Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 września 2020
w Esensji w Esensjopedii

Anthony Maras
‹Hotel Mumbaj›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHotel Mumbaj
Tytuł oryginalnyHotel Mumbai
Dystrybutor Monolith Video
Data premiery15 lipca 2019
ReżyseriaAnthony Maras
ZdjęciaNick Remy Matthews
Scenariusz
ObsadaAmandeep Singh, Suhail Nayyar, Manoj Mehra, Dinesh Kumar, Amriptal Singh, Kapil Kumar Netra, Dev Patel, Adithi Kalkunte
MuzykaVolker Bertelmann
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiAustralia, Indie, USA
Czas trwania118 min
Gatunekdramat, historyczny, thriller
EAN9788365995520
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Bohaterowie z przypadku, zbrodniarze z wyboru
[Anthony Maras „Hotel Mumbaj” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dwanaście lat temu – w listopadzie 2008 roku – oczy całego świata zwrócone zostały na Mumbaj. To indyjskie miasto padło bowiem ofiarą kilku krwawych przeprowadzonych przez ekstremistów muzułmańskich zamachów terrorystycznych. O najgłośniejszym z nich – ataku na Taj Mahal Palace – opowiada film Anthony’ego Marasa „Hotel Mumbaj”.

Sebastian Chosiński

Bohaterowie z przypadku, zbrodniarze z wyboru
[Anthony Maras „Hotel Mumbaj” - recenzja]

Dwanaście lat temu – w listopadzie 2008 roku – oczy całego świata zwrócone zostały na Mumbaj. To indyjskie miasto padło bowiem ofiarą kilku krwawych przeprowadzonych przez ekstremistów muzułmańskich zamachów terrorystycznych. O najgłośniejszym z nich – ataku na Taj Mahal Palace – opowiada film Anthony’ego Marasa „Hotel Mumbaj”.

Anthony Maras
‹Hotel Mumbaj›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHotel Mumbaj
Tytuł oryginalnyHotel Mumbai
Dystrybutor Monolith Video
Data premiery15 lipca 2019
ReżyseriaAnthony Maras
ZdjęciaNick Remy Matthews
Scenariusz
ObsadaAmandeep Singh, Suhail Nayyar, Manoj Mehra, Dinesh Kumar, Amriptal Singh, Kapil Kumar Netra, Dev Patel, Adithi Kalkunte
MuzykaVolker Bertelmann
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiAustralia, Indie, USA
Czas trwania118 min
Gatunekdramat, historyczny, thriller
EAN9788365995520
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To było oczywiste, że – prędzej czy później – powstanie film o tych wydarzeniach. I wcale nie dlatego, że przemysł filmowy jest chciwy i pragnie zarabiać na ludzkim nieszczęściu, które zawsze jest w cenie. Taki obraz powinien zostać nakręcony z dwóch podstawowych powodów: dla kolejnych pokoleń (znacznie większe jest bowiem prawdopodobieństwo, że w przyszłości widzowie będą sięgać po tę właśnie fabułę niż po któryś z całkiem zresztą licznych dokumentów) oraz dla cichych bohaterów tamtych wydarzeń – pracowników hotelu Taj Mahal Palace, którzy ryzykowali własne życie, aby ocalić swoich gości. Gwoli ścisłości, hinduski reżyser Ram Gopal Varma przed siedmioma laty przedstawił już swoją wersję wydarzeń; jego dzieło – „Ataki z 26/11” – nie przebiło się jednak na Zachód. Powstały w koprodukcji pięciu państw (w tym producentów amerykańskich i brytyjskich) „Hotel Mumbaj” miał na to znacznie większe szanse.
Za ten nadzwyczaj sprawie zrealizowany, oparty na faktach dramat sensacyjny odpowiada debiutant – Australijczyk (o greckich korzeniach) Anthony Maras, którego w pracy nad scenariuszem wydatnie wspomógł Brytyjczyk John Collee. I chociaż nie wszystko w filmie odpowiada w stu procentach prawdzie – zwłaszcza w pierwszych minutach twórcy odrobinę podkoloryzowali autentyczne wydarzenia – można im to wybaczyć, albowiem zrobili to głównie po to, aby jeszcze bardziej wyeksponować grozę sytuacji. Kiedy już jednak docierają do głównego wątku opowieści, czyli ataku na hotel, trzymają się realnego przebiegu wypadków. Starają się przy tym oddać rzeczywistość z niemal dokumentalną precyzją. Aczkolwiek, pamiętając o widzach, wprowadzają na arenę kilka postaci, za których przetrwanie można mocno trzymać kciuki.
Reprezentacyjny hotel Taj Mahal Palace nieprzypadkowo został wzięty na cel przez muzułmańskich ekstremistów z organizacji terrorystycznej Laszkar-i-Toiba, którzy przybyli do Mumbaju 26 listopada 2008 roku wieczorem drogą morską z pakistańskiego Karaczi. Liczyli oni na to, że rzeź dokonana w miejscu, w którym każdego dnia przebywa kilkuset bogatych i wpływowych gości ze wszystkich stron świata zapewni im oczekiwany rozgłos. I tak właśnie, niestety, się stało. W filmie Marasa nie ma jednego konkretnego bohatera; można za to wyróżnić trzy grupy postaci. Pierwsza to hotelowi goście, wśród których na plan pierwszy wybijają się amerykański architekt David (Armie Hammer) i jego świeżo poślubiona małżonka Zahra (irańska aktorka Nazanin Boniadi), jak również rosyjski „biznesmen”, powiązany z mafią i służbami specjalnymi (Jason Isaacs). Druga grupa to pracownicy hotelu, przedstawieni jako bohaterowie z przypadku – vide kelner Arjun (Dev Patel) czy szef hotelowej kuchni Hemant (rozchwytywany w Indiach Anupam Kher).
A trzecia grupa? Jak łatwo się domyśleć, są to terroryści – czterej młodzi mężczyźni, którzy w imię Allacha realizują wypaczoną ideę dżihadu. Bezwzględni i okrutni, do cna zindoktrynowani przez swego religijnego przywódcę (którego na ekranie nie widzimy, za to słyszymy jego głos). Mordują z zimną krwią, przekonani, że zabijają nie ludzi, ale niewiernych, których życie nie przedstawia żadnej wartości. Ich zbiorowy portret robi tym bardziej przygnębiające wrażenie, że Anthony Maras – zgodnie z faktami – nie przedstawia ich wcale jako bestie w ludzkiej skórze. Są raczej bezwolnymi narzędziami mordu, wytresowanymi do tego, by nie myśleć, lecz eksterminować. „Hotel Mumbaj” trzyma w napięciu od pierwszej do ostatniej minuty; w wielu momentach wywołuje ciarki, ale też – szczególnie w finale – łzy wzruszenia. Jednocześnie każe zadać sobie również pytanie, na które oczywiście dobrej odpowiedzi nie ma: Co z nami jest nie tak?
koniec
18 maja 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Z dala od frontu…
Sebastian Chosiński

