Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 września 2018
w Esensji w Esensjopedii

Jan Kidawa-Błoński
‹W ukryciu›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW ukryciu
Dystrybutor Monolith Video
Data premiery12 maja 2014
ReżyseriaJan Kidawa-Błoński
ZdjęciaŁukasz Gutt
Scenariusz
ObsadaMagdalena Boczarska, Julia Pogrebińska, Tomasz Kot, Krzysztof Stroiński, Jacek Braciak
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiPolska
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: W ukryciu (DVD)

Esensja.pl
Esensja.pl
Kidawa-Błoński pragnął przyjrzeć się kondycji człowieka w sytuacji ekstremalnej, choć raczej nie oczekujcie po jego dziele pogłębionej analizy.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: W ukryciu (DVD)

Kidawa-Błoński pragnął przyjrzeć się kondycji człowieka w sytuacji ekstremalnej, choć raczej nie oczekujcie po jego dziele pogłębionej analizy.

Jan Kidawa-Błoński
‹W ukryciu›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW ukryciu
Dystrybutor Monolith Video
Data premiery12 maja 2014
ReżyseriaJan Kidawa-Błoński
ZdjęciaŁukasz Gutt
Scenariusz
ObsadaMagdalena Boczarska, Julia Pogrebińska, Tomasz Kot, Krzysztof Stroiński, Jacek Braciak
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiPolska
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jan Kidawa-Błoński („Męskie sprawy”, „Skazany na bluesa”) odkrył dla siebie Magdalenę Boczarską dzięki opartej na biografii Pawła Jasienicy „Różyczce” (2010). Spodobała mu się do tego stopnia, że powierzył jej także główną rolę w swoim następnym filmie pełnometrażowym – „W ukryciu”. W obu obrazach Boczarska („Obce niebo”) wcieliła się w femme fatale, z tą jednak różnicą, że w pierwszym dziele grana przez nią postać dała się wmanewrować w dramatyczną sytuację z miłości do funkcjonariusza SB, w drugim natomiast – to ona sama stała się elementem sprawczym tragedii. Scenariusz Macieja Karpińskiego opowiada historię rozgrywającą się w Radomiu w ciągu kilku miesięcy 1944 roku – w momencie gdy dobiega końca okupacja hitlerowska, a zaczyna instalowanie przyniesionej na sowieckich bagnetach władzy komunistycznej. Janina, nazywana przez znajomych Inką, przed wojną była wiolonczelistką w lokalnej orkiestrze, w której grał również jej ojciec (Krzysztof Stroiński, „Anatomia zła”). Zespół w większości składał się z Żydów, którzy po wkroczeniu Niemców najpierw trafili do getta, a później do komór gazowych obozów zagłady. Udało się jednak uciec Ester (pochodząca z Kazachstanu Julia Pogrebińska), córce przyjaciela ojca Inki, który zaoferował jej schronienie, nie przyznając się do tego nawet samej Janinie. Pewnego dnia jednak kobieta poznaje prawdę. Najpierw jest tym faktem przerażona, ale później, a zwłaszcza po aresztowaniu ojca w łapance, postanawia zaopiekować się „gościem”. Fascynuje ją przede wszystkim egzotyczna uroda Ester, jej subtelność i artystyczna dusza (ćwiczyła przed wojną taniec); w efekcie rodzi się między nimi relacja, której intensywność zaskakuje Polkę. Do tego stopnia, że kiedy nadchodzi wyzwolenie, Inka nie informuje o tym Żydówki, przeciwnie – rysuje przed nią obraz coraz straszliwszych represji ze strony Niemców. „W ukryciu” to dramat psychologiczny (z elementami thrillera), dla którego wojna stała się nadzwyczaj adekwatnym tłem. Kidawa-Błoński pragnął przyjrzeć się kondycji człowieka w sytuacji ekstremalnej, choć raczej nie oczekujcie po jego dziele pogłębionej analizy. Reżysera mimo wszystko bardziej interesuje jednostkowy (patologiczny) przypadek niż szersza perspektywa. Owszem, z jednej strony mamy ojca Inki, bezinteresownie chroniącego Ester, z drugiej – sąsiada, który okazuje się kanalią (Jacek Braciak, „Drogówka”), ale pojawiają się oni jedynie w epizodach, które nie prowadzą do wyrazistszych wniosków. Mogą jednak stanowić alibi: pokazaliśmy przecież i dobrych, i złych Polaków. Szkoda jedynie, że im bliżej końca, tym bardziej siada napięcie. W scenie finałowej natomiast, która z założenia powinna robić największe wrażenie, nie ma go prawie wcale.
koniec
11 kwietnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Żywoty powtarzane
Jarosław Loretz

7 IX 2018

Podczas gdy „Reinkarnacja” jeszcze ujdzie jako udane dzieło Takashiego Shimizu, to „Labirynt strachu” jest już raczej jaskółką upadku reżysera.

więcej »

Zdrada prowadzi do Piekła
Sebastian Chosiński

31 VIII 2018

Wielbiciele filmów superbohaterskich z uniwersum DC wciąż zapewne mają w pamięci blamaż, jakim zakończyła się próba przeniesienia na ekran kinowy przygód Suicide Squad. Jeśli ktoś chciałby zatrzeć tamto fatalne wspomnienie, teraz pojawiła się ku temu znakomita okazja – wystarczy sięgnąć po animację Sama Liu „Legion Samobójców: Piekielna misja”, która bije na głowę aktorską fabułę. Nie będąc przy tym absolutnie filmem dla dzieci!

więcej »

Uwaga! Nadchodzi Kolekcjoner Planet
Sebastian Chosiński

24 VIII 2018

To już wiemy: o ile obrazy fabularne z uniwersum DC radzą sobie bardzo różnie (najczęściej średnio, w efekcie czego przegrywają w starciu z filmowym Marvelem), o tyle całkiem przyzwoicie wypadają ich animacje. I „Superman: Wyzwolenie” w reżyserii Jamesa Tuckera nie jest pod tym względem negatywnym wyjątkiem. Ale czy można było zepsuć adaptację kultowego komiksu „Brainiac”?

więcej »

Polecamy

Jezdem opentana

Z filmu wyjęte:

Jezdem opentana
— Jarosław Loretz

Straszliwy sznurek
— Jarosław Loretz

Bujany samochodzik w wersji budżetowej
— Jarosław Loretz

Organiczna bielizna
— Jarosław Loretz

Babulina babulinie nierówna
— Jarosław Loretz

Kocyk zabójca
— Jarosław Loretz

Wilkołak spod budki z piwem
— Jarosław Loretz

Wilkołak sauté
— Jarosław Loretz

Klient w garniturze jest mniej awanturujący się
— Jarosław Loretz

Narodowy zombie
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Życiorys pieśniarza
— Sebastian Chosiński

Bajecznie bogaci Azjaci
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Powrót do punktu wyjścia
— Sebastian Chosiński

Letnia szkoła życia
— Kamil Witek

Lekko śnięta fabuła
— Jarosław Loretz

Z pętli na pętlę
— Jarosław Loretz

Porzucić nadzieję na fajerwerki
— Jarosław Loretz

Byle nie nastawiać się na fantasy
— Jarosław Loretz

Sicario 2: Soldado
— Konrad Wągrowski

Mission: Impossible - Fallout
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Luty 2013 (DVD i BR)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz

Nie ma Różyczki bez kolców
— Piotr Pieńkosz

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.