Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Stephen Chbosky
‹Charlie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCharlie
Tytuł oryginalnyThe Perks of Being a Wallflower
Data premiery14 marca 2013
ReżyseriaStephen Chbosky
ZdjęciaAndrew Dunn
Scenariusz
ObsadaLogan Lerman, Dylan McDermott, Kate Walsh, Patrick de Ledebur, Johnny Simmons, Brian Balzerini, Tom Kruszewski, Nina Dobrev, Nicholas Braun
MuzykaMichael Brook
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania102 min
Gatunekdramat, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Byliśmy wieczni
[Stephen Chbosky „Charlie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kilkanaście lat temu Stephen Chbosky napisał epistolarną powieść dla młodzieży „The Perks of Being a Wallflower” (w Polsce opublikowaną pod tytułem „Charlie”). W zeszłym roku powrócił do książki, pisząc na jej podstawie scenariusz i reżyserując jeden z bardziej zapadających w pamięć filmów zeszłego roku.

Tomasz Kujawski

Byliśmy wieczni
[Stephen Chbosky „Charlie” - recenzja]

Kilkanaście lat temu Stephen Chbosky napisał epistolarną powieść dla młodzieży „The Perks of Being a Wallflower” (w Polsce opublikowaną pod tytułem „Charlie”). W zeszłym roku powrócił do książki, pisząc na jej podstawie scenariusz i reżyserując jeden z bardziej zapadających w pamięć filmów zeszłego roku.

Stephen Chbosky
‹Charlie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCharlie
Tytuł oryginalnyThe Perks of Being a Wallflower
Data premiery14 marca 2013
ReżyseriaStephen Chbosky
ZdjęciaAndrew Dunn
Scenariusz
ObsadaLogan Lerman, Dylan McDermott, Kate Walsh, Patrick de Ledebur, Johnny Simmons, Brian Balzerini, Tom Kruszewski, Nina Dobrev, Nicholas Braun
MuzykaMichael Brook
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania102 min
Gatunekdramat, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Powieści Chbosky’ego – choć wśród młodzieży odniosła spory sukces – daleko jest do literatury najwyższych lotów. Być może to wina polskiego tłumaczenia, ale wynurzenia głównego bohatera i zarazem narratora książki, Charliego, spisane są nieporadnie i nieprzekonująco, a sam Charlie często brzmi jak naiwny sześciolatek (mimo że właśnie rozpoczyna szkołę średnią). Co ciekawe, bazując na tym materiale bez większych zmian, Chbosky nakręcił nostalgiczny i klimatyczny film. Poza kilkoma scenami zniknęła irytująca narracja Charliego i nie wszystkie wątki znalazły się w obrazie, ale istota książki została przeniesiona wiernie, tym razem jednak w semi-autobiograficzną historię Chbosky tchnął życie, emocje i nostalgię.
Film jest wariacją na temat „dzieciak w nowej szkole”. Tytułowy Charlie to cichy, introwertyczny nastolatek, który właśnie zaczyna szkołę średnią. Ale problemy szkolne pozostają w tle, gdyż tym, co reżyser chce pokazać, jest życie młodych ludzi będących u progu dorosłości. Oglądamy Charliego, jak znajduje paczkę przyjaciół i zakochuje się, budzą się jego pasje, próbuje pierwszy raz alkoholu, narkotyków i seksu. Charlie dodatkowo ciągnie za sobą mroczną przeszłość, którą podświadomie wypiera, ale która kształtuje jego obecne życie. Dopuszczenie do siebie i pogodzenie się z tajemnicą sprzed lat jest klamrą, która daje filmowi początek i pozwala go zgrabnie zamknąć, ale nie służy właściwie niczemu więcej. Nawet bez niej „Charlie” jest przede wszystkim obrazem tego szczególnego okresu w życiu, kiedy zrzuciliśmy ograniczenia dzieciństwa, a jeszcze nie zostaliśmy wbici w szablonowe role dorosłości. Nostalgiczny i ciepły, trochę szalony klimat, z jakim ukazuje okres dojrzewania wybija film poza przeciętność.
Charlie pasjonuje się dobrą muzyką rockową lat osiemdziesiątych, którą film jest wypełniony, i pochłania podsuwane mu przez zaprzyjaźnionego nauczyciela (sympatyczna rola drugoplanowa Paula Rudda) klasyczne pozycje literatury. Rozwija zainteresowania, które być może ukształtują jego przyszłe życie zawodowe. Doświadcza typowych rozterek nastolatka, podświadomie walcząc z własną przeszłością. Przede wszystkim jednak spędza czas z przyjaciółmi, przed którymi nie ma tajemnic i w towarzystwie których po raz pierwszy doświadcza uczucia prawdziwej przynależności. Film zahacza także o tematykę seksu, narkotyków i innych „dorosłych” problemów,ale pozbawiony jest jakiegoś twardego realizmu, aby pokazać świat takim, jak widzą go bohaterowie filmu. Nie żałują przeszłości, bo nie mają jeszcze czego, teraźniejszość jest zabawą, a przyszłość mieni się możliwościami. Oglądając „Charliego” łatwo przenieść się w błogie czasy. Film dodatkowo zapunktuje u osób, których doświadczenia szkolne także przypadły w okolicach lat osiemdziesiątych, gdy muzyka wydawała się lepsza, a o telefonach komórkowych nikt nie słyszał.
Trójka młodych aktorów dźwiga film na swoich barkach – w rolę Charliego wcielił się Logan Lerman, a dwójkę jego najbliższych przyjaciół odtwarza zaskakująco wiarygodna Emma Watson (Hermiona z Potterów) i świetny Ezra Miller, który wybija się ponad resztę przyzwoitej obsady. Na ścieżce dźwiękowej przygrywają głównie rockowe przeboje sprzed kilku lat z w-którym-to-już-filmie „The Smiths” na czele. Zaskakuje za to sam Chbosky – „Charlie” sprawia wrażenie wyreżyserowanego przez kogoś znacznie bardziej doświadczonego.
„Charlie” nie jest filmem ani wielkim, ani wybitnym. W każdej swojej składowej jest to żonglerka mocno oklepanymi i zużytymi schematami amerykańskiego kina. Końcowy efekt jest jednak więcej niż satysfakcjonujący przez sprawne przywołanie lat dojrzewania i uchwycenie okresu, gdy pierwszy raz tak naprawdę zdajemy sobie sprawę, że życie stoi przed nami otworem i zaczynamy je smakować. „Jesteśmy wieczni” – w chwili uniesienia wierzy Charlie, gdy pędzi samochodem, słuchając muzyki z przyjaciółmi. Ktokolwiek przechowuje w sobie podobne wspomnienia i odczucia, nie powinien czuć się filmem zawiedziony.
Wydanie DVD – 0%
W Polsce film ominął kina i trafił od razu do dystrybucji DVD. Wydanie filmu trudno określić inaczej jak śmieciowe. Wycięto wszystkie dodatki z wersji oryginalnej. Oprócz filmu jest tylko zwiastun i zapowiedzi. O wydaniu Blu-ray w Polsce możemy pomarzyć.
koniec
15 kwietnia 2013

