Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 sierpnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Greg Mottola
‹Paul›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPaul
Dystrybutor TiM Film Studio
Data premiery13 października 2011
ReżyseriaGreg Mottola
ZdjęciaLawrence Sher
Scenariusz
ObsadaSimon Pegg, Nick Frost, Sigourney Weaver
MuzykaDavid Arnold
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania104 min
Gatunekkomedia, SF
EAN5900058128921
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Popkulturowe referencje trzeciego stopnia
[Greg Mottola „Paul” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Paul” przypomina nieco rockową supergrupę. Na papierze wszystko wygląda jak kooperacja marzeń: z jednej strony rewelacyjni brytyjscy komicy Simon Pegg i Nick Frost, znani z „natychmiastowych klasyków” – „Wysypu żywych trupów” i „Hot Fuzz”, z drugiej strony reżyser Greg Mottola i grupa stałych bywalców uniwersum Judda Apatowa, a także komediowa diva – Kristen Wiig. Czy z takimi zawodnikami coś mogło pójść nie tak? Owszem.

Karol Kućmierz

Popkulturowe referencje trzeciego stopnia
[Greg Mottola „Paul” - recenzja]

„Paul” przypomina nieco rockową supergrupę. Na papierze wszystko wygląda jak kooperacja marzeń: z jednej strony rewelacyjni brytyjscy komicy Simon Pegg i Nick Frost, znani z „natychmiastowych klasyków” – „Wysypu żywych trupów” i „Hot Fuzz”, z drugiej strony reżyser Greg Mottola i grupa stałych bywalców uniwersum Judda Apatowa, a także komediowa diva – Kristen Wiig. Czy z takimi zawodnikami coś mogło pójść nie tak? Owszem.

Greg Mottola
‹Paul›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPaul
Dystrybutor TiM Film Studio
Data premiery13 października 2011
ReżyseriaGreg Mottola
ZdjęciaLawrence Sher
Scenariusz
ObsadaSimon Pegg, Nick Frost, Sigourney Weaver
MuzykaDavid Arnold
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania104 min
Gatunekkomedia, SF
EAN5900058128921
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Efekt końcowy jest mniej więcej taki, jakiego można było oczekiwać. Trudno się nie cieszyć, że tyle wyjątkowych talentów pojawia się na jednym ekranie i pręży swoje komediowe muskuły, ale jednak czegoś tu brakuje do osiągnięcia pełni potencjału. Ze zderzenia dwóch wszechświatów: Apatowlandu i duetu Pegg-Frost, zamiast wielkiego wybuchu wyszło niewielkie westchnienie. „Paul” okazuje się tylko dobry, z kilkoma ponadprzeciętnymi momentami.
Elementem, który przemieniał wspólne produkcje Edgara Wrighta z Peggiem i Frostem w czyste złoto, to (oprócz wizualnego ADHD reżysera) dopracowane niemal do perfekcji scenariusze. Postacie w tych filmach, choć wyostrzone dla komicznych efektów, posiadały pewną głębię motywacji i charakterów, a fabuła zaskakiwała jak w najlepszych thrillerach. Z kolei dotychczasowe dzieła Grega Mottoli oprócz mieszanki niedojrzałego i subtelnego humoru, oferowały miejscami wzruszający, nostalgiczny nastrój oraz niebanalny wgląd w życie bohaterów. „Paul” niestety posiada jedynie śladowe ilości tych cech i sprawia wrażenie, jakby przez większość czasu dryfował na autopilocie.
Scenariusz Pegga i Frosta nie odkrywa nowych odgałęzień w strukturach przygodowego kina drogi. Punkt wyjścia jest bardzo przejrzysty: dwójka nerdów przyjeżdża do USA na Comic Con i podróż po ikonicznych miejscach spotkań z obcymi na pustyni Nevada. Po drodze wpadają na prawdziwego kosmitę, który najwyraźniej nie jest najlepszym kierowcą i potrzebuje pomocy w ucieczce na macierzysty statek. Choć fabuła to jedynie zgrabne przemieszanie znanych kinowych tropów, to sama plejada postaci wystarcza za solidny kręgosłup.
Największy ciężar pada na wątłe, wygenerowane za pomocą CGI ramiona tytułowego obcego. Seth Rogen odnajduje się jednak w dubbingu jak profesjonalista i ze swadą obdarza kosmitę swoim charakterystycznym tembrem głosu i rubaszną osobowością. Paul zresztą przebywał na Ziemi już od dłuższego czasu i niemal w pełni się zaadaptował – mimo odmiennego wyglądu i kilku supermocy niewiele się różni od przeciętnego, amerykańskiego slackera. Takie postawienie sprawy pozwala Rogenowi na robienie tego, w czym jest najlepszy – byciu Sethem Rogenem. Jego interakcja z pozostałymi aktorami i bezbłędny komediowy timing to największe atuty filmu, pozwalające zapomnieć o komputerowym rodowodzie Paula.
Reszta obsady to równie mocna drużyna. Simon Pegg i Nick Frost grają w obrębie swojego emploi, ale przez cały film budzą sympatię swoimi reakcjami na absurdalne okoliczności. Kristen Wiig początkowo zachowuje się, jakby zbłądziła prosto ze skeczu „Saturday Night Live”, lecz szybko rozbudowuje swoją postać nerwowymi tikami i nieprzewidywalnymi zachowaniami. Bill Hader w roli ekstrawertycznego agenta FBI sprawdza się po raz kolejny jako mistrz drugiego planu, Jason Bateman zaś przyjmuje wszystko na kamienną twarz i stanowi dlań skuteczną przeciwwagę.
Ostatecznie, „Paul” to film schlebiający społeczności geeków i nerdów – klamrę fabularną stanowi Comic Con, bohaterowie osiągają sławę w środowisku, a referencje usiane są gęsto (bez „Gwiezdnych Wojen” ani rusz). Oprócz kilku wyjątków, intertekstualne nawiązania są jednak na tyle taktowne, że nie prezentują się jako krzykliwy popis popkulturowej erudycji i są na tyle mainstreamowe, żeby żaden widz nie czuł się pominięty przez nieznajomość odniesień. Film Mottoli to dzięki temu bezpieczna rozrywka – solidna, sympatyczna i zabawna, ale nie na tyle brawurowa, żeby porwać bardziej wymagających miłośników komedii.
koniec
4 października 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Andriej Tarkowski oczyma… dziecka
Sebastian Chosiński