19 VII 2020

To nie jest typowy film wojenny. Jego akcja bowiem, owszem, rozgrywa się w czasie Wielkiej Wojny Ojczyźnianej, ale jest ona jedynie tłem do opowiedzenia wzruszającej historii na temat ciężkiego losu dzieci pozbawionych rodzinnego domu i opiekunów. I choć reżyser „Siostrzyczki”, Aleksandr Galibin, pochodzi z Petersburga, swoje dzieła zrealizował w Republice Baszkortostanu (mówiąc prościej: w Baszkirii).

więcej »

Ale co z tą papugą?
Agnieszka ‘Achika’ Szady

26 VI 2020

Większość filmów Marvela ma to do siebie, że można je oglądać bez końca, niezależnie, czy zostały nakręcone rok czy dekadę temu. Poza tym przez dziesięć lat dorosło nowe pokolenie widzów, dlaczego więc „Iron Man II” nie miałyby dostać nowej recenzji?

więcej »

Do kraju tego, w którym zmarli nie mają spokoju…
Sebastian Chosiński

12 VI 2020

Zwykło się mówić, że to polskim życiem politycznym od lat „rządzą dwie trumny” – Józefa Piłsudskiego i Romana Dmowskiego. Nie inaczej jest w Serbii i Chorwacji, które wciąż nie mogą (i nie chcą) wyzwolić się z cienia oskarżanych o zbrodnie wojenne prezydentów Slobodana Miloševicia i Franjo Tuđmana. O ich wpływie na życie współczesnych Serbów i Chorwatów opowiada tragikomedia Vinko Brešana „Stan wyjątkowy”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Słowiańska dusza, amerykański szyk
— Sebastian Chosiński

Morskie opowieści w rytmie roots reggae
— Sebastian Chosiński

Po obu stronach Bałtyku
— Sebastian Chosiński

Internacjonalizm międzygalaktyczny
— Sebastian Chosiński

Gdzie diabeł nie może, tam Rotanowa pośle
— Sebastian Chosiński

„I po ch… pani robiła te badania?!”
— Sebastian Chosiński

Za siedmioma odległymi galaktykami…
— Sebastian Chosiński

W Rosji najgorzej być zakładnikiem…
— Sebastian Chosiński

Gdy Łazarze śpią, budzą się upiory
— Sebastian Chosiński

Religijni fanatycy i zblazowani zbrodniarze
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.