Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 12 sierpnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Christoffer Boe
‹Kartoteka 64›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKartoteka 64
Tytuł oryginalnyJournal 64
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery24 czerwca 2019
ReżyseriaChristoffer Boe
ZdjęciaJacob Møller
Scenariusz
ObsadaFares Fares, Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro, Elliott Crosset Hove, Anders Hove, Søren Pilmark, Jesper Groth, Birthe Neumann
MuzykaAnthony Lledo, Mikkel Maltha
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiDania, Niemcy
CyklDepartament Q
Czas trwania113 min
Gatunekdramat, thriller
EAN5906190326201
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Opiekuńczość po skandynawsku
[Christoffer Boe „Kartoteka 64” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kraje skandynawskie od lat kojarzą nam się z dobrobytem i rozwiniętą opieką społeczną. Bardzo często jednak system ten budowany był na krzywdzie słabszych, którzy nie potrafili bronić się przed opresyjnością władz. Tego tematu dotyka „Kartoteka 64” – ekranizacja czwartej powieści z cyklu Jussiego Adlera-Olsena o Departamencie Q.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Opiekuńczość po skandynawsku
[Christoffer Boe „Kartoteka 64” - recenzja]

Kraje skandynawskie od lat kojarzą nam się z dobrobytem i rozwiniętą opieką społeczną. Bardzo często jednak system ten budowany był na krzywdzie słabszych, którzy nie potrafili bronić się przed opresyjnością władz. Tego tematu dotyka „Kartoteka 64” – ekranizacja czwartej powieści z cyklu Jussiego Adlera-Olsena o Departamencie Q.

Christoffer Boe
‹Kartoteka 64›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKartoteka 64
Tytuł oryginalnyJournal 64
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery24 czerwca 2019
ReżyseriaChristoffer Boe
ZdjęciaJacob Møller
Scenariusz
ObsadaFares Fares, Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro, Elliott Crosset Hove, Anders Hove, Søren Pilmark, Jesper Groth, Birthe Neumann
MuzykaAnthony Lledo, Mikkel Maltha
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiDania, Niemcy
CyklDepartament Q
Czas trwania113 min
Gatunekdramat, thriller
EAN5906190326201
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Autorem cyklu powieści kryminalnych o Departamencie Q, będącym filią wydziału policji kopenhaskiej, jest urodzony w stolicy Danii Jussi Adler-Olsen (rocznik 1950). Jako pisarz zadebiutował w połowie lat 80., ale pierwszą powieść, której bohaterem uczynił detektywa Carla Mørcka, wydał w 2007 roku. Od tamtej pory seria rozrosła się do ośmiu tytułów, z czego cztery zostały już zekranizowane. Były to kolejno: „Kobieta w klatce” (2013) i „Zabójcy bażantów” (2014) w reżyserii Mikkela Nørgaarda, „Wybawienie” (2016), pod którym podpisał się Hans Petter Moland, oraz najnowsza „Kartoteka 64” (2018) autorstwa Christoffera Boego (nad Wisłą znanego z dramatów „Wszystko będzie dobrze”, „Bestia” oraz „Seks, narkotyki i podatki”). Wszystkie doczekały się w Polsce edycji DVD, co nie powinno dziwić, biorąc pod uwagę popularność książek Adlera-Olsena i ogólnie całego nornic noir.
Departament Q został stworzony po to, aby podejmować na nowo nierozwiązane zagadki kryminalne sprzed lat. Najczęściej są to makabryczne zbrodnie, które wpływają degradująco na psychikę policjantów. Należy o tym pamiętać, deliberując nad dziwnością postępowania i charakteru Mørcka (w tej roli Nikolaj Lie Kaas) czy poddając krytyce jego pomocnika Assada (gra go, pochodzący z Libanu, Fares Fares), który po paru latach podejmuje decyzję o przenosinach do innego wydziału. Zostało mu jeszcze tylko kilka dni służby u boku Carla; w zasadzie nie musi się w nic angażować, ale gdy w starej kamienicy w centrum Kopenhagi zostają odnalezione w zamurowanym pokoju zmumifikowane zwłoki trojga zaginionych kilkanaście lat wcześniej osób – służy wsparciem swemu przełożonemu.
Jak się okazuje, wszystkie ofiary były związane z działającym na wyspie Sprogø od lat 20. do początku lat 60. XX wieku ośrodkiem dla rozwiązłych bądź pochodzących z patologicznych rodzin dziewcząt (to fakt historyczny!), któremu patronował socjaldemokratyczny rząd, marzący o stworzeniu idealnego i żyjącego w powszechnym dobrobycie społeczeństwa. I chociaż już parę dekad temu władze Danii odrzuciły idee eugeniczne, wśród elit wciąż nie brakuje ludzi hołdujących podobnym poglądom. Ba! obecnie, w związku z napływem imigrantów, ponownie dochodzą oni do głosu. Policjanci z Departamentu Q szybko przekonują się, że prowadząc śledztwo w sprawie morderstwa dokonanego przed laty, muszą jednocześnie mierzyć się z bardzo realnym zagrożeniem ze strony osób, które uważają, że hodowanie homo sapiens sapiens jest ich patriotycznym obowiązkiem.
Z jednej strony „Kartoteka 64” jest więc bardzo sprawnie zrealizowanym kryminalnym thrillerem, z drugiej zaś – filmem podejmującym ważki problem społeczny, dotyczący zresztą nie tylko Danii, ale również w dużym stopniu Szwecji. Problem tym drażliwszy, że w krajach skandynawskich nośnikiem tej ideologii – zazwyczaj kojarzonej z polityką prowadzoną w latach 30. i 40. przez nazistów – byli socjaldemokraci, wszem i wobec głoszący potrzebę budowy państwa opiekuńczego. Jako głównego winnego twórcy filmu wymieniają Karla Kristiana Steinckego, wieloletniego ministra (sprawiedliwości, spraw społecznych) i przewodniczącego Landstigu (jednej z izb parlamentu). Warto obejrzeć dla rozrywki, ale także ku przestrodze!
koniec
22 lipca 2019

