Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 31 maja 2020
w Esensji w Esensjopedii

Roland Emmerich
‹Midway›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMidway
Dystrybutor Monolith
Data premiery8 listopada 2019
ReżyseriaRoland Emmerich
ZdjęciaRobby Baumgartner
Scenariusz
ObsadaWoody Harrelson, Ed Skrein, Patrick Wilson, Dennis Quaid, Luke Evans, Mandy Moore, Alexander Ludwig, Aaron Eckhart
MuzykaHarald Kloser, Thomas Wanker
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiChiny, USA
Czas trwania138 min
Gatunekakcja, dramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Patriota bije Godzillę!
[Roland Emmerich „Midway” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie jest łatwo mierzyć się z filmową klasyką. Ale niemieckiemu reżyserowi Rolandowi Emmerichowi nie przychodzi to z trudnością. Inna sprawa, że najczęściej z tych pojedynków wraca na tarczy. Na szczęście z jego wersją bitwy o Midway jest inaczej. Nakręcony przed rokiem okazuje się bowiem zaskakująco dobry.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Patriota bije Godzillę!
[Roland Emmerich „Midway” - recenzja]

Nie jest łatwo mierzyć się z filmową klasyką. Ale niemieckiemu reżyserowi Rolandowi Emmerichowi nie przychodzi to z trudnością. Inna sprawa, że najczęściej z tych pojedynków wraca na tarczy. Na szczęście z jego wersją bitwy o Midway jest inaczej. Nakręcony przed rokiem okazuje się bowiem zaskakująco dobry.

Roland Emmerich
‹Midway›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMidway
Dystrybutor Monolith
Data premiery8 listopada 2019
ReżyseriaRoland Emmerich
ZdjęciaRobby Baumgartner
Scenariusz
ObsadaWoody Harrelson, Ed Skrein, Patrick Wilson, Dennis Quaid, Luke Evans, Mandy Moore, Alexander Ludwig, Aaron Eckhart
MuzykaHarald Kloser, Thomas Wanker
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiChiny, USA
Czas trwania138 min
Gatunekakcja, dramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Roland Emmerich, choć pochodzi ze Stuttgartu, jest już Amerykaninem pełną gębą. Nakręcił przecież tyle fantastycznonaukowych, katastroficznych i sensacyjnych filmów sławiących ducha amerykańskiego, że mało kto w Hollywood jest mu w tym w ostatnich trzech dekadach w stanie dorównać. I niczego nie zmienia tu fakt, że większość tych dzieł to pozbawione większego sensu widowiskowe superprodukcje („Dzień Niepodległości”, „Godzilla”, „Pojutrze”, „2012”, pozytywnym wyjątkiem jest na pewno historyczny „Patriota”) – liczy się, że obywatele USA mogą poczuć dumę narodową i że jankeski przemysł filmowy zarabia na nich krocie. Dlatego – nie ukrywam – do najnowszego obrazu Niemca podchodziłem trochę jak do jeża. Tym bardziej że jedną z filmowych legend mej wczesnej młodości jest nadzwyczaj efektowna „Bitwa o Midway” (1976) Jacka Smighta, w której aż roiło się od wielkich gwiazd światowego kina (Charlton Heston, Henry Fonda, Glenn Ford, James Coburn, Robert Mitchum, Toshirō Mifune).
I tym większym – na dodatek ze wszech miar pozytywnym! – zaskoczeniem okazało się „Midway”. Owszem, dziełu temu nie brakuje charakterystycznego dla Niemca rozmachu i efekciarstwa, ale przynajmniej jest ono czemuś konkretnemu podporządkowane i ma sens. Zdecydowanie mniej tu romansu niż w „Pearl Harbor” (2001) Michaela Baya, dużo więcej za to krwistego historycznego mięsa. Spora w tym zasługa scenariusza debiutującego w filmie kinowym Wesa Tooke’a, który przyłożył się do tego, aby prawdziwych bohaterów umieścić w rzeczywistych wydarzeniach. Przy okazji pewnie także przydać im nieco charyzmy i podkreślić wrodzoną brawurę. Choć pewnie to ostatnio było ich naturalną cechą – bez niej raczej nie odnieśliby zwycięstwa w jednej z najważniejszych morskich bitew w dziejach świata. I oczywiście bez admirała Chestera W. Nimitza (w tej roli znakomity Woody Harrelson).
Podobnie jak ponad cztery dekady temu Smith, tak teraz Emmerich przedstawił zmagania o Midway przez pryzmat bohatera zbiorowego (amerykańscy lotnicy rozprawiający się ze swymi japońskimi wrogami), ale aby widz miał się z kim identyfikować, mimo wszystko wyeksponował kilka postaci – głównie skonfliktowanych początkowo ze sobą Richarda „Dicka” Besta (którego gra Ed Skrein) i Wade’a McClusky’ego (Luke Evans). Nie zapomniał przy tym oddać hołd milczącym bohaterom zmagań na Pacyfiku, czyli rezydującej w bazie Pearl Harbor grupie kryptologów pracujących pod kierownictwem ekscentrycznego Edwina T. Laytona (Patrick Wilson). Świetnie prezentuje się w „Midway” batalistyka – i to zarówno ta na morzu, jak i w powietrzu. Efekty specjalne są bardzo sugestywne, a dźwięk – perfekcyjny. Naprawdę nie miałbym nic przeciwko temu, aby Emmerich kręcił tylko wielkie widowiska historyczne!
koniec
23 kwietnia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Na pogańskim globie
Sebastian Chosiński

