Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 maja 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXVI

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Michael Pearce
‹Pod ciemnymi gwiazdami›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPod ciemnymi gwiazdami
Tytuł oryginalnyBeast
Dystrybutor M2 Films
Data premiery17 stycznia 2019
ReżyseriaMichael Pearce
ZdjęciaBenjamin Kracun
Scenariusz
ObsadaGeraldine James, Johnny Flynn, Jessie Buckley, Hattie Gotobed, Shannon Tarbet, Charley Palmer Rothwell, Trystan Gravelle, Olwen Fouéré
MuzykaJim Williams
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania102 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

W każdym z nas…
[Michael Pearce „Pod ciemnymi gwiazdami” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W czym tytuł „Bestia” gorszy jest od „Pod ciemnymi gwiazdami”? Że mniej poetycki i melodramatyczny? Ale przynajmniej oddaje fabułę i charakter filmu. I wcale nie jest tak niejednoznaczny, jak mogłoby się wydawać. W każdym razie problemy z jego polskim tłumaczeniem nie powinny odwrócić uwagi widzów od pełnometrażowego debiutu Michaela Pearce’a.

Sebastian Chosiński

W każdym z nas…
[Michael Pearce „Pod ciemnymi gwiazdami” - recenzja]

W czym tytuł „Bestia” gorszy jest od „Pod ciemnymi gwiazdami”? Że mniej poetycki i melodramatyczny? Ale przynajmniej oddaje fabułę i charakter filmu. I wcale nie jest tak niejednoznaczny, jak mogłoby się wydawać. W każdym razie problemy z jego polskim tłumaczeniem nie powinny odwrócić uwagi widzów od pełnometrażowego debiutu Michaela Pearce’a.

Michael Pearce
‹Pod ciemnymi gwiazdami›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPod ciemnymi gwiazdami
Tytuł oryginalnyBeast
Dystrybutor M2 Films
Data premiery17 stycznia 2019
ReżyseriaMichael Pearce
ZdjęciaBenjamin Kracun
Scenariusz
ObsadaGeraldine James, Johnny Flynn, Jessie Buckley, Hattie Gotobed, Shannon Tarbet, Charley Palmer Rothwell, Trystan Gravelle, Olwen Fouéré
MuzykaJim Williams
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania102 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Niech nie zwiedzie Was fakt, że „Pod ciemnymi gwiazdami” (a w rzeczywistości „Beast”) to kinowy debiut Brytyjczyka. Wcześniej zrealizował on co najmniej sześć krótkometrażówek, dzięki którym zdobył niemałe doświadczenie i miał czas przygotować się starannie do wypłynięcia na naprawdę szerokie wody. By nie być zdanym na innych, postanowił także sam napisać sobie scenariusz. W efekcie powstała trzymająca w napięciu od pierwszej do ostatniej minuty – i nie ma w tym ani trochę przesady – mieszanka psychologicznego melodramatu z thrillerem. Za tło mająca krajobrazy normandzkiej wyspy Jersey – należącej wprawdzie do Zjednoczonego Królestwa, ale leżącej w kanale La Manche u wybrzeży Francji.
Wyspa stała się głośna w naszym kraju przed ośmioma laty, gdy niemal całą Europą wstrząsnęła potworna zbrodnia dokonana przez Damiana Rzeszowskiego, emigranta z Polski, który po niedzielnym grillu zabił nożem sześć osób, w tym dwoje swoich dzieci, żonę, teścia (o czym opowiada między innymi wydany prze Czarne głośny reportaż Dionisiosa Sturisa i Ewy Winnickiej „Głosy. Co się zdarzyło na wyspie Jersey”). Film Pearce’a nie nawiązuje co prawda do tych wydarzeń, lecz przedstawia historię nie mniej dramatyczną – historię szaleństwa, które rodzi żądzę mordu. Które wyzwala w człowieku tytułową „bestię”. Kto nią jest? Na pewno poszukiwany przez miejscową policję seryjny zabójca młodych dziewcząt. Ale nie tylko on.
Reżyser (i scenarzysta w jednym) zdaje się mówić, że „bestia” tkwi tak naprawdę w każdym z nas. Tyle że większość potrafi nad nią zapanować, okiełznać ją, przemówić jej do rozsądku, ba! nawet wyzwolić się spod jej mrocznego wpływu. Co niesie jakąś – choćby ograniczoną – nadzieję. Główną postacią dramatu jest dwudziestosiedmioletnia Molly Huntford (gra ją irlandzka aktorka Jessie Buckley, znana z seriali „Tabu” i najnowszej telewizyjnej ekranizacji „Wojny i pokoju”) – kobieta, której rozwój emocjonalny zatrzymał się na poziomie nastolatki. Jest to związane zarówno z traumatycznymi przeżyciami w czasach szkolnych, jak i rygorystycznym wychowaniem przez dominującą pod każdym względem matkę (w tej roli Geraldine James). Matce przyświeca zresztą zbożny cel, ale mimo wszystko zapomina ona o tym, że dobrymi chęciami brukuje się piekło.
Gdy pewnego dnia Molly poznaje – w momencie osobistego zagrożenia – tajemniczego Pascala Renoufa (urodzony w RPA angielski aktor, muzyk i poeta Johnny Flynn), potomka zamieszkujących Jersey od stuleci Normanów, zakochuje się w nim bez reszty. Pascal uosabia w jej oczach wolność, którą ograniczają jej matka i nie do pozazdroszczenia sytuacja rodzinna. Kobieta ulega fascynacji młodym mężczyzną, której na przeszkodzie nie stają nawet podejrzenia, iż to on może być odpowiedzialny za serię brutalnych zabójstw. Jak zresztą ma w to uwierzyć, skoro Clifford (Walijczyk Trystan Gravelle) – policjant zaprzyjaźniony z rodziną Huntfordów – to były adorator Molly, odrzucony przez nią. Kandydatów na „bestie” jest w filmie Michaela Pearce’a kilkoro i reżyser zgrabnie to wykorzystuje, tworząc przy okazji przekonujące portrety psychologiczne ludzi nieprzystosowanych, odrzuconych na margines, poszukujących akceptacji za wszelką cenę.
Można na „Pod ciemnymi gwiazdami” patrzeć jak na złowieszczy melodramat. Jest to bowiem rzeczywiście opowieść o poszukiwaniu miłości, potrzebie bliskości i zrozumienia ze strony drugiego człowieka. Przede wszystkim jednak jest to dreszczowiec, w którym z każdą kolejną minutą mrok staje się gęstszy, a widz – zdezorientowany. Bardzo długo bowiem niejasne pozostają motywy zbrodniarza. Podobnie zresztą jak i przyczyny decyzjami podejmowanych przez poddaną ogromnej presji psychicznej Molly. Pearce nie wyrasta jeszcze na nowego Alfreda Hitchcocka czy Briana De Palmę, ale jeżeli podąży ich drogą, dbając o ciągły rozwój artystyczny – na pewno dostarczy nam niejeden świetny film, po którym długo nie będziemy potrafili się otrząsnąć.
koniec
26 kwietnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Miłość w okowach mrozu
Sebastian Chosiński

