Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 września 2020
w Esensji w Esensjopedii

Tomek Bagiński
‹Katedra›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKatedra
Data premiery18 października 2002
ReżyseriaTomek Bagiński
Scenariusz
MuzykaAdam Rosiak
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania7 min
ParametryDolby Digital 5.1
WWW
Gatunekanimacja, dramat, SF
EAN5906775695029
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

DVD: Katedra
[Tomek Bagiński „Katedra” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Przyznaję, nieco się spóźniliśmy, wydanie DVD „Katedry” Tomka Bagińskiego miało miejsce już ładnych parę miesięcy temu. Ale przy okazji promocji nowej powieści Jacka Dukaja i zbliżającej się premiery „Sztuki spadania”, nowego filmu naszego oscarowego nominanta, warto wspomnieć znów o „Katedrze”. Zwłaszcza, że wydanie DVD jest nad wyraz ciekawe i można je obecnie kupić za grosze.

Konrad Wągrowski

DVD: Katedra
[Tomek Bagiński „Katedra” - recenzja]

Przyznaję, nieco się spóźniliśmy, wydanie DVD „Katedry” Tomka Bagińskiego miało miejsce już ładnych parę miesięcy temu. Ale przy okazji promocji nowej powieści Jacka Dukaja i zbliżającej się premiery „Sztuki spadania”, nowego filmu naszego oscarowego nominanta, warto wspomnieć znów o „Katedrze”. Zwłaszcza, że wydanie DVD jest nad wyraz ciekawe i można je obecnie kupić za grosze.

Tomek Bagiński
‹Katedra›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKatedra
Data premiery18 października 2002
ReżyseriaTomek Bagiński
Scenariusz
MuzykaAdam Rosiak
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania7 min
ParametryDolby Digital 5.1
WWW
Gatunekanimacja, dramat, SF
EAN5906775695029
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
O „Katedrze” napisano u nas właściwie wszystko, niezwykle ciężko jest więc dodać do tego coś nowego. Film jest na tyle enigmatyczny, że można prześcigać się w jego interpretacjach – co też co ambitniejsi krytycy czynią. Mnie pozostaje więc pozostawić sens i znaczenie tej tajemniczej opowieści o Pielgrzymie, który wędruje do krążącej wokół gazowego giganta Katedry, po to aby stać się ostatecznie kolejnym elementem jej konstrukcji i stwierdzić, że, niezależnie od tego jak interpretujemy tę fabułę, zawsze pozostanie nam oszołomienie i zachwyt nad oryginalnością i pięknem świata wykreowanego przez Tomka Bagińskiego. Autor wykazał się tu nie tylko znajomością wyszukanych technik grafiki komputerowej, nie tylko wyczuciem filmowych reguł, ale także zrozumieniem tego, co piękne i poruszające w fantastyce naukowej. Kilkuminutowa wizyta w jego oryginalnym świecie daje większą porcję wzruszeń niż cała dotychczasowa polska filmowa science fiction. Nawet jeśli nie do końca będziemy rozumieli jakie były intencje twórców. I jak tu mówić, że polska fantastyka naukowa nie istnieje, skoro zgarnęła 50% nominacji oscarowych w ostatnim dziesięcioleciu?
Materiały dodatkowe (80%)
Z pewnością wydanie „Katedry” na DVD jest wydarzeniem na polskim rynku. Tak ciekawych i kompletnych materiałów dodatkowych na polskim DVD chyba jeszcze nie było. Oprócz samego filmu na dysku otrzymujemy muzykę z „Katedry” (w dwóch wersjach – wykorzystanej w filmie i dodatkowo rozwiniętej), opowieść Tomka Bagińskiego o tworzeniu filmu, przewodnik po kolejnych etapach jego powstawania, niewykorzystane sceny, zwiastun „Sztuki spadania”, przewrotny i dowcipny), a także spis nagród jakie stały się udziałem twórcy „Katedry”. Najciekawsza z tego jest sama opowieść o powstawaniu filmu. Tomek Bagiński w dwudziestominutowym filmie daje interesującą lekcję komputerowej animacji, omawiając krok po kroku kolejne etapy pracy nad „Katedrą” – scenariusz, storyboardy, modelowanie, teksturowanie, dorysowywanie, animację. Twórca opowiada interesująco, nawet dowcipnie – na przykład dowiadujemy się, że w czasie wielomiesięcznej pracy tak znienawidził swojego bohatera, że z satysfakcją przyjął to, co mu się przydarzyło na koniec. Następnie możemy się bardziej szczegółowo przyjrzeć powstawaniu niektórych szczególnych elementów – chmur czy też wzrostu samej katedry. Oczywiście nikt z takiego omówienia nie nauczy się tworzyć zaawansowanej grafiki komputerowej – ale sądzę, że wiele osób może zostać zachęconych do spróbowania swych sił w tym rodzaju sztuki plastycznej. Dla zawodowych grafików komputerowych ten film będzie miał dodatkowe znaczenie, gdyż Tomek zdradza w interesującym nawet dla laików wywodzie jakich technik używał. Aczkolwiek więcej z tej opowieści zrozumieją z pewnością osoby, którym takie pojęcia jak „modelowanie”, „rendering”, „tekstury”, „systemy cząsteczkowe”, „fraktale” nie są całkiem obce (Tomek ma momentami tendencję do popadania w gwarę grafików komputerowych i mówi np. o „poligonach” zamiast „wielokątach”). Inne spojrzenie na powstawanie „Katedry” obejmuje zbiór przezroczy obrazujących kolejne etapy produkcji. Interesujące jest również spojrzenie na sceny wycięte, które z kolei udowadnia, że Tomek Bagiński jest filmowcem i artystą – dla spójności swego dzieła był w stanie wyciąć interesujące, ale fabularnie nie pasujące sekwencje. Na deser dostajemy na płycie znajdują się też kadry z filmu w postaci plików (w tym dla programu 3DS MAX). Znakomite wydanie.
koniec
9 listopada 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Z dala od frontu…
Sebastian Chosiński

