Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 14 lipca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Jean-François Richet
‹Władca Paryża›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWładca Paryża
Tytuł oryginalnyL’Empereur de Paris
Dystrybutor Galapagos
Data premiery5 czerwca 2019
ReżyseriaJean-François Richet
ZdjęciaManuel Dacosse
Scenariusz
ObsadaOlga Kurylenko, Vincent Cassel, Freya Mavor, August Diehl, Denis Ménochet, Patrick Chesnais, James Thierrée, William Sciortino
MuzykaMarco Beltrami, Marcus Trumpp
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania115 min
Gatunekprzygodowy
EAN7321950612062
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Z szamba wyszedłeś… a dokąd wrócisz?
[Jean-François Richet „Władca Paryża” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Vidocq Gerarda Depardieu ścigał obdarzonego nadprzyrodzonymi mocami przestępcę w lustrzanej masce, Vidocq Vincenta Cassela musi natomiast zadowolić się „normalnymi” psychopatami. Ale to właśnie realizm czyni „Władcę Paryża” dziełem znacznie ciekawszym, niż steampunkowo-horrorowa wizja Pitofa.

Sebastian Chosiński

Z szamba wyszedłeś… a dokąd wrócisz?
[Jean-François Richet „Władca Paryża” - recenzja]

Vidocq Gerarda Depardieu ścigał obdarzonego nadprzyrodzonymi mocami przestępcę w lustrzanej masce, Vidocq Vincenta Cassela musi natomiast zadowolić się „normalnymi” psychopatami. Ale to właśnie realizm czyni „Władcę Paryża” dziełem znacznie ciekawszym, niż steampunkowo-horrorowa wizja Pitofa.

Jean-François Richet
‹Władca Paryża›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWładca Paryża
Tytuł oryginalnyL’Empereur de Paris
Dystrybutor Galapagos
Data premiery5 czerwca 2019
ReżyseriaJean-François Richet
ZdjęciaManuel Dacosse
Scenariusz
ObsadaOlga Kurylenko, Vincent Cassel, Freya Mavor, August Diehl, Denis Ménochet, Patrick Chesnais, James Thierrée, William Sciortino
MuzykaMarco Beltrami, Marcus Trumpp
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania115 min
Gatunekprzygodowy
EAN7321950612062
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Przyznam, że „Vidocq” (2001) Pitofa, choć dzięki niezliczonym efektom specjalnym olśniewający wizualnie, był dla mnie mimo wszystko sporym rozczarowaniem. Jeżeli chodzi o podejście do klasycznego kryminału, lubię bowiem gdy jest on stylistycznie czysty, a już na pewno bez domieszek fantastyki, która najczęściej dodawana jest po to, aby szeroko otwierać furtkę do rozwiązań typu deus ex machina. Po siedemnastu latach Eugène-François Vidocq powrócił jednak do kin, ale tym razem w dziele dużo bardziej realistycznym i dzięki temu też ciekawszym. Co zresztą nie powinno dziwić, skoro za jego reżyserię odpowiadał Jean-François Richet, specjalista od „twardej” sensacji („Atak na posterunek”, „Wróg publiczny numer jeden”).
Bohater dzieła Richeta, grany przez Vincenta Cassela, to samotnik rodem z kryminalnych dramatów Jean-Pierre’a Melville’a, który pod wpływem dramatycznych przeżyć postanawia przejść na drugą stronę barykady i wspomóc paryską policję w walce z rosnącym w siłę przestępczym półświatkiem. Jego głównym przeciwnikiem staje się psychopatyczny król podziemia Maillard (Denis Lavant), czerpiący zboczoną radość z zadawania innym cierpień i śmierci. W walce z nim Vidocq zyskuje niespodziewanego sojusznika, Nathanaëla de Wenger (niemiecki aktor August Diehl), byłego skazańca, z którym parę lat wcześniej uciekł z transportu do kolonii karnej. Teraz Nathanaël ma nadzieję, że po wyeliminowaniu konkurencji będą razem rządzić stolicą pogrążonej w porewolucyjnym chaosie Francji.
Vidocq nie ma jednak zamiaru wracać do niechlubnej przeszłości, nawiązuje więc kontakt z szefem paryskiej policji Jeanem Henrym (Patrick Chesnais) – i tym samym zaczyna nadzwyczaj niebezpieczną grę, która może wynieść go na arystokratyczno-polityczne salony, choćby za sprawą znajomości z tajemniczą baronową Oksaną de Giverny (w tej roli Ukrainka Olga Kurylenko), bądź strącić na dno piekła. Snując swoją opowieść, Richet korzysta zarówno z doświadczeń francuskiego „czarnego kryminału”, jak i historii spod znaku „płaszcza i szpady”. To połączenie okazuje się zresztą zaskakująco intrygujące i emocjonujące, tym bardziej że w tle mamy świetnie odtworzone realia przełomu XVIII i XIX wieków. Fakt, że „Władca Paryża” jest też przy okazji obrazem historycznym, zachęcał do tego, aby do wydania DVD dorzucić jakiś dokument o epoce. Niestety, jedynym „dodatkiem specjalnym” jest… zwiastun filmu.
koniec
23 marca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ale co z tą papugą?
Agnieszka ‘Achika’ Szady

26 VI 2020

Większość filmów Marvela ma to do siebie, że można je oglądać bez końca, niezależnie, czy zostały nakręcone rok czy dekadę temu. Poza tym przez dziesięć lat dorosło nowe pokolenie widzów, dlaczego więc „Iron Man II” nie miałyby dostać nowej recenzji?

więcej »

Do kraju tego, w którym zmarli nie mają spokoju…
Sebastian Chosiński

12 VI 2020

Zwykło się mówić, że to polskim życiem politycznym od lat „rządzą dwie trumny” – Józefa Piłsudskiego i Romana Dmowskiego. Nie inaczej jest w Serbii i Chorwacji, które wciąż nie mogą (i nie chcą) wyzwolić się z cienia oskarżanych o zbrodnie wojenne prezydentów Slobodana Miloševicia i Franjo Tuđmana. O ich wpływie na życie współczesnych Serbów i Chorwatów opowiada tragikomedia Vinko Brešana „Stan wyjątkowy”.

więcej »

Może być tylko gorzej
Sebastian Chosiński

5 VI 2020

To jeden z tych filmów, które ogląda się ze ściśniętymi zębami. Które sprawiają, że trudno potem zasnąć. Obraz bejruckich slumsów i ich znajdujących się na społecznym marginesie mieszkańców pokazany został przez libańską reżyserkę Nadine Labaki z chirurgiczną wręcz precyzją i naturalistyczną drobiazgowością. Po obejrzeniu „Kafarnaum” długo nie dojdziecie do siebie!

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.

Do sedna:

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Atak na kasę
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Muzyka czasów pandemii
— Sebastian Chosiński

Uralski realizm zepsuty przez magię
— Sebastian Chosiński

Czasami lepiej widzieć mniej (lub nic)
— Sebastian Chosiński

Niektórych marzeń lepiej nie spełniać
— Sebastian Chosiński

Na tropie Bucky’ego i Red Skulla
— Sebastian Chosiński

Do kraju tego, w którym zmarli nie mają spokoju…
— Sebastian Chosiński

Na zesłaniu w Piekle
— Sebastian Chosiński

Jeśli Bóg maczał w tym palce…
— Sebastian Chosiński

Może być tylko gorzej
— Sebastian Chosiński

Bóg, heros, karzeł i wojowniczka
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.