Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 maja 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXVI

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Joachim Trier
‹Thelma›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThelma
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery14 listopada 2018
ReżyseriaJoachim Trier
ZdjęciaJakob Ihre
Scenariusz
ObsadaEili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen, Ellen Dorrit Petersen, Grethe Eltervåg, Marte Magnusdotter Solem, Anders Mossling, Vanessa Borgli
MuzykaOla Fløttum
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiDania, Francja, Norwegia, Szwecja
Czas trwania116 min
WWW
Gatunekdramat, fantasy, kryminał
EAN5908262707703
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Thelma. Tym razem bez Louise
[Joachim Trier „Thelma” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To oczywiste, że reklamom nie należy do końca wierzyć. Gdy jednak pochwalne peany słane są pod adresem duńskiego reżysera Joachima Triera, można na moment złagodzić czujność i uznać, że jeśli film podpisany jest jego nazwiskiem – to warto obejrzeć. I rzeczywiście: choć „Thelmie” daleko do arcydzieła, jest to całkiem zgrabnie opowiedziana historia młodej kobiety na krawędzi szaleństwa. A może…

Sebastian Chosiński

Thelma. Tym razem bez Louise
[Joachim Trier „Thelma” - recenzja]

To oczywiste, że reklamom nie należy do końca wierzyć. Gdy jednak pochwalne peany słane są pod adresem duńskiego reżysera Joachima Triera, można na moment złagodzić czujność i uznać, że jeśli film podpisany jest jego nazwiskiem – to warto obejrzeć. I rzeczywiście: choć „Thelmie” daleko do arcydzieła, jest to całkiem zgrabnie opowiedziana historia młodej kobiety na krawędzi szaleństwa. A może…

Joachim Trier
‹Thelma›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThelma
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery14 listopada 2018
ReżyseriaJoachim Trier
ZdjęciaJakob Ihre
Scenariusz
ObsadaEili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen, Ellen Dorrit Petersen, Grethe Eltervåg, Marte Magnusdotter Solem, Anders Mossling, Vanessa Borgli
MuzykaOla Fløttum
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiDania, Francja, Norwegia, Szwecja
Czas trwania116 min
WWW
Gatunekdramat, fantasy, kryminał
EAN5908262707703
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
No właśnie. Joachim Trier tak prowadzi fabułę, że do końca nie wiemy, co tak naprawdę dotknęło główną bohaterkę. Jest szalona? Opętana? A może święta? W głośnych przed laty „Egzorcyzmach Emily Rose” (2005) Scotta Derricksona wszystko było znacznie prostsze i wyrazistsze. Ale też film Amerykanina miał w sobie dużo mniej subtelności niż obraz Skandynawa. Choć w zasadzie dotykają tych samych kwestii. Tytułowa Thelma (w którą wcieliła się Eili Harboe, znana z „Rodziny Orheimów” i „Fali”) to młoda kobieta, która po raz pierwszy na dłużej opuszcza rodzinny dom. Przyjeżdża na studia do Oslo, gdzie jej rodzice wynajmują dla niej mieszkanie. Niby jest samodzielna, ale każdego dnia musi telefonicznie zdawać dokładną relację z tego, co robiła ojcu Troudowi i poruszającej się na wózku matce Unni (w rodziców wcielili się Norwegowie Henrik Rafaelsen oraz Ellen Dorrit Petersen, którzy przed pięcioma laty zagrali główne role w „Ślepowidzeniu” Eskila Vogta, scenarzysty „Thelmy”).
Kobieta traktuje to w sposób najzupełniej naturalny, co może nieco dziwić widza. Wszystko z czasem zostaje jednak wyjaśnione. Jak zresztą wiele innych zagadek. Trier bowiem powoli odsłania przed nami kolejne elementy układanki. Przy okazji, niestety, odziera akcję z niesamowitości. Wprawdzie wciąż udanie balansuje na granicy horroru, thrillera i dramatu psychologicznego, lecz kiedy stara się wszystkie zawiłości wyjaśnić racjonalnie, sprawia, że stopniowo spada napięcie. Dopiero w finale udaje mu się ponownie podnieść ciśnienie, głównie dzięki temu, że zagłębia się w przeszłość Thelmy i jej najbliższych.
Trier (który ma na koncie również cenione, ale generalnie średnio udane „Oslo, 31 sierpnia” oraz „Głośniej od bomb”) wie, że dotykając kwestii stricte religijnych, wkracza na dość grząski grunt. I pewnie z tego powodu stara się poruszać w miarę delikatnie, aby nikogo nie urazić. Zmusza więc swoją bohaterkę do grzechu, ale pilnuje się, aby nie przekroczyła ona granicy, spoza której nie będzie już miała powrotu. Sugeruje kłopoty psychiczne Thelmy wynikające z rygorystycznego, konserwatywnego, pełne zakazów wychowania w dzieciństwie, lecz robi to tak, by w każdej chwili móc się wycofać i przerzucić winę na co (lub na kogo) innego. Nie ma odwagi, a może po prostu nie czuje takiej potrzeby, podążyć szlakiem wyznaczonym przez Dietricha Brüggemanna w „Drodze krzyżowej” (2014).
Wszystkie powyższe uwagi nie oznaczają jednak wcale, że „Thelma” to film zły lub niewarty zachodu. Skądże! Zasiadając do niego, warto jednak wiedzieć, że nie zaspokoi on potrzeb duchowych gorliwych chrześcijan ani nie podsyci niechęci do religii, jaką pielęgnują w sobie wojujący ateiści. Im więcej czasu mija od seansu, tym bardziej jestem przekonany, że Duńczyk chciał tylko zrealizować intrygujący mistyczny thriller, a religię wykorzystał jedynie jako atrakcyjny, przyciągający uwagę kostium.
koniec
4 marca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Trzech panów na wyspie, nie licząc psa
Sebastian Chosiński