4 IV 2021

Nazwać Andrieja Tarkowskiego klasykiem światowej (nie tylko radzieckiej i rosyjskiej) kinematografii – to jakby nic o nim nie powiedzieć. Był bowiem nie tylko reżyserem, ale i natchnionym poetą kina, wizjonerem i chrześcijańskim mistykiem, który w swoich filmach sięgał po skrajnie odmienne tła – od średniowiecznej Rusi po bezbrzeżny Kosmos. Dokumentalny film „Świątynia kina” opowiada o jego życiu i twórczości z perspektywy syna artysty.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Iwan, Marika i Garbaty Karp
Sebastian Chosiński

3 III 2021

Ostatni odcinek kryminalnego miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot?” udanie wieńczy całość. Scenarzyści (bracia Wajnerowie) i reżyser zadbali bowiem o odpowiednią porcję emocji, ale także o sceny mogące poruszyć serce. Na główną postać odcinka wyrósł też, zostawiając na drugim planie Gleba Żegłowa, grany przez Władimira Konkina Szarapow.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: „Ferdinand” nie do zdarcia
Sebastian Chosiński

24 II 2021

W czwartym (przedostatnim) odcinku miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot” mają miejsce dwa nadzwyczaj ważne wydarzenia. Po pierwsze: wydział, którym kieruje kapitan Gleb Żegłow, wpada wreszcie na trop Foksa i zastawia na niego pułapkę. Po drugie: udaje się odpowiedzieć na pytanie, czy to doktor Iwan Siergiejewicz Gruzdiew jest odpowiedzialny za śmierć eksżony Łarisy.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Dym/nie-dym i polarne niedźwiedzie na tropikalnej wyspie
— Konrad Wągrowski, Jędrzej Burszta, Marcin T.P. Łuczyński, Karol Kućmierz

Próby mistrza Andersona
— Karol Kućmierz

Diagramy ze słomek
— Karol Kućmierz

Mała apokalipsa
— Karol Kućmierz

Porażki i sukcesy A.D. 2011
— Piotr Dobry, Łukasz Gręda, Mateusz Kowalski, Karol Kućmierz, Joanna Pienio, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Jeden z najbardziej dobrodusznych filmów Coenów, czyli „Prawdziwe męstwo”
— Karol Kućmierz, Konrad Wągrowski

Dostać emocjonalnie w twarz, czyli „Rozstanie”
— Karol Kućmierz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Romantycznie brutalny, czyli „Drive”
— Piotr Dobry, Łukasz Gręda, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska

Wszystkim marzy się koniec świata, czyli „Melancholia”
— Łukasz Gręda, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska

Dzisiaj morderstwo nie znaczy tego co kiedyś, czyli „Szpieg”
— Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.