Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

Krótko o filmach: Zgoda (DVD)

Esensja.pl
Esensja.pl
„Zgoda” Macieja Sobieszczańskiego to film o… polskich obozach koncentracyjnych.

Maciej Sobieszczański
‹Zgoda›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZgoda
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery1 marca 2018
ReżyseriaMaciej Sobieszczański
ZdjęciaValentyn Vasyanovych
Scenariusz
ObsadaJulian Świeżewski, Jakub Gierszał, Zofia Wichłacz, Danuta Stenka, Wojciech Zieliński, Paweł Tomaszewski, Tomasz Sapryk, Martyna Krzysztofik
MuzykaBartłomiej Gliniak
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania82 min
Gatunekdramat, wojenny
EAN5906190325563
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Prowokacyjnie można by stwierdzić, że pełnometrażowy w pełni samodzielny debiut fabularny Macieja Sobieszczańskiego („Performer”, 2015) to film o… polskich obozach koncentracyjnych. A precyzyjniej: o jednym, ale za to „najsłynniejszym” obozie, który funkcjonował od lutego do listopada 1945 roku w Zgodzie, dzielnicy górnośląskich Świętochłowic. Formalnie był to – podległy Urzędowi Bezpieczeństwa Publicznego – obóz pracy, chociaż warunki, jakie w nim panowały niewiele różniły się od tych, w których wcześniej, do grudnia 1944 roku, Niemcy trzymali w tym samym miejscu Polaków (jako filii Auschwitz). „Zgoda” nie jest jednak li tylko obrazem historycznym; to przede wszystkim dramatyczna opowieść o trójkącie miłosnym i skomplikowanych relacjach polsko-niemiecko-żydowskich. Główny bohater, Franek (grany przez znanego z „Wołynia” Juliana Świeżewskiego), to prosty chłopak ze wsi. Przed wojną przyjaźnił się z Niemcem Erwinem (w tej roli Jakub Gierszał, „Pokot”) i podkochiwał w Polce Annie (Zofia Wichłacz, „Miasto 44”). Po wejściu Sowietów ta ostatnia z jakiegoś powodu – może działała w AK, może w NSZ, a może została folksdojczką? – trafia do obozu. Dowiedziawszy się o tym, Franek podejmuje decyzję, która może zaważyć na jego całym dalszym życiu – postanawia wkręcić się do pracy w „Zgodzie” jako strażnik. Ma bowiem nadzieję, że tym sposobem ułatwi ukochanej dziewczynie ucieczkę. Zupełnie niespodziewanie dowiaduje się, że za drutami znalazł się również Erwin. Ich dawna przyjaźń zostaje wystawiona na najtrudniejszą próbę, tym bardziej że komendantem obozu (Wojciech Zieliński, „Czerwony pająk”) jest okrutny żydowski komunista, wzorowany na oskarżonym po latach o zbrodnie przeciw ludzkości Salomonie Morelu. Sobieszczańskiemu wyszedł obraz bardzo ascetyczny, utrzymany w wyjątkowo posępnym (co podkreślają sceny filmowane głównie po zmroku i w nocy) nastroju, jakże jednak adekwatnym do głównego tematu. Reżyser skupia się bowiem na ewolucji postawy Franka, który znalazłszy się w Piekle, musi przede wszystkim uporać się z własnymi demonami. Nie zawsze wypada to przekonująco, ale trzeba przyznać, że finał rekompensuje wszelkie wcześniejsze niedostatki. W każdym razie „Zgoda” stanowi udaną odpowiedź (choć można ją postrzegać również jako swoistą kontynuację) na „Letnie przesilenie” (2014) Michała Rogalskiego.
koniec
9 kwietnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o filmach: Ptaki spiewają w Kigali (DVD)
Sebastian Chosiński

18 IV 2018

„Ptaki…” to film bardzo ascetyczny, powolny w narracji, na pozór odstręczający widza. Nie ma w nim zaskakujących zwrotów akcji ani bohaterów, z którymi można by się – dla polepszenia własnego samopoczucia – identyfikować.

więcej »

Krótko o filmach: Na mlecznej drodze (DVD)
Sebastian Chosiński

17 IV 2018

Przez sporą część filmu odnosi się wrażenie, że powstał on tylko z jednego powodu – by Emir Kusturica mógł napawać się wdziękami Moniki Bellucci.

więcej »

Krótko o filmach: W ukryciu (DVD)
Sebastian Chosiński

11 IV 2018

Kidawa-Błoński pragnął przyjrzeć się kondycji człowieka w sytuacji ekstremalnej, choć raczej nie oczekujcie po jego dziele pogłębionej analizy.

więcej »

Polecamy

Ranking filmów oscarowych

Oscary 2018:

Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Uczciwy człowiek
— Marcin Mroziuk

Ptaki spiewają w Kigali (DVD)
— Sebastian Chosiński

Na mlecznej drodze (DVD)
— Sebastian Chosiński

The Place
— Marcin Mroziuk

III
— Jarosław Loretz

Gantz: O
— Jarosław Loretz

W ukryciu (DVD)
— Sebastian Chosiński

Twarz
— Grzegorz Fortuna

Piękna i bestie
— Marcin Mroziuk

Anihilacja
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

East Side Story: Demonów ci u nas dostatek!
— Sebastian Chosiński

Non omnis moriar: Czar dyskotekowego parkietu
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: (Nie)Bezpieczeństwo z przestrzeni kosmicznej
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Czerwone dla bopu, zielone dla free
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Rzeczywistość przeżarta przez system
— Sebastian Chosiński

Non omnis moriar: Embrion w Fabryce
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Pearl Harbor i Hiroszima, czyli jak zasypywać podziały
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Starcie cywilizacji
— Sebastian Chosiński

Non omnis moriar: Dzisiaj nikt tak już nie chce grać
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Polski romantyzm, amerykańska tradycja
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.