19 VII 2020

To nie jest typowy film wojenny. Jego akcja bowiem, owszem, rozgrywa się w czasie Wielkiej Wojny Ojczyźnianej, ale jest ona jedynie tłem do opowiedzenia wzruszającej historii na temat ciężkiego losu dzieci pozbawionych rodzinnego domu i opiekunów. I choć reżyser „Siostrzyczki”, Aleksandr Galibin, pochodzi z Petersburga, swoje dzieła zrealizował w Republice Baszkortostanu (mówiąc prościej: w Baszkirii).

więcej »

Ale co z tą papugą?
Agnieszka ‘Achika’ Szady

26 VI 2020

Większość filmów Marvela ma to do siebie, że można je oglądać bez końca, niezależnie, czy zostały nakręcone rok czy dekadę temu. Poza tym przez dziesięć lat dorosło nowe pokolenie widzów, dlaczego więc „Iron Man II” nie miałyby dostać nowej recenzji?

więcej »

Do kraju tego, w którym zmarli nie mają spokoju…
Sebastian Chosiński

12 VI 2020

Zwykło się mówić, że to polskim życiem politycznym od lat „rządzą dwie trumny” – Józefa Piłsudskiego i Romana Dmowskiego. Nie inaczej jest w Serbii i Chorwacji, które wciąż nie mogą (i nie chcą) wyzwolić się z cienia oskarżanych o zbrodnie wojenne prezydentów Slobodana Miloševicia i Franjo Tuđmana. O ich wpływie na życie współczesnych Serbów i Chorwatów opowiada tragikomedia Vinko Brešana „Stan wyjątkowy”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Pasja i wiedza
— Artur Długosz

Tegoż twórcy

Sztuka robienia dodatków
— Michał R. Wiśniewski

Ucieczka od obojętności
— Artur Długosz

Tegoż autora

Batalion Czwartaków gromi Niemców, czyli Gwardia Ludowa w akcji. O pewnym cyklu komiksowym PRL-u
— Konrad Wągrowski

Po co nam te pierwiastki
— Konrad Wągrowski

Kroniki młodych Indiana Jonesów
— Konrad Wągrowski

Jak zbudować fosę wypełnioną lawą
— Konrad Wągrowski

Wrogowie publiczni
— Konrad Wągrowski

Reacher Yojimbo
— Konrad Wągrowski

Perła obyczajowego komiksu
— Konrad Wągrowski

Powrót do pięknej epoki
— Konrad Wągrowski

Co cechuje dżentelmena?
— Konrad Wągrowski

Pomścić córkę!
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.