Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 stycznia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

Esensja ogląda: Grudzień 2016 (1)

Esensja.pl
Esensja.pl
W pierwszej edycji grudniowej Esensja ogląda zapraszamy do zapoznani się z trzema recenzjami wydań DVD.
DVD / BD
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Ghostbusters. Pogromcy duchów
(2016, reż. Paul Feig)
Jarosław Loretz [60%]
Herezja! Bezsensownie wciśnięty feminizm, scenarzyści nie potrafiący mocniej odciąć się od korzeni i zaproponować prawdziwie oryginalnej fabuły, a do tego kupa bzdurstw, jak choćby samoodbudowujący się gmach. Miłośnicy oryginalnych „Pogromców duchów” – zgodnie z rozsianymi po sieci opiniami – szlochali patrząc na to, co zrobiono z ich ulubionym filmem. Jak blisko dołu kloacznego przesunięto humor. Kłopot w tym, że film… jest całkiem niezły. Owszem, ma sporo mankamentów. Do tych wymienionych wyżej można choćby dorzucić deptanie męskiej godności (czy też może raczej samczego przeświadczenia, że tylko faceci są rozsądni, inteligentni i „na poziomie”) i zbyt pospieszną, nieco chaotycznie montowaną końcówkę. Ale – z drugiej strony – ma słodko młotowatego Chrisa Hemswortha, doskonale rozpisaną rolę Kristen Wiig, miłe cameo z Billem Murrayem i trochę fajnego sprzętu. Nie sposób też nie pochwalić przyjemnie wrednych dialogów (szkoda, że nieco zmasakrowanych w polskim tłumaczeniu) i unikającej mielizn akcji. A najlepiej zapomnieć na chwilę o starym filmie – który tak notabene osobiście uwielbiam, zwłaszcza że był to jeden z moich pierwszych kinowych seansów – i przestać do niego przyrównywać nową wersję, to kobiecy „Pogromcy…” z powodzeniem zapewnią kilka chwil lekkiej, niezobowiązującej rozrywki. A o to przecież zawsze chodziło w humorystycznym uganianiu się za duchami…
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Piąta fala
(2016, reż. J Blakeson)
Jarosław Loretz [30%]
Młodzieżowa wersja starego „Dnia Niepodległości” – głupsza, bardziej naiwna, oparta na słodkim romansie uzbrojonej w karabin dziewczyny (Chloe Moretz) z gładkoklatym, wydatnie umięśnionym młodzieńcem o rozmarzonych oczach (Alex Roe). Zaczyn fabuły jest niby ciekawy (przylatują obcy i zabierają się do czyszczenia globu z homo sapiens), realizacja więcej niż porządna (efekty specjalne, zdjęcia, nawet aktorstwo), a akcja początkowo niezbyt mocno gryzie w oczy idiotyzmami, ale wszystko, co dobre, kończy się dosyć szybko. Samotny statek, prujący przez niebiosa w tempie cierpiącego na suchoty ślimaka, w jednym momencie załatwia całą ziemską elektronikę. Szlag trafia samochody, elektrownie, wodociągi. Ludzkość cofa się do epoki kamienia łupanego, bo kto by tam próbował cokolwiek naprawiać. Ba! Walczyć też nie ma po co z obcymi. Można tylko załamywać ręce, a w końcu opuścić stojące w pobliżu magazynów z żywnością domy i przenieść się do… postawionych na leśnej polanie namiotów. Dalej nie ma co opisywać, bo fabuła się „zagęszcza” i z czasem serwuje choćby traktowanie stojącego na środku ulicy autobusu za lepsze schronienie przed ostrzałem niż ceglana kamienica, a także pobieżnie szkolonych podrostków, którzy praktycznie jednym-dwoma ruchami potrafią rozłożyć na łopatki szkolonych latami wojaków. Istne cuda wianki. Nie wiem, być może w książce większość tych bzdurstw mniej rzuca się w oczy bądź ma jakieś w miarę sensowne wyjaśnienie, jednak w filmie po prostu przykro się na to wszystko patrzy. Zmarnowany budżet i wpuszczeni w kanał Schrieber i Moretz…
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Star Trek: W nieznane
(2016, reż. Justin Lin)
Jarosław Loretz [60%]
Bardzo przyjemny początek, z lekką nutką zdrowego (choć w sumie przewidywalnego) humoru, zapierającą dech w piersiach kreacją Yorktown i świetnymi sekwencjami walki roju z USS Enterprise. Później jest… no cóż, gorzej. Załoganci mrą setkami, ale i tak wiadomo, kto przeżyje i gdzie trafi. Akcja – już na planecie – dostaje półgodzinnego ataku astmy, przyduszona nadwyżkami grzecznych dyskusji i spacerów. Później zaś na kołku, na którym widz zwykł zawieszać swoją niewiarę, ekipa twórców instaluje stukilową sztangę z odważnikami „huzia w wąwóz” i „muzyka, byle głośna”. Przyznam, że trochę nie rozumiem tych zagrywek, bo w poprzednich dwóch częściach twórcy przynajmniej jako tako usiłowali trzymać w ryzach nadto rozkrzewioną fantazję i nie wyskakiwali z pomysłami wpychającymi „Star Treka” w szufladkę, w której bryluje „Wing Commander” i pokrewne mu głupawe, mocno przefajnowane space opery. A tutaj – z reżyserem paru części „Szybkich i wściekłych” za sterami – „Star Trek” zaczyna niebezpiecznie skręcać w kierunku pustej, odmóżdżonej rozrywki. Wielka to szkoda, zwłaszcza po tak udanym rozpaleniu przez Abramsa żaru w mocno już podupadłej serii…
koniec
8 grudnia 2016
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Jamochłon na niebiesiech
Jarosław Loretz

