Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 lipca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXVII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Luca Guadagnino
‹Suspiria›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSuspiria
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery20 marca 2019
ReżyseriaLuca Guadagnino
ZdjęciaSayombhu Mukdeeprom
Scenariusz
ObsadaDakota Johnson, Tilda Swinton, Doris Hick, Malgorzata Bela, Chloë Grace Moretz, Angela Winkler, Vanda Capriolo, Alek Wek
MuzykaThom Yorke
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA, Włochy
Czas trwania152 min
Gatunekfantasy, groza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krwawy taniec bez gwiazd
[Luca Guadagnino „Suspiria” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Jaka szkoda, że Luca Guadagnino nie nakręcił remake’u tego legendarnego horroru na przykład przed dekadą, kiedy ekrany kin i telewizorów zalewane były filmami, których akcja rozgrywała się w akademiach tańca. Wyobrażacie sobie miny tych zupełnie przypadkowych widzów, którzy skusiliby się wówczas na seans „Suspirii”, przyciągnięci komercyjnymi opisami dystrybutora?

Sebastian Chosiński

Krwawy taniec bez gwiazd
[Luca Guadagnino „Suspiria” - recenzja]

Jaka szkoda, że Luca Guadagnino nie nakręcił remake’u tego legendarnego horroru na przykład przed dekadą, kiedy ekrany kin i telewizorów zalewane były filmami, których akcja rozgrywała się w akademiach tańca. Wyobrażacie sobie miny tych zupełnie przypadkowych widzów, którzy skusiliby się wówczas na seans „Suspirii”, przyciągnięci komercyjnymi opisami dystrybutora?

