Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 14 kwietnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Jason Reitman
‹Kobieta na skraju dojrzałości›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKobieta na skraju dojrzałości
Tytuł oryginalnyYoung Adult
Dystrybutor UIP
Data premiery11 lipca 2012
ReżyseriaJason Reitman
ZdjęciaEric Steelberg
Scenariusz
ObsadaCharlize Theron, Patrick Wilson, J.K. Simmons, Elizabeth Reaser, Emily Meade
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

To jeszcze nie czas
[Jason Reitman „Kobieta na skraju dojrzałości” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Gratka dla fanów twórczości Jasona Reitmana, reżysera „Juno” i „W chmurach”. Niskobudżetowa produkcja o kobiecie, która przeciwstawia się swojemu wiekowi i wcale nie chce dojrzeć. Cynicznie, lecz z humorem i bez nadmiernego rozczulania. 100% Reitmana w Reitmanie.

Joanna Pienio

To jeszcze nie czas
[Jason Reitman „Kobieta na skraju dojrzałości” - recenzja]

Gratka dla fanów twórczości Jasona Reitmana, reżysera „Juno” i „W chmurach”. Niskobudżetowa produkcja o kobiecie, która przeciwstawia się swojemu wiekowi i wcale nie chce dojrzeć. Cynicznie, lecz z humorem i bez nadmiernego rozczulania. 100% Reitmana w Reitmanie.

Jason Reitman
‹Kobieta na skraju dojrzałości›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKobieta na skraju dojrzałości
Tytuł oryginalnyYoung Adult
Dystrybutor UIP
Data premiery11 lipca 2012
ReżyseriaJason Reitman
ZdjęciaEric Steelberg
Scenariusz
ObsadaCharlize Theron, Patrick Wilson, J.K. Simmons, Elizabeth Reaser, Emily Meade
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Charlize Theron z lekko skwaszoną miną, ubrana w T-shirt z „Hello Kitty”, beżowe, dresowe spodnie i zielonkawą bluzę wchodzi do hotelu w miasteczku Mercury, gotowa zrealizować życiową misję: rozkochać na nowo dawną, licealną miłość. Problem w tym, że Mavis (Charlize Theron) ma 37 lat i jest bujającą w obłokach, smutną rozwódką, a obiekt jej pożądania – szczęśliwym mężem i ojcem. Jednak te fakty nie docierają do naszej bohaterki, która z dziecięcą naiwnością wierzy, że ona i Buddy (Patrick Wilson) są sobie przeznaczeni.
„Kobieta na skraju dojrzałości” to historia o bezowocnych próbach zatrzymywania i cofaniu czasu. Główna bohaterka żyje tak, jakby nie miał znaczenia i staje się w tych swoich smutnych wysiłkach niezwykle ciekawa. Głównie dlatego, że Diablo Cody (scenarzystka „Juno”) umieściła nieszczęsną Mavis w sieci kontrastów i porównań. Charlize Theron zagrała autorkę książek dla młodzieży, która wbrew powszechnemu mniemaniu o naturalnej inteligencji pisarzy, jest niesłychanie nieudolna i naiwna, czerpiąc swoje inspiracje z rozmów napotkanych nastolatków i własnych, szkolnych przeżyć. Choć w swoim przekonaniu jest prawdziwą gwiazdą, tak naprawdę nie odnosi żadnego sukcesu – ani w życiu prywatnym, o czym świadczy jej rozwód, ani zawodowym, bo seria, którą współtworzyła właśnie dobiega końca. W poszukiwaniu inspiracji i miłości wyjeżdża z (w swym przekonaniu) wielkiej Minnesoty na łono zahukanego miasteczka Mercury. Tam, niczym w wehikule czasu, powraca do ludzi i wspomnień ze swoich licealnych lat. Na tle wszystkich napotkanych osób, niedojrzałość i naiwność Mavis wychodzi jak na dłoni. Spotyka niepełnosprawnego kolegę, podczas gdy sama zdaje się być mentalnie okaleczona. Rozpoznaje licealne koleżanki, które zamiast patrzeć na nią z podziwem i zazdrością, czują jedynie żal lub wstręt. No i w końcu Buddy, poirytowany i wyczekujący wyjazdu zakochanej Mavis, która spogląda na swoje życie przez różowe okulary. I nie rozumie, że świat, rozmazujący się poza ogniskową ich soczewek, jest jak najbardziej prawdziwy.
Reżyser Jason Reitman to specjalista od droczenia się zarówno z bohaterami swoich filmów, jak i widzami. W „Kobiecie na skraju dojrzałości” pastwi się nieco nad niezwykle piękną, lecz niezbyt rozgarniętą prom queen. Prześmiewa i koloryzuje stereotypy, ale wcale im nie zaprzecza. A do swych filmowych przekomarzań wykorzystał jedną z najpiękniejszych twarzy Hollywood – Charlize Theron, która w roli zblazowanej trzydziestoparolatki jest absolutnie genialna (za tę rolę była zresztą nominowana do Złotego Globa) i to ona stanowi koło zamachowe tej produkcji.
„Kobietę na skraju dojrzałości” – jak na produkcje Reitmana przystało – choć nosi znamiona dramatu, ogląda się lekko i przyjemnie, lecz do sukcesu pozostałych filmów reżysera czegoś jej jednak brakuje. Być może dlatego film nie trafił do dystrybucji w polskich kinach, lecz prosto na płytę DVD. Nie wiem, czy to wina, mniej lotnej fabuły, czy jednostajnych emocji bijących z ekranu, ale myślę, że jeśli podobały się Wam „Juno” lub „W chmurach”, to i „Kobieta na skraju dojrzałości” nie będzie dla Was zawodem. Jason Reitman ma swój styl i za tę jego konsekwencję należy mu się wielki plus. No i za finał. Przewrotny.
koniec
9 lipca 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Andriej Tarkowski oczyma… dziecka
Sebastian Chosiński

