Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 czerwca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Paul McGuigan, Euros Lyn
‹Sherlock. Seria 1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSherlock. Seria 1
Tytuł oryginalnySherlock – Series 1
Dystrybutor Best Film
Data premiery8 listopada 2012
ReżyseriaPaul McGuigan, Euros Lyn
ZdjęciaSteve Lawes
Scenariusz
ObsadaBenedict Cumberbatch, Martin Freeman, Rupert Graves, Una Stubbs, Louise Brealey, Viniette Robinson, Zoe Telford, Gemma Chan, Al Weaver, Andrew Scott
MuzykaDavid Arnold, Michael Price
Rok produkcji2010
CyklSherlock
Czas trwania270 min
EAN5906619091840
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pan Holmes i doktor Bilbo
[Paul McGuigan, Euros Lyn „Sherlock. Seria 1”, Paul McGuigan, Toby Haynes „Sherlock. Seria 2” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dwa sezony „Sherlocka” to istna zabawa konwencją opowieści detektywistycznej i próba uwspółcześnienia najsłynniejszego detektywa wszech czasów. Mimo wątpliwości, jakie mogą mieć zagorzali fani Arthura Conan Doyle’a, zamiana wiktoriańskiego Londynu na Londyn współczesny wyszła bardzo dobrze.

Miłosz Cybowski

Pan Holmes i doktor Bilbo
[Paul McGuigan, Euros Lyn „Sherlock. Seria 1”, Paul McGuigan, Toby Haynes „Sherlock. Seria 2” - recenzja]

Dwa sezony „Sherlocka” to istna zabawa konwencją opowieści detektywistycznej i próba uwspółcześnienia najsłynniejszego detektywa wszech czasów. Mimo wątpliwości, jakie mogą mieć zagorzali fani Arthura Conan Doyle’a, zamiana wiktoriańskiego Londynu na Londyn współczesny wyszła bardzo dobrze.

Paul McGuigan, Euros Lyn
‹Sherlock. Seria 1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSherlock. Seria 1
Tytuł oryginalnySherlock – Series 1
Dystrybutor Best Film
Data premiery8 listopada 2012
ReżyseriaPaul McGuigan, Euros Lyn
ZdjęciaSteve Lawes
Scenariusz
ObsadaBenedict Cumberbatch, Martin Freeman, Rupert Graves, Una Stubbs, Louise Brealey, Viniette Robinson, Zoe Telford, Gemma Chan, Al Weaver, Andrew Scott
MuzykaDavid Arnold, Michael Price
Rok produkcji2010
CyklSherlock
Czas trwania270 min
EAN5906619091840
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dwa trzyodcinkowe sezony nowego „Sherlocka” w wydaniu DVD to prawdziwa gratka; coś dla siebie powinni tu znaleźć nie tylko miłośnicy Doyle’a. W przeciwieństwie do fabuł prezentowanych w filmowych przygodach Holmesa z Downey Jr., które, co tu kryć, z klasycznymi opowieściami miały niewiele wspólnego, scenarzyści serialowej wersji przygód detektywa dość wiernie trzymają się wątków książkowych. Fakt – nie zawsze jest to możliwe (jak np. w „Psie Baskerville’ów”), ale w tych bardziej klasycznych historiach (np. „Studium w szkarłacie”) wierność oryginałowi jest wręcz zaskakująca.
Czy jednak współczesny arogancki detektyw przekonuje? Szczególnie kiedy został pozbawiony swojego klasycznego taktu z przełomu wieków? I tak, i nie. Drobiazgi, które czyniły z Holmesa w miarę realistyczną postać, idealnie pasującą do swojej epoki (chociażby jego uzależnienie od morfiny), zostały w wersji współczesnej wygładzone i Sherlock-Cumberbatch jest jedynie nałogowym palaczem, który jednak zamiast palić korzysta z plastrów nikotynowych. Szkoda, szkoda, bo jedna z oryginalnych książkowych scen, w której znudzony brakiem klientów Holmes regularnie szprycuje się morfiną, mówi o wiele więcej o słynnym detektywie niż wiele innych fragmentów. Co jednak wcale nie przeszkadza Cumberbatchowi doskonale czuje się w roli socjopaty wykorzystującym każdą okazję, by uświadomić wszystkich innych o ich niższości.
Zupełnie inaczej wygląda przez to jego relacja z Watsonem, nie oparta już na dżentelmeńskiej przyjaźni między dwójką dystyngowanych Brytyjczyków. Chyba właśnie ów dreszczyk emocji, jaki zapewnia byłemu żołnierzowi towarzystwo Holmesa, stanowi tutaj podstawę ich znajomości, jak gdyby Watson potrzebował detektywa, by nie zanudzić się na śmierć, a ten drugi potrzebował swojego kompana po to, by móc wciąż czuć się od kogoś lepszym i (w kilku przypadkach) nie tracić czasu na zbyt prozaiczne sprawy. Zerwano także z typowym wizerunkiem Watsona, który nie jest już jowialnym, dobrodusznym doktorem, służący radą i wsparciem; zamiast tego mamy byłego żołnierza z powojenną traumą, który stara się przystosować do nowego życia z dala od armii. Ale jednocześnie stanowi on postać iście karykaturalną – i do końca nie jestem pewien, czy to zamierzony efekt, czy raczej zupełny przypadek. Obserwując niskiego Watsona-Freemana tuptającego za swoim wysokim towarzyszem czy wygłaszającego monologi nie sposób oprzeć się wrażeniu, że biedaka na siłę wydarto z planu zdjęciowego „Hobbita” i zapomniał, jak to jest grać kogoś innego. To chyba jakiś aktorski paradoks zważywszy na to, że „Sherlock” powstał wcześniej.