22 V 2019

Nigdy nie zaliczał się do reżyserów z najwyższej półki. Nie nakręcił też filmu, który przeszedłby do historii kina jako przełomowy. A jednak gdy konstruuje się listy dzieł najpopularniejszych w Kraju Rad, nie można zapomnieć o nakręconej przez Jurija Czuliukina komedii romantycznej „Dziewczęta”, która – mimo pewnych elementów charakterystycznych jeszcze dla epoki socrealizmu – cieszyła się wielką popularnością w czasach Nikity Chruszczowa.

więcej »

Móżdżek może i ptasi, ale serce bohatera!
Sebastian Chosiński

17 V 2019

Do niedawna Colin Thiele nie zaliczał się w naszym kraju do szczególnie znanych autorów prozy dla dzieci. Teraz, kilkanaście lat po śmierci pisarza, to ma szansę się zmienić. Nie dość, że w księgarniach pojawił się zbiór opowiadań Australijczyka, to na dodatek w kinach wciąż można obejrzeć ekranizację jednego z nich, najsłynniejszego – „Chłopca z burzy”.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Dostojewski na stacji kosmicznej
Sebastian Chosiński

15 V 2019

Wokół filmu Andrieja Tarkowskiego urosła legenda. Plotkowano o kłótniach na planie, do jakich miało dochodzić pomiędzy rosyjskim reżyserem a Stanisławem Lemem, twórcą literackiego pierwowzoru. Przebąkiwano nawet o rękoczynach. Lem ponoć nie potrafił pogodzić się z tym, że twórca „Andrieja Rublowa” postanowił uczynić z jego powieści dzieło… głęboko religijne. Niesnaski te i niechęć Lema do ostatecznej wersji obrazu nie zmieniają jednak faktu, że kinowy „Solaris” to arcydzieło science fiction.

więcej »

Polecamy

Tania siła robota

Z filmu wyjęte:

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Chatka niekoniecznie z piernika
— Jarosław Loretz

Zwrotów nie przyjmujemy. Na ogół.
— Jarosław Loretz

Małe ptaki konsumuje się w całości
— Jarosław Loretz

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Rezydencja marzeń (producentów filmowych)
— Jarosław Loretz

Dzielny mały skuter
— Jarosław Loretz

Grunt to dobra służąca
— Jarosław Loretz

Ćwiczenia pod prysznicem
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Spacer po nieuznawanym kraju
— Sebastian Chosiński

Krajobraz po „wyzerowanym” kraju
— Sebastian Chosiński

Móżdżek może i ptasi, ale serce bohatera!
— Sebastian Chosiński

Wielka tajemnica niewiary
— Sebastian Chosiński

Na brzegu rzeki łagodnej usiadłam i płakałam…
— Sebastian Chosiński

Bój się Królowej!
— Sebastian Chosiński

Wojna w przestworach oceanu
— Sebastian Chosiński

Jak rodzi się zbrodniarz
— Sebastian Chosiński

Oko Furii i ostatni Vers
— Sebastian Chosiński

„Jak zostałem detektywem…”
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.