16 I 2018

Z pozoru „Zaginiony lot” wygląda na znośną rozrywkę przeciętnej jakości. Wszyscy jednak wiemy, jak to jest z pozorami…

więcej »

Esensja ogląda: Styczeń 2018 (1)
Jarosław Loretz

9 I 2018

Zapraszamy do pierwszej tegorocznej edycji „Esensja ogląda”.

więcej »

Dobra mina do złej gry
Sebastian Chosiński

27 XII 2017

Nawet jeśli nie oglądaliście, to na pewno wiecie, że w drugiej połowie lat 60. ubiegłego wieku powstał telewizyjny serial (i przy okazji film kinowy) o Batmanie. W (mało) Mrocznego Rycerza wcielił się w nim Adam West, natomiast Robina zagrał Burt Ward. Pół wieku później obaj aktorzy zostali zaproszeni do udziału w animowanej dylogii „Powrót Zamaskowanego Krzyżowca” oraz „Batman kontra Dwie Twarze”, w której ponownie wcielili się w swoje role sprzed lat.

więcej »

Polecamy

Partia na party w czasach Brexitu

Dobry i Niebrzydki:

Partia na party w czasach Brexitu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Jak smakują Porgi?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Chwała na wysokości?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Podręczne z Kairu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Atak paniki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Coco jest spoko, ale czy to kolejne arcydzieło?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Czeska babcia w roli Kaja
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Męska wrażliwość nie ma racji bytu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

To nie Ragnarok, tylko Ragnaroczek
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Grimm Girl, czyli diabeł tkwi w szczegółach
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Inne recenzje

Panie reżyserze, Warp 5 wystarczy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Bez życia
— Jarosław Robak

Z tego cyklu

Styczeń 2018 (1)
— Jarosław Loretz

Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (2)
— Sebastian Chosiński

Grudzień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Listopad 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Kamil Witek

Listopad 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Listopad 2017 (1)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj

Październik 2017 (3)
— Jarosław Loretz

Październik 2017 (2)
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Panie reżyserze, Warp 5 wystarczy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Bez życia
— Jarosław Robak

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

Pozamiatane
— Łukasz Gręda

Ręce opadły
— Łukasz Gręda

Lost
— Łukasz Gręda

Dni jak ścięte wąsy
— Łukasz Gręda

Strzelają się
— Łukasz Gręda

Gumowe kule
— Łukasz Gręda

W ciemność
— Łukasz Gręda

Tegoż autora

Pożegnania 2017 (2)
— Jarosław Loretz

Lokalny kryminał
— Jarosław Loretz

Jamochłon na niebiesiech
— Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Potęga ducha II
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2017 (1)
— Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Potęga ducha
— Jarosław Loretz

Umordowana
— Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Nauka w lesie
— Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Kantować też trzeba umieć
— Jarosław Loretz

450 stron makabry czyli Baczność! W oczach tego dziecka maluje się eufemizm!
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.