Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 czerwca 2020
w Esensji w Esensjopedii

David Blair
‹303. Bitwa o Anglię›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł303. Bitwa o Anglię
Tytuł oryginalnyHurricane
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery17 grudnia 2018
ReżyseriaDavid Blair
ZdjęciaPiotr Sliskowski
Scenariusz
ObsadaIwan Rheon, Milo Gibson, Stefanie Martini, Marcin Dorociński, Krystof Hádek, Nicholas Farrell, Teresa Mahoney, Robert Portal
MuzykaLaura Rossi
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiPolska, Wielka Brytania
Czas trwania103 min
Gatunekdramat, wojenny
EAN5906190326027
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Tak niewielu… tak wiele…
[David Blair „303. Bitwa o Anglię” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Spośród dwóch ubiegłorocznych filmów wojennych opowiadających o legendarnym lotniczym Dywizjonie 303 ciekawszy jest ten, który wyreżyserował twórca z Wysp Brytyjskich. Czyli David Blair i jego „303: Bitwa o Anglię” („Hurricane”). Nie zmienia to jednak faktu, że i tak nie spełnia on wszystkich oczekiwań. Ale przynajmniej zaspokaja głód bycia docenionym.

Sebastian Chosiński

Tak niewielu… tak wiele…
[David Blair „303. Bitwa o Anglię” - recenzja]

Spośród dwóch ubiegłorocznych filmów wojennych opowiadających o legendarnym lotniczym Dywizjonie 303 ciekawszy jest ten, który wyreżyserował twórca z Wysp Brytyjskich. Czyli David Blair i jego „303: Bitwa o Anglię” („Hurricane”). Nie zmienia to jednak faktu, że i tak nie spełnia on wszystkich oczekiwań. Ale przynajmniej zaspokaja głód bycia docenionym.

David Blair
‹303. Bitwa o Anglię›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł303. Bitwa o Anglię
Tytuł oryginalnyHurricane
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery17 grudnia 2018
ReżyseriaDavid Blair
ZdjęciaPiotr Sliskowski
Scenariusz
ObsadaIwan Rheon, Milo Gibson, Stefanie Martini, Marcin Dorociński, Krystof Hádek, Nicholas Farrell, Teresa Mahoney, Robert Portal
MuzykaLaura Rossi
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiPolska, Wielka Brytania
Czas trwania103 min
Gatunekdramat, wojenny
EAN5906190326027
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Długo czekaliśmy na film o polskich lotnikach broniących Wielkiej Brytanii podczas drugiej wojny światowej. A kiedy się już doczekaliśmy, w krótkim czasie na ekrany weszły dwa obrazy. Oba powstałe w koprodukcji polsko-brytyjskiej: „Dywizjon 303. Historia prawdziwa” Denisa Delicia oraz „303: Bitwa o Anglię” (w oryginale: „Hurricane”) Davida Blaira. Szkoda jedynie, że żaden z nich nie zbliżył się nawet poziomem do powstałego już prawie dwie dekady temu „Ciemnoniebieskiego świata” Jana Svěráka, który opowiada dokładnie o tym samym wydarzeniu, tyle że z czeskiej perspektywy. Z drugiej strony cieszmy jednak się, że w ogóle są i że ani nie przekłamują faktów historycznych, ani nie obrażają inteligencji widza.
Blair – rzemieślnik z trzydziestoletnim doświadczeniem (głównie telewizyjnym) – nakręcił obraz, jakiego należało się po takim reżyserze spodziewać. Bez szczególnego polotu i ekstrawagancji (na to zresztą i tak nie pozwalał budżet), ale odnoszący się z sympatią do zbiorowego polskiego bohatera i – co najważniejsze – oddający zasługi naszym lotnikom. Choć na szczegółowy wykład historyczny też nie ma co liczyć. To raczej streszczenie najważniejszych wydarzeń z lat 1940-1945; im bliżej końca wojny, tym bardziej powierzchowne. Na szczęście wyeksponowane zostały w nim postaci, o których istnieniu wiedzieć powinien każdy Polak i każdy Brytyjczyk. O kogo chodzi? O dowódców Dywizjonu 303: Jana Zumbacha (w którego wcielił się Walijczyk Iwan Rheon, znany z „Gry o tron”) i Witolda Urbanowicza (jego z kolei zagrał Marcin Dorociński ).
Film Blaira nie imponuje, niestety, scenami batalistycznymi. We wcale nie tak licznych, jak można było się spodziewać (w końcu temat do czegoś zobowiązywał!), pojedynkach powietrznych z Niemcami rzucają się w oczy efekty komputerowe. Brakuje im też napięcia, dzięki któremu widz poczułby się wciśnięty w fotel – obojętnie czy kinowy, czy we własnym domu. Nie zachwyca również wątek miłosny, ale przynajmniej możemy dzięki niemu podziwiać na ekranie piękną Stefanie Martini w roli pracującej w obsłudze naziemnej Dywizjonu 303 Phyllis Lambert. I nawet jeżeli „Hurricane” nie jest arcydziełem, to i tak spełnia swoje podstawowe zadanie – Brytyjczykom przypomina o polskim wkładzie w ich zwycięstwo nad Niemcami, Polakom natomiast sprawia przyjemność z faktu bycia docenionym.
Co ciekawe, to – pomijając bliźniaczy „Dywizjon 303. Historia prawdziwa” – kolejny nakręcony w ubiegłym roku na Wyspach obraz nawiązujący do historii Polski w czasie drugiej wojny światowej. I na dodatek, pomimo ułomności, dużo lepszy od opowiadającego o zbrodni katyńskiej „Ostatniego świadka”. Cóż, na rodzimy „Ciemnoniebieski świat” będziemy musieli jeszcze poczekać.
koniec
22 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Może być tylko gorzej
Sebastian Chosiński