Komentarze

23 VII 2019   11:55:08

Fajna literówka... :) "nornic noir" zamiast "nordic noir". Film sprawny. Moim zdaniem tylko wątek Assada taki jakiś niezdecydowany. Nie czułem tego rozdarcia, raczej jak przestawiany pionek...

23 VII 2019   16:10:35

Właśnie próbuję sobie wyobrazić nornicę femme-fatale z szyją owiniętą boa z czarnych piór i ćmiącą papierosa na długiej lufce :>

24 VII 2019   12:26:13

Nornica jak nornica, ale ryjówki - te są dopiero sexy!

24 VII 2019   18:03:19

Mama golec jako szefowa gangu plus dzieci jako fizyczni- to dopiero femme-fatale. I w tle krzyk Krteka- "Oj, oj!"

24 VII 2019   21:28:58

Krtek rulez!

Choć przyznam, że u mnie następna wizja po uwadze Achiki o ryjówkach to była samica gwiazdonosa z ryjkiem umalowanym szminką.

25 VII 2019   12:28:55

@Beatrycze- wygrałaś w przedbiegach. Uszminkowany gwiazdonos zagwoździł mnie na amen.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Z dala od frontu…
Sebastian Chosiński

19 VII 2020

To nie jest typowy film wojenny. Jego akcja bowiem, owszem, rozgrywa się w czasie Wielkiej Wojny Ojczyźnianej, ale jest ona jedynie tłem do opowiedzenia wzruszającej historii na temat ciężkiego losu dzieci pozbawionych rodzinnego domu i opiekunów. I choć reżyser „Siostrzyczki”, Aleksandr Galibin, pochodzi z Petersburga, swoje dzieła zrealizował w Republice Baszkortostanu (mówiąc prościej: w Baszkirii).

więcej »

Ale co z tą papugą?
Agnieszka ‘Achika’ Szady

26 VI 2020

Większość filmów Marvela ma to do siebie, że można je oglądać bez końca, niezależnie, czy zostały nakręcone rok czy dekadę temu. Poza tym przez dziesięć lat dorosło nowe pokolenie widzów, dlaczego więc „Iron Man II” nie miałyby dostać nowej recenzji?

więcej »

Do kraju tego, w którym zmarli nie mają spokoju…
Sebastian Chosiński

12 VI 2020

Zwykło się mówić, że to polskim życiem politycznym od lat „rządzą dwie trumny” – Józefa Piłsudskiego i Romana Dmowskiego. Nie inaczej jest w Serbii i Chorwacji, które wciąż nie mogą (i nie chcą) wyzwolić się z cienia oskarżanych o zbrodnie wojenne prezydentów Slobodana Miloševicia i Franjo Tuđmana. O ich wpływie na życie współczesnych Serbów i Chorwatów opowiada tragikomedia Vinko Brešana „Stan wyjątkowy”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Dogma

Do sedna:

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy.
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Bóg umarł, państwo zawiodło
— Konrad Wągrowski

Z tego cyklu

Kormoran i kukułka
— Sebastian Chosiński

Patriota bije Godzillę!
— Sebastian Chosiński

Niesamowitość liczona w gramach
— Sebastian Chosiński

Kiedy ziemia zlewa się z niebem
— Konrad Wągrowski

Prawie wiedźmin i pełzający czerep
— Miłosz Cybowski

Rodowe dziedzictwo
— Jarosław Loretz

Zawiedzione nadzieje
— Marcin Mroziuk

Mroczna sielanka
— Sebastian Chosiński

Zwycięstwo kontra zabawa
— Marcin Mroziuk

Ciałem y duchem
— Jarosław Loretz

Tegoż twórcy

Bóg umarł, państwo zawiodło
— Konrad Wągrowski

Duńska wojna podatkowa
— Sebastian Chosiński

27 WFF: Dzień trzeci
— Jarosław Loretz, Patrycja Rojek, Zuzanna Witulska

Powieść jak na dłoni
— Arkadiusz Kaczanowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.