Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 marca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXIV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Zapowiedzi

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Sara Douglas, Anna Place, Nick Easton, Paul Williams, Gavin Boyland
‹Wielkie koty›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWielkie koty
Tytuł oryginalnyBig Cats
Dystrybutor Best Film
Data premiery21 czerwca 2018
ReżyseriaSara Douglas, Anna Place, Nick Easton, Paul Williams, Gavin Boyland
ObsadaBertie Carvel
MuzykaAustin Fray, Jared Fry, Wayne Ingram
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja, USA, Wielka Brytania
Czas trwania58 min
WWW
Gatunekdokument
EAN5906619095787
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ta planeta ma tylko jednych władców

Esensja.pl
Esensja.pl
Koty fascynują człowieka od tysięcy lat. Do tego stopnia, że niektórym z nich oddawano nawet cześć boską. Skolonizowały praktycznie całą planetę. Posiadają niezwykłe zdolności, które pomagają im przetrwać nawet w skrajnie trudnych warunkach. Są bezlitosnymi drapieżnikami. Wydaje nam się, że wiemy o nich niemal wszystko. To prawda: „wydaje nam się”. Dobitnie przekonuje o tym przyrodniczy serial BBC „Wielkie koty”.

Sebastian Chosiński

Ta planeta ma tylko jednych władców

Koty fascynują człowieka od tysięcy lat. Do tego stopnia, że niektórym z nich oddawano nawet cześć boską. Skolonizowały praktycznie całą planetę. Posiadają niezwykłe zdolności, które pomagają im przetrwać nawet w skrajnie trudnych warunkach. Są bezlitosnymi drapieżnikami. Wydaje nam się, że wiemy o nich niemal wszystko. To prawda: „wydaje nam się”. Dobitnie przekonuje o tym przyrodniczy serial BBC „Wielkie koty”.

Sara Douglas, Anna Place, Nick Easton, Paul Williams, Gavin Boyland
‹Wielkie koty›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWielkie koty
Tytuł oryginalnyBig Cats
Dystrybutor Best Film
Data premiery21 czerwca 2018
ReżyseriaSara Douglas, Anna Place, Nick Easton, Paul Williams, Gavin Boyland
ObsadaBertie Carvel
MuzykaAustin Fray, Jared Fry, Wayne Ingram
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja, USA, Wielka Brytania
Czas trwania58 min
WWW
Gatunekdokument
EAN5906619095787
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nieczęsto zdarzają się w „Esensji” recenzje filmów… przyrodniczych. Ale obok tego angielskiego miniserialu naprawdę nie mogłem przejść obojętnie. Zrozumie to każdy wielbiciel puszystych czworonogów, który przed dwoma laty – podobnie zresztą jak ja – zachwycał się zrealizowanym w historycznej stolicy Turcji artystycznym dokumentem „Kedi. Sekretne życie kotów”. Tym razem Best Film zdecydował się wprowadzić na polski rynek DVD produkcję BBC Earth – tego samego kanału, który odpowiadał za monumentalną „Planetę Ziemię” – poświęconą tym gatunkom kotowatych, które żyją na wolności. Na płytę trafiły trzy pięćdziesięciominutowe odcinki. Nie wiedzieć czemu ostatni z nich nazwano „Making of…”, chociaż na stronie internetowej producenta wyraźnie został określony jako „Episode 3”. Ale to szczegół!
Film zbiera wyniki badań prowadzonych nad kocimi drapieżnikami przez ostatnie lata, często przy wykorzystaniu najnowszych technologii. Dzięki temu udało zdobyć się informacje, które podważają wiele dotychczas utartych przekonań na temat tych zwierząt. W tym celu trzeba było jednak wykonać gigantyczną pracę, dotrzeć w najdalsze zakamarki świata. Od nieprzyjaznych wybrzeży Patagonii po zaśnieżone bezkresy Jukonu. Od kostarykańskiej dżungli po mongolskie stepy. Od wrzosowisk Szkocji po sawanny w okolicach Johannesburga. Od afrykańskiej pustyni po… Himalaje. Tak, wszędzie tam, mimo że czasami wydaje się to wręcz nieprawdopodobne, żyją koty. Wielkie (jak lwy, tygrysy, gepardy czy pumy), średnie (jak serwale, oceloty, rysie) i małe (jak kotki rude, taraje, manule stepowe). Każdy z nich posiada umiejętności, o jakich możemy tylko pomarzyć. Człowiek nigdy bowiem nie osiągnie szybkości i zwinności geparda, umiejętności pływania i łapania ryb taraja, czy schodzenia pionowo z drzewa ocelota nadrzewnego. A jeśli do tego dodamy jeszcze doskonały słuch, wzrok i węch… – naprawdę jest czego zazdrościć.
O ile dwa pierwsze odcinki serialu nastrajają optymistycznie, o tyle trzeci wywołuję odrobinę pesymizmu. Z jednej strony przedstawieni są w nim badacze zajmujący się kotami w różnych zakątkach globu, z drugiej jednak – niejako przy okazji mowa jest o zagrożeniach, jakie czyhają na te zwierzęta, a które najczęściej spowodowane są ekspansją człowieka. To nie przypadek, że lamparty często atakują psy, świnie, a nawet ludzi w Mumbaju – jest to skutkiem ograniczania ich terytorium łowieckiego przez rozrastające się miasto. To nie przypadek, że na terenie Hiszpanii i Portugalii w ciągu XX wieku populację niegdyś powszechnego na półwyspie rysia iberyjskiego ograniczono do stu osobników. Teraz trzeba wydawać miliony euro na specjalny program, który pozwala ją odbudować (o nim także jest w filmie mowa). Co trwa całymi latami. Równie zagrożone są majestatyczne tygrysy bengalskie i syberyjskie, irbisy śnieżne i borneańskie badie. Szczęście chociaż, że z naszymi domowymi pupilami nie ma tego problemu… Podsumowując: wspaniały dokument (chociaż, wbrew tytułowi, nie tylko o „wielkich” kotach – chyba że przymiotnik ten potraktujemy jako formę uznania) – w równym stopniu ekscytujący, co wzruszający.
koniec
6 sierpnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Najtrudniejsza jest wojna bez wojny
Sebastian Chosiński