24 V 2019

Oparty na faktach dramat psychologiczny o szaleństwie i chciwości wyszedł spod ręki duńskiego reżysera Kristoffera Nyholma, a nakręcony został za brytyjskie pieniądze w Szkocji. Mimo swej kameralności, „Bez śladu” to brutalna opowieść, którą można jednak potraktować jako przypowieść w starotestamentowym stylu.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Miłość w okowach mrozu
Sebastian Chosiński

22 V 2019

Nigdy nie zaliczał się do reżyserów z najwyższej półki. Nie nakręcił też filmu, który przeszedłby do historii kina jako przełomowy. A jednak gdy konstruuje się listy dzieł najpopularniejszych w Kraju Rad, nie można zapomnieć o nakręconej przez Jurija Czuliukina komedii romantycznej „Dziewczęta”, która – mimo pewnych elementów charakterystycznych jeszcze dla epoki socrealizmu – cieszyła się wielką popularnością w czasach Nikity Chruszczowa.

więcej »

Móżdżek może i ptasi, ale serce bohatera!
Sebastian Chosiński

17 V 2019

Do niedawna Colin Thiele nie zaliczał się w naszym kraju do szczególnie znanych autorów prozy dla dzieci. Teraz, kilkanaście lat po śmierci pisarza, to ma szansę się zmienić. Nie dość, że w księgarniach pojawił się zbiór opowiadań Australijczyka, to na dodatek w kinach wciąż można obejrzeć ekranizację jednego z nich, najsłynniejszego – „Chłopca z burzy”.

więcej »

Polecamy

Tania siła robota

Z filmu wyjęte:

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Chatka niekoniecznie z piernika
— Jarosław Loretz

Zwrotów nie przyjmujemy. Na ogół.
— Jarosław Loretz

Małe ptaki konsumuje się w całości
— Jarosław Loretz

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Rezydencja marzeń (producentów filmowych)
— Jarosław Loretz

Dzielny mały skuter
— Jarosław Loretz

Grunt to dobra służąca
— Jarosław Loretz

Ćwiczenia pod prysznicem
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień jedenasty i ostatni
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż autora

Magiczne słowo: „Shazam!”
— Sebastian Chosiński

Trzech panów na wyspie, nie licząc psa
— Sebastian Chosiński

Spacer po nieuznawanym kraju
— Sebastian Chosiński

Krajobraz po „wyzerowanym” kraju
— Sebastian Chosiński

Móżdżek może i ptasi, ale serce bohatera!
— Sebastian Chosiński

Wielka tajemnica niewiary
— Sebastian Chosiński

Na brzegu rzeki łagodnej usiadłam i płakałam…
— Sebastian Chosiński

Bój się Królowej!
— Sebastian Chosiński

Wojna w przestworach oceanu
— Sebastian Chosiński

Jak rodzi się zbrodniarz
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.