Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Roland Emmerich
‹Midway›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMidway
Dystrybutor Monolith
Data premiery8 listopada 2019
ReżyseriaRoland Emmerich
ZdjęciaRobby Baumgartner
Scenariusz
ObsadaWoody Harrelson, Ed Skrein, Patrick Wilson, Dennis Quaid, Luke Evans, Mandy Moore, Alexander Ludwig, Aaron Eckhart
MuzykaHarald Kloser, Thomas Wanker
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiChiny, USA
Czas trwania138 min
Gatunekakcja, dramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Patriota bije Godzillę!
[Roland Emmerich „Midway” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie jest łatwo mierzyć się z filmową klasyką. Ale niemieckiemu reżyserowi Rolandowi Emmerichowi nie przychodzi to z trudnością. Inna sprawa, że najczęściej z tych pojedynków wraca na tarczy. Na szczęście z jego wersją bitwy o Midway jest inaczej. Nakręcony przed rokiem okazuje się bowiem zaskakująco dobry.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Patriota bije Godzillę!
[Roland Emmerich „Midway” - recenzja]

Nie jest łatwo mierzyć się z filmową klasyką. Ale niemieckiemu reżyserowi Rolandowi Emmerichowi nie przychodzi to z trudnością. Inna sprawa, że najczęściej z tych pojedynków wraca na tarczy. Na szczęście z jego wersją bitwy o Midway jest inaczej. Nakręcony przed rokiem okazuje się bowiem zaskakująco dobry.

Roland Emmerich
‹Midway›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMidway
Dystrybutor Monolith
Data premiery8 listopada 2019
ReżyseriaRoland Emmerich
ZdjęciaRobby Baumgartner
Scenariusz
ObsadaWoody Harrelson, Ed Skrein, Patrick Wilson, Dennis Quaid, Luke Evans, Mandy Moore, Alexander Ludwig, Aaron Eckhart
MuzykaHarald Kloser, Thomas Wanker
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiChiny, USA
Czas trwania138 min
Gatunekakcja, dramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Roland Emmerich, choć pochodzi ze Stuttgartu, jest już Amerykaninem pełną gębą. Nakręcił przecież tyle fantastycznonaukowych, katastroficznych i sensacyjnych filmów sławiących ducha amerykańskiego, że mało kto w Hollywood jest mu w tym w ostatnich trzech dekadach w stanie dorównać. I niczego nie zmienia tu fakt, że większość tych dzieł to pozbawione większego sensu widowiskowe superprodukcje („Dzień Niepodległości”, „Godzilla”, „Pojutrze”, „2012”, pozytywnym wyjątkiem jest na pewno historyczny „Patriota”) – liczy się, że obywatele USA mogą poczuć dumę narodową i że jankeski przemysł filmowy zarabia na nich krocie. Dlatego – nie ukrywam – do najnowszego obrazu Niemca podchodziłem trochę jak do jeża. Tym bardziej że jedną z filmowych legend mej wczesnej młodości jest nadzwyczaj efektowna „Bitwa o Midway” (1976) Jacka Smighta, w której aż roiło się od wielkich gwiazd światowego kina (Charlton Heston, Henry Fonda, Glenn Ford, James Coburn, Robert Mitchum, Toshirō Mifune).
I tym większym – na dodatek ze wszech miar pozytywnym! – zaskoczeniem okazało się „Midway”. Owszem, dziełu temu nie brakuje charakterystycznego dla Niemca rozmachu i efekciarstwa, ale przynajmniej jest ono czemuś konkretnemu podporządkowane i ma sens. Zdecydowanie mniej tu romansu niż w „Pearl Harbor” (2001) Michaela Baya, dużo więcej za to krwistego historycznego mięsa. Spora w tym zasługa scenariusza debiutującego w filmie kinowym Wesa Tooke’a, który przyłożył się do tego, aby prawdziwych bohaterów umieścić w rzeczywistych wydarzeniach. Przy okazji pewnie także przydać im nieco charyzmy i podkreślić wrodzoną brawurę. Choć pewnie to ostatnio było ich naturalną cechą – bez niej raczej nie odnieśliby zwycięstwa w jednej z najważniejszych morskich bitew w dziejach świata. I oczywiście bez admirała Chestera W. Nimitza (w tej roli znakomity Woody Harrelson).
Podobnie jak ponad cztery dekady temu Smith, tak teraz Emmerich przedstawił zmagania o Midway przez pryzmat bohatera zbiorowego (amerykańscy lotnicy rozprawiający się ze swymi japońskimi wrogami), ale aby widz miał się z kim identyfikować, mimo wszystko wyeksponował kilka postaci – głównie skonfliktowanych początkowo ze sobą Richarda „Dicka” Besta (którego gra Ed Skrein) i Wade’a McClusky’ego (Luke Evans). Nie zapomniał przy tym oddać hołd milczącym bohaterom zmagań na Pacyfiku, czyli rezydującej w bazie Pearl Harbor grupie kryptologów pracujących pod kierownictwem ekscentrycznego Edwina T. Laytona (Patrick Wilson). Świetnie prezentuje się w „Midway” batalistyka – i to zarówno ta na morzu, jak i w powietrzu. Efekty specjalne są bardzo sugestywne, a dźwięk – perfekcyjny. Naprawdę nie miałbym nic przeciwko temu, aby Emmerich kręcił tylko wielkie widowiska historyczne!
koniec
23 kwietnia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Epizod epizodu
Sebastian Chosiński

21 IV 2022

Tak, takie filmy powinny powstawać. Tak, powinny pokazywać pełne spektrum zachowań Polaków w czasie drugiej wojny światowej i ich reakcji na Zagładę Żydów: od mniej lub bardziej świadomego bohaterstwa, poprzez „umywanie rąk”, aż po współpracę z okupantem. Tylko, na Boga!, niech one mają odpowiednią do wagi tematu wartość artystyczną. Nie jak w przypadku „Ciotki Hitlera” Michała Rogalskiego.

więcej »

„Milczeć nie mogę…”
Sebastian Chosiński

12 IV 2022

Ileż jeszcze jest w naszej historii takich postaci, jak Szmul Zygielbojm, którym należy się upamiętnienie w formie filmowej! Nie ma jednak co przesadnie narzekać. Dobrze, że chociaż co parę lat powstają na ich temat obrazy biograficzne. „Śmierć Zygielbojma” Ryszarda Brylskiego to zresztą drugie podejście do tematu. W 2000 roku powstał bowiem tak samo zatytułowany dokument Dżamili Ankiewicz.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Przebudzony potwór kontratakuje!
— Konrad Wągrowski

Z tego cyklu

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Tarttalo
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Basajaun
— Sebastian Chosiński

Kieślowszczyzna w pelerynce
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Istne pandamonium
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Indianiątko Jonesiątko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Bezpieczna przystań na pustyni
— Sebastian Chosiński

Ten typ tak ma
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ciosy i uniki
— Sebastian Chosiński

Nieuczciwe zagrywki złego czarnoksiężnika
— Miłosz Cybowski

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Grudzień 2016 (2)
— Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Październik 2016 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Inwazja głupot
— Tomasz Kujawski

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Ta świnia Szekspir
— Agnieszka Szady

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (10)
— Jakub Gałka

Katastrofa wciąż jest przytulna
— Jakub Gałka

Wielki mamut
— Ewa Drab

Pojutrze: Polemika, komentarz i kontrrecenzja
— Michał Szczepaniak

Pojutrze chodź w futrze...
— Marcin Łuczyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.