Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 września 2019
w Esensji w Esensjopedii

Michael Pearce
‹Pod ciemnymi gwiazdami›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPod ciemnymi gwiazdami
Tytuł oryginalnyBeast
Dystrybutor M2 Films
Data premiery17 stycznia 2019
ReżyseriaMichael Pearce
ZdjęciaBenjamin Kracun
Scenariusz
ObsadaGeraldine James, Johnny Flynn, Jessie Buckley, Hattie Gotobed, Shannon Tarbet, Charley Palmer Rothwell, Trystan Gravelle, Olwen Fouéré
MuzykaJim Williams
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania102 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

W każdym z nas…
[Michael Pearce „Pod ciemnymi gwiazdami” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W czym tytuł „Bestia” gorszy jest od „Pod ciemnymi gwiazdami”? Że mniej poetycki i melodramatyczny? Ale przynajmniej oddaje fabułę i charakter filmu. I wcale nie jest tak niejednoznaczny, jak mogłoby się wydawać. W każdym razie problemy z jego polskim tłumaczeniem nie powinny odwrócić uwagi widzów od pełnometrażowego debiutu Michaela Pearce’a.

Sebastian Chosiński

W każdym z nas…
[Michael Pearce „Pod ciemnymi gwiazdami” - recenzja]

W czym tytuł „Bestia” gorszy jest od „Pod ciemnymi gwiazdami”? Że mniej poetycki i melodramatyczny? Ale przynajmniej oddaje fabułę i charakter filmu. I wcale nie jest tak niejednoznaczny, jak mogłoby się wydawać. W każdym razie problemy z jego polskim tłumaczeniem nie powinny odwrócić uwagi widzów od pełnometrażowego debiutu Michaela Pearce’a.

Michael Pearce
‹Pod ciemnymi gwiazdami›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPod ciemnymi gwiazdami
Tytuł oryginalnyBeast
Dystrybutor M2 Films
Data premiery17 stycznia 2019
ReżyseriaMichael Pearce
ZdjęciaBenjamin Kracun
Scenariusz
ObsadaGeraldine James, Johnny Flynn, Jessie Buckley, Hattie Gotobed, Shannon Tarbet, Charley Palmer Rothwell, Trystan Gravelle, Olwen Fouéré
MuzykaJim Williams
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania102 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Niech nie zwiedzie Was fakt, że „Pod ciemnymi gwiazdami” (a w rzeczywistości „Beast”) to kinowy debiut Brytyjczyka. Wcześniej zrealizował on co najmniej sześć krótkometrażówek, dzięki którym zdobył niemałe doświadczenie i miał czas przygotować się starannie do wypłynięcia na naprawdę szerokie wody. By nie być zdanym na innych, postanowił także sam napisać sobie scenariusz. W efekcie powstała trzymająca w napięciu od pierwszej do ostatniej minuty – i nie ma w tym ani trochę przesady – mieszanka psychologicznego melodramatu z thrillerem. Za tło mająca krajobrazy normandzkiej wyspy Jersey – należącej wprawdzie do Zjednoczonego Królestwa, ale leżącej w kanale La Manche u wybrzeży Francji.
Wyspa stała się głośna w naszym kraju przed ośmioma laty, gdy niemal całą Europą wstrząsnęła potworna zbrodnia dokonana przez Damiana Rzeszowskiego, emigranta z Polski, który po niedzielnym grillu zabił nożem sześć osób, w tym dwoje swoich dzieci, żonę, teścia (o czym opowiada między innymi wydany prze Czarne głośny reportaż Dionisiosa Sturisa i Ewy Winnickiej „Głosy. Co się zdarzyło na wyspie Jersey”). Film Pearce’a nie nawiązuje co prawda do tych wydarzeń, lecz przedstawia historię nie mniej dramatyczną – historię szaleństwa, które rodzi żądzę mordu. Które wyzwala w człowieku tytułową „bestię”. Kto nią jest? Na pewno poszukiwany przez miejscową policję seryjny zabójca młodych dziewcząt. Ale nie tylko on.
Reżyser (i scenarzysta w jednym) zdaje się mówić, że „bestia” tkwi tak naprawdę w każdym z nas. Tyle że większość potrafi nad nią zapanować, okiełznać ją, przemówić jej do rozsądku, ba! nawet wyzwolić się spod jej mrocznego wpływu. Co niesie jakąś – choćby ograniczoną – nadzieję. Główną postacią dramatu jest dwudziestosiedmioletnia Molly Huntford (gra ją irlandzka aktorka Jessie Buckley, znana z seriali „Tabu” i najnowszej telewizyjnej ekranizacji „Wojny i pokoju”) – kobieta, której rozwój emocjonalny zatrzymał się na poziomie nastolatki. Jest to związane zarówno z traumatycznymi przeżyciami w czasach szkolnych, jak i rygorystycznym wychowaniem przez dominującą pod każdym względem matkę (w tej roli Geraldine James). Matce przyświeca zresztą zbożny cel, ale mimo wszystko zapomina ona o tym, że dobrymi chęciami brukuje się piekło.
Gdy pewnego dnia Molly poznaje – w momencie osobistego zagrożenia – tajemniczego Pascala Renoufa (urodzony w RPA angielski aktor, muzyk i poeta Johnny Flynn), potomka zamieszkujących Jersey od stuleci Normanów, zakochuje się w nim bez reszty. Pascal uosabia w jej oczach wolność, którą ograniczają jej matka i nie do pozazdroszczenia sytuacja rodzinna. Kobieta ulega fascynacji młodym mężczyzną, której na przeszkodzie nie stają nawet podejrzenia, iż to on może być odpowiedzialny za serię brutalnych zabójstw. Jak zresztą ma w to uwierzyć, skoro Clifford (Walijczyk Trystan Gravelle) – policjant zaprzyjaźniony z rodziną Huntfordów – to były adorator Molly, odrzucony przez nią. Kandydatów na „bestie” jest w filmie Michaela Pearce’a kilkoro i reżyser zgrabnie to wykorzystuje, tworząc przy okazji przekonujące portrety psychologiczne ludzi nieprzystosowanych, odrzuconych na margines, poszukujących akceptacji za wszelką cenę.
Można na „Pod ciemnymi gwiazdami” patrzeć jak na złowieszczy melodramat. Jest to bowiem rzeczywiście opowieść o poszukiwaniu miłości, potrzebie bliskości i zrozumienia ze strony drugiego człowieka. Przede wszystkim jednak jest to dreszczowiec, w którym z każdą kolejną minutą mrok staje się gęstszy, a widz – zdezorientowany. Bardzo długo bowiem niejasne pozostają motywy zbrodniarza. Podobnie zresztą jak i przyczyny decyzjami podejmowanych przez poddaną ogromnej presji psychicznej Molly. Pearce nie wyrasta jeszcze na nowego Alfreda Hitchcocka czy Briana De Palmę, ale jeżeli podąży ich drogą, dbając o ciągły rozwój artystyczny – na pewno dostarczy nam niejeden świetny film, po którym długo nie będziemy potrafili się otrząsnąć.
koniec
26 kwietnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nieprzewidywalna przewidywalność
Sebastian Chosiński