Paul McGuigan, Toby Haynes
‹Sherlock. Seria 2›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSherlock. Seria 2
Tytuł oryginalnySherlock – Series 2
Dystrybutor Best Film
Data premiery8 listopada 2012
ReżyseriaPaul McGuigan, Toby Haynes
ZdjęciaSteve Lawes
Scenariusz
ObsadaBenedict Cumberbatch, Martin Freeman, Rupert Graves, Una Stubbs, Louise Brealey, Mark Gatiss, Lara Pulver, Russell Tovey, Katherine Parkinson, Andrew Scott
MuzykaDavid Arnold, Michael Price
Rok produkcji2012
CyklSherlock
Czas trwania270 min
EAN5906619091857
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Niekiedy odnosiłem wrażenie, że o bohaterów drugoplanowych postarano się jeszcze bardziej niż o Holmesa i Watsona. Lastrade, Maycroft, Irene Adler, a w szczególności Moriarty to charaktery naprawdę nietuzinkowe, w niektórych przypadkach znacząco odbiegające od swoich literackich pierwowzorów. Zdecydowanie na plus należy zaliczyć znaczącą rolę odgrywaną przez brata Sherlocka, który swoim dystyngowanym podejściem i charakterem wprowadza w nowoczesny świat odrobinę owego wiktoriańsko-edwardiańskiego szyku znanego z opowieści Doyle’a. Zaś sam Moriarty – ha! Niezrównoważony, genialny psychopata, który stanowi przeciwieństwo Sherlocka. Podczas gdy główny bohater zajmuje się pomocą w rozwiązywaniu kryminalnych zagadek, jego nemezis trudni się fachowym doradztwem w kwestii organizowania zbrodni. Obaj są przeraźliwie znudzeni monotonią swojego życia i za wszelką cenę starają się jej zapobiec, każdy za swój sposób. Oczywiście prowadzi to do rychłej konfrontacji, która w dość niezadowalający sposób kończy pierwszy sezon i daje się we znaki także pod koniec sezonu drugiego. Niestety, jeśli ktoś oczekiwał heroicznego pojedynku w Szwajcarii, zawiedzie się metaforycznym wydźwiękiem „Upadku z Reichenbachem w tle”.
Zmianie uległo tempo większości opowieści: nie mamy tutaj do czynienia z rozwiązywaniem zagadek w zaciszu gabinetu na Baker Street czy stopniowym dochodzeniem do prawdy. Wszystko dzieje się szybko, a bohaterowie sami dbają o to, by znaleźć się w centrum wydarzeń. To swoisty znak czasów i widać wyraźnie, że we współczesnym Londynie nie ma czasu na powolną dedukcję: trzeba działać szybko i bezbłędnie. Z drugiej strony w kilku przypadkach zawiązywanie się fabuły trwa zdecydowanie zbyt długo, jak gdyby twórcy do końca nie wiedzieli, jak rozciągnąć główne wątki poszczególnych historii na półtoragodzinny odcinek.
Niemniej jednak sześć odcinków dwóch pierwszych sezonów „Sherlocka” trzyma poziom i nie mamy tu na szczęście do czynienia z takimi wahaniami formy jak w obu steampunkowych odsłonach z Downey Jr. Oczywiście ostatni odcinek kończy się klasycznym cliffhangerem, aczkolwiek zagadką jest nie tyle to, czy Holmes przeżył swój upadek, ile jak mu się to udało. Samo to stanowi bardzo dobry wątek na zagajenie trzeciego sezonu, który początkiem tego roku wyemitowało BBC.
koniec
28 kwietnia 2014