4 IV 2021

Nazwać Andrieja Tarkowskiego klasykiem światowej (nie tylko radzieckiej i rosyjskiej) kinematografii – to jakby nic o nim nie powiedzieć. Był bowiem nie tylko reżyserem, ale i natchnionym poetą kina, wizjonerem i chrześcijańskim mistykiem, który w swoich filmach sięgał po skrajnie odmienne tła – od średniowiecznej Rusi po bezbrzeżny Kosmos. Dokumentalny film „Świątynia kina” opowiada o jego życiu i twórczości z perspektywy syna artysty.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Iwan, Marika i Garbaty Karp
Sebastian Chosiński

3 III 2021

Ostatni odcinek kryminalnego miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot?” udanie wieńczy całość. Scenarzyści (bracia Wajnerowie) i reżyser zadbali bowiem o odpowiednią porcję emocji, ale także o sceny mogące poruszyć serce. Na główną postać odcinka wyrósł też, zostawiając na drugim planie Gleba Żegłowa, grany przez Władimira Konkina Szarapow.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: „Ferdinand” nie do zdarcia
Sebastian Chosiński

24 II 2021

W czwartym (przedostatnim) odcinku miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot” mają miejsce dwa nadzwyczaj ważne wydarzenia. Po pierwsze: wydział, którym kieruje kapitan Gleb Żegłow, wpada wreszcie na trop Foksa i zastawia na niego pułapkę. Po drugie: udaje się odpowiedzieć na pytanie, czy to doktor Iwan Siergiejewicz Gruzdiew jest odpowiedzialny za śmierć eksżony Łarisy.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Wrzesień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Karolina Ćwiek-Rogalska, Anna Kańtoch, Mateusz Kowalski, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Czerwiec 2012
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Mateusz Kowalski, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Agnieszka Szady

Tegoż twórcy

W poszukiwaniu drugiego pilota
— Dariusz Kuźma

Kurs dojrzewania
— Ewa Drab

Tegoż autora

Pyr-Con Epizod XV: Fani nacierają
— Joanna Pienio

Stary człowiek i Park Chan-wook
— Joanna Pienio

Budzi się zło. Martwe zło
— Jarosław Loretz, Joanna Pienio

Czterej pancerni
— Joanna Pienio

Kupili ZOO – i co z tego?
— Joanna Pienio

Norweskie (złe) wychowanie
— Joanna Pienio

Zmysł utracony
— Joanna Pienio

W matni
— Joanna Pienio

Brzemię
— Joanna Pienio

Była sobie kobieta
— Joanna Pienio

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.