Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 grudnia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Petr Kazda, Tomás Weinreb
‹Ja, Olga Hepnarova›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJa, Olga Hepnarova
Tytuł oryginalnyJá, Olga Hepnarová
Dystrybutor Żółty Szalik
Data premiery6 stycznia 2017
ReżyseriaPetr Kazda, Tomás Weinreb
ZdjęciaAdam Sikora
Scenariusz
ObsadaMichalina Olszańska, Martin Pechlát, Klára Melísková, Marika Soposká, Juraj Nvota, Martin Finger, Marta Mazurek, Ondrej Malý
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiCzechy
Czas trwania105 min
Gatunekbiograficzny, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ja, Olga Hepnarova

Esensja.pl
Esensja.pl
Sebastian Chosiński pisze krótko o „Ja, Olga Hepnarova” Petra Kazdy i Tomása Weinreba.

Sebastian Chosiński

Ja, Olga Hepnarova

Sebastian Chosiński pisze krótko o „Ja, Olga Hepnarova” Petra Kazdy i Tomása Weinreba.

Petr Kazda, Tomás Weinreb
‹Ja, Olga Hepnarova›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJa, Olga Hepnarova
Tytuł oryginalnyJá, Olga Hepnarová
Dystrybutor Żółty Szalik
Data premiery6 stycznia 2017
ReżyseriaPetr Kazda, Tomás Weinreb
ZdjęciaAdam Sikora
Scenariusz
ObsadaMichalina Olszańska, Martin Pechlát, Klára Melísková, Marika Soposká, Juraj Nvota, Martin Finger, Marta Mazurek, Ondrej Malý
Rok produkcji2016
Kraj produkcjiCzechy
Czas trwania105 min
Gatunekbiograficzny, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To interesujące, dlaczego w całych Czechach i Słowacji nie znaleziono aktorki, która mogłaby wcielić się w rolę Olgi Hepnarovej – kobiety zapisanej w historii głównie tym, że jako na ostatniej wykonano na niej w Czechosłowacji sądowy wyrok śmierci przez powieszenie, co miało miejsce w marcu 1975 roku. Twarzy morderczyni musiała użyczyć Polka Michalina Olszańska („Miasto 44”, „Jack Strong”, „Matylda”), która zresztą wywiązała się ze swego zadania znakomicie. Reżyserski debiut dwóch Czechów, Tomása Weinreba i Petra Kazdy, został doceniony przez krytyków; zgarnął sporo nagród i drugie tyle nominacji. Co w nim takiego nadzwyczajnego? Przede wszystkim uwagę przykuwa niezwykły, gęsty od emocji nastrój, osiągnięty minimalistycznymi środkami, przy wykorzystaniu czarno-białych zdjęć (operatorem był także nasz rodak Adam Sikora) i bardzo oszczędnej gry aktorskiej. Surowość scenografii, oddająca przaśność komunistycznej Czechosłowacji, odzwierciedla jednocześnie rzeczywistość, w jakiej kształtowała się osobowość głównej bohaterki, od najmłodszych lat przekonanej o swoim odrzuceniu przez społeczeństwo. Autorzy filmu przyglądają się losom Hepnarovej na przestrzeni kilku lat, starając się tym samym wskazać momenty zwrotne w jej biografii, uwypuklić wydarzenia, które spowodowały, że mając zaledwie dwadzieścia dwa lata podjęła decyzję o dopełnieniu zemsty za „bestialstwo”, jakiego doznała od innych. Paradokumentalna forma narracji sprawia, że Weinreb i Kazda unikają oceny swojej bohaterki, nie próbują w żaden sposób tłumaczyć jej postępowania, chociaż wyposażają widza we wszystkie przesłanki, by mógł on sam zasiąść w ławie sędziowskiej i wydać werdykt. Czy w każdym przypadku byłby on tożsamy z wyrokiem, jaki zapadł w rzeczywistości – mam wątpliwości.
koniec
8 sierpnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wysiłek, pomysłowość i upór
Marcin Osuch

26 XI 2018

Produkcje przyrodnicze BBC to klasa sama w sobie. Wyprodukowana w 2006 roku „Planeta Ziemia” była przełomem w sposobie pokazywania otaczającego nas świata. I choć to wydaje się niemożliwe, „Planeta Ziemia II” robi krok dalej w tej dziedzinie.

więcej »

Szkoda, że nie Pasikowski…
Sebastian Chosiński

15 X 2018

Historia Michała Łobody to świetny materiał na film. Na demaskatorski thriller ze zbrodnią katyńską w tle. O Wielkiej Polityce, w której nie ma miejsca na sentymenty. Nawet wobec niedawnych sojuszników. Niestety, Paweł Szkopiak nakręcił „Ostatniego świadka” w modnej ostatnio manierze nordic noir, która nijak pasuje do tematu. W efekcie powstało dzieło tak nudne, że od oglądania aż bolą zęby.

więcej »

Na więcej Stalin nie zasłużył
Sebastian Chosiński

12 X 2018

To bardzo inteligentna czarna komedia. Co jednak należy zrozumieć i uszanować, może ona rozwścieczyć ludzi, których dotyka bezpośrednio. Czyli Rosjan. Bo jeśli rządzący ich krajem przez dekady politycy zostali pokazani jako skończone kanale, zboczeńcy, alkoholicy i zbrodniarze – to co można myśleć o narodzie, którym rządzili? Armando Iannucci, reżyser „Śmierci Stalina”, już chyba nigdy nie dostanie pozwolenia na kręcenie zdjęć w Rosji.

więcej »

Polecamy

Na parkowej ławeczce

Z filmu wyjęte:

Na parkowej ławeczce
— Jarosław Loretz

Zombie a… kobieta?
— Jarosław Loretz

Robot a kobieta
— Jarosław Loretz

Gardło Innym Podrzynam Dibbler
— Jarosław Loretz

Zacząć dzień z przytupem
— Jarosław Loretz

Łabędziot
— Jarosław Loretz

Zatokaman i wspólnicy
— Jarosław Loretz

Zatokaman
— Jarosław Loretz

Żeby lepiej słyszeć
— Jarosław Loretz

Ostatnia impreza
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Mrok w afrykańskim słońcu
— Sebastian Chosiński

Mrowienie w czaszce
— Sebastian Chosiński

Na polu walki… o przyszłość
— Sebastian Chosiński

Dlaczego Garfield jest gruby?
— Sebastian Chosiński

Świeżo, nowocześnie, z rozmachem
— Sebastian Chosiński

Lisbeth Bond i najgorsi możliwi Rosjanie
— Sebastian Chosiński

Usłyszcie ich krzyk!
— Sebastian Chosiński

Odbezpieczony granat
— Sebastian Chosiński

Bajko-makabreska
— Sebastian Chosiński

Wieje chłodem…
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.