Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 kwietnia 2020
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
85,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Esensja ogląda: Maj 2013 (2)
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Django”! Ale nie tylko - choć dziś tylko recenzje DVD.

Miłosz Cybowski, Ewa Drab, Gabriel Krawczyk, Kamil Witek

Esensja ogląda: Maj 2013 (2)
[ - recenzja]

„Django”! Ale nie tylko - choć dziś tylko recenzje DVD.
WASZ EKSTRAKT:
85,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Django
Ewa Drab [100%]
Na początku wystawiłam najnowszemu filmowi Quentina Tarantino dziewiątkę, bo odczuwałam pewien niedosyt. Po rewelacyjnych „Bękartach Wojny” oczekiwania wobec „Django” sięgały Annapurny, a górskiego szczytu nie da się przeskoczyć jednym susem. Okazało się jednak, że niedosyt nie dotyczył niedoróbek, lecz ogromnej ilości atrakcji, które – jak przystało na rozpuszczonego kinomana – na początku mi nie wystarczyły. Czas jednak robi swoje, tak samo jak odsłuchanie kilkanaście razy soundtracku do filmu, wiec i „Django” jawi mi się ponad 2 miesiące po premierze jako ideał kina postmodernistycznego. W tym filmie jest wszystko: świetne aktorstwo, gra konwencjami, czarny humor, abstrakcja i błyskotliwy scenariusz. Jak to zakrzyknął jeden austriacki fan na wieść o tym, że Christoph Waltz otrzymał Oscara za rolę Kinga Schultza – Jawohl! I ani słowa komentarza więcej.
Gabriel Krawczyk [80%]
Poszukiwanie miłości w oparach południowo-amerykańskiej spaghetti tarantinowszczyzny nie dusi w płucach i nie razi w oczy – przeciwnie, podane jest w tak pięknej oprawie, że czasem nawet estetyzowaną do granic możliwości przemocą oddychamy pełną piersią. Alternatywna rzeczywistość, owoc scenopisarskiego geniuszu Tarantino pozwala oczyścić prawdziwą historię, która skalana niewybaczalnymi zbrodniami, bez kina – nie daje możliwości do klasycznej zemsty. A wszystko dzięki Quentinowi, który efektownie znika, by nie powiedzieć – wybuchowo się anihiluje, a pozwala wypowiedzieć się samemu gatunkowi. Hołd co się zowie. Dług wobec gatunku spłacony.
Miłosz Cybowki [80%]
Film sprawdza się znakomicie jako niełatwe rozliczenie się z amerykańską przeszłością oraz jako hołd złożony spaghetti westernom. Jednak pod względem samej rozrywki (której „Bękarty wojny” dostarczały znakomicie) czegoś tutaj brakuje. Zabawa konwencją, której przecież wszyscy się spodziewaliśmy, wypada nieźle, ale przewidywalnie. Fabuła, nie pozbawiona swojej „mitycznej” otoczki (opowieść o Brunhildzie), wydaje się odrobinę pretekstowa. Bohaterowie, choć kapitalnie przedstawieni, miejscami okazują się strasznie przerysowani (a doktor Schultz jest zaledwie wariacją Landy z „Bękartów”). Ale wszystko to do siebie pasuje i ładnie wpisuje się w formę, którą wybrał Tarantino.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Holy Motors
Kamil Witek [90%]
Wiele filmów w jednym i jeden film w wielu. Leos Carax w charakterystycznej dla siebie postmodernistycznej pozie doszedł do miejsca, gdzie oglądanie jakiejkolwiek kompilacji krótkometrażówek traci sens. Podróżując po Paryżu biała limuzyną wraz z tajemniczym Oscarem dostajemy bowiem szaloną jazdę po gatunkowej karuzeli. O różnorakich i równie prawdopodobnych interpretacjach „Holy Motors” można by zapewne napisać grube tomiszcza, ale im śmielej będzie nam się zdawać, iż znajdujemy się bliżej sedna, tym bardziej pogubimy się w caraxowym labiryncie symboli i znaczeń. Dlatego najlepiej „Holy Motors” przyrównać do mieszania dużej dawki różnorakich trunków, po którym nie ma kaca. Bawiliśmy się świetnie, i choć niewiele pamiętamy i rozumiemy z tego co się działo, to chętnie damy namówić się na powtórkę.
koniec
24 maja 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z szamba wyszedłeś… a dokąd wrócisz?
Sebastian Chosiński

23 III 2020

Vidocq Gerarda Depardieu ścigał obdarzonego nadprzyrodzonymi mocami przestępcę w lustrzanej masce, Vidocq Vincenta Cassela musi natomiast zadowolić się „normalnymi” psychopatami. Ale to właśnie realizm czyni „Władcę Paryża” dziełem znacznie ciekawszym, niż steampunkowo-horrorowa wizja Pitofa.

więcej »

Król i hrabiowie
Sebastian Chosiński

16 III 2020

Mimo mody na kryminalne powieści retro, pewien okres z przeszłości nie został jeszcze odpowiednio spenetrowany przez pisarzy. Wciąż brakuje interesujących książek detektywistycznych, których akcja rozgrywałaby się w czasie nazistowskiej okupacji Polski. do takiego samego wniosku doszedł chyba Janusz Majewski, który najpierw napisał „Czarnego mercedesa”, a potem przeniósł go na ekran. Z marnym skutkiem.

więcej »

Nazwobójca
Jarosław Loretz

20 II 2020

Sądząc po tytule – „Bye Bye Man” – zaoceanicznym twórcom zaczęły wyczerpywać się sensowne imiona morderczych bytów. Czy czeka nas w najbliższej przyszłości jakiś Miau Miau Zaur czy Zulu Gula Splat?

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Maj 2013 (3)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Kamil Witek

Esensja ogląda: Luty 2013 (Kino)
— Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski

Wściekły pies
— Grzegorz Fortuna

Esensja ogląda: Styczeń 2013 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Piotr Dobry, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Podoba mi się, jak kręcisz filmy, chłopcze
— Ewa Drab

Co nam w kinie gra: Holy Motors
— Gabriel Krawczyk, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień szósty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Z tego cyklu

Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Styczeń 2018 (1)
— Jarosław Loretz

Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (2)
— Sebastian Chosiński

Grudzień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Listopad 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Kamil Witek

Tegoż twórcy

Szalone lata 60.
— Piotr Nyga

Jedyna taka mitologia
— Piotr Dobry

Wściekły pies
— Grzegorz Fortuna

Podoba mi się, jak kręcisz filmy, chłopcze
— Ewa Drab

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (10)
— Jakub Gałka

Daj się uwieść obliczu żydowskiej zemsty
— Konrad Wągrowski

Gaz do dechy
— Kamil Witek

DVD: Wściekłe psy
— Konrad Wągrowski

Stój, bo mamuśka strzela!
— Agnieszka Szady

Kill Bill - czwórgłos
— Marta Bartnicka, Michał Chaciński, Anna Draniewicz, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.