22 III 2019

Któż lepiej i wyraziściej opowiedziałby historię kobiety popadającej w obłęd, jak nie inna kobieta? Kameralne, debiutanckie (jeśli chodzi o pełen metraż) „53 wojny” Ewy Bukowskiej nie są jednak wcale opowieścią o „zwyczajnym szaleństwie”. To historia wielkiej miłości zderzonej z idealizmem i zagrożeniami współczesnego świata. Opowiedziana do bólu szczerze i prawdziwie.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy dostaniesz w głowę, zmienia się całe życie
Sebastian Chosiński

20 III 2019

Czy możliwe jest nakręcenie w kraju autorytarnym filmu o człowieku, który jest wolny? Który bardziej niż policji bezpieczeństwa boi się własnej żony? Oczywiście, aczkolwiek pod jednym warunkiem – że historię tę ubierze się w kostium lirycznego komediodramatu, w którym o polityce nie ma ani słowa. Są za to… „Miłość i gołębie” – bo tak właśnie zatytułował swój trzeci w karierze reżyserskiej film Władimir Mieńszow.

więcej »

Na kole podbiegunowym pasożyty znów żrą ludzi
Jarosław Loretz

19 III 2019

Świeży film, a wśród aktorów mimo to bryluje Lance Henriksen? To niechybny znak, że seans „Krwawego okrętu” będzie nie lada wyzwaniem…

więcej »

Polecamy

Ćwiczenia pod prysznicem

Z filmu wyjęte:

Ćwiczenia pod prysznicem
— Jarosław Loretz

Wyścig donikąd
— Jarosław Loretz

Wycieczka donikąd
— Jarosław Loretz

Życie w zawieszeniu
— Jarosław Loretz

Wonder Wheel
— Jarosław Loretz

Zróbmy sobie statuę
— Jarosław Loretz

Szpiedzy z tamtych lat
— Jarosław Loretz

Zła passa Cyganów
— Jarosław Loretz

Rtęć morderczą jest
— Jarosław Loretz

Karnawał osobliwości
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Krótko o filmach: Wielkie koty
— Marcin Osuch

Tegoż autora

Najtrudniejsza jest wojna bez wojny
— Sebastian Chosiński

Bóg, duch, pancerz i maszyna
— Sebastian Chosiński

Dobrze, że piloci przykładali się bardziej
— Sebastian Chosiński

Mroczna przeszłość Sieroty
— Sebastian Chosiński

Nie ma takiego miasta, jak London! Jest Mukden
— Sebastian Chosiński

Mąż stanu, którego trudno polubić
— Sebastian Chosiński

Thelma. Tym razem bez Louise
— Sebastian Chosiński

Morderca o twarzy niewinnego dziecka
— Sebastian Chosiński

„Jak to na wojence ładnie…”
— Sebastian Chosiński

Tak niewielu… tak wiele…
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.