Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 sierpnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Christoffer Boe
‹Kartoteka 64›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKartoteka 64
Tytuł oryginalnyJournal 64
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery24 czerwca 2019
ReżyseriaChristoffer Boe
ZdjęciaJacob Møller
Scenariusz
ObsadaFares Fares, Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro, Elliott Crosset Hove, Anders Hove, Søren Pilmark, Jesper Groth, Birthe Neumann
MuzykaAnthony Lledo, Mikkel Maltha
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiDania, Niemcy
CyklDepartament Q
Czas trwania113 min
Gatunekdramat, thriller
EAN5906190326201
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Opiekuńczość po skandynawsku
[Christoffer Boe „Kartoteka 64” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kraje skandynawskie od lat kojarzą nam się z dobrobytem i rozwiniętą opieką społeczną. Bardzo często jednak system ten budowany był na krzywdzie słabszych, którzy nie potrafili bronić się przed opresyjnością władz. Tego tematu dotyka „Kartoteka 64” – ekranizacja czwartej powieści z cyklu Jussiego Adlera-Olsena o Departamencie Q.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Opiekuńczość po skandynawsku
[Christoffer Boe „Kartoteka 64” - recenzja]

Kraje skandynawskie od lat kojarzą nam się z dobrobytem i rozwiniętą opieką społeczną. Bardzo często jednak system ten budowany był na krzywdzie słabszych, którzy nie potrafili bronić się przed opresyjnością władz. Tego tematu dotyka „Kartoteka 64” – ekranizacja czwartej powieści z cyklu Jussiego Adlera-Olsena o Departamencie Q.

Christoffer Boe
‹Kartoteka 64›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKartoteka 64
Tytuł oryginalnyJournal 64
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery24 czerwca 2019
ReżyseriaChristoffer Boe
ZdjęciaJacob Møller
Scenariusz
ObsadaFares Fares, Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro, Elliott Crosset Hove, Anders Hove, Søren Pilmark, Jesper Groth, Birthe Neumann
MuzykaAnthony Lledo, Mikkel Maltha
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiDania, Niemcy
CyklDepartament Q
Czas trwania113 min
Gatunekdramat, thriller
EAN5906190326201
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Autorem cyklu powieści kryminalnych o Departamencie Q, będącym filią wydziału policji kopenhaskiej, jest urodzony w stolicy Danii Jussi Adler-Olsen (rocznik 1950). Jako pisarz zadebiutował w połowie lat 80., ale pierwszą powieść, której bohaterem uczynił detektywa Carla Mørcka, wydał w 2007 roku. Od tamtej pory seria rozrosła się do ośmiu tytułów, z czego cztery zostały już zekranizowane. Były to kolejno: „Kobieta w klatce” (2013) i „Zabójcy bażantów” (2014) w reżyserii Mikkela Nørgaarda, „Wybawienie” (2016), pod którym podpisał się Hans Petter Moland, oraz najnowsza „Kartoteka 64” (2018) autorstwa Christoffera Boego (nad Wisłą znanego z dramatów „Wszystko będzie dobrze”, „Bestia” oraz „Seks, narkotyki i podatki”). Wszystkie doczekały się w Polsce edycji DVD, co nie powinno dziwić, biorąc pod uwagę popularność książek Adlera-Olsena i ogólnie całego nornic noir.
Departament Q został stworzony po to, aby podejmować na nowo nierozwiązane zagadki kryminalne sprzed lat. Najczęściej są to makabryczne zbrodnie, które wpływają degradująco na psychikę policjantów. Należy o tym pamiętać, deliberując nad dziwnością postępowania i charakteru Mørcka (w tej roli Nikolaj Lie Kaas) czy poddając krytyce jego pomocnika Assada (gra go, pochodzący z Libanu, Fares Fares), który po paru latach podejmuje decyzję o przenosinach do innego wydziału. Zostało mu jeszcze tylko kilka dni służby u boku Carla; w zasadzie nie musi się w nic angażować, ale gdy w starej kamienicy w centrum Kopenhagi zostają odnalezione w zamurowanym pokoju zmumifikowane zwłoki trojga zaginionych kilkanaście lat wcześniej osób – służy wsparciem swemu przełożonemu.
Jak się okazuje, wszystkie ofiary były związane z działającym na wyspie Sprogø od lat 20. do początku lat 60. XX wieku ośrodkiem dla rozwiązłych bądź pochodzących z patologicznych rodzin dziewcząt (to fakt historyczny!), któremu patronował socjaldemokratyczny rząd, marzący o stworzeniu idealnego i żyjącego w powszechnym dobrobycie społeczeństwa. I chociaż już parę dekad temu władze Danii odrzuciły idee eugeniczne, wśród elit wciąż nie brakuje ludzi hołdujących podobnym poglądom. Ba! obecnie, w związku z napływem imigrantów, ponownie dochodzą oni do głosu. Policjanci z Departamentu Q szybko przekonują się, że prowadząc śledztwo w sprawie morderstwa dokonanego przed laty, muszą jednocześnie mierzyć się z bardzo realnym zagrożeniem ze strony osób, które uważają, że hodowanie homo sapiens sapiens jest ich patriotycznym obowiązkiem.
Z jednej strony „Kartoteka 64” jest więc bardzo sprawnie zrealizowanym kryminalnym thrillerem, z drugiej zaś – filmem podejmującym ważki problem społeczny, dotyczący zresztą nie tylko Danii, ale również w dużym stopniu Szwecji. Problem tym drażliwszy, że w krajach skandynawskich nośnikiem tej ideologii – zazwyczaj kojarzonej z polityką prowadzoną w latach 30. i 40. przez nazistów – byli socjaldemokraci, wszem i wobec głoszący potrzebę budowy państwa opiekuńczego. Jako głównego winnego twórcy filmu wymieniają Karla Kristiana Steinckego, wieloletniego ministra (sprawiedliwości, spraw społecznych) i przewodniczącego Landstigu (jednej z izb parlamentu). Warto obejrzeć dla rozrywki, ale także ku przestrodze!
koniec
22 lipca 2019