Luca Guadagnino
‹Suspiria›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSuspiria
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery20 marca 2019
ReżyseriaLuca Guadagnino
ZdjęciaSayombhu Mukdeeprom
Scenariusz
ObsadaDakota Johnson, Tilda Swinton, Doris Hick, Malgorzata Bela, Chloë Grace Moretz, Angela Winkler, Vanda Capriolo, Alek Wek
MuzykaThom Yorke
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA, Włochy
Czas trwania152 min
Gatunekfantasy, groza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Kiedy Dario Argento nakręcił w 1977 roku „Odgłosy”, był już cenionym twórcą filmów grozy spod znaku giallo. Miał przecież na koncie między innymi wyśmienitą „Głęboką czerwień” (1975), przez wielu widzów i krytyków uznawaną za najlepsze dzieło gatunku. O sukcesie obu obrazów zdecydował niezwykły, pełen niepokoju klimat, podsycone erotyką krwawe sceny przemocy oraz genialna, wywołująca prawdziwy lęk muzyka włoskiej formacji progresywnej Goblin. A skoro mieliśmy przed czterema dekadami do czynienia z dziełem niemal kompletnym, to czy warto było realizować jego remake? Tak, i to przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze: mimo statusu filmu kultowego, „Odgłosy” nie są artystycznym majstersztykiem. Ba! z perspektywy czasu od strony technicznej wydają się wręcz siermiężne. Po drugie: dostępne dzisiaj efekty specjalne mogły pomóc reżyserowi wznieść się na jeszcze wyższy poziom i uczynić obraz znacznie atrakcyjniejszym wizualnie.
Zdaję sobie sprawę, że ten drugi argument jest trochę jak będący bronią obosieczną miecz. Ale właśnie w tym kierunku postanowił ostatecznie podążyć Luca Guadagnino, polskiemu widzowi znany głównie z melodramatów „Jestem miłością” (2009) i „Tamte dni, tamte noce” (2017) oraz thrillera „Nienasyceni” (2015). Wielbiciele reżysera rodem z Palermo przecierali pewnie oczy ze zdumienia, kiedy przeczytali informację, że postanowił on opowiedzieć jeszcze raz historię Matki Westchnień. Bo przecież od horrorów do tej pory trzymał się z daleka. Aż tu nagle… Akcja remake’u „Suspirii” (tym razem polski dystrybutor nie zdecydował się na tłumaczenie oryginalnego tytułu) rozgrywa się w 1977 roku – a więc w roku premiery „Odgłosów” – w bardzo symbolicznym miejscu: podzielonym na część zachodnią i wschodnią Berlinie. Obie zresztą pojawiają się w filmie, podobnie jak i mocno wrzynający się w pamięć mur, stojący tuż obok akademii tańca Madame Blanc.
Guadagnino – w przeciwieństwie do swego rodaka – uwypuklił kontekst społeczno-historyczny. W tle bez przerwy przewija się motyw terrorystów z Frakcji Czerwonej Armii, a w fabule pojawiają się wręcz sugestie, że jedna z uczennic szkoły – Patricia Hingle (w tej roli Amerykanka Chloë Grace Moretz) – może być związana z radykalnymi organizacjami lewicowymi. Tak właśnie podejrzewa jej psychiatra, doktor Josef Klemperer (którego gra niejaki Lutz Ebersdorf, a w rzeczywistości… fantastycznie ucharakteryzowana Brytyjka Tilda Swinton), który po zniknięciu dziewczyny i lekturze pozostawionego przez nią w jego gabinecie pamiętnika zaczyna prowadzić własne śledztwo. Zbiega się ono w czasie z przybyciem do Berlina Amerykanki Susanny Bannion (wciela się w nią Dakota Johnson, córka Melanie Griffith i Dona Johnsona), która wyrwała się ze szczelnych objęć swej mennonickiej rodziny, aby uczyć się tańca pod okiem Madame Blanc (Swinton po raz drugi).
Szybko okazuje się, że szkoła (z internatem) skrywa mroczne tajemnice, a uczennice, które nabierają podejrzeń co do jej prawdziwego charakteru, znikają w niewyjaśnionych okolicznościach. Widz nie ma wątpliwości, że podobny los musi spotkać również Susie. Ale Guadagnino, który dał scenariusz „Odgłosów” do przeróbki mającemu pewne doświadczenie w horrorach (vide „Nienasycony” Joela Schumachera) Davidowi Kajganichowi, postanowił nie iść prosto szlakiem wytyczonym cztery dekady temu. Dlatego z biegiem czasu pojawia się coraz więcej odstępstw od oryginału. A finał tak naprawdę przewraca wszystko do góry nogami. Także z powodu przeniesienia miejsca akcji do Niemiec. Włoski reżyser postanowił z tego faktu wycisnąć jak najwięcej się da – stąd nie tylko wątek terrorystyczny, ale również nawiązania do nazistowskiej przeszłości i do Holokaustu. Przy tej okazji Kajganich wprowadził na „arenę” postać narzeczonej doktora Klemperera, do roli której Guadagnino zatrudnił Jessikę Harper – grającą Susie w wersji z 1977 roku.
Oglądając film, widz powinien być pod wrażeniem przede wszystkim dwóch elementów. Idealnie oddanej rzeczywistości lat 70. ubiegłego wieku (i dotyczy to nie tylko scenografii i kostiumów, lecz także filtrów zastosowanych w kamerze, dzięki którym można odnieść wrażenie, że „Suspiria” została nakręcona właśnie wtedy) oraz artystycznej wizji okrutnego rytuału, który przypomina krwawy sen schizofrenika. Dario Argento z racji niewielkich środków finansowych zrobił to – całkowicie świadomie – kiczowato, Guadagnino podniósł ten kicz na wyższy poziom artyzmu. I obronił się! Zawodzi natomiast ścieżka dźwiękowa, pod którą podpisał się – znany z Radiohead – Thom Yorke. Ale też nie ukrywajmy, że chcąc dorównać fantastycznemu soundtrackowi Goblina, zadanie miał piekielnie trudne. Zwłaszcza, że zdecydował się pójść inną drogą, mieszając muzykę konkretną z elektroniką i awangardowym krautrockiem. Nie oznacza to wcale, że Anglik poległ na całej linii, ale na pewno nie stworzył motywu, który jednoznacznie kojarzyłby się z filmem. Chyba że takie miał zadanie…
koniec
15 kwietnia 2019

