Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 kwietnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Jean-François Richet
‹Władca Paryża›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWładca Paryża
Tytuł oryginalnyL’Empereur de Paris
Dystrybutor Galapagos
Data premiery5 czerwca 2019
ReżyseriaJean-François Richet
ZdjęciaManuel Dacosse
Scenariusz
ObsadaOlga Kurylenko, Vincent Cassel, Freya Mavor, August Diehl, Denis Ménochet, Patrick Chesnais, James Thierrée, William Sciortino
MuzykaMarco Beltrami, Marcus Trumpp
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania115 min
Gatunekprzygodowy
EAN7321950612062
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Z szamba wyszedłeś… a dokąd wrócisz?
[Jean-François Richet „Władca Paryża” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Vidocq Gerarda Depardieu ścigał obdarzonego nadprzyrodzonymi mocami przestępcę w lustrzanej masce, Vidocq Vincenta Cassela musi natomiast zadowolić się „normalnymi” psychopatami. Ale to właśnie realizm czyni „Władcę Paryża” dziełem znacznie ciekawszym, niż steampunkowo-horrorowa wizja Pitofa.

Sebastian Chosiński

Z szamba wyszedłeś… a dokąd wrócisz?
[Jean-François Richet „Władca Paryża” - recenzja]

Vidocq Gerarda Depardieu ścigał obdarzonego nadprzyrodzonymi mocami przestępcę w lustrzanej masce, Vidocq Vincenta Cassela musi natomiast zadowolić się „normalnymi” psychopatami. Ale to właśnie realizm czyni „Władcę Paryża” dziełem znacznie ciekawszym, niż steampunkowo-horrorowa wizja Pitofa.

Jean-François Richet
‹Władca Paryża›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWładca Paryża
Tytuł oryginalnyL’Empereur de Paris
Dystrybutor Galapagos
Data premiery5 czerwca 2019
ReżyseriaJean-François Richet
ZdjęciaManuel Dacosse
Scenariusz
ObsadaOlga Kurylenko, Vincent Cassel, Freya Mavor, August Diehl, Denis Ménochet, Patrick Chesnais, James Thierrée, William Sciortino
MuzykaMarco Beltrami, Marcus Trumpp
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania115 min
Gatunekprzygodowy
EAN7321950612062
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Przyznam, że „Vidocq” (2001) Pitofa, choć dzięki niezliczonym efektom specjalnym olśniewający wizualnie, był dla mnie mimo wszystko sporym rozczarowaniem. Jeżeli chodzi o podejście do klasycznego kryminału, lubię bowiem gdy jest on stylistycznie czysty, a już na pewno bez domieszek fantastyki, która najczęściej dodawana jest po to, aby szeroko otwierać furtkę do rozwiązań typu deus ex machina. Po siedemnastu latach Eugène-François Vidocq powrócił jednak do kin, ale tym razem w dziele dużo bardziej realistycznym i dzięki temu też ciekawszym. Co zresztą nie powinno dziwić, skoro za jego reżyserię odpowiadał Jean-François Richet, specjalista od „twardej” sensacji („Atak na posterunek”, „Wróg publiczny numer jeden”).
Bohater dzieła Richeta, grany przez Vincenta Cassela, to samotnik rodem z kryminalnych dramatów Jean-Pierre’a Melville’a, który pod wpływem dramatycznych przeżyć postanawia przejść na drugą stronę barykady i wspomóc paryską policję w walce z rosnącym w siłę przestępczym półświatkiem. Jego głównym przeciwnikiem staje się psychopatyczny król podziemia Maillard (Denis Lavant), czerpiący zboczoną radość z zadawania innym cierpień i śmierci. W walce z nim Vidocq zyskuje niespodziewanego sojusznika, Nathanaëla de Wenger (niemiecki aktor August Diehl), byłego skazańca, z którym parę lat wcześniej uciekł z transportu do kolonii karnej. Teraz Nathanaël ma nadzieję, że po wyeliminowaniu konkurencji będą razem rządzić stolicą pogrążonej w porewolucyjnym chaosie Francji.
Vidocq nie ma jednak zamiaru wracać do niechlubnej przeszłości, nawiązuje więc kontakt z szefem paryskiej policji Jeanem Henrym (Patrick Chesnais) – i tym samym zaczyna nadzwyczaj niebezpieczną grę, która może wynieść go na arystokratyczno-polityczne salony, choćby za sprawą znajomości z tajemniczą baronową Oksaną de Giverny (w tej roli Ukrainka Olga Kurylenko), bądź strącić na dno piekła. Snując swoją opowieść, Richet korzysta zarówno z doświadczeń francuskiego „czarnego kryminału”, jak i historii spod znaku „płaszcza i szpady”. To połączenie okazuje się zresztą zaskakująco intrygujące i emocjonujące, tym bardziej że w tle mamy świetnie odtworzone realia przełomu XVIII i XIX wieków. Fakt, że „Władca Paryża” jest też przy okazji obrazem historycznym, zachęcał do tego, aby do wydania DVD dorzucić jakiś dokument o epoce. Niestety, jedynym „dodatkiem specjalnym” jest… zwiastun filmu.
koniec
23 marca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Król i hrabiowie
Sebastian Chosiński

16 III 2020

Mimo mody na kryminalne powieści retro, pewien okres z przeszłości nie został jeszcze odpowiednio spenetrowany przez pisarzy. Wciąż brakuje interesujących książek detektywistycznych, których akcja rozgrywałaby się w czasie nazistowskiej okupacji Polski. do takiego samego wniosku doszedł chyba Janusz Majewski, który najpierw napisał „Czarnego mercedesa”, a potem przeniósł go na ekran. Z marnym skutkiem.

więcej »

Nazwobójca
Jarosław Loretz

20 II 2020

Sądząc po tytule – „Bye Bye Man” – zaoceanicznym twórcom zaczęły wyczerpywać się sensowne imiona morderczych bytów. Czy czeka nas w najbliższej przyszłości jakiś Miau Miau Zaur czy Zulu Gula Splat?

więcej »

Ksiądz znikąd
Sebastian Chosiński

6 II 2020

Choć to pewnie ostatnie skojarzenie, jakie wielu widzom przyszłoby do głowy (a może nawet samemu reżyserowi), lecz w „Bożym Ciele” Jana Komasy jest wiele z klasycznego… westernu. Do oddalonego od świata miasteczka przybywa samotnik, który wplątany zostaje w toczący się między mieszkańcami konflikt. Po czym metodami, które mogą wzbudzać kontrowersje, zaprowadza porządek.

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż twórcy

Atak na kasę
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Doktor spod mostu
— Sebastian Chosiński

Po Słowo Boże na Dach Świata
— Sebastian Chosiński

Miłość w cieniu śmiertelnego zagrożenia
— Sebastian Chosiński

Król i hrabiowie
— Sebastian Chosiński

Skrzypek na… fiordzie
— Sebastian Chosiński

Trzy Korony na Lazurowym Wybrzeżu
— Sebastian Chosiński

Nordic noir w postaci czystej
— Sebastian Chosiński

Starsza pani, która nie chce zniknąć
— Sebastian Chosiński

Mujrum na tropie
— Sebastian Chosiński

Ksiądz znikąd
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.