Komentarze

23 VII 2019   11:55:08

Fajna literówka... :) "nornic noir" zamiast "nordic noir". Film sprawny. Moim zdaniem tylko wątek Assada taki jakiś niezdecydowany. Nie czułem tego rozdarcia, raczej jak przestawiany pionek...

23 VII 2019   16:10:35

Właśnie próbuję sobie wyobrazić nornicę femme-fatale z szyją owiniętą boa z czarnych piór i ćmiącą papierosa na długiej lufce :>

24 VII 2019   12:26:13

Nornica jak nornica, ale ryjówki - te są dopiero sexy!

24 VII 2019   18:03:19

Mama golec jako szefowa gangu plus dzieci jako fizyczni- to dopiero femme-fatale. I w tle krzyk Krteka- "Oj, oj!"

24 VII 2019   21:28:58

Krtek rulez!

Choć przyznam, że u mnie następna wizja po uwadze Achiki o ryjówkach to była samica gwiazdonosa z ryjkiem umalowanym szminką.

25 VII 2019   12:28:55

@Beatrycze- wygrałaś w przedbiegach. Uszminkowany gwiazdonos zagwoździł mnie na amen.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nieprzewidywalna przewidywalność
Sebastian Chosiński

16 VIII 2019

Choć w napisach nie ma nawet słowa o ewentualnych inspiracjach literackich, w czasie seansu „Rebelii” z miejsca przychodzi na myśl, że scenarzyści filmu musieli wzorować się na prozie Philipa K. Dicka. W innym przypadku dzieło Ruperta Wyatta nie przypominałoby aż tak bardzo „Impostora” Gary’ego Fledera.

więcej »

Z Londynu do Warszawy
Sebastian Chosiński

1 VIII 2019

To, wbrew pozorom, nie jest film o powstaniu warszawskim jako takim, ponieważ jego akcja kończy się 1 sierpnia 1944 roku około godziny 17.15. To tak naprawdę nie jest również film o Janie Nowaku-Jeziorańskim, chociaż fabuła nawiązuje do elementów wojennej biografii późniejszego szefa Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. „Kurier” Władysława Pasikowskiego to wojenno-szpiegowski thriller, który jako tło wykorzystuje przygotowania do walki z Niemcami o Warszawę.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Człowiek, który zobaczył Diabła
Sebastian Chosiński

31 VII 2019

„Muzeum” – drugi z trzech postapokaliptycznych obrazów Konstantina Łopuszanskiego –nakręcone zostało w ostatnich latach istnienia Związku Radzieckiego. Wcześniej, nawet gdyby reżyser wyrażał taką chęć, nie mogłoby powstać – z uwagi na swe głęboko religijne i antytotalitarne przesłanie.

więcej »

Polecamy

Polska szkoła plakatu

Z filmu wyjęte:

Polska szkoła plakatu
— Jarosław Loretz

Dlaczego sypanie soli na drogi jest złym pomysłem
— Jarosław Loretz

Drzewa-zabójcy
— Jarosław Loretz

A w zaświatach tańce i swawole
— Jarosław Loretz

Dla chcącego nic trudnego
— Jarosław Loretz

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Czy małe dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Bóg umarł, państwo zawiodło
— Konrad Wągrowski

Z tego cyklu

Film nieoczywisty
— Miłosz Cybowski

Demoniczne Buenos
— Jarosław Loretz

Proszę popatrzeć na światełko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Sekretne życie emerytki
— Kamil Witek

Houston, mamy kłopot
— Jarosław Loretz

Amisz bez raju
— Jarosław Loretz

Wilczy apetyt
— Jarosław Loretz

Korzenie Lassego i Mai
— Konrad Wągrowski

To właśnie życie
— Jarosław Robak

W rytmie pogrzebów
— Marcin Osuch

Tegoż twórcy

Bóg umarł, państwo zawiodło
— Konrad Wągrowski

Duńska wojna podatkowa
— Sebastian Chosiński

27 WFF: Dzień trzeci
— Jarosław Loretz, Patrycja Rojek, Zuzanna Witulska

Powieść jak na dłoni
— Arkadiusz Kaczanowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.