Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Esensja ogląda: Listopad 2016 (1)
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pierwsza listopadowa edycja „Esensja ogląda” zawiera trzy recenzje: „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai: Stella Nostra”, „Wizyta” i ’The Boy”.

Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Esensja ogląda: Listopad 2016 (1)
[ - recenzja]

Pierwsza listopadowa edycja „Esensja ogląda” zawiera trzy recenzje: „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai: Stella Nostra”, „Wizyta” i ’The Boy”.
Kino
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Stella Nostra
(2015, reż. Pontus Klänge, Walter Söderlund)
Marcin Mroziuk [80%]
Fani twórczości Martina Widmarka raczej nie będą rozczarowani kinową wersją „Biura Detektywistycznego Lassego i Mai”, ale trzeba zaznaczyć, że film jest adresowany jednak do nieco starszych dzieci niż książki z tej serii. Wynika to z tego, że poznajemy tutaj zupełnie nową historię, przy czym fabuła jest znacznie bardziej skomplikowana niż w przypadku książkowych „Tajemnic…”, a w dodatku jesteśmy świadkami scen, które mogą być naprawdę mocnym przeżyciem dla młodych widzów. Po specyficznych rysunkach Heleny Willis spore wrażenie robią również wyraziste kolory strojów i scenografii, ale z pewnością takie rozwiązanie jest dla dzieci akurat naprawdę atrakcyjne wizualnie.
„Stella Nostra” to doprawdy brawurowa mieszanka wątków rodem z „Romea i Julii” (na szczęście ze zdecydowanie bardziej optymistycznym zakończeniem) oraz kina gangsterskiego (aczkolwiek takiego z przymrużeniem oka), ale oczywiście i tak najważniejszymi postaciami pozostają młodzi detektywi z Valleby. Tym razem Lasse i Maja będą musieli nie tylko rozwikłać zagadkę tajemniczego zniknięcia cennego brylantu, ale także stawić czoła członkom dwóch zwaśnionych rodzin mafijnych, którzy nieoczekiwanie przybyli jako goście na ślub – dobrze nam znanych z „ Tajemnicy kawiarni ” – Sary Bernard i Dina Paniniego. O ile włoskie korzenie pana młodego były zawsze oczywiste, o tyle zaskakujące okazuje się odkrycie, że jego wybranka również ma związki z Sycylią, a co gorsza ich rodziny od dawna rywalizują ze sobą!
Młodzi widzowie mogą więc tutaj liczyć nie tylko na ciekawą intrygę kryminalną, ale także na trzymającą w napięciu i dynamicznie toczącą się akcję. Istotne jest również, że twórcom nie zabrakło poczucia humoru i wiele postaci zostało celowo przerysowanych – w szczególności dotyczy to dwóch wyrazistych matek chrzestnych, świetnie zagranych przez Christine Meltzer oraz Alexandrę Rapaport. Nie można też nie wspomnieć o odtwórcach dwóch głównych ról, gdyż Lukas Holgersson jako Lasse i Amanda Pajus jako Maja wypadają na ekranie całkiem naturalnie i są bez wątpienia poważnym atutem tego filmu. Wszystko to razem sprawia, że „Stella Nostra” wzbudza niekłamany zachwyt młodych widzów, a towarzyszący im w trakcie seansu rodzice także nie powinni narzekać na nudę.
DVD / BD
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Wizyta
(2015, reż. M. Night Shyamalan)
Jarosław Loretz [60%]
To interesujące, że dopiero z niskim budżetem Shyamalan jest w stanie zrobić film mający ręce i nogi. Odwrotnie niż cała reszta renomowanych hollywoodzkich twórców. Szkoda tylko, że doszedł do tego wniosku tak późno, po tylu knotach, które po drodze spłodził, topiąc w wirtualnej toalecie miliony dolarów owinięte wokół niewyobrażalnych ilości szarych komórek widzów, którzy dali się nabrać na wizytę w kinie czy na zakup płyty. A tu się nagle okazało, że kameralna, pozbawiona znanych nazwisk w obsadzie i nakręcona w bardzo oszczędnych plenerach „Wizyta” potrafi i doskonale przykuć do ekranu, i rozbudzić zaniepokojenie, a w końcu i zaskoczyć paroma niespodziewanymi dla zaoceanicznego kina scenami, skutecznie odejmującymi apetyt na piwko i kiełbaskę po seansie. Warto jednak zaznaczyć, że mimo przypiętej filmowi łatki pod tytułem horror jest on dość daleki od kina grozy i należałoby go raczej zaszufladkować jako klasyczny (w rozumieniu gatunkowym) thriller.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
The Boy
(2016, reż. William Brent Bell)
Jarosław Loretz [40%]
Ech, co tu wiele pisać… Bardzo spokojna opowieść gotycka, lekko podtopiona w dramacie obyczajowym, umiejętnie sfilmowana w nastrojowych wnętrzach i nadzwyczaj kulturalnie zagrana (wciąż ciepło wspominam naturalny, głęboki śmiech Lauren Cohan), bez problemu potrafi wytworzyć świetny klimat niepewności i nie do końca rozpoznanego zagrożenia. Widz – przynajmniej ten liczący na ciekawą, nieszablonowo poprowadzoną historię, nie siedzący jak na szpilkach w oczekiwaniu na gejzery krwi i wyskakujące z każdego kąta mordercze duchy – łagodnie jest wciągany krok po kroku w tajemnicę, wespół z bohaterką odkrywając kolejne detale dziwacznego zlecenia, którego istotą jest niańczenie nie dziecka, a zwyczajnej, porcelanowej lalki. Historia stopniowo nabiera kolorów, intryga leciutko się plącze i już – za momencik – coś zacznie się wyjaśniać, gdy na kwadrans przed końcem twórcy z zaskoczenia walą fabułę (i widza) nieheblowaną dechą przez łeb, i to kilka razy z rzędu. Nie narażając się na zarzuty o spoilerowanie mogę napisać tylko tyle, że zakończenie jest do bólu sztampowe, tępe i stoi w zupełnej sprzeczności stylistycznej z resztą filmu. To zupełnie tak, jakby ostatni fragment smakowitego ciastka z kremem i nutką czekolady wypełnić „dla wzmocnienia efektu” owiniętym w mortadelę kawałem wędzonej makreli. No uczta, że hej…
koniec
5 listopada 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Andriej Tarkowski oczyma… dziecka
Sebastian Chosiński

