Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 lipca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Michael Pearce
‹Pod ciemnymi gwiazdami›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPod ciemnymi gwiazdami
Tytuł oryginalnyBeast
Dystrybutor M2 Films
Data premiery17 stycznia 2019
ReżyseriaMichael Pearce
ZdjęciaBenjamin Kracun
Scenariusz
ObsadaGeraldine James, Johnny Flynn, Jessie Buckley, Hattie Gotobed, Shannon Tarbet, Charley Palmer Rothwell, Trystan Gravelle, Olwen Fouéré
MuzykaJim Williams
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania102 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

W każdym z nas…
[Michael Pearce „Pod ciemnymi gwiazdami” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W czym tytuł „Bestia” gorszy jest od „Pod ciemnymi gwiazdami”? Że mniej poetycki i melodramatyczny? Ale przynajmniej oddaje fabułę i charakter filmu. I wcale nie jest tak niejednoznaczny, jak mogłoby się wydawać. W każdym razie problemy z jego polskim tłumaczeniem nie powinny odwrócić uwagi widzów od pełnometrażowego debiutu Michaela Pearce’a.

Sebastian Chosiński

W każdym z nas…
[Michael Pearce „Pod ciemnymi gwiazdami” - recenzja]

W czym tytuł „Bestia” gorszy jest od „Pod ciemnymi gwiazdami”? Że mniej poetycki i melodramatyczny? Ale przynajmniej oddaje fabułę i charakter filmu. I wcale nie jest tak niejednoznaczny, jak mogłoby się wydawać. W każdym razie problemy z jego polskim tłumaczeniem nie powinny odwrócić uwagi widzów od pełnometrażowego debiutu Michaela Pearce’a.

Michael Pearce
‹Pod ciemnymi gwiazdami›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPod ciemnymi gwiazdami
Tytuł oryginalnyBeast
Dystrybutor M2 Films
Data premiery17 stycznia 2019
ReżyseriaMichael Pearce
ZdjęciaBenjamin Kracun
Scenariusz
ObsadaGeraldine James, Johnny Flynn, Jessie Buckley, Hattie Gotobed, Shannon Tarbet, Charley Palmer Rothwell, Trystan Gravelle, Olwen Fouéré
MuzykaJim Williams
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania102 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Niech nie zwiedzie Was fakt, że „Pod ciemnymi gwiazdami” (a w rzeczywistości „Beast”) to kinowy debiut Brytyjczyka. Wcześniej zrealizował on co najmniej sześć krótkometrażówek, dzięki którym zdobył niemałe doświadczenie i miał czas przygotować się starannie do wypłynięcia na naprawdę szerokie wody. By nie być zdanym na innych, postanowił także sam napisać sobie scenariusz. W efekcie powstała trzymająca w napięciu od pierwszej do ostatniej minuty – i nie ma w tym ani trochę przesady – mieszanka psychologicznego melodramatu z thrillerem. Za tło mająca krajobrazy normandzkiej wyspy Jersey – należącej wprawdzie do Zjednoczonego Królestwa, ale leżącej w kanale La Manche u wybrzeży Francji.
Wyspa stała się głośna w naszym kraju przed ośmioma laty, gdy niemal całą Europą wstrząsnęła potworna zbrodnia dokonana przez Damiana Rzeszowskiego, emigranta z Polski, który po niedzielnym grillu zabił nożem sześć osób, w tym dwoje swoich dzieci, żonę, teścia (o czym opowiada między innymi wydany prze Czarne głośny reportaż Dionisiosa Sturisa i Ewy Winnickiej „Głosy. Co się zdarzyło na wyspie Jersey”). Film Pearce’a nie nawiązuje co prawda do tych wydarzeń, lecz przedstawia historię nie mniej dramatyczną – historię szaleństwa, które rodzi żądzę mordu. Które wyzwala w człowieku tytułową „bestię”. Kto nią jest? Na pewno poszukiwany przez miejscową policję seryjny zabójca młodych dziewcząt. Ale nie tylko on.
Reżyser (i scenarzysta w jednym) zdaje się mówić, że „bestia” tkwi tak naprawdę w każdym z nas. Tyle że większość potrafi nad nią zapanować, okiełznać ją, przemówić jej do rozsądku, ba! nawet wyzwolić się spod jej mrocznego wpływu. Co niesie jakąś – choćby ograniczoną – nadzieję. Główną postacią dramatu jest dwudziestosiedmioletnia Molly Huntford (gra ją irlandzka aktorka Jessie Buckley, znana z seriali „Tabu” i najnowszej telewizyjnej ekranizacji „Wojny i pokoju”) – kobieta, której rozwój emocjonalny zatrzymał się na poziomie nastolatki. Jest to związane zarówno z traumatycznymi przeżyciami w czasach szkolnych, jak i rygorystycznym wychowaniem przez dominującą pod każdym względem matkę (w tej roli Geraldine James). Matce przyświeca zresztą zbożny cel, ale mimo wszystko zapomina ona o tym, że dobrymi chęciami brukuje się piekło.
Gdy pewnego dnia Molly poznaje – w momencie osobistego zagrożenia – tajemniczego Pascala Renoufa (urodzony w RPA angielski aktor, muzyk i poeta Johnny Flynn), potomka zamieszkujących Jersey od stuleci Normanów, zakochuje się w nim bez reszty. Pascal uosabia w jej oczach wolność, którą ograniczają jej matka i nie do pozazdroszczenia sytuacja rodzinna. Kobieta ulega fascynacji młodym mężczyzną, której na przeszkodzie nie stają nawet podejrzenia, iż to on może być odpowiedzialny za serię brutalnych zabójstw. Jak zresztą ma w to uwierzyć, skoro Clifford (Walijczyk Trystan Gravelle) – policjant zaprzyjaźniony z rodziną Huntfordów – to były adorator Molly, odrzucony przez nią. Kandydatów na „bestie” jest w filmie Michaela Pearce’a kilkoro i reżyser zgrabnie to wykorzystuje, tworząc przy okazji przekonujące portrety psychologiczne ludzi nieprzystosowanych, odrzuconych na margines, poszukujących akceptacji za wszelką cenę.
Można na „Pod ciemnymi gwiazdami” patrzeć jak na złowieszczy melodramat. Jest to bowiem rzeczywiście opowieść o poszukiwaniu miłości, potrzebie bliskości i zrozumienia ze strony drugiego człowieka. Przede wszystkim jednak jest to dreszczowiec, w którym z każdą kolejną minutą mrok staje się gęstszy, a widz – zdezorientowany. Bardzo długo bowiem niejasne pozostają motywy zbrodniarza. Podobnie zresztą jak i przyczyny decyzjami podejmowanych przez poddaną ogromnej presji psychicznej Molly. Pearce nie wyrasta jeszcze na nowego Alfreda Hitchcocka czy Briana De Palmę, ale jeżeli podąży ich drogą, dbając o ciągły rozwój artystyczny – na pewno dostarczy nam niejeden świetny film, po którym długo nie będziemy potrafili się otrząsnąć.
koniec
26 kwietnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Płonąca Moskwa, gasnące uczucia
Sebastian Chosiński