5 VI 2020

To jeden z tych filmów, które ogląda się ze ściśniętymi zębami. Które sprawiają, że trudno potem zasnąć. Obraz bejruckich slumsów i ich znajdujących się na społecznym marginesie mieszkańców pokazany został przez libańską reżyserkę Nadine Labaki z chirurgiczną wręcz precyzją i naturalistyczną drobiazgowością. Po obejrzeniu „Kafarnaum” długo nie dojdziecie do siebie!

więcej »

Na pogańskim globie
Sebastian Chosiński

29 V 2020

Gdyby wierzyć opiniom krytyków, jakie zostały przytoczone na okładce wydania DVD („Nieprawdopodobny, porażający, fascynujący!”, „Niebywała odwaga twórców”), można by pomyśleć, że mamy do czynienia z od dawna oczekiwanym w polskiej kinematografii arcydziełem kina historycznego. Nic z tych rzeczy! „Krew Boga” Bartosza Konopki to piękny wizualnie, ale filozoficznie płytki obraz początków chrześcijaństwa wśród Słowian.

więcej »

Dark Phoenix – Fatal Wonder Woman
Sebastian Chosiński

26 V 2020

Pomysł pokazania na ekranie, jak młoda i sympatyczna, mocno introwertyczna Jean Grey przeobraża się w najpotężniejszego na planecie superzłoczyńcę na pewno zasługiwał na uwagę. Niestety, ani reżyser, ani wcielająca się w główną bohaterkę aktorka nie udźwignęli ciężaru. W efekcie „X-Men: Mroczna Phoenix” Simona Kinberga to spektakularna, choć nosząca znamiona ambitnej, porażka.

więcej »

Polecamy

Richard Kelly. Pułapka.

Do sedna:

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Może być tylko gorzej
— Sebastian Chosiński

Bóg, heros, karzeł i wojowniczka
— Sebastian Chosiński

Prometeusze na sowieckim widelcu
— Sebastian Chosiński

Łotr łotra łotrem pogania
— Sebastian Chosiński

Na pogańskim globie
— Sebastian Chosiński

Samotnik bez Imienia
— Sebastian Chosiński

Dark Phoenix – Fatal Wonder Woman
— Sebastian Chosiński

W otchłani jazzu
— Sebastian Chosiński

W kraju zbożem i mlekiem płynącym
— Sebastian Chosiński

Strach z przeszłości
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.