4 IV 2021

Nazwać Andrieja Tarkowskiego klasykiem światowej (nie tylko radzieckiej i rosyjskiej) kinematografii – to jakby nic o nim nie powiedzieć. Był bowiem nie tylko reżyserem, ale i natchnionym poetą kina, wizjonerem i chrześcijańskim mistykiem, który w swoich filmach sięgał po skrajnie odmienne tła – od średniowiecznej Rusi po bezbrzeżny Kosmos. Dokumentalny film „Świątynia kina” opowiada o jego życiu i twórczości z perspektywy syna artysty.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Iwan, Marika i Garbaty Karp
Sebastian Chosiński

3 III 2021

Ostatni odcinek kryminalnego miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot?” udanie wieńczy całość. Scenarzyści (bracia Wajnerowie) i reżyser zadbali bowiem o odpowiednią porcję emocji, ale także o sceny mogące poruszyć serce. Na główną postać odcinka wyrósł też, zostawiając na drugim planie Gleba Żegłowa, grany przez Władimira Konkina Szarapow.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: „Ferdinand” nie do zdarcia
Sebastian Chosiński

24 II 2021

W czwartym (przedostatnim) odcinku miniserialu Stanisława Goworuchina „Gdzie jest Czarny Kot” mają miejsce dwa nadzwyczaj ważne wydarzenia. Po pierwsze: wydział, którym kieruje kapitan Gleb Żegłow, wpada wreszcie na trop Foksa i zastawia na niego pułapkę. Po drugie: udaje się odpowiedzieć na pytanie, czy to doktor Iwan Siergiejewicz Gruzdiew jest odpowiedzialny za śmierć eksżony Łarisy.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Styczeń 2018 (1)
— Jarosław Loretz

Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (2)
— Sebastian Chosiński

Grudzień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Listopad 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Kamil Witek

Tegoż twórcy

Dobry, zły i łamliwy
— Konrad Wągrowski

Rozszczepieni
— Jarosław Robak

Logika jest dla słabych
— Agnieszka Szady

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (3)
— Jakub Gałka

Zostaliście ostrzeżeni!
— Ewa Drab

Mroczny azyl
— Marcin Łuczyński

Trzy Zwroty Shyamalana
— Konrad Wągrowski

Boskie objawienie przez najeźdźców z kosmosu
— Konrad Wągrowski

Niektóre można nagiąć, inne można złamać
— Michał Chaciński

Opowieść filadelfijska
— Olgierd Moczulski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.