więc chyba nie najgorzej. Choć tu jest może cokolwiek na odwyrtkę. Bohater Susskinda zabijał, by zdobyć pożądany zapach. Jeepers Creepers idzie wyostrzonym, niezawodnym tropem węchowym, by dopaść zwierzynę.
Jeszcze o czymś wypada mi wspomnieć: „Jeepers Creepers” jest aluzją do jednego z największych kanonów słodkiego swingu, niewinnej a przewrotnej piosenki pod tym właśnie tytułem. Począwszy od 1938 roku, przebój ten śpiewali wszyscy, od Armstronga, Franka Sinatry aż do współczesnych wykonań. Już wtedy było to w filmie, „Going Places” (1938) z Ronaldem Reaganem, któremu ani się śniło, że zostanie Prezydentem Stanów Zjednoczonych. Oto jej słowa, w wolnym przekładzie:
Nie dbam o to, co mówi facet od pogody.
Gdy mówi, że zaraz będzie padać,
Nigdy się nie skarżę, bo jestem pewna,
Ze słońce znów zaświeci. A cóż mnie obchodzi
Ten kogut na dachu
Nawet gdy wieści burzę.
Dla mnie słońce wschodzi, gdy twe oczy
Patrzą na mnie;
Jejku jej, skąd ty masz te gały?
Jejku jej, skąd wziąłeś te patrzały?
O rany, skąd w nich takie błyski?
O rany, a skąd te przepaści?
Rety, gdy wbijasz we mnie ócz sztylety,
Ranisz mnie, daj włożyć okulary.
Jejku jej, skąd ty masz te gały?
Te płaczki, ach, jakże mnie uroczą!
No powiedz, skąd masz takie oczy?
Miałem to szczęście, że nie widziałem w kinie „Jeepers Creepers” i żaden morderca filmów tego mi nie opowiedział. Byłem świeży, a jeśli teraz miałbym wam coś nieopatrznie zdradzić, niech mnie lepiej usmażą na elektrycznym krześle!
Zobaczyłem to dopiero w telewizorze, z drugiego obiegu. Nie lubię oglądać thrillerów, bo nudzą i wcale się nie boję. Wszystkie chwyty są ograne. To po co?
Tu było inaczej. Bałem się potwornie, jak nigdy w kinie. Ale i bawiłem, bo rzecz nie pozbawiona jest finezji i pikanterii. Victor Salva zrobił to u Coppoli, w jego Zoetrope. Nie bez przyczyny, ten znak firmowy słusznie się należał.
Muszę się jednak zgodzić, że odbiór tego wysmakowanego filmu, wykorzystującego bardzo inteligentnie wszystkie rejestry gatunku, był różny. Od okrzyków zachwytu, które podzielam, do najrozmaitszych wstrętów a wybrzydzań. Proszę bardzo, zróbcie lepszą wariację na ten temat! Droga wolna! Salva już zrobił: „Jeepers Creepers 2” pojawił się w naszych kinach (w Stanach miał największe weekendowe otwarcie, podobnie jak Nr 1), wkrótce będzie w wypożyczalniach na DVD.
A gdy na koniec zobaczyłem w lochach krwawego demona przy tubie stylowego patefonu z epoki, słuchającego słodkiego standardu, zbladł nawet sam Hannibal Lecter. Na mój gust, ten Salva już dziś jest lepszy od Cormana, a kto myśli inaczej, jego sprawa.
koniec
31 maja 2004
Piosenka "Jeppers Creepers" w przekładzie Jacka Łaszcza

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Andriej Tarkowski oczyma… dziecka
Sebastian Chosiński

4 IV 2021

Nazwać Andrieja Tarkowskiego klasykiem światowej (nie tylko radzieckiej i rosyjskiej) kinematografii – to jakby nic o nim nie powiedzieć. Był bowiem nie tylko reżyserem, ale i natchnionym poetą kina, wizjonerem i chrześcijańskim mistykiem, który w swoich filmach sięgał po skrajnie odmienne tła – od średniowiecznej Rusi po bezbrzeżny Kosmos. Dokumentalny film „Świątynia kina” opowiada o jego życiu i twórczości z perspektywy syna artysty.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Iwan, Marika i Garbaty Karp
Sebastian Chosiński

3 III 2021

Ostatni odcinek kryminalnego miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot?” udanie wieńczy całość. Scenarzyści (bracia Wajnerowie) i reżyser zadbali bowiem o odpowiednią porcję emocji, ale także o sceny mogące poruszyć serce. Na główną postać odcinka wyrósł też, zostawiając na drugim planie Gleba Żegłowa, grany przez Władimira Konkina Szarapow.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: „Ferdinand” nie do zdarcia
Sebastian Chosiński

24 II 2021

W czwartym (przedostatnim) odcinku miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot” mają miejsce dwa nadzwyczaj ważne wydarzenia. Po pierwsze: wydział, którym kieruje kapitan Gleb Żegłow, wpada wreszcie na trop Foksa i zastawia na niego pułapkę. Po drugie: udaje się odpowiedzieć na pytanie, czy to doktor Iwan Siergiejewicz Gruzdiew jest odpowiedzialny za śmierć eksżony Łarisy.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nowości: Grudzień 2003
— Piotr Dobry

Niesmaczny Smakosz
— Piotr Dobry

Tegoż autora

Gra komputerowa w stylu Bunuela
— Jacek Łaszcz

Polski sen – nie dla idiotów
— Jacek Łaszcz

Życie i nieżycie, czyli terapia u Tima Burtona
— Jacek Łaszcz

Jubileusz w rozkroku
— Jacek Łaszcz

Czyj Nikifor?
— Jacek Łaszcz

Mucha na słupku
— Jacek Łaszcz

W górę i w dół na diabelskim młynie
— Jacek Łaszcz

Ten straszny potwór Michael Moore
— Jacek Łaszcz

Poruszenia kuchenne
— Jacek Łaszcz

Testament Woody’ego Allena
— Jacek Łaszcz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.