Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 lipca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXVII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

David Blair
‹303. Bitwa o Anglię›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł303. Bitwa o Anglię
Tytuł oryginalnyHurricane
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery17 grudnia 2018
ReżyseriaDavid Blair
ZdjęciaPiotr Sliskowski
Scenariusz
ObsadaIwan Rheon, Milo Gibson, Stefanie Martini, Marcin Dorociński, Krystof Hádek, Nicholas Farrell, Teresa Mahoney, Robert Portal
MuzykaLaura Rossi
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiPolska, Wielka Brytania
Czas trwania103 min
Gatunekdramat, wojenny
EAN5906190326027
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Tak niewielu… tak wiele…
[David Blair „303. Bitwa o Anglię” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Spośród dwóch ubiegłorocznych filmów wojennych opowiadających o legendarnym lotniczym Dywizjonie 303 ciekawszy jest ten, który wyreżyserował twórca z Wysp Brytyjskich. Czyli David Blair i jego „303: Bitwa o Anglię” („Hurricane”). Nie zmienia to jednak faktu, że i tak nie spełnia on wszystkich oczekiwań. Ale przynajmniej zaspokaja głód bycia docenionym.

Sebastian Chosiński

Tak niewielu… tak wiele…
[David Blair „303. Bitwa o Anglię” - recenzja]

Spośród dwóch ubiegłorocznych filmów wojennych opowiadających o legendarnym lotniczym Dywizjonie 303 ciekawszy jest ten, który wyreżyserował twórca z Wysp Brytyjskich. Czyli David Blair i jego „303: Bitwa o Anglię” („Hurricane”). Nie zmienia to jednak faktu, że i tak nie spełnia on wszystkich oczekiwań. Ale przynajmniej zaspokaja głód bycia docenionym.

David Blair
‹303. Bitwa o Anglię›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł303. Bitwa o Anglię
Tytuł oryginalnyHurricane
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery17 grudnia 2018
ReżyseriaDavid Blair
ZdjęciaPiotr Sliskowski
Scenariusz
ObsadaIwan Rheon, Milo Gibson, Stefanie Martini, Marcin Dorociński, Krystof Hádek, Nicholas Farrell, Teresa Mahoney, Robert Portal
MuzykaLaura Rossi
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiPolska, Wielka Brytania
Czas trwania103 min
Gatunekdramat, wojenny
EAN5906190326027
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Długo czekaliśmy na film o polskich lotnikach broniących Wielkiej Brytanii podczas drugiej wojny światowej. A kiedy się już doczekaliśmy, w krótkim czasie na ekrany weszły dwa obrazy. Oba powstałe w koprodukcji polsko-brytyjskiej: „Dywizjon 303. Historia prawdziwa” Denisa Delicia oraz „303: Bitwa o Anglię” (w oryginale: „Hurricane”) Davida Blaira. Szkoda jedynie, że żaden z nich nie zbliżył się nawet poziomem do powstałego już prawie dwie dekady temu „Ciemnoniebieskiego świata” Jana Svěráka, który opowiada dokładnie o tym samym wydarzeniu, tyle że z czeskiej perspektywy. Z drugiej strony cieszmy jednak się, że w ogóle są i że ani nie przekłamują faktów historycznych, ani nie obrażają inteligencji widza.
Blair – rzemieślnik z trzydziestoletnim doświadczeniem (głównie telewizyjnym) – nakręcił obraz, jakiego należało się po takim reżyserze spodziewać. Bez szczególnego polotu i ekstrawagancji (na to zresztą i tak nie pozwalał budżet), ale odnoszący się z sympatią do zbiorowego polskiego bohatera i – co najważniejsze – oddający zasługi naszym lotnikom. Choć na szczegółowy wykład historyczny też nie ma co liczyć. To raczej streszczenie najważniejszych wydarzeń z lat 1940-1945; im bliżej końca wojny, tym bardziej powierzchowne. Na szczęście wyeksponowane zostały w nim postaci, o których istnieniu wiedzieć powinien każdy Polak i każdy Brytyjczyk. O kogo chodzi? O dowódców Dywizjonu 303: Jana Zumbacha (w którego wcielił się Walijczyk Iwan Rheon, znany z „Gry o tron”) i Witolda Urbanowicza (jego z kolei zagrał Marcin Dorociński ).
Film Blaira nie imponuje, niestety, scenami batalistycznymi. We wcale nie tak licznych, jak można było się spodziewać (w końcu temat do czegoś zobowiązywał!), pojedynkach powietrznych z Niemcami rzucają się w oczy efekty komputerowe. Brakuje im też napięcia, dzięki któremu widz poczułby się wciśnięty w fotel – obojętnie czy kinowy, czy we własnym domu. Nie zachwyca również wątek miłosny, ale przynajmniej możemy dzięki niemu podziwiać na ekranie piękną Stefanie Martini w roli pracującej w obsłudze naziemnej Dywizjonu 303 Phyllis Lambert. I nawet jeżeli „Hurricane” nie jest arcydziełem, to i tak spełnia swoje podstawowe zadanie – Brytyjczykom przypomina o polskim wkładzie w ich zwycięstwo nad Niemcami, Polakom natomiast sprawia przyjemność z faktu bycia docenionym.
Co ciekawe, to – pomijając bliźniaczy „Dywizjon 303. Historia prawdziwa” – kolejny nakręcony w ubiegłym roku na Wyspach obraz nawiązujący do historii Polski w czasie drugiej wojny światowej. I na dodatek, pomimo ułomności, dużo lepszy od opowiadającego o zbrodni katyńskiej „Ostatniego świadka”. Cóż, na rodzimy „Ciemnoniebieski świat” będziemy musieli jeszcze poczekać.
koniec
22 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Płonąca Moskwa, gasnące uczucia
Sebastian Chosiński

