Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 grudnia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Maciej Sobieszczański
‹Zgoda›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZgoda
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery1 marca 2018
ReżyseriaMaciej Sobieszczański
ZdjęciaValentyn Vasyanovych
Scenariusz
ObsadaJulian Świeżewski, Jakub Gierszał, Zofia Wichłacz, Danuta Stenka, Wojciech Zieliński, Paweł Tomaszewski, Tomasz Sapryk, Martyna Krzysztofik
MuzykaBartłomiej Gliniak
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania82 min
Gatunekdramat, wojenny
EAN5906190325563
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Zgoda (DVD)

Esensja.pl
Esensja.pl
„Zgoda” Macieja Sobieszczańskiego to film o… polskich obozach koncentracyjnych.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Zgoda (DVD)

„Zgoda” Macieja Sobieszczańskiego to film o… polskich obozach koncentracyjnych.

Maciej Sobieszczański
‹Zgoda›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZgoda
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery1 marca 2018
ReżyseriaMaciej Sobieszczański
ZdjęciaValentyn Vasyanovych
Scenariusz
ObsadaJulian Świeżewski, Jakub Gierszał, Zofia Wichłacz, Danuta Stenka, Wojciech Zieliński, Paweł Tomaszewski, Tomasz Sapryk, Martyna Krzysztofik
MuzykaBartłomiej Gliniak
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania82 min
Gatunekdramat, wojenny
EAN5906190325563
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Prowokacyjnie można by stwierdzić, że pełnometrażowy w pełni samodzielny debiut fabularny Macieja Sobieszczańskiego („Performer”, 2015) to film o… polskich obozach koncentracyjnych. A precyzyjniej: o jednym, ale za to „najsłynniejszym” obozie, który funkcjonował od lutego do listopada 1945 roku w Zgodzie, dzielnicy górnośląskich Świętochłowic. Formalnie był to – podległy Urzędowi Bezpieczeństwa Publicznego – obóz pracy, chociaż warunki, jakie w nim panowały niewiele różniły się od tych, w których wcześniej, do grudnia 1944 roku, Niemcy trzymali w tym samym miejscu Polaków (jako filii Auschwitz). „Zgoda” nie jest jednak li tylko obrazem historycznym; to przede wszystkim dramatyczna opowieść o trójkącie miłosnym i skomplikowanych relacjach polsko-niemiecko-żydowskich. Główny bohater, Franek (grany przez znanego z „Wołynia” Juliana Świeżewskiego), to prosty chłopak ze wsi. Przed wojną przyjaźnił się z Niemcem Erwinem (w tej roli Jakub Gierszał, „Pokot”) i podkochiwał w Polce Annie (Zofia Wichłacz, „Miasto 44”). Po wejściu Sowietów ta ostatnia z jakiegoś powodu – może działała w AK, może w NSZ, a może została folksdojczką? – trafia do obozu. Dowiedziawszy się o tym, Franek podejmuje decyzję, która może zaważyć na jego całym dalszym życiu – postanawia wkręcić się do pracy w „Zgodzie” jako strażnik. Ma bowiem nadzieję, że tym sposobem ułatwi ukochanej dziewczynie ucieczkę. Zupełnie niespodziewanie dowiaduje się, że za drutami znalazł się również Erwin. Ich dawna przyjaźń zostaje wystawiona na najtrudniejszą próbę, tym bardziej że komendantem obozu (Wojciech Zieliński, „Czerwony pająk”) jest okrutny żydowski komunista, wzorowany na oskarżonym po latach o zbrodnie przeciw ludzkości Salomonie Morelu. Sobieszczańskiemu wyszedł obraz bardzo ascetyczny, utrzymany w wyjątkowo posępnym (co podkreślają sceny filmowane głównie po zmroku i w nocy) nastroju, jakże jednak adekwatnym do głównego tematu. Reżyser skupia się bowiem na ewolucji postawy Franka, który znalazłszy się w Piekle, musi przede wszystkim uporać się z własnymi demonami. Nie zawsze wypada to przekonująco, ale trzeba przyznać, że finał rekompensuje wszelkie wcześniejsze niedostatki. W każdym razie „Zgoda” stanowi udaną odpowiedź (choć można ją postrzegać również jako swoistą kontynuację) na „Letnie przesilenie” (2014) Michała Rogalskiego.
koniec
9 kwietnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wysiłek, pomysłowość i upór
Marcin Osuch

26 XI 2018

Produkcje przyrodnicze BBC to klasa sama w sobie. Wyprodukowana w 2006 roku „Planeta Ziemia” była przełomem w sposobie pokazywania otaczającego nas świata. I choć to wydaje się niemożliwe, „Planeta Ziemia II” robi krok dalej w tej dziedzinie.

więcej »

Szkoda, że nie Pasikowski…
Sebastian Chosiński

15 X 2018

Historia Michała Łobody to świetny materiał na film. Na demaskatorski thriller ze zbrodnią katyńską w tle. O Wielkiej Polityce, w której nie ma miejsca na sentymenty. Nawet wobec niedawnych sojuszników. Niestety, Paweł Szkopiak nakręcił „Ostatniego świadka” w modnej ostatnio manierze nordic noir, która nijak pasuje do tematu. W efekcie powstało dzieło tak nudne, że od oglądania aż bolą zęby.

więcej »

Na więcej Stalin nie zasłużył
Sebastian Chosiński

12 X 2018

To bardzo inteligentna czarna komedia. Co jednak należy zrozumieć i uszanować, może ona rozwścieczyć ludzi, których dotyka bezpośrednio. Czyli Rosjan. Bo jeśli rządzący ich krajem przez dekady politycy zostali pokazani jako skończone kanale, zboczeńcy, alkoholicy i zbrodniarze – to co można myśleć o narodzie, którym rządzili? Armando Iannucci, reżyser „Śmierci Stalina”, już chyba nigdy nie dostanie pozwolenia na kręcenie zdjęć w Rosji.

więcej »

Polecamy

Robot a kobieta

Z filmu wyjęte:

Robot a kobieta
— Jarosław Loretz

Gardło Innym Podrzynam Dibbler
— Jarosław Loretz

Zacząć dzień z przytupem
— Jarosław Loretz

Łabędziot
— Jarosław Loretz

Zatokaman i wspólnicy
— Jarosław Loretz

Zatokaman
— Jarosław Loretz

Żeby lepiej słyszeć
— Jarosław Loretz

Ostatnia impreza
— Jarosław Loretz

Coś dla gniazdowników
— Jarosław Loretz

Jeszcze o marihuanie...
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.