29 V 2020

Gdyby wierzyć opiniom krytyków, jakie zostały przytoczone na okładce wydania DVD („Nieprawdopodobny, porażający, fascynujący!”, „Niebywała odwaga twórców”), można by pomyśleć, że mamy do czynienia z od dawna oczekiwanym w polskiej kinematografii arcydziełem kina historycznego. Nic z tych rzeczy! „Krew Boga” Bartosza Konopki to piękny wizualnie, ale filozoficznie płytki obraz początków chrześcijaństwa wśród Słowian.

więcej »

Dark Phoenix – Fatal Wonder Woman
Sebastian Chosiński

26 V 2020

Pomysł pokazania na ekranie, jak młoda i sympatyczna, mocno introwertyczna Jean Grey przeobraża się w najpotężniejszego na planecie superzłoczyńcę na pewno zasługiwał na uwagę. Niestety, ani reżyser, ani wcielająca się w główną bohaterkę aktorka nie udźwignęli ciężaru. W efekcie „X-Men: Mroczna Phoenix” Simona Kinberga to spektakularna, choć nosząca znamiona ambitnej, porażka.

więcej »

W otchłani jazzu
Sebastian Chosiński

23 V 2020

Można by go określić „zmarnowanym talentem”, gdyby nie zdążył dwa lata przed śmiercią wydać fenomenalnej płyty „Reminiscence”, dzięki której zapisał się na trwałe w historii polskiego jazzu. Ile jednak jeszcze mógłby nagrać takich płyt, gdyby żył dłużej! W „Ikarze” Maciej Pieprzyca oddaje hołd jednemu z największych polskich pianistów jazzowych – Mieczysławowi Koszowi.

więcej »

Polecamy

Richard Kelly. Pułapka.

Do sedna:

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Przebudzony potwór kontratakuje!
— Konrad Wągrowski

Z tego cyklu

Kormoran i kukułka
— Sebastian Chosiński

Niesamowitość liczona w gramach
— Sebastian Chosiński

Kiedy ziemia zlewa się z niebem
— Konrad Wągrowski

Prawie wiedźmin i pełzający czerep
— Miłosz Cybowski

Rodowe dziedzictwo
— Jarosław Loretz

Zawiedzione nadzieje
— Marcin Mroziuk

Mroczna sielanka
— Sebastian Chosiński

Zwycięstwo kontra zabawa
— Marcin Mroziuk

Ciałem y duchem
— Jarosław Loretz

Zabawa z żywymi trupami
— Marcin Mroziuk

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Grudzień 2016 (2)
— Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Październik 2016 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Inwazja głupot
— Tomasz Kujawski

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Ta świnia Szekspir
— Agnieszka Szady

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (10)
— Jakub Gałka

Katastrofa wciąż jest przytulna
— Jakub Gałka

Wielki mamut
— Ewa Drab

Pojutrze: Polemika, komentarz i kontrrecenzja
— Michał Szczepaniak

Pojutrze chodź w futrze...
— Marcin Łuczyński

Tegoż autora

East Side Story: Rozpruwacz w Petersburgu
— Sebastian Chosiński

Non omnis moriar: Narodziny krautrocka!
— Sebastian Chosiński

Łotr łotra łotrem pogania
— Sebastian Chosiński

Na pogańskim globie
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Kopernik jak antyczne bóstwo
— Sebastian Chosiński

PRL w kryminale: Kuszenie majora Downara
— Sebastian Chosiński

Samotnik bez Imienia
— Sebastian Chosiński

Klasyka kina radzieckiego: Zaczęło się pod Kurskiem
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: W cieniu kościelnej wieży
— Sebastian Chosiński

Dark Phoenix – Fatal Wonder Woman
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.