26 VI 2019

Po przegranej – zakładając, że wycofanie się z pola bitwy jest jednak porażką – bitwie pod Borodino los Rosji wydawał się przesądzony. Kilka dni później wojska Napoleona Bonapartego wkroczyły bowiem do Moskwy, a dziesiątki tysięcy mieszkańców uciekło przed Francuzami. Jednym z tych, którzy postanowili pozostać, był Pierre Bezuchow – tytułowy bohater ostatniej części epopei Siergieja Bondarczuka.

więcej »

Jak radzić sobie z nienawiścią
Sebastian Chosiński

24 VI 2019

Wojna, która przyniosła Polsce niepodległość, dla wielu innych państw Europy – a zwłaszcza Francji i Niemiec – okazała się wielkim kataklizmem gospodarczym i społecznym. Podziały, jakie wyżłobiła, dwie dekady później stały się zaczynem konfliktu, który pogrążył świat w jeszcze straszniejszej apokalipsie. Wszystko dlatego, że mało kto miał w latach 20. i 30. ubiegłego wieku ochotę postępować jak bohaterowie historycznego melodramatu François’a Ozona „Frantz”.

więcej »

Gdzie dwie się biją, tam trzeci korzysta
Sebastian Chosiński

22 VI 2019

Wydarzenia, do jakich doszło na Wyspach Brytyjskich w drugiej połowie XVI wieku, przeczą ogólnemu przekonaniu, że historia jest dziedziną męską. To czas, kiedy Anglii i Szkocji ton nadawały dwie silne, spokrewnione ze sobą kobiety – protestantka Elżbieta I Tudor i katoliczka Maria I Stuart. O ich mającym dramatyczny przebieg i tragiczny finał konflikcie opowiada ubiegłoroczny dramat Josie Rourke „Maria, królowa Szkotów”.

więcej »

Polecamy

Gdy mści się niechlujstwo

Z filmu wyjęte:

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Czy małe dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Meble na wysoki połysk
— Jarosław Loretz

Limuzyna na miarę naszych możliwości
— Jarosław Loretz

RPG a sprawa Dzikiego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Lepiej byłoby już pozostać w Paryżu!
— Sebastian Chosiński

Birdman znad Missisipi i Missouri
— Sebastian Chosiński

Jak Tommy Lee Jones (razy trzy) w „Ściganej”…
— Sebastian Chosiński

Pornobiznes i narkotyki, komunizm i nazizm
— Sebastian Chosiński

Żydzi, Arabowie i ich koty
— Sebastian Chosiński

Drapieżcy w Gotham
— Sebastian Chosiński

Jak radzić sobie z nienawiścią
— Sebastian Chosiński

Gdzie dwie się biją, tam trzeci korzysta
— Sebastian Chosiński

Jasne oblicze Zła i mroczna strona Dobra
— Sebastian Chosiński

Zbrodniarz w stylu vintage
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.