Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Janusz Majewski
‹Czarny Mercedes›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarny Mercedes
ReżyseriaJanusz Majewski
ZdjęciaArkadiusz Tomiak
Scenariusz
ObsadaMaria Debska, Aleksandar Milicevic, Artur Zmijewski, Andrzej Zieliński, Lukasz Sikora, Sonia Bohosiewicz, Andrzej Mastalerz, Izabela Dabrowska
MuzykaPawel Lucewicz
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania110 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Król i hrabiowie
[Janusz Majewski „Czarny Mercedes” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Mimo mody na kryminalne powieści retro, pewien okres z przeszłości nie został jeszcze odpowiednio spenetrowany przez pisarzy. Wciąż brakuje interesujących książek detektywistycznych, których akcja rozgrywałaby się w czasie nazistowskiej okupacji Polski. do takiego samego wniosku doszedł chyba Janusz Majewski, który najpierw napisał „Czarnego mercedesa”, a potem przeniósł go na ekran. Z marnym skutkiem.

Sebastian Chosiński

Król i hrabiowie
[Janusz Majewski „Czarny Mercedes” - recenzja]

Mimo mody na kryminalne powieści retro, pewien okres z przeszłości nie został jeszcze odpowiednio spenetrowany przez pisarzy. Wciąż brakuje interesujących książek detektywistycznych, których akcja rozgrywałaby się w czasie nazistowskiej okupacji Polski. do takiego samego wniosku doszedł chyba Janusz Majewski, który najpierw napisał „Czarnego mercedesa”, a potem przeniósł go na ekran. Z marnym skutkiem.

Janusz Majewski
‹Czarny Mercedes›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarny Mercedes
ReżyseriaJanusz Majewski
ZdjęciaArkadiusz Tomiak
Scenariusz
ObsadaMaria Debska, Aleksandar Milicevic, Artur Zmijewski, Andrzej Zieliński, Lukasz Sikora, Sonia Bohosiewicz, Andrzej Mastalerz, Izabela Dabrowska
MuzykaPawel Lucewicz
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania110 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Na początek małe wyjaśnienie. Najnowsze dzieło Janusza Majewskiego nie jest ekranizacją klasycznej powieści milicyjnej Zygmunta Zeydlera-Zborowskiego (z końca lat 50. ubiegłego wieku), ale jego własnej prozy. Majewski natomiast to jeden z ostatnich żyjących wielkich mistrzów polskiego kina, autor tak znakomitych dzieł, jak „Sublokator” (1966), „Zbrodniarz, który ukradł zbrodnię” (1969), „Zazdrość i medycyna” (1973), „Zaklęte rewiry” (1975), „Sprawa Gorgonowej” (1977) czy „C.K. dezerterzy” (1985). Słowem: postać wielka! Tym bardziej boli fakt, że schodzi ze sceny w tak złym stylu. Choć pomysł miał doskonały. Cóż z tego jednak, skoro nie wykorzystał nawet połowy jego potencjału.
Akcja filmu rozgrywa się w okupowanej Warszawie. Do gabinetu mecenasa Karola Holzera (Artur Żmijewski, który nie zdążył zejść z planu „Ojca Mateusza”) zgłasza się jego przedwojenna studentka Aneta Landau (Maria Dębska) i prosi o pomoc. Dużo żąda, jest bowiem Żydówką, ale Holzer – związany z Armią Krajową – postanawia zaryzykować. Umieszcza ją w swoim domu, przedstawiając służącej Celinie (Natalia Rybicka) jako przybyłą z Pomorza żonę Krystynę. Wcielenie się w panią Holzer to, zdawałoby się, doskonały kamuflaż, tym bardziej że mecenas przyjaźni się z często bywającym w jego domu oficerem SS, hrabią Maximilianem von Fleckensteinem (Aleksandar Milićević). Pewnego dnia po powrocie do domu Karol zastaje „małżonkę” nieżywą, z wbitym w plecy nożem.
Śledztwo przejmuje Rafał Król (Andrzej Zieliński), przedwojenny specjalista od zabójstw, nadkomisarz działającej niezależnie od tak zwanej „policji granatowej” Polskiej Policji Kryminalnej. Od pewnego momentu dochodzeniem zaczyna jednak interesować się także radca kryminalny Ernst Kluge z Kripo (Bogusław Linda). I właśnie to, co najbardziej intrygujące w całej tej historii, pojawia się na styku relacji polsko-niemieckich – vide Holzer i von Fleckenstein oraz Król i Kluge. Niestety, wszystko jest jedynie pobieżnie naszkicowane, reżyser każe widzom wierzyć na słowo, że jest tak, jak on mówi, lecz w rzeczywistości nie robi nic, by ich w tym utwierdzić. Przy większych staraniach hrabia-esesman mógłby stać się postacią na miarę Clausa von Stauffenberga, a Kluge – drugim Eberhardem Mockiem.
Tak się jednak nie dzieje. Trudno nawet powiedzieć, by Król prowadził jakieś normalne śledztwo – głównie przesłuchuje ludzi, których doprowadzają mu do biura (majstersztykiem są natomiast rozmowy z hrabią-erotomanem granym z dużym dystansem przez Andrzeja Seweryna). Dochodzenie w żaden sposób nie napędza też fabuły, o co zresztą i tak byłoby trudno, ponieważ jest ona wyjątkowo poszatkowana. Ostateczny efekt tych zabiegów jest taki, że „Czarny mercedes” zostaje całkowicie wyprany z emocji i napięcia. Dość powiedzieć, że najwięcej dreszczyku przynosi mniej więcej półminutowe preludium rozgrywające się na peronie dworca kolejowego. Potem jest już coraz nudniej.
koniec
16 marca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Peregrynacje wyssane z palca

Z filmu wyjęte:

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Gdy w domu brakło kombinerek
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Kujawski swing
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Tegoż autora

Utopijna opowieść weselna
— Sebastian Chosiński

Grać obrazami, malować dźwiękami
— Sebastian Chosiński

Lamentacje nad losem ojców i synów
— Sebastian Chosiński

Trzej subtelni panowie
— Sebastian Chosiński

Kontemplacyjne rozkołysanie
— Sebastian Chosiński

Pieśń weselna w jazzowej tonacji
— Sebastian Chosiński

Kojące dźwięki daegeum
— Sebastian Chosiński

W drodze na szczyt
— Sebastian Chosiński

Dom niespokojnej starości
— Sebastian Chosiński

Koszmar z Garden City
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.