Komentarze

16 IV 2019   22:21:11

Szczerze powiem, że nie czekałem na ten film. Odświeżanie klasyków jest nadal w modzie, często sięga się po tytuły które wcale się nie zestarzały a ich nowe wersje wołają o pomstę do nieba, jednak... Suspiria mnie kupiła w całości, bardzo lubię film Argento, jednak dopiero remake jest filmem jak dla mnie kompletnym. Świetne kreacje aktorskie, nie tylko Tildy, niepokojący klimat, bardzo plastyczne kadry, gdyby tak odświeżano klasyki mało kto by protestował. Nie do końca zgadzam się z oceną muzyki, nie do końca, bo miałem podobnie przy pierwszym zetknięciu z filmem Guadagnino, ale doceniłem ja podczas drugiego seansu, już nie porównywałem jej z dziełem Goblina i stwierdzam, że jest równie genialna. Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Płonąca Moskwa, gasnące uczucia
Sebastian Chosiński

26 VI 2019

Po przegranej – zakładając, że wycofanie się z pola bitwy jest jednak porażką – bitwie pod Borodino los Rosji wydawał się przesądzony. Kilka dni później wojska Napoleona Bonapartego wkroczyły bowiem do Moskwy, a dziesiątki tysięcy mieszkańców uciekło przed Francuzami. Jednym z tych, którzy postanowili pozostać, był Pierre Bezuchow – tytułowy bohater ostatniej części epopei Siergieja Bondarczuka.

więcej »

Jak radzić sobie z nienawiścią
Sebastian Chosiński

24 VI 2019

Wojna, która przyniosła Polsce niepodległość, dla wielu innych państw Europy – a zwłaszcza Francji i Niemiec – okazała się wielkim kataklizmem gospodarczym i społecznym. Podziały, jakie wyżłobiła, dwie dekady później stały się zaczynem konfliktu, który pogrążył świat w jeszcze straszniejszej apokalipsie. Wszystko dlatego, że mało kto miał w latach 20. i 30. ubiegłego wieku ochotę postępować jak bohaterowie historycznego melodramatu François’a Ozona „Frantz”.

więcej »

Gdzie dwie się biją, tam trzeci korzysta
Sebastian Chosiński

22 VI 2019

Wydarzenia, do jakich doszło na Wyspach Brytyjskich w drugiej połowie XVI wieku, przeczą ogólnemu przekonaniu, że historia jest dziedziną męską. To czas, kiedy Anglii i Szkocji ton nadawały dwie silne, spokrewnione ze sobą kobiety – protestantka Elżbieta I Tudor i katoliczka Maria I Stuart. O ich mającym dramatyczny przebieg i tragiczny finał konflikcie opowiada ubiegłoroczny dramat Josie Rourke „Maria, królowa Szkotów”.

więcej »

Polecamy

Gdy mści się niechlujstwo

Z filmu wyjęte:

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Czy małe dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Meble na wysoki połysk
— Jarosław Loretz

Limuzyna na miarę naszych możliwości
— Jarosław Loretz

RPG a sprawa Dzikiego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Czarująca historia miłosna
— Jarosław Robak

NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Tegoż autora

Lepiej byłoby już pozostać w Paryżu!
— Sebastian Chosiński

Birdman znad Missisipi i Missouri
— Sebastian Chosiński

Jak Tommy Lee Jones (razy trzy) w „Ściganej”…
— Sebastian Chosiński

Pornobiznes i narkotyki, komunizm i nazizm
— Sebastian Chosiński

Żydzi, Arabowie i ich koty
— Sebastian Chosiński

Drapieżcy w Gotham
— Sebastian Chosiński

Jak radzić sobie z nienawiścią
— Sebastian Chosiński

Gdzie dwie się biją, tam trzeci korzysta
— Sebastian Chosiński

Jasne oblicze Zła i mroczna strona Dobra
— Sebastian Chosiński

Zbrodniarz w stylu vintage
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.