26 VI 2019

Po przegranej – zakładając, że wycofanie się z pola bitwy jest jednak porażką – bitwie pod Borodino los Rosji wydawał się przesądzony. Kilka dni później wojska Napoleona Bonapartego wkroczyły bowiem do Moskwy, a dziesiątki tysięcy mieszkańców uciekło przed Francuzami. Jednym z tych, którzy postanowili pozostać, był Pierre Bezuchow – tytułowy bohater ostatniej części epopei Siergieja Bondarczuka.

więcej »

Jak radzić sobie z nienawiścią
Sebastian Chosiński

24 VI 2019

Wojna, która przyniosła Polsce niepodległość, dla wielu innych państw Europy – a zwłaszcza Francji i Niemiec – okazała się wielkim kataklizmem gospodarczym i społecznym. Podziały, jakie wyżłobiła, dwie dekady później stały się zaczynem konfliktu, który pogrążył świat w jeszcze straszniejszej apokalipsie. Wszystko dlatego, że mało kto miał w latach 20. i 30. ubiegłego wieku ochotę postępować jak bohaterowie historycznego melodramatu François’a Ozona „Frantz”.

więcej »

Gdzie dwie się biją, tam trzeci korzysta
Sebastian Chosiński

22 VI 2019

Wydarzenia, do jakich doszło na Wyspach Brytyjskich w drugiej połowie XVI wieku, przeczą ogólnemu przekonaniu, że historia jest dziedziną męską. To czas, kiedy Anglii i Szkocji ton nadawały dwie silne, spokrewnione ze sobą kobiety – protestantka Elżbieta I Tudor i katoliczka Maria I Stuart. O ich mającym dramatyczny przebieg i tragiczny finał konflikcie opowiada ubiegłoroczny dramat Josie Rourke „Maria, królowa Szkotów”.

więcej »

Polecamy

Gdy mści się niechlujstwo

Z filmu wyjęte:

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Czy małe dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Meble na wysoki połysk
— Jarosław Loretz

Limuzyna na miarę naszych możliwości
— Jarosław Loretz

RPG a sprawa Dzikiego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Lepiej byłoby już pozostać w Paryżu!
— Sebastian Chosiński

Birdman znad Missisipi i Missouri
— Sebastian Chosiński

Jak Tommy Lee Jones (razy trzy) w „Ściganej”…
— Sebastian Chosiński

Pornobiznes i narkotyki, komunizm i nazizm
— Sebastian Chosiński

Żydzi, Arabowie i ich koty
— Sebastian Chosiński

Drapieżcy w Gotham
— Sebastian Chosiński

Jak radzić sobie z nienawiścią
— Sebastian Chosiński

Gdzie dwie się biją, tam trzeci korzysta
— Sebastian Chosiński

Jasne oblicze Zła i mroczna strona Dobra
— Sebastian Chosiński

Zbrodniarz w stylu vintage
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.