Komentarze

« 1 2
28 IV 2014   21:07:09

Od siebie chciałbym dodać, że Jezus też przeżył.

29 IV 2014   08:49:50

No, nie, jak można tak spjlerować zkończenie "Pasji"!

29 IV 2014   17:56:43

może niech recenzent poda rozwiązania zagadek we wszystkich odcinkach, grajmy vabank, przecież to nikomu nie zaszkodzi.

nie chodzi o to, czy Holmes przeżył "swój upadek". chodzi o wyjawienie, że "upadek" jest czysto fizycznym zdarzeniem i że jest w ostatniej scenie. jasne, jak ktoś widział, to moze ten fakt bagatelizować - co mnie nie boli, to powoli. ktoś kto nie oglądał, a już wie, że na końcu Holmes zaliczy upadek za wysokości - ten od początku oglądać będzie ten odcinek ze świadomością, do czego to zmierza. taki widz już nawet nie dopuszcza myśli, że "upadek" moze być innego typu niż "pierdut na glebę" - nie musi, odebrano mu taką możliwość.

ja akurat oglądałem wszystkie 3 serie, ale kuźwa nie znoszę, jak jakiś pismak opowiada zakończenia, żeby się pochwalić, że oglądał i wszystko już wie. milion ludzi oglądało, czym tu się popisywać ? więc może w trosce o przyjemność oglądania tych, którzy jeszcze nie wiedzą - więcej ostrożności.

« 1 2

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Andriej Tarkowski oczyma… dziecka
Sebastian Chosiński

4 IV 2021

Nazwać Andrieja Tarkowskiego klasykiem światowej (nie tylko radzieckiej i rosyjskiej) kinematografii – to jakby nic o nim nie powiedzieć. Był bowiem nie tylko reżyserem, ale i natchnionym poetą kina, wizjonerem i chrześcijańskim mistykiem, który w swoich filmach sięgał po skrajnie odmienne tła – od średniowiecznej Rusi po bezbrzeżny Kosmos. Dokumentalny film „Świątynia kina” opowiada o jego życiu i twórczości z perspektywy syna artysty.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Iwan, Marika i Garbaty Karp
Sebastian Chosiński

3 III 2021

Ostatni odcinek kryminalnego miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot?” udanie wieńczy całość. Scenarzyści (bracia Wajnerowie) i reżyser zadbali bowiem o odpowiednią porcję emocji, ale także o sceny mogące poruszyć serce. Na główną postać odcinka wyrósł też, zostawiając na drugim planie Gleba Żegłowa, grany przez Władimira Konkina Szarapow.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: „Ferdinand” nie do zdarcia
Sebastian Chosiński

24 II 2021

W czwartym (przedostatnim) odcinku miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot” mają miejsce dwa nadzwyczaj ważne wydarzenia. Po pierwsze: wydział, którym kieruje kapitan Gleb Żegłow, wpada wreszcie na trop Foksa i zastawia na niego pułapkę. Po drugie: udaje się odpowiedzieć na pytanie, czy to doktor Iwan Siergiejewicz Gruzdiew jest odpowiedzialny za śmierć eksżony Łarisy.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Sherlock z laptopem
— Agnieszka Szady

Tegoż autora

Ostatni bastion ludzkości
— Miłosz Cybowski

Jeszcze nowsza teoria wszystkiego
— Miłosz Cybowski

Anty-Catan
— Miłosz Cybowski

Świat pozbawiony sprawiedliwości i znaczenia
— Miłosz Cybowski

Komendant i Marszałek
— Miłosz Cybowski

W oparach nie tylko absurdu
— Miłosz Cybowski

Kamienie nie krwawią
— Miłosz Cybowski

Poeta poszukujący
— Miłosz Cybowski

Nie zachwyca
— Miłosz Cybowski

Pięć razy Strugaccy
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.