Komentarze

15 IV 2013   14:55:45

Czy chodzi o "wynaturzenia głównego bohatera", czy może raczej o "wynurzenia"?

15 IV 2013   18:53:10

Poprawione. Dzięki.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Andriej Tarkowski oczyma… dziecka
Sebastian Chosiński

4 IV 2021

Nazwać Andrieja Tarkowskiego klasykiem światowej (nie tylko radzieckiej i rosyjskiej) kinematografii – to jakby nic o nim nie powiedzieć. Był bowiem nie tylko reżyserem, ale i natchnionym poetą kina, wizjonerem i chrześcijańskim mistykiem, który w swoich filmach sięgał po skrajnie odmienne tła – od średniowiecznej Rusi po bezbrzeżny Kosmos. Dokumentalny film „Świątynia kina” opowiada o jego życiu i twórczości z perspektywy syna artysty.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Iwan, Marika i Garbaty Karp
Sebastian Chosiński

3 III 2021

Ostatni odcinek kryminalnego miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot?” udanie wieńczy całość. Scenarzyści (bracia Wajnerowie) i reżyser zadbali bowiem o odpowiednią porcję emocji, ale także o sceny mogące poruszyć serce. Na główną postać odcinka wyrósł też, zostawiając na drugim planie Gleba Żegłowa, grany przez Władimira Konkina Szarapow.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: „Ferdinand” nie do zdarcia
Sebastian Chosiński

24 II 2021

W czwartym (przedostatnim) odcinku miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot” mają miejsce dwa nadzwyczaj ważne wydarzenia. Po pierwsze: wydział, którym kieruje kapitan Gleb Żegłow, wpada wreszcie na trop Foksa i zastawia na niego pułapkę. Po drugie: udaje się odpowiedzieć na pytanie, czy to doktor Iwan Siergiejewicz Gruzdiew jest odpowiedzialny za śmierć eksżony Łarisy.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Inwazja głupot
— Tomasz Kujawski

Gdzie jest pomysł?
— Tomasz Kujawski

Śmierć na lodach Arktyki
— Tomasz Kujawski

Michael Nyman o wojnie w strugach deszczu
— Tomasz Kujawski

Historia niesie pisarza
— Tomasz Kujawski

O Kingu nijako i biograficznie
— Tomasz Kujawski

Co by było, gdyby…
— Tomasz Kujawski

Miasto zbrodni
— Tomasz Kujawski

Zawsze można spróbować od nowa
— Tomasz Kujawski

Opowiadanko
— Tomasz Kujawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.