16 VIII 2019

Choć w napisach nie ma nawet słowa o ewentualnych inspiracjach literackich, w czasie seansu „Rebelii” z miejsca przychodzi na myśl, że scenarzyści filmu musieli wzorować się na prozie Philipa K. Dicka. W innym przypadku dzieło Ruperta Wyatta nie przypominałoby aż tak bardzo „Impostora” Gary’ego Fledera.

więcej »

Z Londynu do Warszawy
Sebastian Chosiński

1 VIII 2019

To, wbrew pozorom, nie jest film o powstaniu warszawskim jako takim, ponieważ jego akcja kończy się 1 sierpnia 1944 roku około godziny 17.15. To tak naprawdę nie jest również film o Janie Nowaku-Jeziorańskim, chociaż fabuła nawiązuje do elementów wojennej biografii późniejszego szefa Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. „Kurier” Władysława Pasikowskiego to wojenno-szpiegowski thriller, który jako tło wykorzystuje przygotowania do walki z Niemcami o Warszawę.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Człowiek, który zobaczył Diabła
Sebastian Chosiński

31 VII 2019

„Muzeum” – drugi z trzech postapokaliptycznych obrazów Konstantina Łopuszanskiego –nakręcone zostało w ostatnich latach istnienia Związku Radzieckiego. Wcześniej, nawet gdyby reżyser wyrażał taką chęć, nie mogłoby powstać – z uwagi na swe głęboko religijne i antytotalitarne przesłanie.

więcej »

Polecamy

Po szkielecie poznasz ich

Z filmu wyjęte:

Po szkielecie poznasz ich
— Jarosław Loretz

Uwaga na glizdoludzi!
— Jarosław Loretz

Rozbrykana rogacizna
— Jarosław Loretz

Polska szkoła plakatu
— Jarosław Loretz

Dlaczego sypanie soli na drogi jest złym pomysłem
— Jarosław Loretz

Drzewa-zabójcy
— Jarosław Loretz

A w zaświatach tańce i swawole
— Jarosław Loretz

Dla chcącego nic trudnego
— Jarosław Loretz

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Kanibal z Niebuszewa
— Sebastian Chosiński

Olbrzym, którego nie należy się bać
— Sebastian Chosiński

Kim jestem? Czego chcę? Dokąd dążę?
— Sebastian Chosiński

Olof Palme musiał zginąć!
— Sebastian Chosiński

Hodowla Zła w centrum Londynu
— Sebastian Chosiński

Nekrofil z Poznania
— Sebastian Chosiński

Nieprzewidywalna przewidywalność
— Sebastian Chosiński

Wśród skorpionów
— Sebastian Chosiński

Pociągiem do Piekła
— Sebastian Chosiński

Kobra kąsa zawsze dwa razy
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.